Domů
Energetika v zahraničí
Výstavba futuristického Masdar City pokračuje, dokončení se však prodlouží

Výstavba futuristického Masdar City pokračuje, dokončení se však prodlouží

Ve vzdálenosti 17 km jihovýchodně od hlavního města Spojených arabských emirátů, Abú Dhabí, započala v roce 2008 stavba tzv. Masdar City. Město vybudované na poušti má být vzorem pro budoucí městské plánování. Využívá udržitelná nízkouhlíková řešení, energie se vyrábí z obnovitelných zdrojů. Plánované dokončení projektu se však stále odsouvá, nyní se spekuluje o roku 2030, přičemž dle původních plánů mělo město být dokončeno přibližně v roce 2016.

Město má v současnosti více než dva tisíce obyvatel (což je méně než bylo v této fázi konstrukce plánováno), navržená plocha města je 6 čtverečních kilometrů. V současnosti v něm sídlí například Mezinárodní agentura pro obnovitelnou energii (IRENA) nebo univerzitní institut pro vědu a technologie Khalifa University. Rovněž společnost Siemens má v Masdar City regionální pobočku. Budova jeho sídla má certifikát LEED Platinum a patří tak k energeticky nejúčinnějších stavbám ve Spojených arabských emirátech.

Urbanismus a chlazení

Tvar města, jeho ulic, náměstí a dalších urbanistických prvků je podřízen především záměru snížit teplotu zástavby ve srovnání s okolní pouští. Aby bylo zabráněno proudění horkého vzduchu z okolní pouště, sídlo je obehnané vysokou zdí. Město je chlazeno pomocí 45 metrů vysokých věží, které ve své horní části nasávají vzduch, který chladí a vytlačují jej do ulic Masdar City. Tím má být vytvářen vánek a ulice by tak měly být o 15 až 20 stupňů chladnější než pouštní okolí města. Snižování teploty má napomoci také to, že je mírně nadzvednuto oproti okolnímu terénu.

Ulice jsou veskrze poměrně úzké, aby v nich byl vytvářen stín, či jsou zastíněny uměle. Architektonická firma Foster and Partners, která město navrhovala, se pro tento koncept inspirovala u starých měst na Blízkém východě.

Město je chlazeno tubusy vhánějícími chladnější vzduch do ulic. Zdroj: flickr 

Doprava

V městě neměly, dle původních plánů, vůbec jezdit automobily. Pro jeho uživatele měla být zřízena veřejná doprava a podzemní systém rychlé osobní přepravy (PRT). V projektu však po spuštění pilotní fáze nebylo dále pokračováno, jelikož se ukázal jako příliš nákladný. V současnosti je tak ve městě testována doprava elektromobily, která je kombinována s PRT a systémem veřejné dopravy, který využívá k pohonu elektřinu. Testuje se i využívání jiných alternativních pohonů, jako například vodíku. Automobily osob přijíždějících do města musí zůstat zaparkována na jeho okrajích.

PRT vozítko v Masdar City. Zdroj: Wikimedia

Energie

Hlavním zdrojem elektrické energie je solární elektrárna o výkonu 10 megawattů. Ta byla při svém spuštění v roce 2009 největším solárním projektem svého druhu na Blízkém východě. Zařízení ročně produkuje přibližně 17 500 MWh čisté elektřiny. Výrobna se skládá z 87 780 multikrystalických a tenkovrstvých panelů. Město rovněž prozkoumává možnost využívat technologie koncentračních solárních elektráren (CSP). Z původních plánů na naprostou samostatnost města a dosažené uhlíkové neutrality však nakonec sešlo.

Technologii městu dodávají i některé české firmy. Masdar City projevil zájem o systémy osvětlení, odpadkových košů či stojanů na kola. Jde například o společnost Lightway, která vyvíjí a dodává tzv. světlovody. Ty sbírají denní světlo ve venkovních prostorech a reflexním tubusem je vedou do vnitřních částí budov. Světlovody dokáží do interiérů dodat světelnou energii a energii tepelnou nechat venku.

Zdroj úvodního obrázku: flickr

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
frank
17. červen 2020, 14:47

Na celé věci je nejdivnější to, že světové organizace a firmy které se otevřeně hlásí na pokrokovou stranu světa sídlí a pracují v zemi, kde 80 ran bičem je běžný mírný trest, v zemi kde zákon připouští tři možnosti trestu smrti, tedy ukamenováním, oběšením nebo zastřelení popravčí četou a kde klidně zadrží dva švýcarské novináře, kteří jen dělali reportáž o otevření muzea, na 50 hodin a většinu té doby je drží se zavázanýma očima...

St
17. červen 2020, 19:47

Co je na tom špatného? Je to jejich země, jejich pravidla hry. Pokud se někomu nelíbí že může dostat rány holí či bičem, tak ať tam nejezdí.

Vemte to z toho pozitivního konce. Mají tam prakticky nulovou kriminalitu. Neví co jsou to kapesní či bytové krádeže. Loupežné přepadení znají tak z amerického filmu. Že by se jim tam objevili rabující tlupy jsem také neslyšel.

Osobně bych si od nich v mnoha věcech vzal příklad.

Bizon
18. červen 2020, 00:15

Asi tak. Dokud to nenutí nám, tak ať si vládnou jak chtějí.

Rozhodně lepší než Saudská Arábie která je taky absolutistická diktatura, ale krom toho financuje světový terorismus a vede krvavou válku v Jemenu která tam působí humanitární katastrofu. (K moji škodolibé radosti se jim v tom Jemenu vůbec nedaří, stal se z toho jejich malý Vietnam=)

Bob
17. červen 2020, 18:45

Mně to zase s dobou výstavby připomíná ještě větší noční můru, než u těch JE s největším zdržením proti plánu.

...započala v roce 2008 stavba...Plánované dokončení projektu se však stále odsouvá, nyní se spekuluje o roku 2030, přičemž dle původních plánů mělo město být dokončeno přibližně v roce 2016.

Původně mělo být hotovo za 8 let, nyní se výstavba posouvá na nejméně 22 let. Přičemž se muselo ustoupit z některých požadavků pro vysokou nákladnost.

Inu když se staví něco velkého a komplexního...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se