Domů
Vodík
Studie: Německý vodíkový plán se může významně prodražit
Vodíkový atlas Německa. Zdroj: německé Ministerstvo pro vzdělávání a výzkum
Zdroj: německé Ministerstvo pro vzdělávání a výzkum

Studie: Německý vodíkový plán se může významně prodražit

Podle nové studie nebude Německo schopno pokrýt veškerou svou poptávku po vodíku z plynovodů. Místo toho se bude muset spoléhat na nákladnější lodní dopravu.

Německo chce do roku 2030 dovážet vodík v množství až 1,3 milionu tun ročně, což odpovídá 45 TWh. Dle think tanku Agora Energiewende ale nebude moci dodávat tento objem plynovody, a náklady se kvůli tomu mohou navýšit až o 7 miliard eur, jak uvedl server Euractiv.

Podle nové studie německého think tanku je plynovodní doprava nejlevnějším způsobem dovozu obnovitelného vodíku. V tomto případě s odhadovanými přepravními náklady pod 1 EUR za kilogram. Za předpokladu, že by se všech 45 TWh vodíku přepravovalo touto cestou, znamenalo by to do roku 2030 náklady ve výši 1,2 miliardy eur jen na pokrytí dopravy.

Pokud se ale vodík bude přepravovat na delší vzdálenosti lodí, podobně jako třeba LNG, náklady vzrostou na přibližně 2 až 5 eur na kilogram vodíku. Podle údajů Agora by se tak německé náklady na dovoz mohly do roku 2030 zvýšit na 2,5 až 7 miliard eur - a to jen na pokrytí nákladů na dopravu.

Think tank navíc upozorňuje, že technologie pro přepravu vodíku lodní dopravou nejsou v současné době zdaleka vyspělé. Proto není příliš pravděpodobné, že by byly v krátkodobém horizontu konkurenceschopné. Německo přitom plánuje stavbu nových terminálů pro dovoz vodíku. Například LNG terminál ve Wilhelmshavenu by měl být přeměněn na terminál pro dovoz syntetického vodíku již v roce 2027.

Dovoz čpavku by mohl být výhodnější

Studie Agora Energiewende uvádí, že deriváty, jako je například zelený čpavek, představují obzvláště výhodné řešení při ceně nižší než 1,5 eura za kilogram vodíku. To ale platí pouze v případě, že tyto materiály lze zpracovávat přímo bez nákladné konverze. Tedy například pro výrobu hnojiv nebo oceli.

Think thank také upozorňuje, že náklady na dovoz a přepravu vodíku nejsou německou vládou dostatečně vyhodnoceny. Německé úřady v současné době počítají se třemi vodíkovody, které by zásobovaly energeticky náročný průmysl v zemi. Jde o pozemní potrubí z Dánska, které může dovážet až 20 TWh, jehož výstavba však zatím nebyla zahájena. Dodavatelem vodíku se chce stát také Norsko - na projekt je v současnosti zpracovávána studie proveditelnosti. Ve hře je také vodíkovod H2Med, projekt původně zamýšlený jako plynovod pro zemní plyn vedoucí od Středozemního moře. Konečná dohoda počítá s výstavbou vodíkového potrubí, které by mohlo být napojeno i na Německo.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Lukáš
20. září 2023, 11:29

A ze jadro je cierna diera na peniaze ;)

Kazdemu zelenemu optimistovi odporicam precitat si toto.

https://finance.yahoo.com/news/once-global-ideal-germanys-economy-062845919.html

Jiří Švarc
20. září 2023, 12:59

Perfektní do osobních aut. Přepravní náklady 120 korun za kilo vodíku, na které se ujede 80-100 km, tak snad ten samotný vodík bude zadarmo, ať to alespoň trochu vychází.

Petr prochaska
20. září 2023, 20:02

Plus ještě nádrž na 5kg vodíku, která váží 100 kg.

Zbyněk Poisl
20. září 2023, 16:36

Německá energetika se zatraceně prodražuje už teď, a nejen Německu ale celé Evropě. Pokud to takhle půjde dál, bude mnohem hůř!

miro novak
20. září 2023, 17:07

teraz nastupi optimisticka galerka a vysvetli nam to, ze vsetko sa da vyriesit fve panelom na zabradli balkona.

Baton David
20. září 2023, 18:51

Byli by Němci ochotni kupovat růžový vodík = vyrobený energií z jaderného reaktoru? Ve Francii by pak nemuseli v letním období odstavovat tolik reaktorů, jen ty co jsou chlazené průtokem řeky = vyšší efektivita výroby energie a o to přece zeleňákům jde

Kurz
21. září 2023, 09:54

Sice to nedává ekonomický smysl, ale když si vše dostupné a levné zakážou, tak co jim zbyde.

hlpb
21. září 2023, 11:02

Pro jadernou energetiku bude výroba H2 v blízké budoucnosti znamenat jedinou záchranu. Proti samovýrobě z FVE firem a občanů, levnější OZE a firemním PPA smlouvám na FVE a VTE energii nemá JE absolutně žádnou šanci. V jarních a letních měsících bude JE doslova vytlačena.

richie
22. září 2023, 09:36

zial navacsi problem je, ze takemuto bludu veria ludia nie len bez technickych vedomosti (a suvislosti), ale v konecnom dosledku aj bez ekonomickych znalosti ako aj znalosti kontextu a celkoveho pohladu ci zavislosti - takym (aj ako je blaha ci petr) staci ukazat kratkodoby prepad ceny na spote a hned si myslia, ze len staci znasobit objem obcasnych zdrojov elektriny a uz to bude tak stale .. naivna predstava a zial tlacia to do neznalej verejnosti a aj politikom co tomu nerozumeju (pretoze na to by mali mat odbornych poradcov, ktory mozno aj su odbornici, ale na celkom inu problematiku) ..

ved aj na aute, ked dam dolu nohu z plynu, tak mi palubny pocitac ukaze nulovu aktualnu spotrebu, tak potom staci na ten plyn vobec netlacit a budem mat auto z nulovou spotrebou .. problem nastane, ked ten kopec skonci a budem sa potrebovat rozbehnut - ale to nie je problem aktualneho okamziku vsak, to je problem buducnosti a tam sa uz nepozeraju ..

richie
22. září 2023, 09:40

ale teda jedno musim uznat, v prvej vete mate aj kus pravdy - ak by v buducnosti chceli silou-mocou riesit vyrobu vodiku bezemisne (pre technologicke ucely/priemysel) je najvyhodnejsia vyroba pri JE, pretoze stabilna vyroba EE a zaroven moznost vyuzita odpadneho tepla, ktore vyrazne vylepsi celkovu efektivitu

jiri sekerac
21. září 2023, 11:05

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

hlavne Nemecko v roce 2030 bude mit uplne jine etnicke slozeni. Soustavny kazdorocni import vsech dezolatu sveta v sile dane k jejich nemecke rocnikove hranici uplne zmeni nemecky system pozadavku volice. Ano prumysl bude uspornejsi, ale protoze nebude. Takhle planuje jenom dite
.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se