Domů
Vodík
Vláda schválila aktualizovanou vodíkovou strategii
RWE se zaměří na vodík
Zdroj: RWE

Vláda schválila aktualizovanou vodíkovou strategii

Vodík
3 komentáře
22. červenec 2024, 11:20
Klára Čeperová

Vláda na svém zasedání v polovině července schválila první aktualizaci Vodíkové strategie. Strategie zdůrazňuje nutnost importů vodíku do tuzemska, význam výroby vodíku pomocí elektrolýzy z obnovitelných zdrojů a také podporuje výrobu nízkouhlíkového vodíku, který bude mít dle autorů Strategie v České republice významný potenciál.

Strategie rozpracovaná na 127 stranách rozvíjí jeden ze směrů, kterým se bude ubírat dekarbonizace českého hospodářství. Tím je využívání nízkouhlíkového a obnovitelného vodíku v sektorech, kde se dnes využívá vodík vyrobený z fosilních zdrojů. Převážně jde o průmyslový sektor a zavádění vodíku do sektorů nových, jako je energetika a doprava. Ministerstvo tak cílí na snížení emisí skleníkových plynů a podporu ekonomického růstu.

Aktualizace Vodíkové strategie je zásadním krokem pro naši cestu k uhlíkové neutralitě. Vodík se stane důležitým prvkem naší energetické politiky, ať už jako náhrada fosilních paliv v dopravě, nosič pro přepravu a akumulaci energie, nebo jako surovina pro chemický průmysl a zdroj tepla. Tato strategie podporuje naši ekonomiku a také přispívá k ochraně životního prostředí,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Celý dokument staví na rozvoji vodíkové infrastruktury v Evropské unii po přijetí dekarbonizačního balíčku pro trh s obnovitelnými plyny, nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva a aktualizované směrnice o podpoře a využívání energie z obnovitelných zdrojů.

Tři etapy

Rozvoj vodíku je v aktualizované strategii rozdělen do tří etap. V první z nich dochází k vytváření vodíkových údolí s provázanou výrobou a spotřebou obnovitelného vodíku. Do roku 2030 je cílem vyrábět přibližně 20 000 tun obnovitelného vodíku ročně, k čemuž je potřeba uvést do provozu nové elektrolyzéry s výkonem 400 MWe. Strategie odhaduje, že se cena vodíku bude v tomto období pohybovat kolem 8 EUR/kg.

Tato etapa také napomáhá rozvoji vodíkových technologií v dopravě a nastartování vodíkového ekosystému z pohledu integrální ekologie. Ve strategii byly zohledněny i výsledky dokončeného výzkumného dílčího projektu Modelování poptávky po nízkouhlíkovém a obnovitelném vodíku v dopravě v České republice do roku 2030, které identifikovalo v roce 2030 poptávku po vodíku kolem 6 000 t.

Druhá etapa se soustředí na zajištění dovozu obnovitelného vodíku pomocí celoevropské sítě vodíkovodů. Plánované projekty, jako je Central European Hydrogen Corridor a Czech German Hydrogen Interconnector, umožní České republice stát se součástí evropského vodíkového ekosystému. Dovoz obnovitelného vodíku zároveň umožní výrazně snížit jeho cenu.

Třetí etapa se pak zaměřuje na produkci obnovitelného a nízkouhlíkového vodíku v České republice pomocí nově vyvíjených technologií. Některé studie odhadují, že cena vodíku by mohla klesnout až na 2 EUR/kg.

Mezisektorová spolupráce

Ministerstvo průmyslu a obchodu spolupracovalo na aktualizaci strategie s dalšími organizacemi, jako jsou Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo dopravy, Česká vodíková technologická platforma HYTEP, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Český plynárenský svaz a další. Materiál je úzce propojen s Vnitrostátním plánem České republiky v oblasti energetiky a klimatu, Státní energetickou koncepcí a Národním akčním plánem čisté mobility. „Aktualizovaná strategie nám umožní najít ekonomicky a sociálně efektivní cestu k dosažení našich cílů a zajistit udržitelný rozvoj pro budoucí generace,“ dodává ministr Síkela.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Jiří Švarc
22. červenec 2024, 12:39

Nahradit tam, kde se v současnosti používá proč ne, ale cpát to do dopravy je nesmysl.

Národní plán čisté mobility ještě před 4 roky předpovídal na rok 2030 až 50 tisíc vodíkových vozidel. Zatím to vypadá, že jich bude tak 50 kusů, takže investice do infrastruktury vyjdou na desítky až strovky milionů korun na vozidlo.

Roman Čejka
22. červenec 2024, 21:48

Lidé, kteří rozhodují o výstavbě vodíkové infrastruktury netuší co je to mez výbušnosti ani úskalí implementace vodíkových technologií. Tohle je opravdu utopie.

A v automotive ? Už jen crashtesty po zákazu chladiv v roce 33 a náhradou za propan budou zajímavé. Náraz vozidla s chladičem plným propanu je krásná představa. A když k tomu přidáme vodík, budeme mít terorismus každý den. Soudruzi a sódržky z Evropské komise, kupředu levá!

Jaroslav Srba
22. červenec 2024, 23:55

Až se celý tento plán srazí s realitou, bude pro nákladnost stejně odpískán.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se