Nižší náklady a snažší instalace. Uspějí teleskopické větrné turbíny na trhu?
U pobřeží španělského ostrova Gran Canaria byla instalována první teleskopická větrná turbína na světě. Tříletý projekt ELICAN, v rámci kterého turbína vznikla, je spolufinancovaný Evropskou komisí v rámci programu H2020 určeného pro výzkum a vývoj. Koordinátorem projektu je španělská společnost Esteyco, na projektu se ale podílí další společnosti, například Gamesa Eólica. S.A. nebo ALE Heavy-Lift (R&D) BV.
Cílem projektu Elican je navrhnout, postavit, certifikovat a v provozním prostředí plně demonstrovat cenově rentabilní prototyp hlubinné podkladové konstrukce, která je schopná nést 5MW větrnou turbínu. Celkový rozpočet projektu, který byl zahájen v lednu 2016, činí přes 17 milionů EUR, z toho přes 11 milionů EUR přispěla právě EU. Jedná se o první samoinstalační pobřežní větrnou elektrárnu v jižní Evropě, která je ukotvena v mořském dně, a první turbínu na světě, sestavenou bez pomoci těžkých jeřábových plavidel.
Prototyp má začít s výrobou elektrické energie ještě letos
Průkopnický design konstrukce se skládá ze základů, které jsou nakonfigurovány tak, aby fungovaly jako plovoucí platforma, ve které je integrována samo zvedací „teleskopická“ věž společně s celou větrnou turbínou. Design umožňuje plné sestavení na souši, po sestavení se zařízení konvenčním způsobem odtáhne na místo finální instalace.
Teleskopická konfigurace věže posouvá během přepravy těžiště celého zařízení dolů, základy tak dočasně slouží jako sebestabilizující plovoucí člun. Jakmile jsou základy připraveny k položení na mořské dno, jednotlivé sekce věže je možné postupně vysunout pomocí kabelů a konvenčních těžkých zvedáků. Během celé vysouvací operace věž nepotřebuje žádnou dodatečnou nosnou konstrukci.
Nový design má být oproti stávajícím technologiím podstatně levnější
Nový design má oproti současným stavebním řešením nabízet mnoho výhod. Například i díky nezávislosti na těžkých jeřábových plavidlech má být instalace takovýchto elektráren podstatně levnější (o více než 35 % – v porovnání se základy typu Jacket či XXL Monopiloty v hloubkách více jak 35 m), dále má umožnit rychlou průmyslovou výrobu, lepší škálovatelnost a mít nižší provozní náklady.
„Je fantastické být zapojen do takového unikátního a složitého projektu. Vyvinuli jsme specifická řešení pro všechny výzvy plynoucí z projektu a pomocí našich návrhů jsme snížili rizika.“ – Cecilio Barahona, projektový inženýr za španělskou pobočku společnosti ALE.
Zdroj úvodního obrázku: Elican
Mohlo by vás zajímat:
Jak se to kotví na dno? Přijde mi že pokud to má v první fázi plavat, tak Archimédův zákon s tím bude dělat pěknou paseku. Pokud to ale sníží cenu elektráren poněkud výrazně, tak by to bylo velmi užitečné, možná by se to pak dalo aplikovat i na elektrárnách pevninských, byť tu máme jiné limity a jiné problémy.
Po prevoze na miesto zaklady zabalastuju a zrejme pouzivaju aj sacie kotvy. Technika sa pouziva roky pri obrovskych betonovych tazobnych plosinach (Troll A, Brent atd.). Je to preverene a spolahlive, ja by som sa skor obaval tej teleskopie, ale predpokladam, ze aj to uz maju vyriesene.
Ta teleskopie je tam kvůli transportu. Složené to bude jednodušší na převoz. Až se to na místě rozloží, počítám, že to napevno přišroubují, přinýtují nebo svaří.
Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby celá větrná energetika v západní Evropě postupně konvergovala k offshore technologiím. Fascinuje mě, jak jsou inženýři přicházet s dalšími a dalšími vylepšeními vedoucím ke snižování ceny. Šup, šup s cenou dolů, aby šlo přímo na moři vyrábět konkurenceschopná syntetická paliva, aby se EU mohla Putinovi a jiným ropným lehkoživkům jednou vysmát do obličeje.
Překvapuje mne ta informace, že by tento koncept off-shore VtE měl být levnější než standardní dnes instalované off-shore VtE. Zde se sice obejdou bez plovoucího jeřábu, ale je to takovou výhodou? Současný postup s jeřábem je již dobře nacvičený - instaluje základní nosnou konstukci, na ni těleso stožáru, na vrch stožáru gondolu, na gondulu pak jednotlivé listy. S moderními jeřáby je za jeden den instalace jedné VtE hotová, rychle a poměrně snadno. Zde u tohoto koncept vidím konstrukci VtE mnohem složitější než u těch současných - proto bych spíše očekával, že tyto nové budou nákladnější... a navíc snad i obtížněji udržovatelné.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se