LNG v nákladní dopravě je odpovědí na emisní povolenky, jen loni ušetřilo LNG od GasNetu 2 485 tun emisí CO2
České republice se zatím nedaří plnit v nákladní silniční dopravě emisní cíle, které přinesl balíček Fit for 55 a Green Deal směřující ke klimatické neutralitě v roce 2050. Řešením je v dopravě větší využití zkapalněného zemního plynu (LNG). Na jeho rozvoji dál pracuje český lídr v LNG pro tahače, skupina GasNet, největší český distributor plynu.
Evropská unie má za cíl stát se do roku 2050 klimaticky neutrální a jako další krok proto počítá s reformou emisních povolenek. Obchodování s emisemi se od roku 2027 bude týkat i silniční dopravy.
„Potvrzuje se, že LNG přinese dopravním a logistickým společnostem z dlouhodobého hlediska i finanční výhody. Zátěž emisních povolenek bude v případě zkapalněného zemního plynu nižší než u naftových motorů. Ještě výraznější úsporu potom přináší bioLNG, což je zkapalněný biometan,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.
Podle dat Evropské agentury pro životní prostředí stouply emise v silniční dopravě v letech 2013 až 2019 o osm procent. Rozšíření emisních povolenek na silniční dopravu bude v praxi znamenat, že si dopravci sice nebudou muset sami povolenku kupovat, ale připlatí si za každý litr nafty. Nákup povolenky totiž promítnou do konečných cen výrobci paliv.
LNG čerpací stanice v Kosmonosech, zdroj: GasNet
Evropský návrh emisních povolenek počítá se startovací cenou 45 eur za tunu vypuštěného CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u naftového motoru na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 Kč za kilometr, přičemž částka může být ještě nižší, protože výpočet vychází z průměrné hodnoty emisní stopy bioLNG.
Připraveni na bioLNG
Už teď je infrastruktura GasNetu připravena na zkapalněný biometan (bioLNG).
„Co funguje na LNG, funguje i na bioLNG. Přitom zkapalněný biometan jde přímo v Česku vyrobit ze zbytků potravin a bioodpadu. Oproti dieselu má zkapalněný biometan o 95 % nižší emise,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.
Do roku 2030 by mohl biometan nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy.
Čerpací stanice LNG, Zdroj: GasNet
Největší tuzemský distributor plynu, skupina GasNet, proto dál rozvijí využití LNG v nákladní silniční dopravě v České republice. Jen v loňském roce se GasNetu podařilo zprovoznit dvě nové plnicí stanice a jednu mobilní stanici přestavět na klasickou kamennou pumpu.
LNG pro náklaďáky v Česku roste
Nové stanice GasNetu stojí Nýřanech u Plzně a v jihočeské Kaplici. Kamenná plnička slouží od loňského jara řidičům v Mladé Boleslavi. Všechny stanice se nacházejí v blízkosti klíčových tranzitních tepen. Aktuálně provozuje GasNet už čtyři plničky a letos se plánuje otevření dalších.
Kromě sítě stanic roste i spotřeba LNG.
„Za rok 2022 jsme dosáhli prodejem LNG v nákladní dopravě úspory 2 485 tun emisí CO2. To jsou emise, které by jinak vypustily do ovzduší naftové motory. Oproti roku 2021 je to dvojnásobná úspora,“ říká Filip Dostál z GasNetu.
Nižší emise
Pohon na LNG snižuje v porovnání s naftou emise oxidu uhličitého o 15 procent, emise oxidů dusíku až o 90 procent. Produkci pevných částic sráží LNG v podstatě na nulu.
Zájemcům o přechod na LNG nabízí GasNet komplexní podporu.
„S LNG v dopravě máme už bohaté zkušenosti. Podíleli jsme se na testování LNG vozů, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Denně obsluhujeme na našich stanicích desítky českých i zahraničních zákazníků. Zájemcům o přechod na LNG jsme proto schopni poskytnout komplexní poradenství na klíč a zdarma,“ říká Filip Dostál.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se