Domů
Rychlé zprávy
Vodíkový autobus v MHD na Mostecku se osvědčil, města zváží jeho pořízení
Vodík
Zdroj: Martin Abegglen / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Vodíkový autobus v MHD na Mostecku se osvědčil, města zváží jeho pořízení

Rychlé zprávy
1 komentář
27. březen 2024, 18:03
ČTK

Testovací vodíkový autobus na Mostecku se podle dopravního podniku osvědčil. Provoz byl v létě i v zimě bezproblémový, autobus je tichý a bezemisní, uvedl ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský. Města, která dopravní podnik vlastní, nyní zváží jeho zařazení do stálého provozu.

Nízkopodlažní osmimetrový autobus vyvinutý na Slovensku má kapacitu 68 cestujících a 20 míst k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 kilometrů a dalších 100 kilometrů na baterii. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kilogramu a jejich doplnění trvá deset minut.

Průměrná spotřeba autobusu při zimního testu dosáhla 4,3 kilogramu vodíku na sto kilometrů, v létě tato hodnota byla 3,37 kilogramu vodíku. „Více než na terénu, kde autobus jezdil, záleželo na stylu jízdy řidiče a obsazenosti busu. S celkovými výsledky letního i zimního testování jsme spokojeni. Pozitivní ohlasy jsme získali také od cestujících. Aktuálně zpracováváme doporučení ohledně možného zařazení vodíkových autobusů do našeho vozového parku,“ uvedl Dunovský.

Vodíková palivová nádrž
Ilustrační foto

Snižování emisí z dopravy je podle mosteckého primátora Marka Hrvola (ProMOST) jedním z dekarbonizačních cílů. „Vodík vnímáme jako jeden z nástrojů, jak těchto cílů dosáhnout. Přednostmi vodíkových autobusů je snížení zátěže hlukem a nulové emise,“ uvedl. Možností zařazení do pravidelného provozu se začne město zabývat poté, co dostane od dopravního podniku hodnoticí zprávu. „Rozvoj nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě je aktuální téma i pro nás. Jsme hrdí, že se můžeme řadit mezi první města, která měla možnost otestovat vodíkový autobus v městské hromadné dopravě a být o krok blíže k zavádění moderních technologií šetrných k životnímu prostředí. Konečné rozhodnutí o zařazení vodíkových autobusů do hromadné dopravy bude výsledkem dalších diskusí,“ uvedla litvínovská starostka Kamila Bláhová (ANO).

V Litvínově Záluží na silnici I/27 má veřejnou vodíkovou stanici společnost Orlen Unipetrol. Je v polovině hlavního tahu mezi oběma městy. Chemička využívá vodík při výrobě paliv a na výrobu čpavku, v malé míře ho používá do plastu.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Jiří Švarc
27. březen 2024, 22:48

Bohaté Německo růší vodíkové autobusy z důvodu vysokých provozních nákladů, ale Češi si to nějakým zázrakem dovolit mohou.

Autobus ujede na vodík až 350 km, přičemž v létě je to 310 km a v zimě 245.

Při ceně aktuální ceně 499 Kč/kg (Orlen/Unipetrol) je to jen na palivo 17 Kč/km v létě a přes 21 Kč/km v zimě, takže krásných zhruba 10 tisíc korun za vodík denně.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se