Domů
Energetika v zahraničí
Výstavba futuristického Masdar City pokračuje, dokončení se však prodlouží
Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Výstavba futuristického Masdar City pokračuje, dokončení se však prodlouží

Ve vzdálenosti 17 km jihovýchodně od hlavního města Spojených arabských emirátů, Abú Dhabí, započala v roce 2008 stavba tzv. Masdar City. Město vybudované na poušti má být vzorem pro budoucí městské plánování. Využívá udržitelná nízkouhlíková řešení, energie se vyrábí z obnovitelných zdrojů. Plánované dokončení projektu se však stále odsouvá, nyní se spekuluje o roku 2030, přičemž dle původních plánů mělo město být dokončeno přibližně v roce 2016.

Město má v současnosti více než dva tisíce obyvatel (což je méně než bylo v této fázi konstrukce plánováno), navržená plocha města je 6 čtverečních kilometrů. V současnosti v něm sídlí například Mezinárodní agentura pro obnovitelnou energii (IRENA) nebo univerzitní institut pro vědu a technologie Khalifa University. Rovněž společnost Siemens má v Masdar City regionální pobočku. Budova jeho sídla má certifikát LEED Platinum a patří tak k energeticky nejúčinnějších stavbám ve Spojených arabských emirátech.

Urbanismus a chlazení

Tvar města, jeho ulic, náměstí a dalších urbanistických prvků je podřízen především záměru snížit teplotu zástavby ve srovnání s okolní pouští. Aby bylo zabráněno proudění horkého vzduchu z okolní pouště, sídlo je obehnané vysokou zdí. Město je chlazeno pomocí 45 metrů vysokých věží, které ve své horní části nasávají vzduch, který chladí a vytlačují jej do ulic Masdar City. Tím má být vytvářen vánek a ulice by tak měly být o 15 až 20 stupňů chladnější než pouštní okolí města. Snižování teploty má napomoci také to, že je mírně nadzvednuto oproti okolnímu terénu.

Ulice jsou veskrze poměrně úzké, aby v nich byl vytvářen stín, či jsou zastíněny uměle. Architektonická firma Foster and Partners, která město navrhovala, se pro tento koncept inspirovala u starých měst na Blízkém východě.

Doprava

V městě neměly, dle původních plánů, vůbec jezdit automobily. Pro jeho uživatele měla být zřízena veřejná doprava a podzemní systém rychlé osobní přepravy (PRT). V projektu však po spuštění pilotní fáze nebylo dále pokračováno, jelikož se ukázal jako příliš nákladný. V současnosti je tak ve městě testována doprava elektromobily, která je kombinována s PRT a systémem veřejné dopravy, který využívá k pohonu elektřinu. Testuje se i využívání jiných alternativních pohonů, jako například vodíku. Automobily osob přijíždějících do města musí zůstat zaparkována na jeho okrajích.

Energie

Hlavním zdrojem elektrické energie je solární elektrárna o výkonu 10 megawattů. Ta byla při svém spuštění v roce 2009 největším solárním projektem svého druhu na Blízkém východě. Zařízení ročně produkuje přibližně 17 500 MWh čisté elektřiny. Výrobna se skládá z 87 780 multikrystalických a tenkovrstvých panelů. Město rovněž prozkoumává možnost využívat technologie koncentračních solárních elektráren (CSP). Z původních plánů na naprostou samostatnost města a dosažené uhlíkové neutrality však nakonec sešlo.

Technologii městu dodávají i některé české firmy. Masdar City projevil zájem o systémy osvětlení, odpadkových košů či stojanů na kola. Jde například o společnost Lightway, která vyvíjí a dodává tzv. světlovody. Ty sbírají denní světlo ve venkovních prostorech a reflexním tubusem je vedou do vnitřních částí budov. Světlovody dokáží do interiérů dodat světelnou energii a energii tepelnou nechat venku.

Zdroj úvodního obrázku: flickr

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
frank
17. červen 2020, 14:47

Na celé věci je nejdivnější to, že světové organizace a firmy které se otevřeně hlásí na pokrokovou stranu světa sídlí a pracují v zemi, kde 80 ran bičem je běžný mírný trest, v zemi kde zákon připouští tři možnosti trestu smrti, tedy ukamenováním, oběšením nebo zastřelení popravčí četou a kde klidně zadrží dva švýcarské novináře, kteří jen dělali reportáž o otevření muzea, na 50 hodin a většinu té doby je drží se zavázanýma očima...

St
17. červen 2020, 19:47

Co je na tom špatného? Je to jejich země, jejich pravidla hry. Pokud se někomu nelíbí že může dostat rány holí či bičem, tak ať tam nejezdí.

Vemte to z toho pozitivního konce. Mají tam prakticky nulovou kriminalitu. Neví co jsou to kapesní či bytové krádeže. Loupežné přepadení znají tak z amerického filmu. Že by se jim tam objevili rabující tlupy jsem také neslyšel.

Osobně bych si od nich v mnoha věcech vzal příklad.

Bizon
18. červen 2020, 00:15

Asi tak. Dokud to nenutí nám, tak ať si vládnou jak chtějí.

Rozhodně lepší než Saudská Arábie která je taky absolutistická diktatura, ale krom toho financuje světový terorismus a vede krvavou válku v Jemenu která tam působí humanitární katastrofu. (K moji škodolibé radosti se jim v tom Jemenu vůbec nedaří, stal se z toho jejich malý Vietnam=)

Bob
17. červen 2020, 18:45

Mně to zase s dobou výstavby připomíná ještě větší noční můru, než u těch JE s největším zdržením proti plánu.

...započala v roce 2008 stavba...Plánované dokončení projektu se však stále odsouvá, nyní se spekuluje o roku 2030, přičemž dle původních plánů mělo město být dokončeno přibližně v roce 2016.

Původně mělo být hotovo za 8 let, nyní se výstavba posouvá na nejméně 22 let. Přičemž se muselo ustoupit z některých požadavků pro vysokou nákladnost.

Inu když se staví něco velkého a komplexního...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se