Domů
Rychlé zprávy
Čína v dubnu dovážela meziročně o 37,5 % více energetického uhlí
Uhelný lom
Uhelný lom. Zdroj: EPS

Čína v dubnu dovážela meziročně o 37,5 % více energetického uhlí

Podle údajů uvolněných  minulou středu čínským statistickým úřadem stoupl import energetického uhlí v dubnu na 9,78 miliónů tun, což je meziroční nárůst o 37,5 % a zároveň čtyřměsíční maximum.

Z tohoto objemu tvořilo většinu koksovatelné uhlí a to 6,95 milionů tun, ostatní uhlí se na importu podílelo z necelých 30 %. Během prvních 4 měsíců dovezla tato nejlidnatější země světa již téměř 34 milionů tun uhlí, což je o třetinu vice než minulý rok.

Největším dodavatelem uhlí zůstává již 5 měsíců Austrálie, která exportovala uhlí v objemu 4,18 milionů tun, což je o polovinu vice než předešlý rok. Dovoz také rostl z Indonésie, která Číně v dubnu prodala uhlí v objemu 3,3 milionů tun. Rusko se minulý měsíc podílelo na dovozu uhlí svému sousedovi v objemu 1,4 milionů tun, což je meziroční nárůst o vice jak 50 %.

Import lignitu za duben byl 5,8 milionů tun, což je meziroční nárůst, ale zároveň je to pětinový pokles oproti březnu.

Uhlí se v Číně podílí na výrobě elektřiny zhruba z 75 %. Ačkoli se poslední roky zdálo, že výroba z uhlí bude pomalu, nicméně konstantně klesat, tak od roku 2016 a zvláště během posledních měsíců dochází k renesanci uhlí a jeho spotřeba za poslední půl rok dosahuje rekordně vysokých hodnot. Analytici předpovídají nárůst těžby energetického uhlí pro letošní rok a zvyšující spotřeba v poslední době jim dává za pravdu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Josef
29. květen 2017, 22:50

Nevím komu se zdálo , že Čína se rychle odklání od uhlí. Při růstu HDP o 6,5% ročně a nízké spotřebě el. energie na obyvatele a sice rozsáhlém ale v Čínských rozměrech omezeném jaderném programu je jasné že za těchto podmínek nemůže spotřeba uhlí příliš klesat a když tak ne dlouho. Většina výroby OZE v Číně je z vodních el. I když se tyto zdroje stále budují , přece jen vrchol ročního přírůstku má tento zdroj již za sebou. Vítr ani slunce zatím nemohu nahradit přírůstky ve spotřeb el. energie a navíc odčítá se část přírůstků z vodní energetiky. Pokud se Číně povede elekromobilita , pak spotřeba el. energie půjde nahoru a uhelné zdroje budou patrně ty , které alespoň po přechodné období budou tuto poptávku uspokojovat, protože ty elektrárny jsou už vybudované

Jan Veselý
30. květen 2017, 06:25

Bacha na tyhle úvahy. Roční spotřeba uhlí je cca 4 miliardy tun a drtivá většina této spotřeby je domácí těžba (import je ~100 milionů tun/rok). Ten růst importu je dán uzavíráním domácích produkčních kapacit, který je rychlejší než pokles spotřeby.

Petr
30. květen 2017, 09:02

Čína pojede masově všechno.

Ještě bude zvyšovat spotřebu elektřiny kromě elektroaut i na luxusnější klimatizace, domácí elektrospotřebiče a počítačová centra pro virtuální realitu.

Spotřeba uhlí jim už klesá na teplo, ale samozřejmě ve výrobě elektřiny to bude trvat ještě desetiletí. Ovšem soláry i vítr dělají rozumě, takže jim to nekrachuje a stále může nezadržitelně růst mnoho desetiletí.

V jaderné energetice Čína dosud spíš jen sbírala nápady, a plně vlastní jadernou elektrárnu dostali do provozu teprve teď, ale do budoucna pro ně nebude problém spouštět třeba i 5 nových ročně.

Vláďa
30. květen 2017, 08:07

Čínský chlapec umí rychleji ničit než stavět. Když se podíváte na Google maps v lokalitě Shen Tou byly postaveny dvě elektrárny 4 x 200 MW a 4 x 500 MW (turbíny Škoda, kotle SES Tlmače). Elektrárna 4 x 200 MW byla zprovozněna v roce 1986 a již z ní nestojí ani komín. Obsluhy jsou trvale pod tlakem místních funkcionářů na udržení provozu tak pokud zasáhne nějaká ochrana není odstraněna vlastní porucha ale je odpojena ochrana. Obsluha nemá zájem o pochůzkovou kontrolu. Během 4 měsíců jsem na zařízení nikoho nepotkal a na kotli jsem nacházel pouze své stopy.

Petr
30. květen 2017, 08:37

V Číně se tak rychle modernizuje, že s tím počítají už dopředu.

Třeba u osobních aut mají zákon, že je musíte za deset let od vyrobení sešrotovat.

Vláďa
1. červen 2017, 07:09

Ještě jedna perlička. V uvedené lokalitě je více různě starých zařízení. Naše dvoustovky zbourané ale staré bloky 110 MW (LMZ) a hlavně o cca 25 let starší dva bloky 220 MW (též sovětská výroba)stále jsou v provozu.

Vláďa
30. květen 2017, 11:13

Tomu se ani nedivím. Viděl jsem licenční Pasát kterému se loupala barva protože před natíráním nebyla karosérie odmaštěná.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se