Domů
Životní prostředí
Zelená dohoda pro Evropu
Větrné a solární elektrárny
Obnovitelné zdroje - větrné a fotovoltaické elektrárny

Zelená dohoda pro Evropu

Obsah tohoto článku nebyl zpracován ani upravován redakcí webu oEnergetice.cz a článek nemusí nezbytně vyjadřovat její názor.

Evropská unie přijala dokument Zelená dohoda pro Evropu. A česká společnost je rozštěpená. Ekologičtí aktivisté v ní vidí spásný nástroj, zatímco čeští politici se k ní staví spíše skepticky. Česká republika se společně se státy V4 k “diktátu” Evropské unie staví spíše tvrdohlavě. Nechtějí Zelenou dohodu přijmout jednoznačně, jedna část vlády ji odmítá, druhá ji přijímá, avšak za určitých podmínek.

I toto téma ovlivnila pandemie COVID-19 – koronavirus pozastavil vášnivé debaty o tom, jaké bude nejlepší řešení, abychom naši planetu zachránili. Některá témata vztahující se k naší budoucnosti pandemie naopak oživila.

Co by vlastně Zelená dohoda přinesla nám, jakožto veřejnosti? Pojďme si nastínit její nejvíce diskutabilní body.

Bezuhlíková budoucnost

Nejvíce diskutovaným tématem je jednoznačně snižování skleníkových emisí. Evropská unie chce dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050 skrze klimatický zákon. Do roku 2030 by šlo o snížení emisí až o 50 % (diskutuje se ovšem i cíl 65 %).

emise-továrna-elektrárna

Jde o trend započatý a diskutovaný již před vypuknutím pandemie koronaviru. Německo a další země rozhodly o postupném odstavování uhelných elektráren. Nutno podotknout, že i Česká republika postupně omezuje svoji “uhelnou” činnost a více se soustředí na jaderné zdroje.

Další plány týkající se snížení emisí mají za cíl založit energetiku na obnovitelných zdrojích a mít plně propojený a digitalizovaný trh s energiemi napříč celou Unií. To nás přivádí k ceně. EU chce zajistit cenově dostupné dodávky energie pro celou Evropu a zároveň posílit spolupráci mezi jednotlivými státy. A to i na regionální úrovni.

Cirkulární ekonomika

Díky sníženým emisím by došlo k proměně ekonomiky. Česká republika je jednou z nejvíce průmyslových zemí Evropy, musela by se přeorientovat na jiná odvětví, což by bylo dost drastické.

Cílem Zelené dohody je i změna hodnotového žebříčku. Klade se především důraz na udržitelnost a ohleduplnost. Došlo by k plné ekonomické transformaci, která by spíše odpovídala potřebám klimatu; to je požadavek celkem nereálný k uskutečnění.

Jednak  díky krizi způsobené koronavirem a také v rámci světové konkurenceschopnosti. Evropská ekonomika hraje spíše druhé housle a otázka zní, zda se ji vyplatí transformace ekonomiky na úkor své vlastní závislosti?

Doprava, udržitelnost a další

Spíše než na výstavbu, by se jednotlivé země měly zaměřit na renovaci budov, aby byly více odolné proti změnám klimatu. Zároveň se EU snaží posílit využití železniční dopravy, elektromobilů a celkové snížení spotřeby fosilních paliv. Jednalo by se o přechod na tzv. udržitelnou mobilitu. Lodní a letecká doprava by pak byla zahrnuta v placení poplatků za vyprodukované emise.

Mezi další plány patří i čistější zemědělství, tzv. strategie z farmy rovnou na stůl. Dále zaměření se na výzkum a inovace v oblasti klimatu a důraz na postupné nulové znečištění. Všechny body jsou dostupné na stránkách Evropské komise.

Bude Zelená dohoda pro Evropu naplnitelná?

Otázkou zůstává, jak se bude dařit její naplnění. Hlavní myšlenka Zelené dohody není špatná a nutno podotknout, že i když se ČR jeví jako odpůrce této dohody, mnoho ustanovení již plní.

Přesto se rychlé uskutečnění, myšleno do roku 2050, jeví jako nemožné. Mnoho zemí za současné situace bude mít co dělat, aby splácelo své dluhy a popohnaly ekonomiku.

Vlajka Evropské Unie
Ilustrační foto

Navíc všechna opatření, které Zelená dohoda prosazuje budou stát mnoho peněz. Odkud se peníze vezmou, když je mnoho zemí v krizi? Další věcí je, že zabývat se zlepšením klimatu má smysl, ale musí se zapojit celý svět. Evropa se na emisích nepodílí tak velkou měrou jako jiné státy např. USA nebo Čína, které se k boji za lepší klima staví spíše odmítavě.

Zda dostane Zelená dohoda opravdu zelenou je tedy otázka budoucnosti.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(55)
Miloslav Černý
6. červenec 2020, 17:54

Je třeba zesílit pozitivní pohled na OZ a hledat rezervy, kterých je a bude stále víc. A jádro tím nebude v budoucnu vůbec potřeba.Je to přirozeně vynucený celosvětový trend. Čím dříve se do vlaku nastoupí, tím dál dojedeme a nikoli jako černý pasažéry. Je to výzva pro celý národ jak získat plnou celosvětovou úctu respekt a tím prosperitu. Záleží jenom na nás jak tuto příležitost dokážeme uchopit.

Josef
6. červenec 2020, 22:10

Naše celková čistá spotřeba energie je 330TWh ročně, pro představu 1 blok Temelína je asi 7-8TWh. To znamená 44 bloků jaderné el. Temelín. V současné době plánujeme 1 blok. Naše země nemá šanci změnit svojí ekonomiku a energetiku za 30 let tak, aby se obešla bez fosilních paliv. Ani s jadernou energetikou tohoto cíle nelze dosáhnout natož pak bez ní.

Otázka je také proč to vlastně dělat, když emise EU jsou dnes už proti zbytku světa minimální mi stále uniká...Jediné co můžeme udělat je postupné opuštění výroby el. energie z uhlí a plynu a jejího nahrazení jadernými zdroji + OZE a přečerpávacími el. jako systému regulace sítě k tomu rozumné zavedení el. mobility a tepelných čerpadel to by snížilo naše emise tak o 85% proti roku 1990. Je to na hraně toho co jsme schopni za 30 let udělat a přitom se dostat mezi velmi vyspělé země. Snada o úplné odstranění fosilních paliv a ještě jaderné energetiky by vedla ke zničení ekonomiky a postupným posunem země na úroveň rozvojových zemí. Jinak naše společnost není nijak rozdělená drtivá většina lidí si takovou budoucnost prostě nepřeje - strana zelených má ve společnosti mizivou podporu.

T
6. červenec 2020, 23:30

Kolik % z te vasi spotreby predstavuje EE vyuzita na svetelny smog cele CR ,Vysilacu tv 24h denne co vysilaji 30min z hod reklamu a nic jinho,vlaku co jezdi poloprazne ve dne ,na toz v noci,nema cenu pokracovat .To se dostaneme uplne do jinych cisel,co nekdo nadsadil.kolik % jsou z toho ztraty a kolik % se spotrebuje v elektrarnach na provoz atd...

Josef
7. červenec 2020, 01:05

Tzv. veřejné osvětlení není energeticky příliš náročné počítejte okolo 2% spotřeby el. energie a dále klesá. (0,34% celkové čisté spotřeby energie ČR) výkon velkých vysílačů po zavedení DVB-T klesl přibližně 4x. Jejich celková spotřeba je v řádu několika MW cca 1 promile spotřeby el. energie. Vlaky jezdí poloprázdné to je pravda jenže když je zrušíte tak se ti lidé nedostanou do práce jinak než autem a to je energeticky dražší. Jinak mluvil jsem o čisté spotřebě tj. spotřebě bez uvažovaných ztrát zejména v elektrárnách. Hrubá spotřebě je samozřejmě vyšší. Jinak pokud míříte k úsporám , pak nevíce energie spotřebuje vytápění budov, tam lze ušetřit jenže výhodné investice už byly udělány a přestavět direktivně většinu budov na budovy s velmi nízkou spotřebu energie během 30 let není možné. Došlo by totiž ke zničení ohromného množství lidské práce a to by ve výsledku někdo musel zaplatit - Počítejte nejméně 60 , ale spíše 80 let než se budovy dostanou jako celek ( v průměru) na pasivní standart. Pokud životní úroveň obyvatel poroste spotřeba energie nebude klesat , spotřebováváme ohromné množství energie zajistit tuto energii bez fosilních paliv je v našich podmínkách prakticky nemožné.

pr
7. červenec 2020, 14:41

výkon vysílačů je 4x? Nebo klesl 4x? To je jakože výsledek, že vysílače dodávají do sítě 3x tolik, než kdysi odebíraly? Není náhodou 1/4 původního příkonu? Kdy už se ti pepíci konečně naučí česky správně popisovat realitu odpovídajícími matematickými funkcemi?

Josef
7. červenec 2020, 22:09

Pokud jsem zmínil výkon vysílače mluvím o výkonu vysílače ne o jeho příkonu. Já totiž neznám příkony vysílačů budou rozdílné z důvodu různých ztrát vysílacího systému včetně kabeláře a koncového stupně, ale obecně počítám, že příkony se snížili podobně jako výkony jinak je to terminologicky správně jen to není napsáno úplně pro blbce tak se Vám omlouvám Pepíku....

Marek Kuchejda
8. červenec 2020, 22:58

Výkon vysílače z antény(anténa má zisk a slouží jako zesilovač) je úplně něco jiného než výkon na vstupu do antény. Vysílač na Lysé hoře má výkon 2x25 kW EIRP. Na výstupu z vysílače(rádiová část) je to pouze něco přes 2x600 W. Celková spotřeba vysílače - veškerá elektronika + topení + klimatizace + provozní části nepřesahuje 20 kW. Analog na elektronkách v 80 letech měl celkovou spotřebu asi 20x větší.

St
6. červenec 2020, 18:23

Evropa by měla mít ze všeho nejvíce rozum a nepropadat zelenému šílenství a pocitu, že svým sebemrskačstvím spasí svět. Máme tu skvělý průmysl, skvělé technologie, tak je rozvíjejme. Máme zatím jeden z nejlepších automobilových průmyslů na světě, tak jej zachraňme, podpořme jej v těchto těžkých chvílích. Vyděláme na tom všichni. Co se týče energetiky, tak bych vsadil na JE, které by Evropa mohla úspěšně exportovat. Bohužel v Evropě spíše vládne ideologie jak zdravý rozum. Snad ještě není nic ztraceno, což dokazuje V4, kterou vedou lidé, kteří ještě nejsou zaslepení a používají svůj zdravý, selský rozum.

T
6. červenec 2020, 21:15

Jestli jste si nevsiml,tak auta nejdou na odbyt a hned tak nepujdou.Nez postavi JE cca 15 az 20 let,to uz muze fungovat u kazdeho FVE s akumulaci,montaz cca tyden.Uspory u kazdeho z nas tomu jiste rychle pomohou.Po prubehu COVIDU sla spotreba rapidne dolu a zatim na to nic neni a hned tak nebude.Zdravy selsky rozum rika,vypestujme si vse doma a ne vozit vse pres pul evropy zmrazene,daji to do Lidlu ci kauflandu a druhy den je to plesnive ci nahnile v lepsim pripade.Takze zacneme konecne vsichni u sebe.

St
7. červenec 2020, 09:46

Máte pravdu, auta měla už problémy s odbytem před krizí. Ale proč? Protože EU vydala emisní nařízení, které těžce automobilky penalizovali a ty nebyli schopny jim se současnou nabídkou motorů vyhovět. Proto se dělali různé operace, aby vlk se nažral a koza zůstala celá. To že jsme přišli o spoustu povedených motorů je jiná, velice smutná kapitola. Navíc si k tomu přičtěte hysterii kolem naftových motorů a dílo zkázy je dokonáno.

Co se týče výstavby JE, tak ta jde postavit i za několik let. Když se chce a nehážou se výstavbě klacky pod nohy. Příklady ze zahraničí to dokazují.

Jinak se obávám, že EE v budoucnu na tolik zdraží, že se opravdu vyplatí si sám instalovat FVE se zálohou.

Samozřejmě máte pravdu, že je lepší u sebe pěstovat kvalitní jídlo než nekvalitní produkty vozit přes půl Evropy. Proto se osobně snažím nakupovat u lokálních zemědělců jak u řetězců. Jinak potraviny je kapitola sama o sobě a tento trh je velice zdeformovaný dotacemi, stejně jako energetika.

pr
7. červenec 2020, 15:03

dobrý den,

píšete povedené motory. Spousta. Rád bych s Vámi udělal tzv. garážový test. Přijedete s vozem který obsahuje Vámi zmíněné povedené motory a každý se u mne zavřeme se svým vozem do jedné garáže. Na povel nastartujeme motor a schválně kdo v garáži vydrží alespoň půlhodinku? Podotýkám, že já nastartuji svůj 8 let starý elektromobil. A jelikož mám již 6 let FVE, tak ani její emise zavedené do garáže mi vadit nebudou! Ona si ta FVE totiž své emise v prvních dvou letech odkouřila a nyní je již opravdu bezemisní.

Vladimír Šťastný
8. červenec 2020, 06:28

A vaše FVE pracuje v ostrovním provozu?

Keb
6. červenec 2020, 18:37

Ano souhlasím s vámi, že V4 opravdu vedou lidé se selským rozumem. Lidé jako Babiš, Orbán a Polsko je kapitola sama pro sebe. Jestli vy chcete tyto báječné a ve skrze lidové vůdce následovat prosím, ale já si radši ukousnu ruku...

Josef
6. červenec 2020, 22:13

No pokud jste slyšel projev Orbána, pak mi řekněte co je v něm zásadně špatně já to nevím, mě ten jeho projev přišel v jádru správný.

St
7. červenec 2020, 09:48

Co je špatně? To že Obrán a mnozí jiní si dovolili používat svou hlavu, svůj rozum a vzepřít se Bruselu, který ze všeho nejlépe ví co je správné a co je špatné. Pokud někdo nezastává oficiální linii, tak hned dostane nálepku trolla, fašisty, neonacisty, nacionalisty, rasisty, xenofoba, homofoba a bůhví co ještě. A taky zabíjí lední medvědy.

Jaroslav Studnička
6. červenec 2020, 23:14

Pane Keb, největší závan socialismus přichází z Bruselu. Obloukem se po třiceti letech vracíme, tak kde jsme byli, jen to bude pod jinou taktovkou.

pr
7. červenec 2020, 15:11

Nikoli pane Studničko,

tam kde jsme kdysi byli, tam jsme se vrátili tak kolem roku 95. Od té doby zde máme úplně stejnou totalitu jen finanční. Mrtvých, kteří byli vyhozeni z práce, totalita kdy na adresu mocných nemůžete říci nic, protože už dobré místo neseženete, politický proces s Jullianem Assangem, jojo náramně to připomíná proces a mučení Horákové...... a o tom, že po ožebračení vás ještě zamordujou a skončíte v Orlíku......

PetrD
7. červenec 2020, 16:13

Já bych mrtvé taky nezaměstnával, nejsem Babiš, abych zachraňoval tisíce mtrvých :-)

A pak nevím o jakých mocných tady mluvíte, na demonstracích Milionu chvilek nás bylo dost, jestli vy se bojíte kváknout, je to jen váš problém. Ostatně i konkrétně na FB, kde je to zcela neanonymní si servítky taky neberu a moje sociální bublika rovněž. A dosud mě za to nikdo nevyhodil.

Jo nemůžete útočit na svého zaměstnavatele, to je celkem jasné, ale to není totalita.

Carlos
7. červenec 2020, 18:02

Na adresu mocných můžete říct co chcete, za to Vám hlavu nikdo neutrhne, ale holt se může stát že se to nebude Vašemu šéfovi líbit, na druhou stranu nikdo Vám nebrání si zařídit firmu, nebo si najít lepší místo v jiné zemi.

Assange... sice do toho případu tolik nevidím, ale že by se dal srovnat s procesem s M. Horákovou... neblbněte, ano?

Jediné co proti tomu funguje je silná střední třída a občanská společnost, nic víc s tím nejde dělat, nic jiného proti tomu nepomůže. Ale to je to čeho se mnozí "alternativní" politici štítí jak čert kříže.

Josef
7. červenec 2020, 22:13

Pozor pokud jste státní zaměstnanec nebo pracujete pro korporaci,pak Vás za špatné názory vyhodí z práce - tak vypadá demokracie v západní Evropě a USA. U nás se to přijde taky.

Jaroslav Studnička
7. červenec 2020, 21:58

Pane pr, obávám se, že váš příspěvek nemá hlavu ani patu...

Můj příspěvek byl o EU a jejím politickém směřování. Doposud nikdy nebyla takto levicově založená. Socialismus pod pláštíkem taktovky a barvy.

nemo
9. červenec 2020, 11:02

Ak nebudeme ekologickejsi, tak neprezijeme!!!!

U nas je to odstavenie jednej uholnej elektrarne a mame vystarane....Az na vsetky tie teplarne a samozrejme auta.

Co sa tyka ameriky , tak nepriek snahe blondaka sa stavaju predovsetkym slnecne - foto panely a samozrejme vietor...a sem tam aj atomka. Takze aj ked blondak je proti, ostatni to robia tak ako by Parizska dohoda platila.A aj azia vo velkom investuje do zelenych energii, aj ked v cine aj do uhlia,ale to ich rychlo dobehne, vid smog v Pekingu...

A co sa tyka aut, nechajte si najma tie diesle doma a cuchajte si to potichucky v garazi.Len tak mimochodom prve auto ktore prekonalo 100km/hod bol elektromobil... A aj Ford T mal byt elektromobil....

Zabudnite na trvaly rast HDP, je to blud, tu uz ide o prezitie...

Takze uz tolko nefrflite a vysukajte si rukavy...

Lukas
6. červenec 2020, 18:51

Aka to je zachrana planety ked sa Cesko ako priemyselna velmoc v eu musi v ekonomike preorientovat a znizit emisie?

Dobre cisto teoreticky zavrie sa tazky priemysel, uholne elektratne, automobilky a ine, toto vsetko co vyrabaju bude treba tak ci onak, len sa presunie vyroba inde! Takze v cesku sa bude sice lepsie dychat pre menej emisii ale to co predtym vyrabalo made in cz, bude made in China napriklad a saldo emisii pre planetu zostane rovnake. Planeta ako celok teda nepociti rozdiel.

Carlos
6. červenec 2020, 19:38

A nebo se začne pracovat na změnách, jak malých, tak velkých. V malých by pořádně běžely projekty typu zelená úsporám, ale v megaměřítku. Ve velkých by se do masivu mezi Znojmem a Vranovem zakousl razicí štít a stavěla se velká hydroelektrárna (mimochodem by pak nebyl tok Dyje v NP narušován rychlými změnami průtoku). Na Orlíku se dělala reverzibilní soustrojí, běžel projekt přestavby Nechranic na špičkovou elektrárnu, navyšoval se podíl FVE díky tomu. Hledaly by se místa kde bez větších dopadů lze získat čistou energii. Běžel by masivní program repoweringu.

Měnila by se struktura průmyslu k průmyslu s modernějšími technologiemi. Měnilo by se nakládání s odpadem, přecházelo by se na větší recyklaci, tříděni, zpracování organické složky v BPS, zbytku ve spalovnách, místo na skládkách.

Jenže to se neděje, hledá se jak zachránit montovny a zastaralý průmysl, jak udržet skládkování. Deset let se nikam nehýbeme a devadesátkové struktury žerou mysle si že jsou kanci.

Stejně tak se u nás žije jenom z legendy o průmyslové velmoci. Myslíte si že by průmyslová velmoc nechala spojení hlavního města se zbytkem republiky na jedné dvojkolejce? Že by průmyslová velmoc své průmyslové srdce, byť po infarktu, nechala spojené jednou jedinou tratí se zbytkem země? Myslíte si že by průmyslová velmoc škudlila na vybudování II. hlavního tahu Břeclav-Znojmo-Kolín? Že by svou železnici (fakt nemáme nic lepšího zatím) nechala v takovém stavu že se na jediné objízdné trase pod vlakem rozestoupí kolejnice jak rudé moře před Mojžíšem? (Trochu vtipně to byl vlak s pražci a kolejnicemi vezoucí je na stavbu) Že by průmyslová mocnost kardinálně selhala v jednání o "důležité" vodní cestě, která se jí rozpadla na dvě části? Myslíte že Průmyslová mocnost by nechala limit tažné síly u vlaku někde na 350kN, když všude kolem včetně Aplských zemí je vyšší a to podstatně?

Pokud by ČR byla průmyslová mocnost, tak sedí lidi z ŘVC s ekology nad mapami tak dlouho až udělají použitelné řešení pro obě strany, lidi ze ŠŽ(DC) by hledali trasy pro přeložky a nové dráhy s tím že by se je snažili protlačit, vyjednat a postavit co nejrychleji. A dálnice by se stavěly nějak rozumě ne podle toho kde to jde nejsnáze a kde se dá střihat páska co nejdříve. A to z důvodu aby se ekonomika hýbala a přepravy byly co nejsnadnější.

Jenže to se u nás neděje. U nás se všechno zaseká na tvrdohlavosti a neschopnosti státního aparátu a jeho neefektivitě. ČR není žádná průmyslová mocnost, ČR je stát, který jede do budoucna v omláceném žigulíku a řídí podle pohledu do zpětného zrcátka.

kdyby totiž byla průmyslovou velmocí, nebo jí měla být během dalších deseti dvaceti let, tak by to vypadalo jinak. O hodoně jinak.

St
7. červenec 2020, 09:51

Tak nějak. Jen s tím rozdílem, že u nás bude spousta nezaměstnaných, které bude třeba nějak živit a asiaté si rozhodně nebudou lámat hlavu s ochranou přírody jak u nás. Takže pro přírodu je mnohem horší, když se něco vyrábí v Asii, kde se kašle na nějaké ekologické standarty jak v Evropě. A to platí nejen pro výrobu, ale i pro těžbu a jiné obory lidské činnosti.

Ano na oko to bude vypadat super, budeme se bít v prsa jak jsme čistí, jak jsme pomohli planetě, ale ve skutečnosti ji ještě více naložíme, protože to co jsme si mohli vyrobit doma musíme převážet přes půl zeměkoule.

Jan Veselý
6. červenec 2020, 18:59

Historie učí, že, zde tolik adorovaný, selský rozum znamená v konečném důsledku jen myšlení ve stylu "táta to dělal takhle, tak je to správně, já to tak taky budu dělat". A jakýkoliv pokrok (nové plodiny, účinnější zemědělské techniky a postupy, ...) musely být selskému stavu vnuceny takřka násilím, včetně umění číst, psát a počítat.

Carlos
6. červenec 2020, 19:45

S tím čtením a počty to je takové složitější v historii a na různých místech Evropy, ale což, i světa. Kupecké počty lidi nějak dělali vždy, byť to nebyla formalizovaná školní matematika. Čtení a psaní také v nějaké podobě bylo přítomné a možná nám to deformuje pohled církve, protože to co si lidi psali bylo pro ni k ničemu a ještě navíc ne latinsky. Další věc je že by takové selské záznamy byly spíš na něčem co moc dlouho nevydrží.

Josef
6. červenec 2020, 22:22

To Veselý selský rozum je něco co neznáte, nevíte vůbec co to je. To vůbec není o kopírovaní a zpátečnictví selský rozum je racionalita pane Veselý. S Vámi se člověk cítí jak učitelka na základní škole....

Jan Veselý
6. červenec 2020, 23:44

Tak pravil někdo, jehož představa o pokroku spočívá v tom, že chce jen opakovat situaci, kdy "táta stavěl Temelín" a "děda stavěl Dukovany", a jehož "racionalita" se neobtěžuje takovými detaily jako jsou pozemková práva a ekonomie.

Vy můžete maximálně být taková ta učitelka, co se před 20-30 lety něco "navrčela" a od té doby to papouškuje. Ano, tyhle učitelky mě nesnášely.

St
7. červenec 2020, 09:55

Pane Veselý, jediný kdo tu něco papouškuje jste Vy a ty Vaše ódy na OZE. To že chceme postavit JE je podloženo fakty, propočty a hlavně potřebou zajistit stabilní zdroj EE do budoucna. Chápu, že je smutné že lidé z ČEZu neumí pracovat s Akášou jako VY. To by jistě správně věděli jaká bude za 20-30 let spotřeba EE a její cena. Takto musíme za nemalé peníze stavět JE.

P.S. Pokud bychom nepodporovali OZE, tak bychom mohli mít tolik JE, že díky nim bychom měli nejnižší ceny EE v EU a nemuseli pálit kde jaký bordel, abychom měli teplo a TUV.

Carlos
7. červenec 2020, 10:11

Fakty vycucanými si z prstu jadernou komisí před lety, dále obhajovanými záměrně zastaralými daty o alternativách a zaměňováním stability systému a stability zdroje. Dále konstantním aplikováním ču-čhce v energetice bez ohledu na cenu a zároveň neustálým poukazováním na cenu jiných řešení.

A co se týká ceny elektřina z JE, ta nepůjde pod 80€, to fakt není levné.

Další věc je že se udělala ekonomicky nejpitomější věc co se po prvotní investici udělat mohla, na technologii jsme se vykašlali byť její cena výrazně spadla.

Další věc je že si zákon poslanci kreativně upravili tak aby nemohl úřad reagovat pružně. A to fakt není chyba Bursíka, jak tu někdo tvrdí, i kdyby ten původní zákon psal. To tam přelepili komunisti, pokud se pamatuji, a parlament měl možnost si nechat udělat posudek na dopady zákona. Házet to na někoho kdo fakticky neměl moc je jako si v shellu hodit na něčí radu rm -rf -r a pak mu nadávat že jste si smazal systém. Ne, on nezadal rm -rf -r, to byl uživatel, který si ale mohl ověřit co to dělá.

Jan Veselý
7. červenec 2020, 10:45

Carlosi, to ču-čche mě fakt rozštíplo. To je trefa rovnou na komoru :-)

Milan Vaněček
7. červenec 2020, 11:13

Pánové, proč nechcete nechat postavit pro St (a podobné fanatiky jádra) jeden reaktor za miliardy EUR, které za to zaplatíme Korejcům (nebo Rusům)? Oni nám rádi ten svůj starý křáp (který třeba Korejci už doma nechtějí) rádi draho na klíč postaví.

Pikantní je, že až to postaví, tak to bude zastaralé zařízení neschopné vyrábět elektřinu ve střední Evropě tak levně, jako slunce, vítr a voda. V roce 2040 budeme mít akorát starý křáp, který bude prodělávat každou hodinu svého provozu a jediné řešení bude ho odstavit a rozebrat. To bude taky pěkně drahé.

Možná z toho udělají jaderný skansen, ale to se musí rozhodnout, než tam zavezou palivo.

Josef
7. červenec 2020, 22:50

Moje představa o pokroku pokrok dopředu a ne pokrok vzad. Před 80 ti lety můj děda provozoval domácí větrnou elektrárnu, před 40 lety můj otec navrhoval s uváděl to praxe tepelná čerpadla, myslím že nejsme zpátečníci. Jen tak pro zajímavost já jsem se podílel na stavbě JETE. Jenže já na rozdíl od Vás vidím ty technologie reálně, když jsem se podílel na vývoji škody e-citigo někdy okolo roku 2006 tak jste ještě nevěděl o EV nic. Jenže my už v roce 2003 věděli, že reálný start EV bude okolo roku 2017 a že EV nedosáhnou kvality aut se spalovacím motorem ani do roku 2030 - což se také potvrzuje. Přitom dnes už je jasné že ani do roku 2035 nebudou EV pro dlouhé trasy typu dovolená výhodné a nebo budou stát nesmyslné peníze, představa že ta technologie všechno nahradí a lidé budou moci stejně cestovat jako dříve není reálná.

Větrná a solární energetika je použitelná v místech kde jde o stabilní zdroj - moře, poušť jinak tyto nejsou výhodné, protože nejsou levné a vyžadují rozvody el. energie na velké vzdálenosti nebo velké přečerpávací elektrárny ve výsledku vedou k nutnosti provozovat regulační zdroje - v našich podmínkách jde o fixaci elektroenergetiky na fosilní zdroje - uhlí nebo plyn, takže čím více OZE tím více emisí CO2 - proti jaderné cestě. Můžete se tím nesouhlasit ale je to tak. Jinak neberte to osobně, ale jste dost natvrdlý celkové souvislosti vám vůbec nedocházejí, myslíte si že OZE jsou fain a všechno ostatní fuj.

Carlos
8. červenec 2020, 00:26

Stáří samotného konceptu nemusí hrát u technologie zase takovou roli, to bychom mohli u čehokoliv s parní turbínou říct že je to technologie 17. století. To jestli Váš děd stavěl domácí větrné elektrárny (A nedivil bych se kdyby to někdo dělal od doby co Hippolyte Pixii postavil dynamo), nebo že Váš otec stavěl před 40 lety tepelná čerpadla, nehraje u konceptu a technologie zase takovou roli. To bychom mohli říct že od války v zásadě stagnujeme, že tu není žádný pokrok, což není pravda. To co tu mám je nějaký Von Neumannovský procesor, je tu nějaká obrazovka s tekutými krystaly, to je taky stará technologie, teď to posílá data po ethernetu, no to je jenom o trochu lepší dálnopis... To složím z toho co měli ve 40. A přece je to něco úplně jiného. (Mimochodem dálnopisem se dá připojit na internet a i jej v jakési forma procházet, když víte jak na to)

Technologie se vyvíjí a tak i společnost a ono se to navzájem ovlivňuje. Z toho plynou různé "nelogičnosti" vývoje, jak CED, tak Laser Disc měly být kvalitnější než páska, ale zatímco ty zmizely, VHSky tu byly ještě před deseti, patnácti lety. Tranzistory také zmizely skoro na 30 let z povědomí lidí,byť s prvními přišli, nezávisle na sobě Adams a Lilienfeld někdy ve 20.-30., protože vypadaly na neperspektivní. Ale roli tam asi hrál i průmysl, který nechtěl tak rychle přecházet z výroby elektronek.

Definujte reálný start. Pokud dostupnost technologie a realizovatelnost, tak jste se tam sekli, pokud rozhoupání zkostnatělého vedení, tak jste se trefili.

V těch Vašich úvahách vycházíte z toho že se ve společnosti nebude měnit paradigma, že se nebudou měnit okolní technologie, že se nebude měnit politika, zvyky. Ale ony se mění, hoďte si na internetu termín death by millenials, najdete X trendů, které se ve společnosti změnily. Trend že se všude jezdí autem, že auto musí dojet 1000 km na nádrž bude taky jeden z těch na odpis. Jednak se mění trendy trávení dovolených, jednak se po, no u nás tak moc ne, mění vztah zemí k železnicím, potáhnete se po dálnici, nebo si sednete do klimatizovaného TGV? Balíčkové dovolené také třeba upadají. Mění se návyky lidí. Třeba u nás v práci se denně autem vyváží akorát šéf a jeden kolega, který je skalní petrolhead. (Osypky dostal když jiný kolega přijel na jakémsi elektrickém samohybu), zbytek jezdí buď na kole, busem, nebo pěšky. Ale chápu, v velkém městě je to trochu něco jiného.

Jaký bude mainstream trend za 10-20 let? No jděte se zeptat milleniálů a zoomerů. Srovnejte to pak s představami generace X a boomerů. V těch srovnáních najdete odpovědi na hodně věcí. A pokud u těchto lidí jsou už dnes jednak ze socioekonomických důvodů, jednak z jiných vidět o dost jiné priority a chování, tak se nedá čekat že za 10-20 let se změní a budou chtít auto s dojezdem bambilion kilometrů a bude to pro ně to hlavní. A já tak nějak nevidím že by se měla objevit ve velkém nějaká "autokultura", to budou spíš sny starých mužů podle kterých se svět zbláznil. (Nezbláznil, oni mu přestali rozumět)

Mimochodem Vám poradím, neinvestujte do akcií svatebních salonů, výrobců plenek a hračkářství, naopak investujte do výrobců výrobků pro důchodce, sexuálních hraček a poskytovatelů dospělého obsahu. Ve společnosti je totiž už teď trend nezájmu o sex na vzestupu.

Jaderná energetika v současní podobě prostě podporu mezi lidmi na západ (ne v postkomunistickém blbákově) nemá, u nás je to reálně bůh ví jak, rozhodující totiž není ani tak současné naladění, jako trendy a naladění vůči JE podle kohort, pokud tam jsme opoždění třeba jen o 15 let za západem, tak ta JE může skončit jako Zwentendorf.

Samozřejmě je možné že dojde na poli jaderné energetiky k zásadnímu průlomu, ale to si nemyslím, a vzhledem k trendům a posunu zaměření už celých dvou generací na méně materialistické hodnoty. (ono jaksi nic jiného nezbývá pokud rostou náklady a platy stagnují a nemáte ani vlastní byt či dům), tak JE končí, stejně jako auta s velkým dojezdem a jako hromada dalších věcí.

Mimochodem společnost je vinou předešlých generací v sestupné spirále neboť vytvořily podmínky které efektivně brání dalším lidem se plně podlet na ekonomice a snaha udržet průběžný systém důchodů, spolu s tím že se nemohou plně na ekonomice podílet, vede k likvidaci budoucích generací, tím se zhorší problémy, poklesne dále porodnost, zhorší se výhled ekonomiky...

Základ toho co se děje byl položen hodně dávno.

Milan Vaněček
6. červenec 2020, 21:31

Vážení, nepodceňoval bych jak u nás říkáme "selský rozum", resp angličané "common sense". Když si vzpomenu na své dětství a prázdniny na statku bratra mé babičky, v Polabí, tak vidím (děda do družstva nevlez, jen přes mou mrtvolu, říkal) 1) bezodpadové hospodářství 2) neustálé modernizace (od koní ke koním+traktoru, od kosy k sekačce a samovazu), 3) místo staré chalupy svépomocí postavená moderní villa (WC, koupelna), vše v letech 1952-62. Děda bojoval na Piavě, kouřil, alkohol střídmě ale denně a dožil se 96 let.

Selský rozum říká, že když už se konečně podařilo (rok 2020), že solární a větrná energetika jsou nejlevnější z čistých, obnovitelných, bezodpadových technologií výroby elektřiny tak každý rozumně uvažující člověk by je měl chtít a neměl by poslouchat ty, co nám vnucují staré a drahé šmejdy, s nebezpečným odpadem, který musíme zakopat nakonec pod zem, ale nikdo ho u sebe nechce.

No a že uhlí skončí, jako skončili koně (strejda, nástupce dědy, je pak už jen zapřahal do kočáru a většinou na poli užíval traktor), to věděl každý dobrý sedlák.

A inteligenci starých sedláků bych taky nepodceňoval, když vidím kolik nás z původně selských rodů v druhé či třetí generaci vystudovalo (a nebyly to žádné současné pseudoobory).

Selský rozum nebo zdravý rozum, nebo technický pokrok nakonec zvítězí, i když lidská povaha se moc nemění...

Kamil Kubů
7. červenec 2020, 11:40

Pane Vaněčku, selský rozum říká, že pro takovou Kalifornii je sázka na vítr a slunce vcelku dobrá volba. S Nevadou a Arizonou za zády, kam se dá umístit "beztrestně" miliardy FV panelů. Pohořím Sierra Nevada kde hezky fouká a je tam místo na desítky PVE pro akumulaci. "Kačeřím" diagramem denní zátěže schopným večer zkonzumovat akumulované přebytky poledního výkonu FVE. To všechno plus další vhodné podmínky podporují "common sense", že vítr a slunce mohou tvořit velmi významnou část jejich energetického mixu.

Česká republika je na tom podstatně jinak. Nejbližší oblast vhodná pro masivní FVE je severní Afrika. Vhodné větry u nás vanou na hřebenech Krušných hor a pokud z nich nechceme udělat krajinu podobnou té pod nimi, tak se tam energetický základ naší ekonomiky vybudovat nedá. Náš denní diagram ukazuje, že potřebujeme běžet na plný výkon od dopolední svačiny až do večeře a můžeme akumulovat tak maximálně v noci, což nahrává spíše akumulaci přebytku z base-load velkých zdrojů než s nimi celý den lítat nahoru dolů podle rozmarů počasí. Pokud se přeneseme přes fanatický odpor k zásahům do krajiny, máme možnosti pro dostatečnou kapacitu PVE, které by akumulaci v denním režimu hravě zvládly, ale rozhodně ne v objemu potřebném pro 100% mix vítr+slunce. Baterky jsou a budou drahé, P2G jakbysmet. Selský rozum říká, že v kontextu celé ekonomiky stojí za to brát JE jako vhodnou náhradu za dosluhující uhlí.

Carlos
7. červenec 2020, 12:38

Jenže ČR je zase součástí EU a nemá cenu se omezovat na něco co má 4x menší rozlohu než už zmíněná Arizona. Nedělají to ani jednotlivé státy v USA. Pro nás bude výhodnější pokud se zapojíme do EU plně, ne jako teď kdy se od Klause stavíme stále do jakési opozice, a budeme dopravní a energetickou infrastrukturu řešit na půdorysu EU a ne ČR. Ono to totiž pokud započítáme EU vychází jinak než když se motáme jenom v ČR.

O víkendu klekl koridor někde u Prosenice a nebylo to kudy objet, neexistuje k němu objízdná trasa, byť paralelní trať existuje. Jenom z důvodu že trať Hulín-Ostrava nikoho nikdy nenapadlo modelovat jako součást TEN-T a podle toho dělat modernizaci. Nikoho to nenapadlo protože by musel začít v potaz brát že to neobsluhuje jenom města u nás, ale bude převádět dopravu mezi Baltem a Jadranem. A to je moc složité asi, ale hlavně je to ze zahraniční, tak to nikoho nezajímá.

Jak výsledek studie proveditelnosti změní zahrnutí mezinárodní nákladní dopravy bylo vidět u stavby tratě Plzeň - Furt im Wald, kdy se objevil ŽESNAD s tím že tudy bude vozit nákladní vlaky do Německa a dále. Naráz tomu vyšla ekonomika na trať s rychlostí až 200km/h a novou stopou až kamsi po Stod.

A to jenom protože se zahrnula další země EU jako zdroj/cíl přepravy.

To stejné je v energetice. Provádíme tu pokusy o elektroenergetické ču-čche čuče do minulosti válkou rozhárané Evropy, přitom jsme někde jinde a i to Polsko se do Evropy snaží zaintegrovat kdy předělává energetiku a umenšuje tam podíl uhlí pomocí nových VtE na severu a silových vedení po celé zemi. Přitom to stejné by bylo možné udělat i u nás, byť tedy s tím že u nás bude vyšší podíl FVE, na ten místo je, budou tu větší PVE, například oblíbená na Lipnu, nebo ČSA, a bude možnost proud dovážet levně.

Proti obecné představě žádný stát v běžném režimu nebude omezovat vývoz elektřiny, nebude na ni dávat clo a pod. jak tu někteří straší že Němci, Poláci, kdokoliv, bude vyvážet proud s přirážkou, ne to by bylo proti pravidlům EU. Ano, může tam být přenosový poplatek, ale jestli ten proud jde do Fraiburgu, nebo do Hradce, vyjde takto nějak nastejno. Tady problém není. Nás by dovoz elektřiny neohrozil sám o sobě. Co ale je problém je obecné zastarávání a rozklad infrastruktury a myšlení a složitý daňový systém.

Pro případ velmi nestandardní situace pak platí že je třeba mít schopnost vyrobit, ne vyrábět. Ale to je jiná rovnice, ve které roli hraje SSHR, ne ČEZ. To je situace kdy u nás bude stát 10-12GW PPE za soukromé peníze a SSHR za veřejné, zlomek toho co by stály JE se státní účastí, pořídí zásobníky plynu na 3 měsíce spotřeby a do nich tento plyn. Nebo že stát zaplatí grant na zplyňování hlubokých ložisek uhlí atd. Vyšlo by to asi o dost levněji než jedna JE. Zbytek nechť je součástí trhu, který má lepší optimalizační schopnosti než plánovači.

Josef
8. červenec 2020, 22:32

Pokud chceme být státem, pak nemůžeme být dramaticky závislí na zahraničí v opačném případě si uvědomte, že tvoříme jen o něco více než 0,1% lidstva ta vaše integrace znamená jediné zanikneme jako jiné národy v rámci těch větších - to je historická zkušenost. Pokud Vám to nevadí, mě to vadí, protože kultura ,která to tady nahradí mi není vlastní.

Milan Vaněček
7. červenec 2020, 13:45

Kamile, selský rozum řekl každému sedlákovi v Bavorsku, že si má dát na střechu stodoly fotovoltaické panely, že se mu to hodně vyplatí. A tak to udělal.

U nás v Kocourkově se to vyplatilo hlavně spekulantům, co stavěli levně na poli.

Kdyby se stát choval rozumně, tak bychom na tom byli jako v Bavorsku, ne jako v Kocourkově.

Ale nehledě na chování státu, do 10 let se to vyplatí i každému sedlákovi v ČR. Teď zatím letí velké instalace, které jsou o 50% levnější, až se vše dále zlevní, budou frčet i instalace 4-10 kW na střechách stodol a stavení. Ty jsou zatím u nás drahé a selský rozum říká-počkám, až zlevní.

Martin Hájek
7. červenec 2020, 15:32

Pane Vaněčku, a vy si myslíte, že v Bavorsku sen a poli nestaví? No tak to jste úplně vedle. V tom Bavorsku se staví především na poli. Kde si myslíte, že ty elektrárny s výkonem 4 až 7 MW asi vznikají? Na té stodole? Nebuďte směšný.

Milan Vaněček
7. červenec 2020, 17:27

Pane Hájek, to co mi podsouváte, si nemyslím. V Bavorsku se v době, kdy jen u nás bylo povoleno stavět i na kvalitní zemědělské půdě, stavělo JEN na střechách, na zemědělské půdě nejhorší kvality to povolili teprve před asi 2 roky. Doufám, že už jsem Vás takto dostatečně informoval.

Jinak je zde u "uhelníků a jaderníků" neustále demagogie o ceně FVE na jednotkový výkon, resp o ceně za MWh.

Samozřejmě, záleží na velikosti elektrárny, podobně jako u jakékoliv jiné.

Bez dotací, NEJLEVNĚJI, se zatím v Španělsku (především), v Dánsku a Německu staví jen velké elektrárny cca 50-300 MW, s možností pozdějšího zvětšení výkonu.

Do aukcí v Německu jdou především ty elektrárny trochu dražší, dejme tomu 1-10 MW. A stát si určuje, kde budou, podle potřeby.

No a ty na domech a stodolách (5-20 kW), ty jsou pořád dotované a budou ještě tak 5 let.

Jinak Bavorsko je celosvětovým průkopníkem Agrovoltaiky, kombinace fotovoltaických elektráren a zemědělského a zelinářského využití stejné půdy. Nejdřív se mi to zdálo jako kuriozita, nyní už to jede i třeba ve Francii. Hodně tomu pomohly ty vysoceúčinné oboustranné (bifaciální) panely, montované kolmo k zemi, dávají i přes 500Wp.

Adela
7. červenec 2020, 11:02

Jen bych chtela upozornit na fakt, ktery nikdo nezminuje. Min. 500m od vetrniku je absolutně mrtvá půda. Žádný život.to je cena za větrné el.jedina možnost si myslím je jádro.

T
7. červenec 2020, 18:36

VTE se stavi mila pani na vyssich zatravnenych kopcich urcenych pro ovce ci kravy...kde neni jine vyuziti.

Jaroslav Studnička
7. červenec 2020, 21:51

Nevšiml jsem si, že by Dolní Rakousko bylo tvořeno vyššími zatravněnými kopci určenými pro ovce či krávy...

Jan Veselý
7. červenec 2020, 18:41

A to vám nakukal kdo? Kde je tady nebo tady mrtvá půda stovky metrů okolo?

Petr
7. červenec 2020, 11:30

Kdybych já osobně měl být uhlíkově poloviční během 10-ti let - tak si myslím že bych musel v tomto období koupit minimálně 2x plugin hybrid, nechat vyměnit veškerá okna a provést další stavební úpravy, řešit rekuperaci domu, koupit baterii, solární panely.... Na to bych potřeboval cca 2 mil. Kč, splátky tedy cca 20 000 Kč měsíčně. Abych tento výdaj snížil jako středoevropan, tak bych ocenil, kdyby mi to libovolný západoevropan z poloviny zaplatil. Přesto bych začal třít bídu s nouzí a jako vedlejší produkt bych snížil svou uhlíkovou stopu i tím, že bych přestal létat na dovolenou. Zároveň bych ovšem potřeboval i mnoho prostředků ušetřit, jelikož během dalších let bych musel z poloviny zaplatit podobný komfort pro libovolného východoevropana. Během tohoto období by můj příspěvek přišel vniveč, jelikož by počet obyvatel naší planety výrazně vzrostl o mnoho lidí dožadující se mít možnost zanechávat podobnou uhlíkovou stopu jako já. Mezitím kapitáni průmyslu pochopí, že cokoliv vyrábět na green kontinentu sebou nese zbytečné výdaje a konečně nechají nastartovat ekonomiku i v nějaké dnes zaostalejší zemi. Musím se přiznat, že sobecky dávám přednost svému komfortu před pokusem o pseudozáchranu udržení průměrné teploty na té ideální úrovni (tj té kolem roku 2000).

PetrD
7. červenec 2020, 14:24

Máte děti, nebo dáváte sobecky přednost vlastnímu komfortu?

Pokud je máte, přejete si, aby měly kde žít? Nikdo už neusiluje o zachování teploty z roku 2000, i při maximální snaze. Podle některých odhadů by mohla ve zvláště horkých dnech v praze teplota vyšplhat o 7 stupňů na 45 stupňů Celsia.

"Nárůst letních teplot může být tak dramatický, že v červenci nebo srpnu vyšplhá maximální teplota až o 7 stupňů oproti současnosti. "

https://svetobeznik.info/podle-studie-budou-v-roce-2050-teploty-v-praze-podobne-jako-nyni-v-gruzinskem-tbilisi/

T
7. červenec 2020, 18:40

To je hezke, na co upozornujete,kazdy svym zpusobem se muze pricinit,co proto delate konkretne VY?

Petr
7. červenec 2020, 19:34

Vyměnil jsem okna, pořídil kondenzační kotel, všechny spotřebiče mám úsporné, ve volbách podporuji strany, které se k změně přihlásí.

A do diskusí oponuju lidem, kteří píší podobné příspěvky jako ten, na který jsem reagoval. To ale jen docela málo, na to nemám většinou čas a nervy.

PetrD
7. červenec 2020, 19:43

To byl můj příspěvek, D nějak vypadlo, obvykle mám taky jen nick Petr...

Jaroslav Studnička
7. červenec 2020, 21:48
PetrD
7. červenec 2020, 23:21

Netvrdím, že do dvanácti let bude konec světa????

ovi1
8. červenec 2020, 09:00

Co se to tady sešlo za soubor zelených pomatencu ?

T
8. červenec 2020, 14:37

Vase vyjaddreni hovori o vasem IQ SAMO ZA SEBE !!!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se