Poplatky na ERÚ asi o nižší desítky korun ročně vzrostou, MPO navrhlo navýšení
Poplatky na činnost Energetického regulačního úřadu (ERÚ) zřejmě o nižší desítky korun ročně vzrostou. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) nyní navrhlo navýšení sazeb těchto poplatků u elektřiny i plynu. Průměrná domácnost, která vytápí či vaří plynem, si tak za rok připlatí necelých 30 Kč. Důvodem pro zvýšení poplatků je růst nákladů na provoz a celkové agendy regulačního úřadu. ČTK dnes o tom informovalo MPO v tiskové zprávě. Současné poplatky platí od roku 2016.
Poplatek na činnost ERÚ hradí účastníci energetického trhu v ceně za provoz nesíťové infrastruktury a ceně za činnosti operátora trhu.
V současnosti platí sazba poplatku v elektroenergetice 2,39 Kč za měsíc na každé odběrné místo a v plynárenství 1,34 Kč za megawatthodinu (MWh) spotřebovaného plynu. MPO nyní navrhlo jejich navýšení na čtyři koruny za měsíc na každé odběrné místo v elektroenergetice a na 2,20 Kč za MWh v plynárenství.
U elektřiny se tak roční poplatek proti současnosti zvýší o 19,32 Kč bez ohledu na spotřebu. U plynu naopak bude koncové navýšení na spotřebě závislé, poplatek stoupne o 0,86 Kč za každou spotřebovanou megawatthodinu. Průměrná roční spotřeba plynu na jedno odběrné místo, kde se plyn používá na vytápění, ohřev vody a vaření, přitom činí kolem osmi megawatthodin.
„Energetickému regulačnímu úřadu se v posledních letech značně rozšířily kompetence, jeho služby navíc v současné situaci na energetickém trhu jsou ještě důležitější než dřív. Lidé častěji žádají o pomoc, je mnohem více sporů mezi zákazníky a dodavateli. Úřad realizuje více kontrol, častěji se upravuje legislativa a intenzivněji se vyjednává s regulovanými subjekty o nákladech, zapojuje se také intenzivněji do tvorby systému pro sdílení elektřiny a modernizace české energetiky,“ popsal důvody navýšení poplatků ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN).
MPO navrhlo navýšení sazeb formou nařízení vlády. V případě schválení se poplatky zvýší od letošního července.
Mohlo by vás zajímat:
Jinými slovy je to naprosto ukázkový příklad situace, kdy si nějaký úřad nejdříve u zákonodárců protlačí změny zákonů posilující jeho vliv, s tím spojený rozsah povinností veškerých entit (občanů/firem), které musí s daným úřadem přicházet do styku (aka nárust byrokratické zátěže), což zákonitě vede taktéž k nutnosti zvýšit množství zaměstnanců, aby danou agendu úřad zvládal a tudíž i množství financí, které takto doslova proletí komínem. Za pár let se bude výše zmíněné kolečko (zákon-nové kompetence-nárust byrokracie-nárust počtu úředníků) opakovat, protože opačný trend - tedy rušení agendy (oslabování moci) není u úředníků v oblibě. Ještě někdo se diví, že už delší dobu se do ČR nikomu moc investovat nechce?
Tento stav lze vidět obecně. Nesmyslný objem statistik, které stát sbírá a přitom vstupy jsou vymýšleny pohledem z okna. Lékaři a učitelé se věnují stále většímu objemu administrativy. Daně, účetnictví, audit jsou stále složitější. Přijímají se kvanta nových zákonů, přičemž ani schvalovatelé neví, co vlastně schvalují a nerozumí tomu. Přijatý zákon se musí téměř hned upravovat...
Proste pocet uredniku neustale "klesa".
Jen nevim, kdo v teto zemi jeste bude skutecne pracovat a vytvaret hodnoty ...
Kontroly kontrol, statistiky o nicem, jedna firma podava deseti institucim hlaseni a 90% onoho hlaseni je naprosto stejne.....
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se