RWE u LNG terminálu v Brunsbüttelu postaví terminál na čpavek. Areál tak bude připraven na budoucí dovoz vodíku
Energetická společnost RWE plánuje v místě plánovaného přístavu pro dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG) v severoněmeckém Brunsbüttelu vybudovat terminál na čpavek. Projekt má pomoci usnadnit následnou přeměnu celého areálu na dovoz vodíku a jeho derivátů.
Čpavek je nejjednodušší sloučeninou dusíku a vodíku, který lze snadno zkapalnit. Zkapalnění, které zajistí čpavku velkou energetickou hustotu při malém objemu umožňuje v porovnání s vodíkem mnohem snadnější přepravu a skladování.
Německá vláda souhlasila s poskytnutím poloviny finančních prostředků potřebných k vybudování terminálu LNG ve spolupráci s nizozemskou státní energetickou společností Gasunie a RWE, ale uvedla, že zařízení bude muset být připraveno na dovoz vodíku. Místo přímého dovozu vodíku by mohl být dovážen právě čpavek, z něhož by se vodík získal procesem zvaným "krakování", uvedla vláda.
"Brutální ruská válka proti Ukrajině jasně ukázala, že se musíme stát nezávislými na dovozu paliv z Ruska. Terminál LNG v Brunsbüttelu je v tomto směru důležitým prvkem, protože zvýší možnosti dovozu plynu do Německa,“ vítá projekt německý ministr hospodářství a klimatu Robert Habeck.„Zelený čpavek jako zkapalněný derivát vodíku může významně přispět k zásobování Německa zeleným vodíkem. Zároveň můžeme díky tomuto projektu získat důležité zkušenosti s přeměnou z LNG na zelený vodík nebo vodíkové deriváty," dodal Habeck.
Terminál jako první krok v budování dovozní infrastruktury pro udržitelná paliva
Přístav v Brunsbüttelu. Zdroj: Brunsbüttel Ports
Již od roku 2026 by mělo být skrze terminál do Německa dováženo přibližně 300 000 tun zeleného čpavku ročně, který bude distribuován zákazníkům. Dalším krokem je vybudování krakovacího zařízení ve velkém průmyslovém měřítku, které bude na místě vyrábět také zelený vodík. Ten pak bude přepravován k průmyslovým zákazníkům prostřednictvím speciálního vodíkového potrubí.
S touto etapou rozšíření se rovněž plánuje zvýšení objemu čpavku na dva miliony tun ročně. Terminál tak stojí na počátku budování „zelené“ dovozní infrastruktury, která povede k výrobním procesům šetrným ke klimatu, uvádí RWE. Díky přímému přístupu k Severnímu a Baltskému moři a napojení na evropské vnitrozemské vodní cesty nabízí lokalita Brunsbüttel ideální logistické podmínky pro realizaci projektu. Společnost RWE očekává investice v řádu stovek milionů eur.
Pro dosažení klimatických cílů se v budoucnu výrazně zvýší poptávka po ekologických palivech. Aby Německo uspokojilo poptávku po dekarbonizaci průmyslu, potřebuje kromě vlastní výroby vodíku také přístup ekologickým palivům z jiných částí světa. Zelený čpavkový terminál má k tomu poskytnout důležitý spojovací bod.
„Pro rychlou realizaci jsou zapotřebí pragmatická opatření, rychlé plánovací a schvalovací procesy, krátké lhůty výstavby spolu s vysokými bezpečnostními standardy. Zelený čpavkový terminál a dopravní infrastruktura tak vytvářejí vynikající základ pro dnešní přípravu lokality na dobu, kdy bude dovoz energie pouze zelený,“ uvádí RWE.
Mohlo by vás zajímat:
Dealer si rychle vytváří nové dotační cecíky. Zelený drogový rauš dříve nebo později narazí na dno kapes poplatníků, a kdo pozdě chodí, sám sobě škodí, že. Státní podpora pro pár let starý nápad vozit čpavek od potenciálních australských FVE do Japonska nebo Singapuru ochabla, akce proto uvízla i při lepších přírodních podmínkách jen na papíře.
Zlaté domácí uhlí.
Co bude asi nebezpečnější únik čpavku nebo vodíku?
čpavek je dalším z umělých paliv. Podle mě bude za takových 20 let situace vypadat tak ,že v plynovodech bude cca 20% vodíku. a těžký průmysl si bude vyrábět umělá paliva z el. energie v letním odbobí při relativně levnějších cenách el. energie. Vypadá to nadějně ve skutečnosti ceny všeho díky tomu raketově vzrostou.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se