Domů
Trh s elektřinou
Fotovoltaiky v Nizozemsku stlačily cenu elektřiny hluboko do záporu, aukce na denním trhu se musela dokonce opakovat
Solární elektrárna
Zdroj: Pixabay

Fotovoltaiky v Nizozemsku stlačily cenu elektřiny hluboko do záporu, aukce na denním trhu se musela dokonce opakovat

Evropský denní trh s elektřinou včera čelil nezvyklé situaci, kdy se musela aukce kvůli extrémně nízkým cenám na nizozemském trhu opakovat. Příčinou byla velmi silná očekávaná výroba solárních elektráren, kterou země nebyla schopna vyvézt, což stlačilo ceny pro dnešní poledne hluboko do záporných hodnot. Tato situace tak podle analytiků přináší varování pro následující měsíce, kdy výroba solárních elektráren dále poroste.

Očekávání silné nadvýroby elektrické energie během dnešního poledne mělo zásadní dopad na včerejší obchodování na denním trhu, kdy se ceny elektřiny na nizozemském trhu propadly do záporných hodnot během šesti navazujících hodin. Zveřejnění výsledků aukce přitom bylo podle serveru Montel zpožděno o 90 minut, jelikož se aukce musela opakovat poté, co ceny v některých hodinách prolomily hranici stanovenou na -150 EUR/MWh.

Během polední špičky, konkrétně pro dvě hodiny mezi 13:00 a 15:00, ceny klesly až k -200 EUR/MWh, což stáhlo průměr pro peak load, tedy období mezi 8. hodinou ranní a 8. hodinou večerní, rovněž do záporu. Nizozemsko v posledních letech zažívá prudký růst instalovaného výkonu solárních zdrojů, avšak rozvoj potřebné akumulace či jiných prvků flexibility v soustavě, které by riziko extrémních záporných cen omezily, zaostává.

Cena elektřiny na nizozemském denním trhu s dodávkou 19. dubna 2023 Cena elektřiny na nizozemském denním trhu s dodávkou 19. dubna 2023. Zdroj: EPEX

Jenom za loňský rok Nizozemsko podle serveru Montel připojilo do své sítě solární elektrárny o instalovaném výkonu přes 3 GW, čímž celkový instalovaný výkon těchto zdrojů vzrostl na zhruba 20 GW. Nizozemsko tak díky prudkému růstu z posledních let nyní disponuje největším instalovaným výkonem solárních elektráren na jednoho obyvatele v Evropě.

Podle Harremana zhruba 6 až 7 GW z těchto zdrojů není motivováno omezovat svou výrobu na základě nízkých velkoobchodních cen, jelikož svou výrobu prodávají v rámci fixovaných dlouhodobých kontraktů.

„Pokud máte PPA, v rámci které jste odměňováni za výrobu svého solárního zdroje, nemáte žádnou motivaci omezovat svou výrobu,“ uvedl Harreman s tím, že stejná situace platí i pro zdroje, které nejsou přímo připojeny do tamní soustavy.

Riziko záporných cen je stále ve hře

Krátkodobým řešením by podle Harremana bylo omezování výroby obnovitelných zdrojů a zároveň navýšení poptávky po elektřině. I navzdory těmto opatřením však podle něj nizozemský trh čelí riziku záporných cen elektřiny, jelikož jaro teprve začíná.

„Všechno, co poběží během špičkové výroby solárních elektráren, bude vyrábět se ztrátou. Když začne slunce během pozdního odpoledne zapadat, bude nutné rychle zvyšovat výrobu plynových elektráren, což se většinou prodraží,“ dodal Harreman s tím, že očekává vysokou cenovou volatilitu na vnitrodenním a vyrovnávacím trhu.

Ačkoliv mohou být nízké ceny elektřiny pro odběratele krátkodobě výhodné, jelikož dodavatelé elektřiny mohou nízké ceny promítnout do ceníků dodávek elektřiny pro domácnosti, z dlouhodobého hlediska mají řadu negativních dopadů. Hlavním je riziko pro návratnost investic. Stejně jako v jakémkoliv jiném oboru, i zde potřebují mít investoři dostatečnou jistotu, že jejich investice bude splacena (zde prostřednictvím tržeb z prodeje elektřiny). Pokud výrobci prodávají elektřinu za nízkou nebo dokonce zápornou cenu, návratnost investice se logicky vzdaluje.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(53)
energetik
19. duben 2023, 12:22

Super, teď ještě ty dvě hodiny záporných cen ještě natáhnout alespoň na 6 hodin a od jara až do zimy. Snad už příští rok.

sabi
19. duben 2023, 13:14

2 hodiny byla cena -200 EUR/MWh. Záporná cena byla, podle grafu kolem 5 hodin.

energetik
19. duben 2023, 13:40

-200 EUR/MWh je lepší, to pokryje i distribuci. ;-)

Filip Kopa
19. duben 2023, 13:54

To by me zajímalo , kdyby člověk měl veliké bateriove úložiště , jestli by mu platili za odběr v době záporných cen a pak platili v době špiček

energetik
19. duben 2023, 15:02

Samozřejmě, tak to funguje i tady, pokud máte zdroj elektřiny a elektroměr s dálkovým přenosem a spotové ceny. Na distribuci se to ale nevzdaluje, ta zatím nepadá do záporných hodnot. :-) Takže je ideální když cena klesne natolik že to pokryje i platbu za distribuci.

energetik
19. duben 2023, 15:05

A v tom našem ČEZkém blbákově díky podvodu v měření ani nemusíte mít akumulaci, stačí energii přelévat mezi fázemi. A jeden tarif mít spot a druhý pevnou cenu a podle potřeby to přelívat.

Slavomil Vinkler
20. duben 2023, 15:51

Pan energetik neustále vymýšlí, jak přenést náklady na zasíťování a stabilizaci sítě z producenta co má FVE na ty ostatní spotřebitele v síti. Asi se tím živí.

energetik
28. květen 2023, 23:43

Ano, úplně stejně jako provozovatelé přečerpávacích "elektráren" kteří také přelévají energii podle ceny a jak nabízí trh, navíc jsou na rozdíl ode mne osvobozeni od distribučních a systémových poplatků a tím na trhu zvýhodněni. Chovat se tržně a v mezích zákona je přece prospěšné. Hloupý co dává, hloupější kdo nebere. Proč by se na tom elektroměrovém podvodu měli obohacovat jen distributoři?

minduton
19. duben 2023, 15:20

Už se to zkoušelo počítat (na youtube je k tomu tématu video - electro dad), v domácích nn podmínkách musí být cenová diference pro přesun FV výroby přes baterku do jiného času 90-110 EUR/MWh, pro styl "přečerpávačka" pak 150-170 EUR/MWh.

Pokud by byla baterka připojena do VN místo do NN (nižší distribuční poplatky), a byl by možný odpočet DPH u nakoupené elektřiny, tak ta nutná diference bude nižší.

Alexandr Dlask
19. duben 2023, 16:17

Nepochybně Vám to slíbí aby Vás zamotivovali, možná se k tomu na pár let upíší, a pak...

Oldřich Vašíček
20. duben 2023, 08:49

Na tom funguje ta "chytrá" FVE, co jsou na ni všude reklamy. Ona by tedy fungovala i bet toho FVE, jen s tou baterií a SW, ale na to nedostanete dotace. :)

Stejný princip využívají i "velké" bateriové instalace. Nejsou řešením pro velkou akumulaci, ale pro stabilizaci. No a část kapacity využívají i pro uložení "záporné" energie. Ale na to jsou ještě malá. Ale větší se nevyplatí, protože tento jev je sezónní. V zimě by byla kapacita nevyužita.

Milan Vaněček
19. duben 2023, 13:55

Obchodníci pláčou, ale spotřebitelé se radují z elektřiny zadarmo. A kdo má elektromobil, ten "tankuje" tak 8 měsíců v roce zadarmo. FVE a elektromobilita se v západní Evropě silně rozjíždí.

I k nám to přijde.

Heap
19. duben 2023, 14:03

Vy jako spotřebitel nakupujete elektřinu na spotovém trhu? A ta se k vám následně přeteleportuje vzduchem, takže jí máte zadarmo? Poradíte jak na to?

ll
19. duben 2023, 15:21

Koncový zákazník se z levné elektřiny neraduje, ten si ji koupil za pevnou cenu. Stejně tak jako při vysoké ceně v době nedostatku nemusíš brečet. Ty na burze neobchoduješ. Se ti to zprůměruje za obchodní období. A jestě nenapsali, kolik MWh se takto prodávalo. 2, 5, 10 MWh?

Milan Vaněček
19. duben 2023, 15:36

Tak výroba z těch 20 GWp mezi 11 a 16 hodinou byla 70-80 GWhodin.

Milan Vaněček
19. duben 2023, 16:08

Temelín na takovou výrobu potřebuje 35-40 hodin.

Milan Vaněček
19. duben 2023, 16:47

A to takovou obrovskou výrobní kapacitu dokázali postavit v podstatě za 3 roky. Zato o novém jádru se v Holandsku stále jen hovoří ...

asdfrb
19. duben 2023, 19:11

Okej, takze cez den vyrobila FVE podla vas 70-80 GWh. Od 8 vecera do 6 rana kolko ta FVE vyrobila ? Ci vtedy Holandsko ziadnu elektriny nespotrebovava, takze ju nepotrebuje ziadnym sposobom tu vyrabat ?

Emil
19. duben 2023, 18:01

Žádám těch 70-80 GWh doložit. To spíš bude opět jen zbožné přání.

Milan Vaněček
19. duben 2023, 21:13

To všichni koukáte jak jsou FVE v Nizozemí (bohatá země lidí, kteří umí šetřit i vydělávat peníze) významné pro výrobu elektřiny, ve srovnání s Temelínem

a ještě 4x významnější i vůči jediné velmi staré JE v Nizozemí s výkonem 1 bloku Dukovan.

Před 10 lety by jste se mi vysmáli, kdybych říkal, že něco takového bude možné. Ale říkal jsem to.

No a teď to je realita.

Emil
19. duben 2023, 21:37

Ne, Vaněčku, nekoukáme jak jsou "FVE v Nizozemí (bohatá země lidí, kteří umí šetřit i vydělávat peníze) významné pro výrobu elektřiny, ve srovnání s Temelínem", koukáme jen jak si tu vymýšlíte čísla jak vás zrovna napadne.

Milan Vaněček
20. duben 2023, 07:56

Už jsem to tu mnohokrát vysvětloval, jak se to jednoduše zhruba spočítá. Vidím, že to někdo ještě nepochopil.

Emil
20. duben 2023, 08:00

Ne, Vaněčku, to se nedá spočítat ani zhruba. Skutečná změřená výroba se totiž běžně liší i o vyšší desítky procent klidně ze dne na den. "Vidím, že to někdo ještě nepochopil."

Milan Vaněček
20. duben 2023, 14:57

Emile, to je zahnuto v "performance ratio", takže jsem neuváděl 20 GWp x 5hodin=100 GWh

ale, se znalosti nizozemské reality jsem odhadl performance ratio (nastudujte si co to je, na internetu, já už to zde vysvětloval asi 2-3x) na 0,85- 0,9 a vzal v úvahu astronomický čas a pokles předpokládané jarní intensity s časem na zhruba 50 rovnoběžce.

Proto "jen" 70-80 GWh za těch definovaných (den, časový interval, lokalita) podmínek.

Ale pořád je to mnohem, mnohem více než Temelín vyrobí za (jakýchkoliv, ale když zrovna jeden blok nemění palivo) taky 5 hodin.

Lidé si stále neuvědomují tu obrovskou výrobu elektřiny z fotovoltaiky, když svítí slunce. A to je Nizozemí více na severu než ČR. A to během deseti let bude mít Nizozemsko (i Německo) té fotovoltaiky 2,5-3 krát více a ČR 3-5 krát více.

A to se neznalí věci před 10 lety jen smáli, když jim někdo předvídal takovou budoucnost. Realita je nakonec doběhla.

Emil
20. duben 2023, 15:16

Vaněčku, já si nepotřebuji studovat co je performance ratio, já vím co to je, říkám vám, že "skutečná změřená výroba se běžně liší i o vyšší desítky procent klidně ze dne na den", takže ke zjištění skutečné výroby vám žádný výpočet nepomůže, protože se výrazně liší dalšími vlivy.

Takže si klidně dál demagogicky srovnávejte všechny fotovoltaické elektrárny ve "vhodně" zvoleném období v Nizozemí s jednou v ČR, ale s realitou to nic společného nemá, pořád jde jen o vaše zbožná přání.

Antonín Mikeš
20. duben 2023, 15:28

Pane Vaněčku, já se musím smát i dnes. Všiml jste si, že porovnáváte výrobu zeleniny z jednoho vyhřívaného skleníku s výrobou celé polabské nížiny?

Milan Vaněček
20. duben 2023, 15:32

Je to marný, marný, nepochopí to ...

Antonín Mikeš
20. duben 2023, 15:34

Já se tedy přiznám, že v grafu výroby těch 20GW FVE vůbec nevidím.

A podle grafu výroby udělali v Nizozemsku FVE 19.4. jen 3,2 GWh (přepočet za jak dlouho by to vyrobil ETE nechám na panu Vaněčkovi).

Antonín Mikeš
20. duben 2023, 15:40

Navíc: "Podle Harremana zhruba 6 až 7 GW z těchto zdrojů není motivováno omezovat svou výrobu na základě nízkých velkoobchodních cen, jelikož svou výrobu prodávají v rámci fixovaných dlouhodobých kontraktů."

Takže za tu zápornou cenu se prodávalo maximálně 13-14 GW výkonu FVE.

Emil
20. duben 2023, 17:34

Víte co, Vaněčku? Tak ten váš "zaručený" výpočet aplikujte např. na Německo, kde 6.4. vyrobily německé FVE 276 GWh a o dva dny později 8.4. jen 91 GWh. Jsem moc zvědavý jak se k těmto číslům "se znalostí německé reality" dopočítáte a ukážete tím, kdo tu co nepochopil a co nebo spíš kdo je tu "marný".

Milan Vaněček
20. duben 2023, 19:51

To jste nepochopil, že pro předpověď výroby fotovoltaiky potřebujete vědět, jaké bylo v tu dobu počasí? Porovnejte si 6. a 8. duben v Německu a pochopíte i "Vaši záhadu".

Emil
20. duben 2023, 20:06

Já jsem to právě na rozdíl od vás pochopil, Vaněčku, proto se vám celou dobu snažím vysvětlit, že není pravda že se to "jednoduše zhruba spočítá", jak jste tvrdil. Není to žádná "záhada" ale naopak důkaz toho, jak jste s tím vaším výpočtem mimo.

Slavomil Vinkler
20. duben 2023, 16:00

No ale ta vyrovnávací baterka na 100 GWh jim nepochybně chybí. Cenu si spočítáte sám.

asdfrb
19. duben 2023, 19:18

Takze mam na stole ponuku 6 kWp FVE za 200 tisic Kc podotykam bez baterii. Pri aktualnej cene 3000 Kc/MW co mame na Slovensku pre domacnost, som odhadoval navratnost na urovni 10 - 12 rokov. Pokial budem mat 8 mesiacov elektriny len za prenosove poplatky, lebo silovka bude zadarmo, tak sa mi navratnost posunie niekde na uroven 20 rokov. Preco by som si potom mal davat na dom FVE ? Za 20 rokov budem mat inaksie starosti ako sa radovat toho, ze sa mi konecne FVE splatila.

koumák
21. duben 2023, 08:18

No právě, budete mít peníz na ošetřovatelku, pampersky a invalidní vozík :)

Milan Vaněček
19. duben 2023, 15:26

ad Heap: Článek je o Holanďanech. To jsou největší šetřílkové na světě, předčí i Skoty. Když ti co chtěli utrácet hodně za fotovoltaiku ji před 2020 draze stavěli, oni čekali na poslední chvíli a teď jsou, za menší peníz, číslo jedna v instalacích na obyvatele, jak se můžete i v článku dočíst.

S Holanďany jsem byl v řadě EU projektů, výzkum koncentrovali do několika špičkových technických universit, mají spoustu proškolených lidí, takže mohou nyní instalovat rychlým tempem.

Jan Kopecký
19. duben 2023, 15:33

a prodávat za záporné ceny, a to se vyplatí :-)

Emil
19. duben 2023, 15:41

Výrobci samozřejmě za záporné ceny neprodávají, proč by to taky dělali. Prodávají za pevně stanovené kladné ceny a rozdíl dotují ti "největší šetřílkové na světě".

Petr Turek
19. duben 2023, 21:31

Vážení, není v tom článku řádová chyba ? Pokud by Holandsko mělo loni 17 GW FTVE pak po zvýšení o 3 GW by byla produkce elektrické energie z tohoto zdroje cca 20 mld. kWh a to není pravda, skutečnost není ani 10 % !

Jiří Konečný
20. duben 2023, 07:13

Ne, není. Výkon 20 GW po dobu jedné hodiny vytvoří energii (práci) 20 GWh. To je 20 milionů kWh, a ne 20 miliard, jak píšete.

Jiří Konečný
20. duben 2023, 07:15

20 miliard Wh, ale ne 20 miliard kWh.

Petr Turek
20. duben 2023, 16:12

OK, tedy 20 GW = 20 000 MW tedy za rok * 1000 = 20 miliard kWh a to nemají ani náhodou...

Takže je to špatně!

Antonín Mikeš
20. duben 2023, 16:29

Taky si mi to zdá špatně, podle místního energostatu není FVE na grafu ani vidět.

https://oenergetice.cz/energostat/power/generation-online/netherlands/2023-04-18/2023-04-20

Antonín Mikeš
20. duben 2023, 16:43

Podle ENTSOE byla maximální výkon Solar v 11:00 v Nizozemsku 192 MW. To neodpovídá 20GWp instalovanému, natož aby to stlačovalo cenu hluboko do záporu. Divné údaje, prověří redakce kde je chyba?

https://transparency.entsoe.eu/generation/r2/actualGenerationPerProductionType/show?name=&defaultValue=false&viewType=TABLE&areaType=BZN&atch=false&datepicker-day-offset-select-dv-date-from_input=D&dateTime.dateTime=18.04.2023+00:00|CET|DAYTIMERANGE&dateTime.endDateTime=18.04.2023+00:00|CET|DAYTIMERANGE&area.values=CTY|10YNL----------L!BZN|10YNL----------L&productionType.values=B01&productionType.values=B02&productionType.values=B03&productionType.values=B04&productionType.values=B05&productionType.values=B06&productionType.values=B07&productionType.values=B08&productionType.values=B09&productionType.values=B10&productionType.values=B11&productionType.values=B12&productionType.values=B13&productionType.values=B14&productionType.values=B20&productionType.values=B15&productionType.values=B16&productionType.values=B17&productionType.values=B18&productionType.values=B19&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Emil
20. duben 2023, 17:26

V Nizozemí je dlouhodobě problém s hlášením výroby fotovoltaiky do ENTSO-E, velká část se hlásí buď se zpožděním nebo v sekci "ostatní", takže ty údaje bohužel nejsou relevantní, zaznamenal jsem už několikrát i v předchozích letech.

Emil
20. duben 2023, 17:37

Našel jsem i ten důvod, Tennet hlásí do ENTSO-E pouze fotovoltaiky s feed-in tarify připojené do přenosové soustavy. Proto jsou ta data tak zkreslená: twitter. com/energy_charts/status/1525391923141398528

Milan Vaněček
20. duben 2023, 19:48

A v Nizozensku má už každý pátý dům na své střeše solární panely a využívá elektřinu převážně pro svoji potřebu a nehlásí to "místním expertům".

Emil
20. duben 2023, 20:31

Opět úplně mimo, nejsou tam započtené žádné solární panely zapojené do distribuční soustavy, bez ohledu na to jestli jsou na střeše nebo nejsou a bez ohledu na to jestli jsou pro vlastní spotřebu nebo nejsou, "místní experte".

Antonín Mikeš
20. duben 2023, 22:50

Emile zřejmě máte pravdu, ale kdo ví co vše je v kategorii "ostatní" započítáno. Výkon Ostatních v grafu nekolísá podle osvitu slunce, nelze tedy vůbec říct co to je za zdroje (jaká část je FVE a ostatní). navíc Ostatní mají výkon kolem 1 GW za posledních pár dní.. tedy říkám si kde je alespoň polovina výkonu FVE. Vlastně když na to koukám výkon v Nizozemsku je 6-8 GW, kde je těch "20 GW" FVE? u nás dávali FVE v posledním měsíci v maximu asi 50% procent instalovaného výkonu tedy v Nizozemsku by musel graf ukazovat alespoň 10 GW FVE.

Emil
21. duben 2023, 07:10

Podle mě se nizozemská výroba FVE projevuje jen v některých ročních statistikách, které nevycházejí z dat ENTSO-E, např. Ember uvádí výrobu solárních elektráren za rok 2022 17,34 TWh, ale v datech ENTSO-E tahle elektřina jako by neexistovala a jako by nebylo ani zatížení, které neproteče přenosovou soustavou.

Petr Turek
20. duben 2023, 22:06

Jestli je pravda co říká pan ing. Vaněček a každý 5-tý dům má v Holandsku FTVE, pak asi mají nainstalováno cca 1 mil. domů krát cca 5 kW tedy skutečně jen 5 GW a za rok vyrobí něco přes 5 mld.kWh a tomu bych věřil - viz sousedé v Belgii... Těch 20 GW je asi chyba, protože tolik elektřiny z FTVE nedělají a ani by neměli kam dávat....

Slavomil Vinkler
23. duben 2023, 18:21

Takže více než PR. Jak říkali o Churchillovi, že věří jen té statistice, co si sám vytvoří.

Dpetr
24. duben 2023, 08:09

Až na to, že to řekl Goebbels

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se