Horkovod z Temelína dodal loni Budějovicím 258 TJ tepla, nejvíc je to v mrazech
Jaderná elektrárna Temelín dodala loni za necelé tři měsíce provozu horkovodu do Českých Budějovic 258 terajoulů (TJ) tepla. Jde zhruba o třetinu z plánovaných ročních dodávek pro město, které by měly být 750 TJ. Naplno dodává horkovod teplo i v těchto mrazivých dnech. V úterý, kdy teploty klesly hluboko pod bod mrazu, překonal Temelín loňské denní maximum horkovodu, do Budějovic dodal 5,6 TJ tepla. Novinářům to dnes sdělil temelínský mluvčí Marek Sviták. Do Budějovic dodává Temelín teplo od poloviny loňského října.
„Dodáváme tolik tepla, kolik České Budějovice potřebují. Dodávky tepla se odvíjí do venkovní teploty a spotřeby ve městě. Podle toho pak nastavujeme teplotu a množství vody, která do Budějovic proudí,“ řekl ředitel temelínské elektrárny Jan Kruml.
Průměrná denní dodávka tepla z horkovodu byla loni 2,8 TJ. Nejvíc tepla proudilo potrubím do Budějovic 8. prosince, kdy teplota klesla pod minus čtyři stupně Celsia, Temelín ten den do města dodal 4,9 TJ. Čím nižší teploty venku jsou, tím víc tepla horkovod dodává.
Temelín propojila s Budějovicemi dvě 26 kilometrů dlouhá potrubí o vnějším průměru 80 centimetrů. Obě jsou minimálně 1,3 metru pod zemí. V zimě proudí do Budějovic voda o teplotě až 140 stupňů Celsia, v létě kolem 90 stupňů Celsia, uvedl ČEZ. K výrobě využívá část páry určené pro produkci elektřiny. „Kombinovaná výroba elektřiny a tepla je velmi efektivní a ekologická,“ uvedl člen představenstva ČEZ Bohdan Zronek.
ČEZ by do Český Budějovic měl ročně dodat 750 TJ tepla. Horkovod by měl dodávat teplo do budějovické teplárny nejméně 20 let. Emise teplárny včetně skleníkových plynů vypouštěných do ovzduší klesnou díky temelínskému teplu zhruba o třetinu. Ročně tak městská firma uspoří přes 80.000 tun emisí oxidu uhličitého z uhlí, které nespálí, uvedla.
ČEZ původně avizoval, že horkovod začne dodávat teplo do Budějovic na přelomu let 2020 a 2021. Temelínský přivaděč se stavěl se od jara 2019. Stavba měla zhruba dva roky zpoždění. Od konce roku 2020 se asi na rok práce zastavily, zkrachovala stavební firma Tenza. Koncem roku 2021 vybral ČEZ firmy, které horkovod dostavěly. Náklady byly 2,4 miliardy Kč.
Temelín dodává teplo také do Týna nad Vltavou, a to od roku 1998. Loni to bylo 170 TJ tepla. Díky dodávkám tepla z temelínské elektrárny zrušili v Týně 22 středně velkých uhelných výtopen a tři velké kotelny, informoval Sviták.
Temelín je největším výrobcem elektřiny v zemi, kryje zhruba pětinu domácí spotřeby. Loni vyrobil 16,1 terawatthodiny (TWh) elektřiny, letos zatím od začátku roku 0,5 TWh. Budějovická teplárna zásobuje teplem na 30.000 bytů a přes 400 firem, institucí, škol, zdravotnických zařízení či obchodů. V roce 2022 prodala 1463 terajoulů tepla, měla výnosy 1,3 miliardy Kč a skončila v zisku po zdanění 23,1 milionu Kč. Vyplývá to z výroční zprávy.
Mohlo by vás zajímat:
palec hore. krasny ekologicky zdroj tepla. tie usetrete emisie su parada
... a hlavně ekonomický, jestli dobře vidím 750 TJ á 800,-/GJ = 600 mil./rok za odpadní teplo. I kdyby 1/2 výnosu byly náklady (lidí, údržba, pokles výroby EE aj.), tak 2400 mil / 300 mil. => za 8 let zaplaceno. Za jak dlouho se zaplatí FVE za 2000 mil., které vyrábí hlavně v létě podle počasí a zimě/mrazech víceméně nefunguje ?
Teplo není odpadní = odběr páry z turbíny není bez nákladů. Získáním tepla klesne vyroba elektřiny o1/7 vyrobeného tepla tp je třeba započítat jako další náklad.
pokud se sníží výroba EE v době nízkých cen může to být i ku prospěchu ekonomie. Většinouu jsou energetické špičky ráno a večer. To by mohla pokrýt akumulace, nebo prosté omezení výroby tepla. Tyto proluky by se dohnaly v období nižších cen EE.
FVE vyrábí i v zimě, nešiřte nekorektní fakta. Například dnes mi 5,4 kW FVE vyrobila 19,4 kWh.
A kolik dalších takových dnů jako zrovna "náhodou" ten dnešní tuhle zimu zatím bylo? Jeden? To "víceméně" odpovídá tomu "víceméně nefungují".
Nějaké jsou. 5,4 kW FVE není zrovna hodně. Nyní se instalují FVE většinou okolo 10 kWp, což pak teoreticky stačí na provoz domu včetně topení přes TČ, když svítí jako dnes. A další den třeba z 50% a další den nula, další den třeba zafouká v Německu.
Toto lze doplnit jen zdrojem, který se zapne občas a má velkou instalovanou kapacitu. Ne drahou JE. Třeba Francie dnes JE jede před 50GW výkonu, v létě jela i 25GW. A to Francie musela dnes hodně EE importovat například v 11 hodin to bylo skoro 8GW.
Které konkrétně? Já našel už jen jeden další takový v prosinci. Provozovat s tím tepelné čerpadlo je v zimě utopie.
Nevím proč sem zase taháte JE, to je nějaká obsese? Ta samozřejmě nic doplňovat nebude, ale naopak ji budou doplňovat ostatní zdroje podle toho co na ně zbyde.
Francouzské JE mají na léto tradičně naplánované odstávky kvůli výměně paliva, údržbě, opravám a investicím do prodloužení životnosti. Ne proto, že by elektřinu nemohly prodat.
Až to ekonomové vyhodnotí, tak by mohli začít přemýšlet o horkovodu Dukovany Brno
Horkovod měl vést do Prahy , Strakonic , Písku , Blovic , Plzně , Příbrami..... Neexistuje více ekologický zdroj tepla než teplovod z jaderné elektrárny bohužel toto je nemoc současné politiky vlastně už od roku 1989 je velký problém s těmito stavbami. Dnešní stát by nedokázal postavit něco jako vltavskou kaskádu. Nakonec když se postavily Nové Mlýny na JM , tak ty se stavěli hlavně proto , aby bylo možno zavlažovat jižní Moravu a rozvinout zde zemědělství stát nebyl schopen dodnes tyto závlahy realizovat je to už 34 let voda z Dyje určená původně k závlahám odtéká nesmyslně do Dunaje.
Například Čína přitom vytváří umělé řeky a vodní tunely , které mění regiony velikosti ČR z polopouští na stepy , kde je možno pěstovat ohromné množství potravin , celý investiční plán cca do roku 2040 počítá s tím že díky přesunu vody u jihu na sever země bude možno vyrobit 540 milionů tun potravin což je přibližně produkce USA. Celková dnešní výroba potravin v Číně je přitom asi 700 mil tun. Tato opatření umožní Číně stát se velkým vývozcem potravin a tím ovládat zejména střední východ a Afriku.
Toto je pravoslave, nemoc i té minulé politiky do roku 1989. Viz třeba D1. O stavbě dálnice z Prahy do Košic bylo rozhodnuto v roce 1963, úsek z Prahy do Brna byl hotov až v 1980, tedy po 17 (slovy sedmnácti) letech. ROzdíl spočívá v tom, že dnes nejdéle trvá povolovací proces včetně vypořádávání námitek dotčených osob a výkupy pozemků, tedy jde o to, aby žádný jedinec nebyl poškozen a pak se staví ráz na ráz. Naproti tomu před rokem 89 se komunističtí zločinci nikoho na nic neptali, povolení vydali obratem, majitelům pozemků dali pár korun, nebo jim pozemky rovnou bez náhrady fakticky ukradli (viz zmíněné Novomlýnské nádrže, kde se s mnohými majiteli pozemků komunističtí zločinci vůbec nebavil), takže by se mohlo zdát, že stavba bude hned hotová. Jenže ouha, ukrást cizí majetek, to bylo tak jediné v čem byli komouši dobří. Když došlo na samotnou stavbu, tak nebyl materiál, nebyli lidi, takže se x let nic nedělo.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se