Austrálie dala zelenou světově největšímu projektu na výrobu vodíku. Do roku 2050 má pokrýt 1/4 světové poptávky
Australská vláda podpořila ambiciózní projekt zaměřený na rozvoj a výrobu vodíku. Asian Renewable Energy Hub, který nyní již téměř s jistotou vyroste ve státě Západní Austrálie, má ambici stát se největším exportérem obnovitelné energie na světě.
O tom, že projekt získal status prioritního projektu, což mu zaručuje urychlení povolovacích řízení a větší atraktivitu u potencionálních investorů, informovala v minulém týdnu agentura Bloomberg.
Austrálie v minulém roce zveřejnila svou vodíkovou strategii, podpora ze strany vlády je tak namístě. První export vodíku vyrobeného elektrolýzou za využití elektřiny z větrných a fotovoltaických zdrojů je naplánován již na rok 2028. Asian Renewable Energy Hub (AREH) má ambici do roku 2050 pokrývat až čtvrtinu celosvětové poptávky po vodíku.
15 GW nových solárních a větrných elektráren
V první fázi projektu budou vystavěny solární a větrné zdroje s instalovaným výkonem okolo 15 GW, což představuje přibližně stejný výkon, jaký má Austrálie v komerčních obnovitelných zdrojích dnes. Takto vyrobená elektřina pak bude využita k pohonu elektrolyzérů na výrobu vodíku.
Jednou z hlavních výzev je poté transport vyrobeného vodíku. AREH plánuje využít již existující přístavy v oblasti západního pobřeží a exportovat čpavek, který se snáze dopravuje v komerčních objemech. V místě určení pak bude čpavek přeměněn na vodík.
Hlavním investorem projektu je InterContinental Energy, jedna z největších společností specializujících se na výstavbu zařízení pro výrobu vodíku na světě. Výstavba má trvat přibližně deset let. Dalšími členy konsorcia jsou CWP Renewables Pty, výrobce větrných turbín Vestas Wind Systems A/S a Macquarie Group Ltd. Projekt se bude snažit přilákat další investice, například přes fondy ozeleňující své portfolio.
Vodík má Austrálii pomoci snížit emise skleníkových plynů
Vodík se stává stále častěji vyhledávanou alternativou k zemnímu plynu, především vzhledem k jeho nízkým dopadům na globální oteplování. Jako palivo jej lze užít nejen v klasické energetice, ale i v dopravě.
Jednoznačnou výhodou Austrálie je především mnoho neobydleného prostoru, velké množství slunečních dní a i dostatek energie z větru. Jak připomíná australský ministr pro energetiku Angus Taylor, projekt má velký potenciál snížení emisí skleníkových plynů. Zároveň podporuje rozvoj nového hospodářského odvětví a vytvoří až dvacet tisíc přímých i nepřímých pracovních míst.
Zdroj úvodního obrázku: Shell
Mohlo by vás zajímat:
Když se nepovedlo přesvědčit lidi na výhodu elekromobylů tak to budou mocipáni zkoušet na vodík.Vodík tady už byl a nefungovalo to jak by si přáli.
Co by jste navrhoval vy? Ničit planetu dalších 100let ropou a dalšími srackami? Kdy tady vodík byl?Před 100lety? Srovnavate technologií teď a před 100lety? To opravdu jde?
Vodík je asi nejrozumnější řešení elektromobilů. Představa, že třeba v Praze ,Brně, Hradci Králové, Ostravě a podobně budou vybudovány stovky nabíjecích stanic a tisíce zásuvek pro nabíjení u obchodních center a v ulicích u domů, je šílená. A kam budeme vyhazovat baterie z těchto aut a ještě platit určitě za jejich zpětný odběr.
Natankovat vodík je cca podobné jako tankovat zemní plyn.
Karel
U osobních aut je vodík slepá cesta. Třetinová efektivita oproti baterii, skladováni, nebezpečí výbuchu, cena atd. Baterie se brzy budou dobíjet za 15 minut a za recyklaci dostanete po 20ti letech ještě zaplaceno ????
Náhrada paliva lodních motorů čpavkem stačí, to je dostatečně velký trh.
Ten amoniak zní dost zajímavě. Rozhodně je praktičtější než vodík, a do některých spalovacích motorů a palivových článků jde využít bez zásadních úprav.
A co navrhuje vy? Dalších 100let ničit planetu ropou a dalšími srackami ? Úžasné jak někteří uvazujou!
Co navrhujeme my? Pro energeticky řídké OZE 3x radši baterky než vodík (vzhledem ke 3x vyšší ztrátovosti vodíku). A vodík/P2X napájet radši pomocí jaderných reaktorů, ty si tu šílenou neefektivitu můžou dovolit daleko víc.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se