Výstavba futuristického Masdar City pokračuje, dokončení se však prodlouží

DomůEnergetika v zahraničíVýstavba futuristického Masdar City pokračuje, dokončení se však prodlouží

Ve vzdálenosti 17 km jihovýchodně od hlavního města Spojených arabských emirátů, Abú Dhabí, započala v roce 2008 stavba tzv. Masdar City. Město vybudované na poušti má být vzorem pro budoucí městské plánování. Využívá udržitelná nízkouhlíková řešení, energie se vyrábí z obnovitelných zdrojů. Plánované dokončení projektu se však stále odsouvá, nyní se spekuluje o roku 2030, přičemž dle původních plánů mělo město být dokončeno přibližně v roce 2016.

Město má v současnosti více než dva tisíce obyvatel (což je méně než bylo v této fázi konstrukce plánováno), navržená plocha města je 6 čtverečních kilometrů. V současnosti v něm sídlí například Mezinárodní agentura pro obnovitelnou energii (IRENA) nebo univerzitní institut pro vědu a technologie Khalifa University. Rovněž společnost Siemens má v Masdar City regionální pobočku. Budova jeho sídla má certifikát LEED Platinum a patří tak k energeticky nejúčinnějších stavbám ve Spojených arabských emirátech.

Urbanismus a chlazení

Tvar města, jeho ulic, náměstí a dalších urbanistických prvků je podřízen především záměru snížit teplotu zástavby ve srovnání s okolní pouští. Aby bylo zabráněno proudění horkého vzduchu z okolní pouště, sídlo je obehnané vysokou zdí. Město je chlazeno pomocí 45 metrů vysokých věží, které ve své horní části nasávají vzduch, který chladí a vytlačují jej do ulic Masdar City. Tím má být vytvářen vánek a ulice by tak měly být o 15 až 20 stupňů chladnější než pouštní okolí města. Snižování teploty má napomoci také to, že je mírně nadzvednuto oproti okolnímu terénu.

Ulice jsou veskrze poměrně úzké, aby v nich byl vytvářen stín, či jsou zastíněny uměle. Architektonická firma Foster and Partners, která město navrhovala, se pro tento koncept inspirovala u starých měst na Blízkém východě.

Město je chlazeno tubusy vhánějícími chladnější vzduch do ulic. Zdroj: flickr 

Doprava

V městě neměly, dle původních plánů, vůbec jezdit automobily. Pro jeho uživatele měla být zřízena veřejná doprava a podzemní systém rychlé osobní přepravy (PRT). V projektu však po spuštění pilotní fáze nebylo dále pokračováno, jelikož se ukázal jako příliš nákladný. V současnosti je tak ve městě testována doprava elektromobily, která je kombinována s PRT a systémem veřejné dopravy, který využívá k pohonu elektřinu. Testuje se i využívání jiných alternativních pohonů, jako například vodíku. Automobily osob přijíždějících do města musí zůstat zaparkována na jeho okrajích.

PRT vozítko v Masdar City. Zdroj: Wikimedia

Energie

Hlavním zdrojem elektrické energie je solární elektrárna o výkonu 10 megawattů. Ta byla při svém spuštění v roce 2009 největším solárním projektem svého druhu na Blízkém východě. Zařízení ročně produkuje přibližně 17 500 MWh čisté elektřiny. Výrobna se skládá z 87 780 multikrystalických a tenkovrstvých panelů. Město rovněž prozkoumává možnost využívat technologie koncentračních solárních elektráren (CSP). Z původních plánů na naprostou samostatnost města a dosažené uhlíkové neutrality však nakonec sešlo.

Technologii městu dodávají i některé české firmy. Masdar City projevil zájem o systémy osvětlení, odpadkových košů či stojanů na kola. Jde například o společnost Lightway, která vyvíjí a dodává tzv. světlovody. Ty sbírají denní světlo ve venkovních prostorech a reflexním tubusem je vedou do vnitřních částí budov. Světlovody dokáží do interiérů dodat světelnou energii a energii tepelnou nechat venku.

Zdroj úvodního obrázku: flickr