5. říjen 2021
Aktuální výroba v ČR
Čína v dubnu dovážela meziročně o 37,5 % více energetického uhlí

Podle údajů uvolněných minulou středu čínským statistickým úřadem stoupl import energetického uhlí v dubnu na 9,78 miliónů tun, což je meziroční nárůst o 37,5 % a zároveň čtyřměsíční maximum.
Z tohoto objemu tvořilo většinu koksovatelné uhlí a to 6,95 milionů tun, ostatní uhlí se na importu podílelo z necelých 30 %. Během prvních 4 měsíců dovezla tato nejlidnatější země světa již téměř 34 milionů tun uhlí, což je o třetinu vice než minulý rok.
Největším dodavatelem uhlí zůstává již 5 měsíců Austrálie, která exportovala uhlí v objemu 4,18 milionů tun, což je o polovinu vice než předešlý rok. Dovoz také rostl z Indonésie, která Číně v dubnu prodala uhlí v objemu 3,3 milionů tun. Rusko se minulý měsíc podílelo na dovozu uhlí svému sousedovi v objemu 1,4 milionů tun, což je meziroční nárůst o vice jak 50 %.
Import lignitu za duben byl 5,8 milionů tun, což je meziroční nárůst, ale zároveň je to pětinový pokles oproti březnu.
Uhlí se v Číně podílí na výrobě elektřiny zhruba z 75 %. Ačkoli se poslední roky zdálo, že výroba z uhlí bude pomalu, nicméně konstantně klesat, tak od roku 2016 a zvláště během posledních měsíců dochází k renesanci uhlí a jeho spotřeba za poslední půl rok dosahuje rekordně vysokých hodnot. Analytici předpovídají nárůst těžby energetického uhlí pro letošní rok a zvyšující spotřeba v poslední době jim dává za pravdu.
Mohlo by vás zajímat
8. říjen 2021
13. říjen 2021
15. říjen 2021
19. říjen 2021
20. říjen 2021
20. říjen 2021
27. říjen 2021
Komentáře (7)
Nevím komu se zdálo , že Čína se rychle odklání od uhlí. Při růstu HDP o 6,5% ročně a nízké spotřebě el. energie na obyvatele a sice rozsáhlém ale v Čínských rozměrech omezeném jaderném programu je jasné že za těchto podmínek nemůže spotřeba uhlí příliš klesat a když tak ne dlouho. Většina výroby OZE v Číně je z vodních el. I když se tyto zdroje stále budují , přece jen vrchol ročního přírůstku má tento zdroj již za sebou. Vítr ani slunce zatím nemohu nahradit přírůstky ve spotřeb el. energie a navíc odčítá se část přírůstků z vodní energetiky. Pokud se Číně povede elekromobilita , pak spotřeba el. energie půjde nahoru a uhelné zdroje budou patrně ty , které alespoň po přechodné období budou tuto poptávku uspokojovat, protože ty elektrárny jsou už vybudované
Bacha na tyhle úvahy. Roční spotřeba uhlí je cca 4 miliardy tun a drtivá většina této spotřeby je domácí těžba (import je ~100 milionů tun/rok). Ten růst importu je dán uzavíráním domácích produkčních kapacit, který je rychlejší než pokles spotřeby.
Čína pojede masově všechno.
Ještě bude zvyšovat spotřebu elektřiny kromě elektroaut i na luxusnější klimatizace, domácí elektrospotřebiče a počítačová centra pro virtuální realitu.
Spotřeba uhlí jim už klesá na teplo, ale samozřejmě ve výrobě elektřiny to bude trvat ještě desetiletí. Ovšem soláry i vítr dělají rozumě, takže jim to nekrachuje a stále může nezadržitelně růst mnoho desetiletí.
V jaderné energetice Čína dosud spíš jen sbírala nápady, a plně vlastní jadernou elektrárnu dostali do provozu teprve teď, ale do budoucna pro ně nebude problém spouštět třeba i 5 nových ročně.
Čínský chlapec umí rychleji ničit než stavět. Když se podíváte na Google maps v lokalitě Shen Tou byly postaveny dvě elektrárny 4 x 200 MW a 4 x 500 MW (turbíny Škoda, kotle SES Tlmače). Elektrárna 4 x 200 MW byla zprovozněna v roce 1986 a již z ní nestojí ani komín. Obsluhy jsou trvale pod tlakem místních funkcionářů na udržení provozu tak pokud zasáhne nějaká ochrana není odstraněna vlastní porucha ale je odpojena ochrana. Obsluha nemá zájem o pochůzkovou kontrolu. Během 4 měsíců jsem na zařízení nikoho nepotkal a na kotli jsem nacházel pouze své stopy.
V Číně se tak rychle modernizuje, že s tím počítají už dopředu.
Třeba u osobních aut mají zákon, že je musíte za deset let od vyrobení sešrotovat.
Ještě jedna perlička. V uvedené lokalitě je více různě starých zařízení. Naše dvoustovky zbourané ale staré bloky 110 MW (LMZ) a hlavně o cca 25 let starší dva bloky 220 MW (též sovětská výroba)stále jsou v provozu.
Tomu se ani nedivím. Viděl jsem licenční Pasát kterému se loupala barva protože před natíráním nebyla karosérie odmaštěná.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.