Ruský vývoz ropy klesl na půlroční minimum, zejména kvůli nižší poptávce z Indie
Vývoz surové ropy z ruských přístavů během května klesl o zhruba desetinu oproti předchozímu měsíci. Na takto silném poklesu se podílela zejména nižší poptávka z Indie, která se během posledních dvou let stala největším odběratelem. Svůj vliv mělo i navýšení aktivit ruských rafinérií, nicméně vývoz většiny zpracovaných ropných produktů byl rovněž na půlročním minimu.
Vývoz surové ropy z Ruska po moři v květnu dosáhl v průměru 3,52 milionu barelů za den (bpd). Podle dat S&P Global Commodities at Sea se jedná o zhruba 10% meziměsíční pokles, kdy vývoz dosahoval 3,91 milionů bpd. Za propadem stál především nižší vývoz z terminálů v Baltském a Černém moři. Podle S&P Global za poklesem vývozu surové ropy rovněž stojí částečné zotavení aktivity ruských rafinérií. Ty v posledních měsících totiž čelí útokům Ukrajiny, jejíž drony stále častěji pronikají za hranice Ruska.
Nejvyšší pokles dodávek ropy zaznamenala Indie, kdy odběr ruské ropy v květnu klesl o zhruba čtvrtinu na 1,61 milionů bpd. V dubnu přitom Indie odebírala vůbec nejvyšší objem surové ropy od té doby, kdy se v roce 2022 stala primárním odběratelem. Za dubnovým růstem stálo zřejmě vyřešení problémů ohledně sporů o měně, ve které probíhají platby za odebranou ropu.
Důvodem zřejmě bude velká citlivost indických rafinérií na cenu, jako tomu je v případě Indie i u jiných komodit. Podle S&P Global v průběhu května poklesl cenový rozdíl mezi ropou Ural a Brent na pouhých 3,25 dolarů za barel. Loni v lednu přitom dodávky ruské ropy do Indie byly o zhruba 19 dolarů pod cenou severomořského Brentu.
Měsíční vývoz surové ropy z Ruska po moři od začátku roku 2022. Zdroj: S&P Global
Vývoz ropných produktů vzrostl jen mírně
Zatímco vývoz surové ropy zažil v květnu silný propad, u zpracovaných ropných produktů byla situace odlišná. Vývoz nafty, topného oleje a dalších uhlovodíků z Ruska po moři činil v květnu v průměru 2,13 milionů bpd. V tomto případě se jedná o 3% nárůst vůči dubnu, oproti lednu stále o zhruba 500 tisíc bpd méně. Od začátku roku totiž Ukrajina začala intenzivně útočit na ruské rafinérie, což se projevilo i poklesem celkového vývozu.
Podle odhadů S&P Commodity Insights jsou v současné době částečně či zcela mimo provoz čtyři ruské rafinérie. V březnu přitom útoky omezily či pozastavily provoz sedmi rafinérií s celkovou kapacitou přesahující 1 milion barelů denně. K mírnému růstu exportu ropných produktů pomohlo rovněž pozastavení zákazu na vývoz benzinu z Ruska.
Mohlo by vás zajímat:
indie má velmi dobré podmínky pro výrobu solární energie. Buduje rozsáhlé FVE parky. Současně má nedostatek fosilních paliv. Elektrifikace v oblasti mobility probíhá hodně rychle. Pokud vezmu kupní sílu dle průměrného platu, tak mi vychází odhadem 1₹ ~ 1Kč. Při ceně 110-120₹/l benzínu, je to stejné, jako by byl benzín u nás za stejnou cenu, ale v korunách. To samozřejmě přináší obrovský tlak na změnu.
Momentální pokles vývozu ruské ropy do Indie je jen nějaký sezónní výkyv, ale za pár let to může být už důsledek elektrifikace. Spoléhat se na Indii, jako na dojnou rávu, co se týče vývozu ropy, je neperspektivní.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se