Domů
Teplárenství
Lesy města Brna budou dodávat dřevní štěpku Teplárnám Brno
Biomasa
Zdroj: PSNH / Creative Commons / CC BY-ND 2.0

Lesy města Brna budou dodávat dřevní štěpku Teplárnám Brno

Hlavním dodavatelem dřevní štěpky pro Teplárny Brno budou Lesy města Brna. Obě firmy podepsaly smlouvu. Teplárny letos zahájí přípravné práce, příští rok by měly kotel na biomasu instalovat. Lesy města Brna budou každoročně dodávat minimálně 80.000 tun biomasy. Společnosti o tom informovaly v tiskové zprávě.

„Kotel na biomasu plánujeme vybudovat jako součást rekonstrukce a modernizace našeho provozu v městské části Maloměřice a Obřany. Tento projekt je v souladu s postupnými kroky Tepláren Brno snížit závislost na zemním plynu,“ uvedl generální ředitel tepláren Petr Fajmon.

Teplárny v současnosti vyrábějí 80 procent tepla ze zemního plynu, zbylých 20 procent ze spalovny odpadu provozované městskou odpadovou společností SAKO. Do roku 2024 chtějí snížit závislost na zemním plynu mimo jiné výstavbou kotle na spalování dřevní štěpky, rozšířit se má i spalovna odpadu. V roce 2024 tak teplárny předpokládají, že z plynu budou vyrábět pouze 55 procent tepla, 30 procent by mělo pocházet ze spalovny odpadu a 15 procent z kotle na biomasu, tedy na dřevní štěpku.

Přestože nasmlouvaných 80.000 tun dřevní štěpky je vysoké číslo, Lesy města Brna odmítají, že by kvůli dodávkám byly městské lesy přetěžovány. „Uděláme všechno pro to, abychom štěpku pro teplárny zajistili v požadovaném množství. Využijeme nejen maximální možnou kapacitu z vlastních zdrojů, aniž by to mělo negativní dopad na hospodaření v našich lesích, ale především počítáme s výkupem suroviny od jiných subjektů,“ uvedl ředitel firmy Jiří Neshyba.

Teplárny budou k dopravě suroviny pro kotel na biomasu využívat výhradně vlaky s uzavřenými vagony. Chtějí tak zajistit, že se v okolí nového kotle nezvýší objem dopravy ani prašnost nebo hlučnost.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(13)
maly jarda
10. duben 2022, 14:23

Dřevo je cenná surovina, spalování lesů v teplárnách je ekonomické i ekologické zvěrstvo, stejně jako pěstování potravin na pálení , pokud toto má být budoucnost tak skončíme jako Haiti .. měsíční krajina bez jakýchkoliv lesů a se zničenou půdou.

A také to nakonec pomáhá producentům fosilních paliv a jejich ziskům protože spoustu výrobků lze vyrábět ze dřeva a to i odpadového ať už krátkodobého použití (tašky, at) nebo dlouhodobého (překližka ,atd atd ) a místo toho se budou vyrábět z plastu a dřevo po statisících tun vyletí komínem v nějakých mega teplárnách .. stejně tak nakonec nebude dost dřeva pro normální lidi co si topí dřevem , místo toho si budou muset kupovat mnohonásobně dražší pelety (proč teplárny netopí peletami když jsou tak skvělé a stát je protlačuje? protože by zbankrotovaly za měsíc)

.. a nakonec to dopadne tak že bude příroda v celé Evropě zničená , lidi si koupí levná kamna , budou v nich topit hnědým uhlím a pet lahvemi protože jinak by umrzli

Vojvodik Petr
10. duben 2022, 16:09

Souhlas, škoda že není 30 let privadec z dukovan.

energetik
10. duben 2022, 21:18

Není, protože by to bylo ekonomické i ekologické zvěrstvo.

Emil
10. duben 2022, 22:08

To by bylo hrozné zvěrstvo, nepálit desítky milionů kubíků ruského plynu ročně. Typická ukázka zvráceného "přemýšlení" ekoteroristů...

energetik
10. duben 2022, 23:16

Emil je typická ukázka prolhaných atomteroristů. Já o pálení Ruského plynu ani jeho podpoře a souhlasu s tím v komentáři nic nenapsal.

Bojkas
11. duben 2022, 10:11

Taky asi patřím do škatulky "ekoteroristy", no souhlasím, že je lepší řešení dotáhnout teplovod z Dukovan a využívat odpadní teplo, čímž se té ekologie dřív nebo později dosáhne, než pálit jednorázovou surovinu, která se usadí tak maximálně na plicích a atmosféře, navíc od teroristického Ruska.

Emil
11. duben 2022, 10:38

Milý rádobyenergetiku, račte vzít na vědomí, že pálení ruského plynu je přesně ten způsob, jak se v Brně převážně teplo vyrábí, právě z toho důvodu, že tam není dopravováno z Dukovan, přestože to je nesporně ekologičtější způsob, a poslední dobou i výrazně ekonomičtější a z pohledu bezpečnosti dodávek spolehlivější.

Rejpal
11. duben 2022, 01:08

Jedinýn důvodem proč není přivaděč tepla do Brna z Dukovan je to, že vlivní politici jsou nalezlí v dozorčích radách Brněnských tepláren a v představenstvu no a za tyto svoje pozice berou velké peníze. Kdyby se Brno vytápělo z Dukovan no tak logicky by nešlo generovat takové zisky a tito lidé by přišli zkrátka. To je celé tajemství a platí to i pro Prahu a další města. Proto ten plán pálení dřeva i když je k dispozici volný zdroj tepla vedle Brna. Samozřejmě, že to odnesou běžní obyvatelé Brna, kteří to všechno platí a také lidé žijící v blízkém i vzdálenějším okolí Brna, kterým prudce zdraží dřevo , protože se zbytečně bude pálit v Brně místo toho, aby se použilo odpadní teplo z Dukovan. Přístup , kdy někdo pro svůj prospěch poškozuje svěřený majetek se říká tunelování a vláda , která takové přístupy toleruje je vládou tunelářů.

Galipoli
13. duben 2022, 08:59

Mě to nevychází ani bilančně. Lesy města Brno (LMB) spravují cca 8300 ha, t.j. že při plánované výrobě MINIMÁLNĚ 80 000 tun štěpky potřebují vytěžit minimálně 9,6 tuny dřevní hmoty z kazdého ha. Jenže udávaný roční přírůstek je přibližně poloviční. Za jak dlouho bude místo lesů planina?

Slavomil Vinkler
13. duben 2022, 17:30

Ano jasně, že lesy MB nestačí, budou dodávat všichni v celém širém kraji. Např. školní závod Mendelu těží cca 100 tisíc tun, ale všeho, ne jen štěpky. To bude tak od Znojma po Jihlavu a Svitavy.

luboš
11. duben 2022, 10:02

Velmi často využívám sběrný dvůr k likvidaci odpadu z domácnosti. Pokud někdo doveze dřevotřísku, překližku nebo rozbitý nábytek, vše toto končí na skládce a nikoli ve spalovacím kotli. O dva kilometry dál od sběrného dvora se v lese štěpkují veškeré vytěžené stromy do průměru cca 50 cm. Kde se stala chyba? Tento stav je opravdu zvěrstvo.

Jiří
11. duben 2022, 11:40

A jsi si jistý, že to končí na skládce? Já myslím, že ne, že se to třídí právě proto, aby se co nejvíce recyklovalo. Nicméně, abychom to mohli ověřit, prosíme o uvedení názvu a adresy sběrného dvora. Zeptáme se jich na to a budeme jejich tvrzení konfrontovat s tvým.

Petr Whatever
13. duben 2022, 17:49

Nábytek rozhodně nemá být spálen v běžných kamnech. Tady si někdo ze sběrného dvora tahá nábytek domů a pálí ho v kamnech, to je ekologický zločin. Smrdí to jak ty petky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se