Německo nyní schvaluje nová vedení mnohem rychleji. To však způsobuje nové problémy
Elektrická vedení jsou nyní v Německu schvalována mnohem rychleji, uvedla pro list Handelsblatt společnost ILF, která se zabývá plánováním infrastruktury. Toto zrychlení však vytváří nová úzká místa.
Německo naléhavě potřebuje nová vedení přenosové soustavy, aby mohlo naplno využívat své obnovitelné zdroje energie a připravilo se na plánovaný obří nárůst jejich instalovaného výkonu. Proto se také německá vláda již několikrát snažila urychlit schvalovací proces. Tentokrát úspěšně.
"Na nových projektech je zřetelně cítit zrychlení," říká Fred Wendt, výkonný ředitel společnosti ILF, která se zabývá plánováním infrastruktury a podílí se na plánování mnoha elektrických vedení v Německu.
V loňském roce předložila německá vláda v rámci tzv. velikonočního balíčku zákon, který má urychlit transformaci energetiky. Ústředním tématem různých iniciativ pro zkrácení postupů jsou vedení přenosové soustavy.
"Poměřováno s cíli nepostupovalo rozšiřování v posledních letech dostatečně rychle," vysvětlili Barbie Haller a Klaus Müller z německého síťového regulátora (BNetzA).
Postupy se mají zkrátit o několik let. Kromě toho by úřad mohl na žádost provozovatelů přenosových soustav povolit dřívější zahájení výstavby, pokud je pravděpodobné, že bude stavební povolení později vydáno.
Do konce června 2023 BNetzA dokončila schvalovací řízení pro 470 kilometrů a udělila tak souhlas s výstavbou. Do konce roku 2024 se očekává, že celkový počet schválených kilometrů bude přesahovat 2 800 a do konce roku 2025 přibližně 4 400.
Na začátku měsíce navíc německá vláda přišla s dalším důležitým opatřením v rámci novely zákona o obnovitelných zdrojích energie (EEG). Při pokládání elektrického vedení za účelem připojení obnovitelných zdrojů energie k elektrické síti mají být majitelé dotčených pozemků povinni strpět vedení na svých pozemcích, za což budou odškodněni. To má zabránit soudním sporům, které proces zpomalují.
Rychlé schvalování způsobuje problémy
Výrazně vyšší rychlost schvalování projektů však způsobuje nové problémy. Kvalifikovaných pracovníků je nedostatek u všech zúčastněných stran: u provozovatelů sítí, na úřadech a u projektantů. Ceny rostou, stejně jako platy. V současné době existují úseky trasy, které nemá zájem nikdo realizovat.
"Zrychlení znamená, že se vše dělá najednou," říká Wendt.
Je to proto, že je třeba dokončit i zrychlená řízení. Svaz státních zaměstnanců nedávno upozornil, že ve veřejném sektoru chybí statisíce zaměstnanců. Podobná situace je i u inženýrů.
ILF a jeho přibližně 1 200 zaměstnanců v německy mluvícím regionu se podílí na zhruba polovině úseků všech plánovaných přenosových vedení na jihu, například na přípravě dokumentace pro stavební povolení.
"I my bychom mohli snadno zdvojnásobit počet našich zaměstnanců, jen kdybychom našli lidi," říká Wendt.
Trh práce je však zcela přehřátý. Německá vláda musí vypracovat realistické plány rozvoje sítě a pak je postupně realizovat.
ILF nyní zkouší kreativní řešení
"Nyní zaměstnáváme zemědělce i jako projektanty, aby vyjednávali o výkupu pozemků," říká spoluředitel Tobias Walk.
Napomáhá tomu i zcela změněná image zaměstnavatele, protože společnost se nyní podílí na mnoha ekologických projektech. "Prostřednictvím těchto projektů mají naši zaměstnanci největší páku na snižování emisí CO2,“ uvádí Walk jeden z argumentů, na který mnoho Němců slyší.
Společnost ILF je jedním z nejzkušenějších projektantů infrastruktury v Německu a Evropě. Celosvětový obrat skupiny činí přibližně 260 milionů eur. Dlouhou dobu se její činnost soustředila na velké ropovody a plynovody, například v Íránu a Kazachstánu. Společnost byla také zodpovědná za část plynovodu Nord Stream 2 v Německu a je aktivní v oblasti plánovaných terminálů LNG v Severním moři.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se