Domů
Uhlí
Konec uhlí v ČR už v roce 2033 navrhuje také ministerstvo financí
Rpadlo uhlí

Konec uhlí v ČR už v roce 2033 navrhuje také ministerstvo financí

Uhlí
19 komentářů
18. únor 2021, 13:13
ČTK

Konec využívání uhlí pro účely výroby elektřiny a tepla už v roce 2033 navrhuje také ministerstvo financí (MF) vedené Alenou Schillerovou (za ANO). Vyplývá to z materiálu z meziresortního připomínkového řízení, který má ČTK k dispozici. Uhelná komise loni v prosinci doporučila ukončit využívání uhlí v Česku v roce 2038, vládu termín odklonu od uhlí rozděluje.

„Ministerstvo financí navrhuje, aby byl jako rok útlumu využití uhlí pro účely výroby elektřiny a tepla v ČR stanoven rok 2033. Předkladatelem navrhovaný rok 2038 považujeme za málo ambiciózní především s ohledem na aktuální a očekávatelné evropské trendy v oblasti energetiky, dekarbonizace a úsilí o dosažení udržitelné uhlíkové neutrality,“ píše se v dokumentu.

MF v něm dále uvedlo, že vzhledem k očekávanému růstu cen emisních povolenek, a naopak klesající ochotě bankovního sektoru financovat uhelnou energetiku považuje za vhodné akcelerovat úsilí veřejného i soukromého sektoru za účelem zajištění udržitelných nízkoemisních zdrojů elektrické energie. „V každém případě však bez nároků soukromého sektoru na kompenzace od státu,“ dodal úřad.

Ministerstvo financí dnes ČTK pravost podkladů potvrdilo. „Dokument je pravdivý. Vzhledem k tomu, že MF připomínkové řízení nevede prostřednictvím médií a se svým stanoviskem a připomínkami považuje za vhodné nejprve seznámit předkladatele materiálu, nebudeme proto poskytovat další dodatečné informace,“ sdělilo.

Materiál s doporučením Uhelné komise byl na začátku února stažený z jednání vlády, nyní ho připomínkují ministerstva a vybrané instituce. Pro dřívější odklon od uhlí v roce 2033 jsou ministři za sociální demokracii, podobně se vyjádřil také ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Pro bližší datum se na prosincovém zasedání Uhelné komise vyslovil i jeden z jejích předsedů komise a ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Naopak podle druhého z předsedů – ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) by kabinet neschválením harmonogramu popřel jedenapůlroční činnost komise. Ministr v prosinci rozhodnutí Uhelné komise označil za kompromis, z 19 členů komise hlasovalo 15 pro, dva byli proti a dva se zdrželi.

S usnesením nesouhlasili oba zástupci ekologů v komisi – Jan Rovenský a Jiří Koželouh, oba komisi následně opustili. Havlíček opakovaně připomíná, že například zástupci průmyslu požadovali původně termín konce uhlí ještě vzdálenější, například v roce 2045. Zástupci energetického průmyslu, těžařů, tepláren a oborových svazů v prosinci vesměs označují doporučení konce využívání uhlí pro výrobu elektřiny a tepla v ČR v roce 2038 za přijatelný kompromis.

Hnědé uhlí má v současnosti největší podíl na výrobě elektřiny v ČR. Podle dat Energetického regulačního úřadu na ně předloni připadalo asi 40 procent výroby, následovaly jaderné elektrárny s podílem zhruba 35 procent. Černé uhlí mělo loni podíl na celkové výrobě elektřiny 2,5 procenta, poprvé méně než fotovoltaické elektrárny. Provozovatelem uhelných elektráren je v ČR polostátní společnost ČEZ nebo soukromé společnosti Sev.en Energy a Sokolovská uhelná.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
Josef
18. únor 2021, 20:13

Kdyby se stavělo 5 jaderných bloků jsem pro, ale přechod z uhlí na plyn je ekonomicky nevýhodný a povede ke hrubému snížení životní úrovně v ČR.

Vinkler
18. únor 2021, 20:41

Možná toho MF do roku 33 dosáhne. :-)

Carlos
18. únor 2021, 21:10

Jasně, EE za 60€ z PPE k tomu možnost nákupu z OZE v rangei 0-60€ povede ke snížení životní úrovně, ale JE kde bude cena minimálně 80€ za MWh, budou se platit úroky někam dopryč, ta ne...

P.S. Sežeňte si na to investory, stát bude brzo zu grunt.

Emil
18. únor 2021, 21:32

Carlosi, jakým ekonomickým zázrakem vyrobíte elektřinu v paroplynové elektrárně za 60 €/MWh při současné ceně emisní povolenky kolem 40 €/t s potenciálem dalšího růstu a při současné ceně zemního plynu blížící se 20 €/MWh? Při 50% účinnosti paroplynu bude stát 40 € palivo a dalších 20 € emisní povolenka, tj. dohromady právě těch 60 €/MWh. Kam se ztratily všechny další náklady?

Carlos
18. únor 2021, 21:52

To je v rozmezí z Lazardovic reportu za rok 2019, takže ano, trochu mi to zastaralo. Nicméně i kdyby to bylo 80€, tak pořád platí ta část s variabilní cenou OZE, která by ji ve výsledku měla snižovat.

Emil
18. únor 2021, 22:11

Takže jsme došli k tomu že cena elektřiny z jádra a plynu je srovnatelná, ovšem s rizikem nepředvídatelné ceny plynu i povolenky. U jádra posíláme úroky "dopryč" a u plynu posíláme polovinu ceny elektřiny do Ruska. Nákup z OZE 0-60 € bude jedině v případě, že budeme brát dotovanou ze zahraničí (třeba z Německa). Pokud si ty OZE postavíme sami, tak se ta cena určitě nikdy nebude blížit nule a bude se spíš pohybovat kolem těch 60 €.

Carlos
19. únor 2021, 12:20

Stejně tak může být nepředvídatelná cena peněz. Ledaže se dá dohromady tolik investorů že se to zaplatí "v hotovosti", ale ČEZ ani neplánuje emise akcií ke krytí té investice.

Ano, do Ruska, protože Rusko je jediný možný dodavatel... Nepřijde Vám to jako taková trochu nešťastně ohraná písnička?

S nákupní cenou EE z OZE to nemusí být tak zlé, problém bude spíš v tom jak zajistit obchod v dostatečném objemu na dostatečnou vzdálenost. Výsledná cena dost závisí od toho jak je výkup/garance napsaná a nakolik hodin ročně se plánuje že se bude provozovat. Pokud se to napočítalo že dodávat mohou bezpečně po dobu třeba 3000h ale reálně se dá vyrábět 3500h, tak se něco bude prodávat i "pod cenou". Cena pro OZE pokud se týká dobrých lokalit může být klidně dole u 40€/MWh na velmi dobrých může klesnout dolů ke 20€/MWh, ale to už se bavíme opravdu o samém jihu, nebo extrémně větrných místech, dle typu zdroje.

Další věc hrající roli je doba po kterou by byly případné podpory na OZE vypláceny vs. doba placení ceny na JE.

Problém je to spíše zobchodovat a přepravit. Tady by ale myslím mohla pomoci konverze některých vedení na HVDC. Zejména pokud se vezme v úvahu moderní vícestanicová technologie pro HVDC vedení, jedno takové je mezi ČR a Polskem, které by umožnilo vytvořit spojku mezi 400kV rozvodnami aniž by bylo třeba zvětšovat zábory pro vedení.

Emil
19. únor 2021, 12:39

Cena peněz není nepředvídatelná, ta je daná podmínkami za jaké půjčí stát.

Ano, že je Rusko jediný možný dodavatel mi opravdu přijde jako hodně obehraná písnička.

Průměrná cena elektřiny z OZE stavěných u nás rozhodně nebude u 40 €, naopak bude spíš přes 60 €. Bavíme se o ČR, o žádném jihu, ta HVDC vedení bude muset taky někdo zaplatit. Cena elektřiny někde na jihu Španělska je v souvislosti s náhradou uhlí v ČR úplně irelevantní.

Josef
19. únor 2021, 15:31

Když něco stojí 20 korun a stát do zdraží na 80 korun , tak to pro společnost ve skutečnosti stojí pořád 20 kč , protože stát může snížit jiné daně třeba z příjmu. Je to jen společenská dohoda struktury daní. Ale když něco stojí 80 korun a stát na tom nic nevybere kromě DPH pak je to ztráta a to je ten rozdíl mezi uhlím a plynem.. To uhlí je totiž pořád stejně levné.

pr
20. únor 2021, 11:23

Proč pořád melete, že stát něco půjčí? Proč by to dělal? Nemá jediný důvod tak činit. Nechává podnikavcům dostatek peněz aby si své energetické potřeby vyřešili sami.

Josef
19. únor 2021, 01:04

Jen tak pro zajímavost v Texasu kde se rozvinuly OZE

např:

https://www.ekobydleni.eu/energie/georgetown-v-texasu-kompletne-prechazi-na-oze

http://www.hybrid.cz/v-texasu-vyroste-nejvetsi-americka-solarni-elektrarna-s-vykonem-1310-mw

je v současnosti díky vlně mrazů situace taková , že el. síť zkolabovala, miliony lidí mrznou ve svých domech , protože teploty padají pod -20°C a dochází k rabování. Ono být nezávislý na počasí má něco do sebe....

Carlos
18. únor 2021, 21:47

Myslím by se mělo začít rozlišovat mezi ukončením těžby a ukončením využívání. Ono to není spojené velmi dlouho. A jak tu s Panem Veselým psáváme, je levnější dovézt uhlí z Austrálie, než jej těžit. Tedy pokud jde o využití černého uhlí, tak nebude zase takový problém. Hnědé uhlí se dá zase dovážet/vyvážet v regionu, globálně to nemá smysl. Takže ukončení provozu hnědouhelných lomů není automaticky ukončení provozu elektráren a opačně.

Jaroslav Studnička
18. únor 2021, 22:19

Pane Carlosi, dovážet / vyvážet hnědé uhlí v rámci našeho regionu. To myslíte odkud? Z Německa?

Carlos
19. únor 2021, 08:36

Polsko by mělo mít nějaké lomy. Nejsem si jistý ale snad do Chvaletic se před pár lety vozilo. Ale není to tak podstatné jako to že uzavření lomů a uzavření elektráren na uhlí není na sobě plně závislé.

ijn
18. únor 2021, 23:35

Vlastenci staví ETE34=ETE12,tak se pozná skutečný vlastenec!

Vlastenec má rád svoji zemi a svůj národ. To vždy pro něj platí vždy bez rozdílů.

Vlastenec netrpí otrockou podlézavostí a ponížeností před jinými národy. Pokud se k němu a jeho zemi chovají dobře, tak je respektuje.

Vlastenec nepodporuje síly, které usilují o zničení jeho země a národa a nenechá se citově vydírat historickými událostmi ani vnucovaným pocitem viny za často vymyšlené historické události.

Vlastenec je hrdy na svoji zemi a svůj národ a vždy vystupuje aktivně na jejich obranu proti nepřátelům ať doma, či v zahraničí.

Vlastenec si myslí, že v jeho zemi mají trvale právo žít pouze příslušníci jeho národa. Všichni ostatní jsou tam dočasně a pokud se dobře trvají, tak je tam je ochoten strpět, ale vždy má právo na změnu názoru například z důvodu národní bezpečnosti.

Vlastenec nikdy nepropadá cizáky vnucovanému národnímu sebemrskačství.

Vlastenec nikdy nepracuje pro cizí mafie a země proti své vlastní zemi a národu.

Vlastenec nevěří, že by mu cizák vládnul lépe než jeho vlastní lidé.

Jan Veselý
18. únor 2021, 23:58

Pokud "Vlastenci staví ETE34=ETE12,tak se pozná skutečný vlastenec!", tak v Česku žádní vlastenci nejsou. Prostou dedukcí z toho plyne, že "ijn" není vlastenec. Je to jenom zastydlý nácíček.

pedro
19. únor 2021, 11:31

Tedy a já si vždycky myslel, že MF jde především o příjmy do státního rozpočtu proti výdajům. Hezký výdaj bude i muset stát vynaložit na sanaci a rekultivaci nedotěžených lokalit, jelikož zde těžební organizace fond vytváří k vytěžené tuně (s poslední vytěženou je pak ve fondu 100% potřebné částky) a nedotěžené ložisko nebude mít dostatečnou rezervu...ale co to už budeme dávno brzdit výdaje přes dluhovou brzdu...takže bude potřeba někoho více zdanit...

energetik
19. únor 2021, 12:08

A kde jsou tedy ty fondy na rekultivace, že je snad ve všech případech platili stejně plátci daní? Kde má OKD tento fond a proč tam stát posílá ty dary kterým říkají "půjčky"?

pedro
19. únor 2021, 12:48

část je na vázaných účtech a na tvorbu dohlíží báňský úřad - tedy stát. Neexistuje v ČR lokalita, kde by původně netěžil stát - tedy alespoň část nákladů jde i za občany. Neznám přesně situaci v OKD, ale je snad jasné, že jestliže nevytěží celé ložisko, tak dostatečné prostředky na sanaci být nemůžou

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se