Domů
Elektřina
Apple chce vstoupit na trh s elektřinou

Apple chce vstoupit na trh s elektřinou

Americká společnost Apple, výrobce smartphonů, tabletů a počítačů, plánuje vstoupit na trh s elektřinou jako dodavatel elektřiny. Americká vláda udělila společnosti povolení prodávat pod značkou Apple Energy LLC její přebytky solární elektřiny.

To, že se Apple chce stát zároveň odběratelem i dodavatelem elektrické energie ukazuje, jak velké změny se v oblasti dodavatelů elektřiny momentálně dějí. Tento krok, který společnosti umožní prodat své přebytky elektrické energie a vytvořit tak další zisk, zároveň značí rostoucí tlak na tradiční dodavatele.

Ti totiž v případě, že se neinovují, riskují ztrátu zákazníků. Hlavně společnosti, které pro klasické dodavatele tvoří přes polovinu celkové spotřeby a tržby, postupně začínají brát zajišťování své energetických potřeb do vlastních rukou.

Dříve byli výrobci elektřiny považování za základní dodavatele elektrické energie. Od těchto společností se očekávalo pouze to, že pokud zákazník bude platit, bude mu dodávána jak elektrická energie, tak plyn.

S rostoucím podílem OZE a zvýšenou konkurencí se tento model mění. Zákazníci nyní mají mnohem větší výběr a očekávají, že jim poskytovatelé nabídnou podmínky uzpůsobené jejich situaci.

Americké společnosti chtějí „čistou energii“

Nedávným schválením plánu prodávat elektřinu ze solárních panelů dělá Apple krok vstříc budoucnosti trhu. Podle nedávného průzkumu provedeného společností PriceWaterhouseCoopers 72 % amerických společností naznačovalo, že aktivně usilují o nákup čisté energie.

Jinými slovy, drtivá většina amerických firem přehodnocuje své dodávky elektřiny. Společnosti jako Apple navíc jdou o ještě o krok dál a sami se stávají dodavateli. Noví výrobci jsou zřizováni každý den, konkurence se zvyšuje a tlak na klasické dodavatele roste.

Dobrou zprávou pro americké dodavatele je to, že jsou stále standartními poskytovateli na většině území Spojených států a stále drží vztahy s většinou spotřebitelů elektřiny. Díky tomuto stavu mají na čem stavět, ale mohou i mnoho přijít.

Pokud by se více komerčních zákazníků zachovalo podobně jako Apple a začali by přicházet se svými vlastními řešeními energetických potřeb, mohly by dodavatelům počty zákazníků spolu s tržbami výrazně poklesnout.

Důležitou výhodou klasických dodavatelů může být značná znalost zákazníka

Klíčem k udržení komerčních zákazníků je rozpoznání jejich motivačních faktorů. Díky svým velkým zákaznickým základnám mají dodavatelé několikaleté údaje o zákaznících, které při správné analýze mohou tyto faktory odhalit.

Díky těmto údajům jsou dodavatelé schopni vytvořit si podrobný obrázek každého zákazníka a přistupovat k nim již s personalizovanými nabídkami. Díky těmto znalostem mohou dodavatelé například určit, kterým zákazníkům se vyplatí modernizace a kolik by ušetřili.

Zdroj úvodního obrázku :  Karen and Brad Emerson

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Jan Veselý
27. srpen 2016, 17:02

Je to tak, v USA se zcela běžně dají uzavírat kontrakty na 40-50 USD/MWh za FV elektřinu a 20-30 USD/MWh za elektřinu větrnou. Korporace jako Apple chtějí "zelenou elektřinu" využívat, je to dobré PR, je to dlouhodobě bezpečnější (lze dlouhodobě plánovat bez rizika vylítnutí ceny paliva nahoru). Jenže utility prodávají "zelenou elektřinu" za příplatek, i když je levnější.

P.S.: Do podobného kroku se vrhlo přes stovku korporací v USA. Cílem lidí, kteří o organizují je 60 GW instalovaného výkonu do roku 2025.

Milan Vaněček
28. srpen 2016, 11:35

Přední výrobci slunečních panelů (top 10-dva z USA, 1 z Koreje, 1 z Kanady, 6 z Číny) hlásí rekordní prodeje za prvé pololetí 2016. Typicky už 3,5 GW za pololetí. Čili ty největší fabriky už každá každoročně chrlí FV elektrárny odpovídající ve vyprodukované elekřině 1 GW bloku Temelína (v TWh, po přepočtu na koeficient využití pro Bavorské klima či dva GW bloky pro Kalifornii) a toto se zvětšuje např. v případě Trina Solar o více než 100% každý rok.

Ceny panelů klesají, zisk velkých továren roste. Zase Evropa prošvihla velkou průmyslovou příležitost, evropské firmy mají zisky jen z vývozu výrobního zařízení a speciálních surovin pro výrobu FV panelů.

konq
31. srpen 2016, 18:01

Já nevím, mě z celého článku vyšlo jen to, že si Apple dá na nové sídlo fv panely a že mu vyjde levněji přebytky prodat, než stavět bateriové úložiště. Zbytek mi přijde jako takový blábol pro kravaťáky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se