Domů
Ropa
Ropa zlevňuje z obavy, že Čína a USA neuzavřou obchodní dohodu

Ropa zlevňuje z obavy, že Čína a USA neuzavřou obchodní dohodu

Ropa
9 komentářů
9. květen 2019, 20:21
ČTK

Ceny ropy dnes klesají. Investoři se obávají, že se Spojeným státům a Číně nepodaří uzavřít obchodní dohodu dříve, než se v pátek zvedne clo na čínské výrobky dovážené do USA. To by mohlo poškodit hospodářský růst a snížit poptávku po surovině.

Po 18:00 SELČ vykazovala cena severomořské ropy Brent pokles o 0,77 procenta na 69,83 dolaru za barel. Americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) ve stejnou dobu ztrácela 1,2 procenta na 61,37 USD.

Dnes ve Washingtonu začíná další kolo jednání o obchodu mezi Čínou a USA. Plánované je na dva dny, přičemž již v pátek má být v případě jeho neúspěchu zvýšeno clo na čínské zboží, jehož roční dovoz do USA dosahuje hodnoty 200 miliard dolarů (4,6 bilionu Kč), na 25 z nynějších deseti procent. Čína hrozí protiopatřeními.

Brent a WTI letos přidaly více než 30 procent. Růst jejich ceny podpořilo snížení produkce ze strany Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) a spojenců včetně Ruska. Globální ropné dodávky dále omezily sankce USA vůči členům OPEC – Venezuele a Íránu.

V těchto dnech brání výraznějšímu poklesu cen zpráva amerického Úřadu pro energetické informace (EIA), že zásoby ropy v USA v týdnu do 3. května klesly o čtyři miliony barelů. Analytici očekávali naopak nárůst o 1,2 milionu barelů.

Ceně pomáhá i zpráva, že čínský dovoz ropy byl v dubnu rekordní. Země je největším dovozcem ropy na světě.

Ceny ropy v dolarech za barel (asi 159 litrů):

BURZA TYP KONTRAKT AKTUÁLNÍ CENA PŘEDCHOZÍ ZÁVĚR
Londýn – ICE Brent červenec 69,83 70,37
New York – NYMEX WTI červen 61,37 62,12

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
frank
10. květen 2019, 09:02

V Rusku z toho vůbec nemají radost . Je to už poněkolikáté co se jim zrušil sen, že se jim exportem ropy významně vylepší platební bilance.

Ondra
10. květen 2019, 10:08

No já si myslim že si z nějakýho poklesu o 1% těžkou hlavu nedělaj - evropská ropa je v podstatě o začátku měsíce někde na 70 dolarech za barel takže pořád o 20 výš jak na začátku roku. Radost spíš nemaj z průseru ze znečištěný ropy a výpadku v dodávkách - to je určitě stojí mnohem víc peněž.

frank
10. květen 2019, 10:27

ano určitě, ale nesmíme zapomenout, že Rusko udělalo za posledních 10 let, když významně stlačili jejich breakeven, ten měli i před pěti lety okolo 95-100 dolarů, ale dokázali se úsporami dostat někam k hodnotě 53-58 dolarů, jinými slovy mají ho teď jen o něco horší než USA ( 45-50 dolarů) . Problém je, že značná část těch úspor šla cestou nižších investic do údržby... takže vydělávat +-12-17 dolarů na barelu nemusí dlouho a proto je každé zlevnění bolí víc, než většinu dalších světových producentů, kteří mají nižší náklady nebo technologie v lepším stavu.

Loudil
10. květen 2019, 11:05

Ano , Rusko je dost závislé na plynu a ropě ,ale stejně závislá na exportu surovin je i vyspělá demokratická Austrálie. Současné ceny ropy a plynu Rusku stačí na hromadění a růst devizových rezerv , loni umístilo Rusko nově do deviz. rezerv 270 tun zlata a mělo přebytkový státní rozpočet , což se o USA rozhodně říci nadá , tam se letos čeká státní rozpočet s dluhem asi 1 bilion USD. USA si tedy žijí silně na dluh.

frank
10. květen 2019, 14:10

Tak tak, Rusové si ovšem to zlato nekupuje, ale jedná se prakticky o celou jeho roční těžbu :) a je to samozřejmě jen reakce na vývoj cen zlata...

Loudil
10. květen 2019, 15:07

TO : frank

Ano, ruská vláda kupuje zlato od svých těžařů. Pokud ho nakupuje za běžné světové ceny , pak to pro těžaře vidím dokonce jako výhodu. Nemusí se shánět po cizích kupcích někde na trhu , ale má třeba 10 letou smlouvu se státem o výkupu 100 % jeho produkce za světovou cenu. Myslím, že kdybych měl třeba jabloňový sad a vláda v Praze by se mnou uzavřela 10 letou smlouvu o výkupu 100 % mé sklizně jablek za cenu "obvyklou na trhu" ,pak bych klidně spal. Žádné starosti kde, komu a za kolik prodám úrodu, vše pojištěné smlouvou na 10 let dopředu.

frank
10. květen 2019, 15:44

Po pravdě cenový mechanismus výkupu ruská vláda/ruští těžaři je mi neznámý ale... ale komodita skladovaná v devizových rezervách je vystavena několika zásadním rizikům.

1. je samotná cena komodity, může vzrůst, pak paráda, může klesnout pak smutek

2.riziku kurzovému ( ano zní to divně, ale je to jako s ropou) pokud vaše domácí měna sílí nebo slábne vůči obvyklé měně, ve které se komodita obchoduje, jste vystaveni kurzovému riziku. Dá se tomu částečně vyhnout bártrovým obchodem a moc to nefunguje nebo si můžete zkusit založit trh v jiné měně( jak dopadla třeba iránská burza ropa za eura víme všichni).

3. riziku likvidity, obecně komodity které jsou drženy jako součást devizových rezerv jsou velmi citlivé na likviditu, dá se to vyjádřit i jako hloubka trhu. Pokud potřebujete realizovat nějakou potřebu a začnete komoditu vyprodávat a pokud se o vás ví, kolik jí zhruba držíte/ produkujete, může trh před takovou nabídkou celkem rychle cuknout :)

Ad příklad s jablky, to je ovšem klasický příklad subvence lokální produkce který nemá s devizovými rezervami celkem nic společného :) ale chápu že vám to celkem nic neříká ...

Loudil
10. květen 2019, 23:21

To : frank

O vývoj kurzového rizika bych se zrovna moc nebál. Jak známo většina států stále drží cca. 70 % svých světových rezerv v Dolarech. Roku 2000 se za 1 Dolar dávalo 42 Korun českých , o 8 let později jen 15 Korun českých , dnes 23 Korun. To jsou zatraceně velké pohyby kurzu i u hlavní světové měny. Naše ČNB měla ještě před r.2000 desítky tun zlata , v té době bylo 300 USD/unce a tak ho za tu cenu prodali. Dnes by ČNB dostala 4 násobek = 1300 US/unce. Zlato v devizových rezervách se nedrží na nějaké spekulace nebo krátkodobé výdělky jako na burze ,ale na 100 % zajištění před dopady ekonomického krachu, cena papírových peněz se v lidské historii už zhroutila k nule mnohokrát / V Německu stál roku 1923 bochník chleba 1 000 000 000 000 Marek./ Pokud by si váš praděd uložil roku 1910 do šuplete vedle sebe tehdejší platnou papírovou bankovku 20 K a vedle ní zlatou oběžnou minci 20 K a vy jste dnes po 100 letech jeho šuplík odemkl, tak za papírovou bankovku si nekoupíte ani zmrzlinu , ale za 6 gramů zlata v minci dostanete ve zlatnictví 5000 Kč a koupíte si třeba dvoje nové solidní boty. Přitom roku 1910 měla bankovka i mince shodnou kupní sílu 20 K. Možná i proto prozíravé centrální banky raději hromadí zlato než ničím nekryté papírky. Zlato nepřišlo o svou hodnotu nikdy za 5000 let, papír už mnohokrát. A přijde znovu.

Loudil
9. květen 2019, 22:21

Jsem opravdu zvědav, jak Čínsko-US celní souboj dopadne. Jsem v tomto sporu jasně na straně Číny, která má pravdu. Trump včera třeba prohlásil : "Musíme Čínu potrestat za to , že nám krade pracovní místa a škodí tak našim pracovníkům". To je pozoruhodná úvaha ! Když se Čína otevřela kdysi světu, tak US soukromé firmy "zavětřily příležitost", jak získat ukázněnou, pracovitou a 10 krát lacinější pracovní sílu jak doma a přesunuly tam svou výrobu. A to přímo masově. Nikdo je nenutil tam chodit vyrábět, bylo to jejich svobodné rozhodnutí s vidinou velkého zisku. Nyní Trump hlásí : "Čína nám krade pracovní místa" ! A nedávný proces chce zase "obrátit naruby". To by nyní mohla i Merkelová požadovat - "Potrestání ČR za to, že se u nás pro německý průmysl levně vyrábí zboží za desítky miliard ročně a tím vlastně krademe Němcům pracovní místa a Němci s námi pak mají miliardový obchodní deficit. To, co Trump začal nakonec postihne obě strany. Čínský vývoz do USA se nakonec sníží a Čína si místo USA najde jiná odbytiště, svět je dost velký. Prodejcům čínského zboží v USA klesnou marže a v USA stoupne inflace , když bude mít čínské zboží clo 25 % a bude tak o čtvrtinu dražší.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se