28. duben 2025
Aktuální výroba v ČR
Německo dokončilo pouze 15 % plánovaných přenosových vedení

Na konci prvního čtvrtletí 2025 bylo v Německu dokončeno 3 345 kilometrů nových přenosových vedení, což odpovídá pouze 15,3 % z celkových 16 702 km zakotvených v legislativě. Přestože tempo výstavby mírně zrychlilo, odborníci varují, že je stále nedostatečné, pokud má země zvládnout transformaci energetiky.
Podle aktuální monitorovací zprávy německého síťového regulátora (BNetzA) bylo do konce března 2025 dokončeno 3 345 km vedení přenosové soustavy. Za samotné první čtvrtletí tohoto roku přibylo jen 111 km, což je sice více než v některých předchozích obdobích, ale stále to zdaleka nestačí k dosažení cílů rozvoje přenosové soustavy.
Z celkových 16 702 km prioritních vedení, definovaných v Zákoně pro výstavbu energetických vedení (EnLAG) a Zákoně plánování spolkových potřeb (BBPlG), zbývá postavit naprostá většina.
V současnosti je ve fázi povolování, přípravy nebo samotné výstavby 4 529 km, což znamená mezičtvrtletní nárůst o 782 km. Německo v loňském roce představilo změnu legislativních procesů pro schvalování a výstavbu nových vedení. Následující roky ukáží, jestli se tato změna promítne i do rychlejšího rozvoje přenosové soustavy.
Rozšíření přenosové soustavy je nezbytné pro přenos elektřiny z rychle se rozvíjejících obnovitelných zdrojů energie, zejména větrných parků na severu Německa, do průmyslových oblastí na jihu a západě země. Německo si stanovilo cíl pokrýt do roku 2030 alespoň 80 % hrubé konečné spotřeby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, což bude bez dostatečně robustní sítě jen obtížně realizovatelné.
Pomalý postup výstavby nových přenosových vedení vede k rostoucí potřebě nákladných síťových opatření pro předcházení přetížení vedení. Ta prodražují provoz soustavy a zvyšují náklady pro spotřebitele v miliardách eur ročně.
Mohlo by vás zajímat
15. květen 2025
19. květen 2025
27. květen 2025
20. červen 2025
21. červenec 2025
6. říjen 2025
8. říjen 2025
Komentáře (3)
Je to podobné jak u nás. Uměle se svázali totálním balastem byrokracie, zákonů, vyhlášek či omezení.
V tomto případě funguje jen jedno omezení - NIMBY.
Německo dost zrychlilo , ale hotovo bude až počátkem 30 tých. let. Ani co postaví nebude stačit. Rozvoj sítě bude ještě dlouhou dobu zaostávat na rozvojem zdrojů. Taková perlička někde je tomu naopak třeba v Indii prakticky elektrizovali téměř celou železniční síť jenže nemají dost elektrických lokomotiv a tak tam pod dráty často stále jezdí původní naftové lokomotivy, jejich výměna se potáhne protože domácí výroba elektrických lokomotiv zaostala za rozvojem elektrizace železnice. Reálně bude trvat ještě 10 let než se všechny tyto lokomotivy vyřadí z provozu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.