Domů
Vodík
Studie: Pro splnění cílů EU je třeba značně podpořit výrobu a využívání vodíku
Zdroj: H2FUTURE

Studie: Pro splnění cílů EU je třeba značně podpořit výrobu a využívání vodíku

Evropská unie si ve své strategii stanovila, že vodík vyprodukovaný z obnovitelných zdrojů bude v roce 2030 jedním z dominantních zdrojů energie v Evropě, a to především v dopravě a průmyslu. V nadcházejícím desetiletí tak plánuje vystavět elektrolyzéry s celkovou kapacitou 40 GW.

Doposud ale Unie nepřišla s konkrétnější legislativou, přičemž ke splnění ambiciózního cíle je potřeba komplexní kombinace politických nástrojů. Na potřeby legislativy pro účely podpory vodíku se zaměřila studie společnosti Guidehouse, o které informoval server Energypost.

Problémem jsou hlavně náklady

Hlavními odběrateli vodíku by v budoucnosti měl být průmysl, především špatně elektrifikovatelné sektory, a dále nákladní doprava. Velkou výzvou je především snížení nákladů na výrobu vodíku – současně nastavená pravidla dle studie nejspíš nedokáží zajistit dostatečně rychlé zlevnění výroby. Analýza uvádí, že EU musí začít rychle stimulovat trh prostřednictvím politik na straně nabídky i poptávky.

Přísné cíle na evropské úrovni

Návrh nové směrnice o obnovitelných zdrojích stanovuje přísnější cíl pro podíl obnovitelných zdrojů energie a rovněž i samostatné podcíle pro takzvané obnovitelné zdroje nebiologického původu (tzv. RFNBOs), pod které se řadí i vodík.

Samostatný cíl je pro RFNBOs stanoven i pro sektory dopravy a průmyslu. Členské státy budou mít po schválení nové evropské legislativy za úkol tyto cíle implementovat v podobě stanovení povinností (například pro dodavatele paliv do dopravy) a dále v podobě nastavení státní podpory výroby vodíku.

Dle Guidehouse jsou evropské cíle sice velmi ambiciózní, při správném nastavení politik jsou ale dosažitelné.

Kombinace rozpočtových a tržních nástrojů je nutná

Jedním z hlavních problémů pro zvyšování výroby vodíku je jeho cena. Studie ukazuje, že zatímco alternativy vodíku vyrobené na fosilní bázi stojí kolem 2 EUR/kg, obnovitelný vodík vyráběný elektrolýzou stojí až šestkrát více, kolem 6,6 EUR/kg.

V nadcházejících pěti letech ale očekává postupný pokles ceny produkce takzvaného zeleného vodíku. Přesto studie navrhuje zavedení státní podpory výroby vodíku - pro rozdělování státní podpory uvádí jako vhodné zavedení aukcí, stejně tak jako je tomu teď u podpory obnovitelných zdrojů.

Dalšími navrhovanými nástroji je zavedení investiční podpory a snížení daňové zátěže pro elektřinu na výrobu vodíku nebo na samotný vodík, nastavení jednotného systému certifikace původu a kritérií udržitelnosti a dále nastavení pobídek na straně poptávky.

Svou vodíkovou strategii již, vedle Německa, Británie či Nizozemska, představila i Česká republika. Ta se bude soustředit nejen na výrobu, ale i transport vodíku.  Dle Ministerstva průmyslu a obchodu může být totiž Česko významným hráčem na poli přepravy vodíku z jihu na sever a z východu na západ. Proto je ve strategii kladen důraz na připravenost plynárenské přepravní soustavy.

Potřebujete být v obraze ohledně vodíku?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti vodíku a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Budoucnost tepláren je v bioplynu a vodíku, věří ministryně Hubáčková.
24. červen 2022, 08:06
Zelené a diverzifikované plynárenství: cestou je připojování lokálních výroben biometanu a vodíku
23. květen 2022, 10:09
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(16)
Pan Realista
11. září 2021, 08:48

Je az s podivem jak negativne lide pristupuji k novym technologiim. Kazdy je odbornik a haji za kazdou cenu stare poradky. S takovou jsme mohli porad orat pole pomoci zvireci sily a ve skolach ucit ze zeme je placata a stred vesmiru. Lidi podporujici spalovani uhli a soucasnou technologii jaderne energie bude historie hodnotit stejne jako lidi co uveznili Galilea za jeho prukopnicke mysleni. Logicky uhli a ropa jednou dojdou. Uzivani noveho zdroje energie je nevyhnutelne a cim drive se tak stane tim lepe. A samozrejme se to neobejde bez investic. Pokud tedy mame pred sebou volbu noveho zdroje energie je jedine dobre, ze se o takovem zdroji premysli jako o obnovitelnem a ekologickem. Protoze takovy zdroj uz nebude nutne v budoucnu opet menit. Nez lidstvo zvladne technologii nuklearni fuze je kombinace vodiku, slunce, geotermalni energie vytecnou volbou a nedokazu pochopit jak nekdo muze byt tak sobecky, zabedneny a neustale podporovat fosilni, vycerpatelne zdroje. Za urcitych podminek mi nevadi, ze elektrina bude na prechodne obdobi drazsi, protoze prispeju na dobrou vec. To by ovsem nase vlady musely situaci resit logicky a efektivne. Treba podporovat elektromobilitu kdyz vetsina elektricke energie pochazi z uhli je tak kardinalni nesmysl az je z toho cloveku smutno. Nehlede na zaklad teto technologie a sice baterie, ktere zamrzly ve vyvoji sto let za opicemi. Dnesni baterie je zlo a nezaslouzi si zadnou podporu. Tezba litia by mela byt pokladana za zlocin. Oproti tomu technologie vyroby energie ze slunce jiz dnes dosahuje vysokych kvalit. Panely se daji vyrabet a recyklovat udrzitelne s verim v dalsi zlepseni v teto oblasti. Ovsem stavet panely na polich a loukach je dalsi zlocin a pri trose snahy lze jednoduse najit vhodnejsi stanoviste jako treba nekonecne lany strech plechovych hal a parkovist. V dobe prebytku energie se muze vyrabet vodik a tento v dobe nedostatku spotrebovavat na vyrobu energie. Je to jednoduche a tento system mel predchazet podpore elektromobility. Dokonce i Ceska republika ma vhodne a naprosto dostatecne podminky pro novejsi solarni panely. Ale to neni jediny mozny zdroj. Dnes existuje tolik genialnich technologii, ze staci jen premyslet a investovat. Jiste jako pri stavbe dalnic tak pri prestavbe zdroju energie bude dochazet k tunelovani a plytvani investic ale s tim nic nenadelame. Muzeme jen doufat, ze vetsina financnich zdroju dopadne tam kam ma. Delame to pro sebe a pro nase deti tak zkusme podporit dobrou vec ve snesitelnych mezich misto obhajoby vlastni komfortni zony a troleni v diskuzich pod clanky o podpore vodiku.

Ladislav Novák
23. květen 2022, 21:55

Máte poněkud směšné představy o tom, co je ZDROJ ENERGIE. Soudím, že technického vzdělání se vám nedostává, a proto jste napsal text, za který by se nemusel stydět žádný politruk z časů "starých pořádků", o nichž se zmiňujete.

Tak tedy: VODÍK se nikde netěží, ale musí se vyrobit extrémně drahou a energeticky náročnou elektrolýzou vody (el. energie nemáme přebytek), a pak dále zpracovat, stlačit a přepravit do místa spotřeby. Když energii potřebnou na tento proces sečtete, zbývá vám už jen řádově do 15% energie vložené do vodíku, kterou se vám z něj podaří získat pro další využití.

Galipoli (18. květen 2022, 10:53) napsal skvěle shrnutí pod článkem:

/vodik/rotterdamsky-pristav-chce-roku-2030-dodavat-ctvrtinu-evropskeho-vodiku

A to se vyplatí? :-P

PetrV
7. září 2021, 07:09

Vodik je čistá ztráta pro spotřebitele. Jen si nahrabou cerpatele dotací. Greendeal je podvod.

Ladislav Novák
23. květen 2022, 21:58

Galipoli (18. květen 2022, 10:53) napsal:

Ke komentáři výše. Vodíková bilance: Na 1 kg vodíku potřebujete cca 60 kWh EE a 9 kg demi vody. Tu musíte vyrobit (a není to zadarmo). Získaný vodík má obsah energie 33 kWh) musíte vysušit a minimálně stlačit. Při stlačení na 350 bar (35 MPa) ztratíte cca 15 - 20 % (ztráta 5 - 7kWh). Pouze na samotné zkapalnění je potřeba až 30 – 40 % celkově obsažené energie v palivu (t.j. 10 - 13 kWh). Takže si spočítejte, kolik energie vám v tom vodíku zbyde. A účinnost palivových článků je od 40 do 60 %. Takže celková bilance (na 1 kg vodíku, který se zkapalnil a z něj se vyrobila EE): vstup 60 kWh, výstup: 33 kWh (spalné teplo vodíku) - 6 kWh (stlačení) - 11,5 kWh (zkapalnění) = 15,5 kWh x 0,5 (účinnost palivového článku) = 7,75 kWh. Tedy 13 %.

K těm raketám, co létají na kapalný vodík. V raketovém průmyslu o ekonomiku nikdy nešlo. Ostatně tam používají kde co. Od tuhých raketových paliv (RP) - např. práškový Al + NH4ClO4, přes kapalná RP např. různé hydraziny+ N2O, NO2, kyslík, HNO3... a vámi zmiňovaný vodík (l) + kyslík (l). Jsou i hybridní kryogenní pohony, které používají tekutý kyslík a ropné produkty (petrolej). Ale cenu fakt nikdo neřeší.

Josef
7. září 2021, 09:25

Hlavně vodík zdraží energii asi 4x.... Nicméně to hlavní je ,že stojíme na prahu nové malé doby ledové, většina oteplení byla dána právě vysokou sluneční aktivitou a teď se teploty postupně vrátí do předindustriálního období.

richie
7. září 2021, 09:31

ehm .. "kombinaciou trznych a rozpoctovych nastrojov " .. trojnasobne zvysime poplatky za emisie, zavedieme dalsiu penalizaciu pre ine zdroje a budeme masivne dotovat vyrobu vodiku a potom sa ceny dorovnaju .. asi ano .. akurat na konci bude celkova cena dodanej energie pre konecneho spotrebitela tiez minimalne trojnasobna ..

.. hm .. asi je cas pripravit sa na ostrovny system .. na domaci splynovaci kotol nemozem dostat dotaciu ? ved je to to iste ako spalovanie biomasy, teda podla aktualnych EU pravidiel je to super duper eko zeleny zdroj ..

richie
7. září 2021, 09:32

takze po FVE tuneloch nastupi vodikovy tunel ..

Michal K.
7. září 2021, 11:49

bohuzial, EU sa uz uplne odtrhla od reality. navrat bude bolestivy.

Kamil Kubů
7. září 2021, 09:57

Oxymoron "stimulovat trh prostřednictvím politik na straně nabídky i poptávky" se zkráceně jmenuje "centrálně plánované hospodářství", jehož výdobytků jsme si zde užívali 40 let. Je příznačné, že se jej pokouší zavést lidé ze zemí, kteří tuto zkušenost nemají.

Lukas
7. září 2021, 09:58

Mne sa toto cele nepozdava s tym vodikom, zas dalsia diera na peniaze na nieco co nema az taku svetlu buducnost.

Jedine kde vidim zmysel by bolo, keby sa vacsina najvacsich lodi na svete casom prerobi na vodikovy pohon a nove lode by sa s takymto pohodnom uz dodavalo. Bolo by to asi cistejsie a lokalne by sa dalo z prebytkov tento vodik vyrabat pre potreby tankovania v pristave. Ved napriklad len taka OOCL HONG KONG s kapacitou 21 000 kontajnerov potrebuje na hodinu plavby 9 ton tazkeho vykurovacieho oleja takze pre prirodu a udrzatelnost si viem predstacvit vodik v lodnej doprave.

Michal K.
7. září 2021, 11:51

a v tych lodiach bude vela palivovych clankov alebo sa bude ten vodik spalovat ?

Marek Láznička
7. září 2021, 13:17

A proč by tyto lodě nemohly být na jaderný pohon? To už je zvládnutá technologie a ušetřilo by se emisí....

Petr
7. září 2021, 14:02

Až by taková jaderná loď padla do rukou Somálským pirátům, tak to bude stát za to. Nehledě na to, že rejdaři nabírají ty nejlevnější posádky, aby ušetřily.

richie
7. září 2021, 16:47

zial, je to velmi trefna primpomienka .. este ked k tomu pridame zvyklosti ako zbavenie sa neuzitocnej lode (teda ledva plavajuceho vraku s nerentabilnou prevadzkou/opravou/..) "stroskotanim".. tak cokolvek okrem plachiet a vesiel sa mi zda ako nevhodny pohon ..

Zbyněk Poisl
8. září 2021, 13:26

A budeme planetu dál ohřívat odpadním teplem.

petr
8. září 2021, 22:35

Tragédií EU je skutečnost, že vedoucí činitelé EU jsou ti, co nikdo nechce v domácích politických stranách a nebo ti, kteří (které) pohořeli ve funkcích ministrů - iň národních vlád.

Proto je napadají takovéto hámotiny a nikdo nemá odvahu jim říci, jak jsou totálně mimo. Ti co jim to nakonec řeknou, se stanou obětí útoků ekošílenců, placených dodavatelem zemního plynu pro EU...

Prostě blbec blbce z funkce přeci nevystrnadí a naopak trží basu. Dříve to byly party v KSČ či dříve i v jiných nedemokratických stranách...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se