Domů
Rychlé zprávy
ERÚ: Nově nastavené zásady regulace ušetří lidem miliardy korun
Regulace

ERÚ: Nově nastavené zásady regulace ušetří lidem miliardy korun

Nově nastavené zásady energetické regulace ušetří spotřebitelům miliardy korun. Na dnešním setkání s novináři to uvedli členové rady Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Oznámili, že rada schválila zásady cenové regulace pro takzvané páté regulační období mezi roky 2021 až 2025. Stanovují mimo jiné postupy regulace cen pro přenos, přepravu a distribuci energie nebo upravují činnosti operátora trhu a povinně vykupujícího.

Hlavní změnou v zásadách platných od příštího roku bude podle členů rady pokles míry výnosnosti (WACC), tedy jednoho z parametrů ovlivňujících výši zisku regulovaných společností. V elektroenergetice WACC klesne ze současných 7,95 na 6,54 procenta, což při zachování všech ostatních parametrů přinese podle ERÚ za pětileté období úsporu 18,7 miliardy Kč. V plynárenství WACC klesne z 7,94 na 6,43 procenta, což při analogickém způsobu výpočtu je úspora 6,8 miliardy korun, uvedli členové rady.

„Cesta k novým zásadám cenové regulace rozhodně nebyla jednoduchá. Čtvrté regulační období bylo již dříve o dva roky prodlouženo, takže další posun nepřicházel v úvahu. Většina členů současné rady ERÚ přitom byla jmenována teprve loni v srpnu, sotva měsíc před zahájením veřejného konzultačního procesu k pátému regulačnímu období. Přesto se nám povedlo nová pravidla včas vytvořit a v porovnání se současným nastavením energetiky uspoříme spotřebitelům desítky miliard korun,“ řekl předseda rady ERÚ Stanislav Trávníček.

Pravidla pro páté regulační období podle členů rady odráží změny, kterými energetika prochází – v sítích posilují chytré prvky, ať už jde o automatizaci nebo dálkové řízení. V souvislosti s měnící se skladbou zdrojů a nastupující decentralizací se zvyšují i nároky na stabilitu distribuce. Mění se i role jednotlivých aktérů v elektroenergetice, kdy se u části zákazníků stírají rozdíly mezi výrobcem a spotřebitelem.

„Zásady jsou obecným rámcem, který umožní rozšiřovat a zlepšovat služby poskytované spotřebitelům v energetice. Na ně budou navazovat naše další konkrétní kroky, například zavedení automatických náhrad pro zákazníky při porušení standardů kvality dodávek. Tím se zároveň posílí tlak na regulovaná subjekty na zajištění vyšší spolehlivosti a kvality dodávek,“ doplnil člen rady ERÚ Rostislav Krejcar.

Mezi regulované subjekty patří firmy zabývající se přepravou a distribucí plynu či přenosem a distribucí elektřiny. ERÚ u nich mimo jiné kontroluje takzvané oprávněné náklady. Změny zásad tak ovlivní například společnosti ČEPS, Net4Gas, všechny distributory elektřiny a plynu – například E.ON Distribuce, ČEZ Distribuce a GasNet, a také Operátora trhu s elektřinou (OTE). Dodavatelů a prodejců jako takových se dotknou pouze nepřímo přes regulovanou část ceny energií, kterou ERÚ každoročně určuje. Zbylou část ceny si obchodníci určují sami.

Štítky:eru
regulace
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
Milan Vaněček
10. červen 2020, 12:27

ERU nám už zajistil platby stovek miliard CZK za špatně stanovenou cenu pro podporu fotovoltaiky před 10 lety, teď nám zajistí další extra

platby přes jistič, to zase pro ten jaderný tunel.

ERU nezklame.

Josef
10. červen 2020, 13:20

Eru tu podporu nemohl snížit, protože mu v tom zabránil dodatek k zákonu o OZE, takže brečíte na špatném hrobě....

Milan Mach
10. červen 2020, 13:29

Zase plácáte nesmysly. Všechno se děje na základě zákonů, jsou to politická rozhodnutí. ERU je jen úřad. K solárnímu tunelu jste přispěl i Vy svou fanatickou propagací FVE.

Pavel K
10. červen 2020, 13:39

Opravdu muze za solarni tunel technologie (tedy FVE panely, stridace, instalacni prvky) a nebo politici a lobbiste?

Stejne tak za budouci jaderny tunel by me nenapadlo obvinovat technologii jadernych elektraren ale pouze a jen lidi, ktere bych radil do dvou kategorii a) doufaji, ze jim z toho neco kapne b) nemaji dost znalosti a zkusenosti na nalezeni levnejsi alternativy.

Milan Vaněček
10. červen 2020, 13:46

Nesmyslně vysokou cenu, bez nějaké "zarážky" množství instalací, stanovil ERÚ. V původním zákoně byla 6 Kč/kWh, nikdo nestavěl, tak to zvedli na dvojnásobek.

A hned spousta všehoschopnýc zavětřilo, co je to za výhodný kšeft, když cena panelů po pár letech stagnace začala klesat. Grafy cenového vývoje jsem zde dával. A hned naskočili někteří politici aby znemožnili či znesnadnili možnost tu nejvyšší cenu na světě pro instalace na polích snížit.

a tunel byl na světě.

teď se chystá pro změnu zase ten jaderný...

Vladimír Wagner
10. červen 2020, 14:02

Pan Vaněček zase lže, ostatně jako zde velmi často. Podrobný popis toho, jak vznikl solární průšvih je zde: https://ekonom.ihned.cz/c1-46754920-kdo-muze-za-solarni-prusvih-my-nic-my-muzikanti-vzkazuji-ministri-i-poslanci . Zde je i vysvětleno, proč muselo ERU zvýšit cenu s 6 a 13 Kč (bylo to dáno změnou metodiky, danou novým zákonem, který byl přepsáním směrnice EU).

Pan Mach má pravdu, že v této aféře hrála největší roli intenzivní kampaň jeho a jemu podobných, jak je nutné a snadné rychle postavit fotovoltaiku, která nahradí uhelky a jaderky.

Bob
10. červen 2020, 21:38

Doplněk k P. Wagnerovi:

ERÚ upozorňoval ještě včas a dopředu k jakému průšvihu to směřuje.

Ale pánové z FV asociace, podobnou rétorikou, jako dnes p. Vaněček pořád tvrdili, že se nic neděje, že těch připojovaných FVE zase tak moc není a že je potřeba pořád podporovat stavbu dalších FVE a podpora vůbec není přehnaná.

Na a potom ještě tvrdý lobing v parlamentu, takže se platnost zákona o snížení podpory odložila o rok, aby ještě všichni stačili dostavět. Někteří ještě 31. prosince.

energetik
10. červen 2020, 22:29

Vladimír Wagner

ERÚ mohl a později i částečně udělal (ale pozdě a nedostatečně), rozdělit podporu dle instalovaného výkonu na více stupňů, tak jak to bylo běžné i v zahraničí. Znevýhodnit ty na polích atd..

Oni si spočítaly výkupní cenu při které měla vycházet průměrná 15 letá návratnost např. při 10kW, ale vůbec si asi nepřipustili že to tu někdo bude sázet v desítkách MW za poloviční investiční náklady za 1kW a tedy i s poloviční návratností.

V zákoně pouze bylo, že ERÚ navrhne výkupní cenu tak, aby byla návratnost 15 let. To to ERÚ udělal špatně. A na to se teď i zpětně odvolávají při odebírání podpory. Přitom na to šel udělat celkem jednoduchý vzorec s lineárním poklesem výkupní ceny dle instalovaného výkonu + koeficienty jestli to bude na střeše nebo poli. Jenže to je složité a museli by tam myslet a to se jim evidentně nechtělo, nebo to byl spíše záměr. Nebo si snad myslíte že tu odebranou podporu a daně navíc pro FVE budou vracet spotřebitelům? Nebuďte naivní. Tady stále ještě kutají další patro tohoto solárního tunelu. Už teď je to tak schválně promotané že nikdo pořádně neví kdy ty prachy mizí.

Bob
11. červen 2020, 20:27

To energetik:

Zapomněl jste na jednu důležitou věc: v tom zákoně také bylo, že ERÚ může tu podporu snižovat jen o pár procent za rok.

Takže asi to na počátku šlo udělat lépe, ale to ještě nikdo netušil, co nastane. Po bitvě každý generál. Podobně to bylo nastaveno i v okolních státech.

Rozdíl mezi námi a Německem nebyl v prvotním nastavení, ale v tom, že v Německu šla ta podpora snižovat rychle, bez změny zákona.

Milan Vaněček
11. červen 2020, 21:20

Opět řada polopravd a desinformací (Wagner, Bob), energetik též správně podotýká, že zákon se v důležitých detailech (těch co nás stály ty stamiliardy) lišil od toho německého vzoru.

1. Wagner opět začíná osobním útokem. Opět se odkazuje na směrnici EU, která musela přece platit i v Německu, tam se ale situace vyvíjela zcela jinak. Takže,

vše bylo dáno naprostou ztrátou zdravého rozumu v ERU, když nediferencioval, jako v Německu, velikost podpory podle velikosti instalací a místa kde se staví (v Německu, aspoň ve většině spolkových zemí nebylo možné to relativné levné stavění na zemědělské půdě). Na střechách domů by nám ani kouzelník ty 2 GW za 2 roky nepostavil.

2.omezení změny výkupní ceny na 5% za rok byl jen přílepek zákona, který se mohl velmi rychle odstranit jiným přílepkem zákona.

Bohužel v té době bylo již příliš mnoho lidí z těch s rozhodujícími pravomocemi (ERU, vláda, vlastně 2 vlády, a parlament) v konfliktu zájmů-mohli jednat a přílepek odstranit, ale bylo by to proti jejich osobním zájmům.

To pak způsobilo fotovoltaický tunel, který jen zopakoval fotovoltaický tunel ze Španělska z roku 2008.

Samozřejmě lobbysté fotovoltaiky měli zájem na tom, aby co nejvíce vydělali, ale podle reakce jaderných aktivistů a ČEZu to vypadá, že si někteří již tehdy uvědomili silný negativní propagační efekt nadměrných dotací pro fotovoltaiku a podpořili solární lobbysty

Všichni tedy odmítli dělat to co dělali v Německu (tam průběžně snižovali dotace). Takže v roce 2010 jsme byli prví na světě v instalacích FVE přepočteno na počet obyvatel.

Ale pan ministr Havlíček naní našel řešení, které za pomoci EU silně zredukuje podporu těch větších levných instalací na polích, které tvoří naprostou většinu vyplácených dotací.

Tím se škody nadělané ERU, vládami a parlamentem z té doby sníží. Díky aspoň za to.

Milan Mach
10. červen 2020, 14:05

Nechám se poučit. Nahoře máte Energostat, vyjeďte si zatížení ČR v roce 2019. Maximum cca 11000 MW a základní pasmo cca 6000 MW. Jaký typ elektrárny dokáze vyrobit základní pasmo po celý rok tedy 8760 hodin nejlevněji? Že by vítr Máchale?

energetik
10. červen 2020, 17:01

Jo jo, jistě si všichni pamatují například na poslance ODS Ondřej Plašil a jeho návrh v roce 2010 aby se elektrárnám nad 20kW "dotace" nesnižovali.

A nebo takový Oldřich Vojíř (ODS) jak hrozil ERÚ arbitrážemi a bránil novele která by mohla výkupní ceny snížit.

A nebo poslanec Tomáš Květák (ODS) nově Bergman, tunelář Spolchemie který se dostal díky fotovolatickcým elektrárnám na obrat přes dvě miliardy korun.

Ivan Novák
11. červen 2020, 16:00

energetik(u),

často ne zcela souhlasím, tentokrát ale za osvěžení paměti děkuji. Pokud se nepletu, O. Vojíř, tehdy předseda hosp. výboru posl. sněmovny, bránil zavření tunelu pozměňovacím návrhem ještě ve třetím čtení. Bylo to holt jedno z těch větších zklamání. Dlužno dodat, že směr koncipoval původně M. Bursík, ale aspoň se přitom nepřetvařoval, jen neodhadl potenciál.

Barry
12. červen 2020, 17:31

I jiní přiložili ruku k dílu. Pan prezident Klaus zákon nevetoval,ač jinak byl při vetování návrhů zákonů velmi pilný. Zákon pouze nepodepsal, čímž umožnil jeho bezproblémové přijetí.

stas
11. červen 2020, 07:20

Poplatek za jistič je přežit a lumpárna monopolu! Nebo platíte pumpařům za výdejní stojan, že můžete natankovat benzín ??

Jan Veselý
11. červen 2020, 08:08

Svému internetovému providerovi platíte za rychlost připojení.

energetik
11. červen 2020, 09:26

My ne, internetový provider za internet platí nám, má na naší střeše antény (zdroj internetu pro okolí). Takže je to ekvivalentní jako zdroj výkonu pro distribuční síť. Kdy tedy budou distributoři platit výrobcům za energii a regulační služby a přestanou se na centrálních zdrojích obohacovat?

energetik
11. červen 2020, 09:32

oprava decentrálních

MilKa
11. červen 2020, 13:38

Tohle Vám nevyšlo, ta anténa není Vaše, je jejich. Takže vlastní i "výrobu". Vám platí pouze nájem za "pozemek".

energetik
11. červen 2020, 13:43

A za naši elektřinu :-)

Cena těch antén oproti zdroji energie je úplně zanedbatelná a nerozhodující. Kdyby chtěli, a neměli na antény, tak antény koupím vlastní a také jim je pronajmu :-), to je zanedbatelná položka která nerozhoduje.

Ivan Novák
11. červen 2020, 16:06

Obsluha, obsah, hrušky, jabka, všechno jedno.

Josef
12. červen 2020, 00:07

Víte v čem je platba za jistič dobrá, je dobrá v tom, že cena distribuce el. energie není o tom kolik spotřebujete, ale o tom že máte připojení a že můžete kdykoli chcete. Jinými slovy distribuce je prakticky fixní. Ale lidé platí distribuci podle množství odebrané el. energie. Což vede jen tomu, že čím více šetříte tím více platíte a k celkovému znevýhodnění vyššího využití el. energie v domácnostech - tedy k přesně opačným trendům ,které je třeba dosáhnout. Byl taky i argument časové proměnlivosti například zatížení mimo špičku - ano současná regulace toto v ceně jističe zohledňuje jak to bude do budoucna záleží na nastavení tarifů. Nicméně akumulační vytápění je spíše na ústupu, protože je příliš drahé. Noční odběry porostou kvůli el. mobilitě.

luboš
12. červen 2020, 10:14

Na základní škole jsem se učil, že základem státu je rodina. V současné době platí rodina na podporu OZE 495 Kč/MWh, podnikatelé 150 Kč/MWh.

Přepisují se dějiny. Základem státu ČR již není rodina, ale majitelé firem. V mnoha případech majitelé ze zahraničí, kteří ČR tunelují a zanechají nám tu po sobě pro další generace pouze škody k odstraňování. Za tuto diskriminaci rodin v oblasti podpory elektřiny z OZE nemůže zřejmě nikdo jiný než ERÚ, který počítá příslušné cenové vzorce a předkládá je ke schválení. A má být údajně pro domácnosti ještě hůř. Obyvatelé ČR jsou prý asi osmí na světě co se týče mírumilovnosti, tak jsou všichni v klidu. Aby se nepřepočítali.

T
12. červen 2020, 14:02

Ve ktere kapse skoncil poplatek OZE 495 Kc za jednu MGWh za 10 LET ???Ktrerym podnikatelum jsme prispeli na lehky vydelek?Ja kdyz chci podnikat,zadarmo me nikdo nic neda.To je neco ,jako na STK.Zdrazili,aby si momli nakoupit foto pristroje ,,bezny telefin umi lepsi fotit,,a cena uz zustala.

Josef
9. červen 2020, 21:36

dlouho očekávané rozhodnutí, které zruší hrubě nespravedlivou regulaci z minulého období, kdy jedna část domácnosti dotovala druhou. Také zavádí spravedlivý podíl na podporu OZE, která se bude platit z jističe a ne ze spotřeby,to znamená, že se na podpoře OZE budou podílet podobně všichni spotřebitelé a ne jen ti, co el. energii více využívají na úkor jiných fosilních paliv například uhlí a plynu. Otázkou zůstává nastavení jednotlivých distribučních sazeb a délka vysokého a nízkého tarifu, které zatím bohužel neznáme.

Josef Novák
10. červen 2020, 07:51

Z jističe a spravedlivé? Třeba na chatě, kdy vás 3x25A přivede na buben? Člověče, koukněte se na svou fakturu a spočítejte si, kolik byste platil, kdyby nebyla platba za jistič omezená. To nadšení Vás rychle přejde.

Josef
10. červen 2020, 10:42

Kdo chce mít 3x25A na chatě tak ať platí,to není žádná dřevěná chata na přespání, ale druhý dům majitelé více domů si dnes zvykly, že se jim na připojení jejich nemovitostí skládá zbytek populace....

Bob
10. červen 2020, 21:27

To přece není jen o chalupářích s cirkulárkou, jak se zkresleně uvádí.

My potřebujeme s přechodem na OZE, aby lidé odebírali hodně, když je EE nadbytek a o to méně, když je nedostatek. A to vysoká platba za jistič nezaručí. Naopak jde proti tomuto žádoucímu chování.

Je to potřeba řešit nízkou platbou za jistič a rozdílnou cenou elektřiny pomocí chytrých elměrů. Když bude EE nadbytek bude levná, když nedostatek, tak drahá. Kdo bude moci a chtít, tak se přizpůsobí a vydělá na tom.

Je přece žádoucí, aby na vytápění byly raději akumulace s odběrem 8 hodin denně mimo špičku, než přímotopy, které odebírají i přes špičku, která trvá cca od 11 hod do 21 hod. Ti ale na nabíjení potřebují skoro 3 krát silnější jistič, než ti s přímotopem.

Podobně by se pěkně "prohnuli" i Ti, co budou mít nabíječku na elektromobil. Zvláště, měla-li by o být rychlonabíječka.

T
10. červen 2020, 15:40

P.VItazkova slibovala ,ze Ceske chalupare okradat nenecha a kde je ji konec??? Paskvil do praxe??? A jinak : Kam se podely vsechny ty poplatky 495 Kcs za 1MGWh za 10 slovy DESET LET ???

energetik
10. červen 2020, 08:07

Máme hlavní jistič 16B/1 (klidně by nám stačil i nižší) a platíme za 25B/1, takže už budu spravedlivě platit dle skutečného rezervovaného příkonu, nebo tabulka bude stále začínat až na 25A?

Chtěl bych to stejně spravedlivé tak jak to mají páni továrníci, každý měsíc si mohou rezervovaný příkon změnit na libovolnou hodnotu jakou potřebují.

Podobně si mohou měnit hodnotu jističe i domácnosti v Rakousku. Mají tam speciální tarifní jističe s přepínačem hodnot např. 16A - 20A - 25A. Při změně se odstraní pouze plomba na nastavovacím kolečku, ale elektroměrový rozvaděč mají stále zaplombovaný takže se nemusí dělat revize.

Budou už tedy i zde také takové spravedlivější podmínky?

Josef
10. červen 2020, 10:44

pokud vím, pak původní návrh byl s jističem od 1x6A, pokud to nezmění, tak vy asi budete spokojen...

Milan Mach
10. červen 2020, 11:20

Podle rezervovaného příkonu se poplatek za OZE platí už od roku 2016. Tedy u NN sazeb za hlavní jistič. Pak je omezení v zákoně na 495 Kč/MWh. O nových sazbách je tam jeden nic neříkající odstavec - připravují se. Možná jsem slepý, ale o polatku za OZE tam není ani slovo.

Josef
10. červen 2020, 12:09

No to máte pravdu ERU píše. že poplatek z OZE se nově platí z jističe otázka jak to nastavíte. Zatím je to nastavené tak,že cena z jističe byla nesmyslně vysoká a tak pro většinu zákazníků platilo omezení 495kč/MWh. Pokud to takto zachovají pak se nic se nezmění a ta jejich poznámka o způsobu platby za OZE v rozhodnutí zůstane nesmyslná pokud ne, ušetří ti, co jistič lépe využívají.

St
10. červen 2020, 21:12

A co když Ti spotřebitelé o žádnou podporu OZE nestojí? Ptal se jich někdo? Mají nějakou možnost volby?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se