Vytápění nové čtvrti na Žižkově spalovnou by bylo na úkor výroby elektřiny
Případné vytápění budoucí nové čtvrti v areálu pražského Nákladového nádraží Žižkov (NNŽ) spalovnou odpadu v Malešicích, by bylo na úkor výroby elektřiny, ke které spalovna nyní využívá horkou páru ze svého provozu. ČTK to sdělil ředitel spalovny Aleš Bláha v reakci na studii Prahy 3, kterou autoři prezentovali tento týden. Spalovna by podle studie mohla v případě výstavby horkovodu zásobovat teplem čtvrť, kde by v budoucnu mohlo žít zhruba 20.000 lidí.
Většina páry, která při spalování odpadu vzniká, je podle Bláhy využita pro výrobu elektřiny a tepla v horké vodě. „Cca čtvrtina vyrobené elektřiny slouží pro vlastní technologickou spotřebu spalovny. Zbylé tři čtvrtiny elektřiny, stejně tak jako horká voda, jdou do veřejné elektrické sítě a sítě centrálního zásobení teplem v Praze,“ uvedl.
Dodal, že zařízení nedisponuje žádnou nevyužitou párou a navýšení dodávku tepla v páře či v horké vodě například pro potřeby vytápění nové čtvrti by bylo na úkor výroby elektřiny. „Výroba a dodávka tepelné energie je však vždy účinnější než (výroba) elektrické energie. Proto a kvůli své relativní blízkosti se ZEVO Malešice zapojilo do projektu NNŽ,“ sdělil.
V areálu bývalého nádraží a jeho okolí o rozloze asi 71 hektarů plánují stavět developerské firmy, má tam vzniknout až 10.000 bytů. Radnice Prahy 3 si nechala zpracovat studii možného energetického zajištění nové čtvrti, kterou její zástupci prezentovali tento týden na jednání energetického výboru městského zastupitelstva. Studie navrhla pro vytápění využít právě teplo z malešické spalovny, případně umístit v budově bývalého nádraží datové centrum, které plánuje vybudovat státní organizace Státní pokladna, a pro velkou část čtvrti využívat teplo z něj.
V areálu NNŽ nyní staví firma Central Group, která tam plánuje ve třech projektech 4600 bytů. Chtějí tam stavět i Penta, Finep a další developerské společnosti. Budovu nádraží vlastní České dráhy, které v minulosti s firmou Sekyra Group vytvořily společný podnik Žižkov Station Development, jenž má na budovu nádraží předkupní právo. Vedení magistrátu chce podle nedávného rozhodnutí městských radních usilovat o to, aby Praha získala celou budovu do vlastnictví.
Mohlo by vás zajímat:
A nebylo by mnohem jednodušší a rozumnější, aby se výstavba na Nákladovém nádraží připojila na již existující tepelné sítě Pražské teplárenské, která odebírá teplo ze ZEVO Malešice, než stavět nějaký nový horkovod? Zabývala se tím ta studie?
Koridor opuštěné vlečky od nádraží Malešice láká. Město by do něj nějaké sítě soustředit asi mělo, cestou územního plánu.
Domy by měly být pasivní , takže spotřeba tepla pro vytápění bude poměrně nízká, každý dům by měl mít na střeše tepelné čerpadlo spolu s FVE je to mnohem levnější řešení než aby lidé platili v ceně bytu teplovod a ještě drahé teplo z teplárny. Tepelná čerpadla by navíc díky pasivnímu standardu nemusela být drahá a v nových bytech by mělo být za ty peníze podlahové vytápění , topný faktor by dosahoval 4,5 pro vytápění , pro teplou vodu samozřejmě méně ,ale ta by se mohla předehřívat od topné vody určené k vytápění budovy , to by značně snížilo spotřebu el. energie pro její přípravu....
A víte, čo je to také slovo "pasivní"? Tepelná čerpadla nemají v pasivní budově smysl, jsou zbytečně drahá. Ale oni ty baráky zase tak úplně pasivní nebudou. I s podlahovým vytápěním je ovšem průměrný topný faktor pro čerpadlo vzduch-voda 4,5 z říše fantazie. Vy ty čerpadla prodáváte nebo jste jen jejich nadšený obdivovatel a nic o nich nevíte, že tu píšete takové hlouposti?
No tak postaví další kotel spalovny. V Malešicích či Mělníku. VCD.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se