
ERÚ řeší podvodné nabídky na vymáhání přeplatků od Virtual Energy
Energetický regulační úřad (ERÚ) řeší podezřelé nabídky na vymáhání vyúčtování nebo přeplatků za energie od společnosti Virtual Energy. Zákazníky firmy v těchto případech kontaktuje osoba, která jim slibuje vyřízení vyúčtování a účtuje si za to vysoké odměny. Podle úřadu jde však o podvod, připravuje proto trestní oznámení, informoval dnes. Na Virtual Energy úřad eviduje zvýšený počet stížností, firma navazuje na dodavatele se zrušenou licencí. Její vyjádření ČTK shání.
Úřad v posledních dnech zaznamenal zvýšený počet stížností, v nichž spotřebitelé popisovali podobný příběh. Potenciální klienty kontaktuje podle ERÚ osoba, která jim slibuje zajistit u dodavatele Virtual Energy vystavení chybějícího vyúčtování a vrácení přeplatku. Zákazníky navštěvuje nejčastěji v Jihomoravském kraji a Zlínském kraji a své služby si účtuje odměnu ve výši několika tisíc korun. Kromě toho údajně požaduje dalších až 40 procent z částky vymáhaného přeplatku. Některé seniory kvůli tomu podle úřadu doprovázel i k bankomatu, aby si peníze mohli vybrat.
ERÚ však před podobnými praktikami varuje a vybídl zákazníky k obezřetnosti. „Zarážející je už to, jak by se cizí osoba dozvěděla takto konkrétní informace o konkrétním spotřebiteli. Tedy že od svého dodavatele neobdržel vyúčtování a že by mu z něj měl plynout přeplatek. Jelikož se jedná o klienty jediného obchodníka, máme podezření na zneužití osobních údajů. Nelze rozhodně vyloučit, že popsané jednání má za cíl zredukovat dlužné závazky společnosti Virtual Energy vůči zákazníkům,“ uvedl ředitel sekce správních řízení ERÚ Jakub Med.

Regulační úřad na společnost Virtual Energy eviduje v poslední době větší množství stížností, které se týkají především neuhrazení přeplatků z vyúčtování dodávek energií. Společnost je právním pokračovatelem dodavatele Elgas Energy, která navázala na dodavatele Lidová energie. Oběma těmto společnostem ERÚ v minulosti zrušil licenci na obchod s elektřinou a plynem, protože dlužily zákazníkům vysoké částky.
ERÚ kvůli stížnostem podá trestní oznámení. „Protože máme podezření na spáchání trestného činu, obrátíme se na policii, aby věc prošetřila. Pevně věřím, že v kombinaci s naším veřejným upozorněním se podaří zabránit tomu, aby se obětí staly další lidé,“ sdělila členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.
Pro zákazníky, kterým chybí vyúčtování a dodavatel jim dluží přeplatky, následně doporučila standardní postup. „K vystavení vyúčtování je v první řadě potřeba vyzvat obchodníka. Pokud tak neučiní ani po urgenci, je možné zahájit sporné řízení na ERÚ. Nevrácený přeplatek v plné výši lze vymáhat pouze formou exekuce, nebo je možné si pohledávku odebírat po částech ze záloh, na základě tzv. úkonu započtení. Přesný postup každý najde na našem webu. Rozhodně bychom neměli věřit jakékoliv cizí osobě, že u dodavatele všechno zařídí. Tím spíš, pokud nám zazvoní u dveří,“ shrnula Zemanová.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se