BNEF: Globální výkon úložišť elektřiny by do roku 2030 mohl dosáhnout 650 GW
Výzkumníci z BloombergNEF (BNEF) očekávají, že v letošním roce budou uvedena do provozu úložiště elektřiny o celkovém výkonu 42 GW a kapacitě téměř 100 GWh. Do roku 2030 je očekáván průměrný meziroční růst o 27 % až na roční přírůstek 110 GW a 372 GWh. Pokud se výhled naplní, bude v roce 2030 ve světě v provozu zhruba 650 GW úložišť elektřiny.
Poslední výhled v oblasti rozvoje úložišť elektřiny z dílny BNEF již tradičně významně posouvá hodnoty očekávané v předchozím roce. Zatímco loni BNEF předpovídal pro rok 2030 globální instalovaný výkon těchto zařízení (vyjma přečerpávacích vodních elektráren) ve výši 411 GW a kapacitu 1 194 GWh, letošní výhled byl posunut na 650 GW a 1 877 GWh.
Podle BNEF pomáhají rozvoji úložišť elektřiny jak stále ambicióznější dekarbonizační cíle, tak podpůrná opatření, která jednotlivé země zavádějí. Mezi země, které se v poslední době rozvoji úložišť elektřiny otevřely, patří podle BNEF například Japonsko, Polsko, Spojené království nebo Austrálie.
Největším trhem pro úložiště elektřiny nicméně nadále zůstává Čína, která by si svoji vedoucí pozici měla udržet po celé sledované období.
Historie a výhled ročních instalací zařízení pro akumulaci elektřiny (vyjma přečerpávacích vodních elektráren). Zdroj: BNEF
Pokud jde o technologie, budou podle BNEF i v následujících letech stále dominovat lithium-iontové baterie. Poptávka po alternativních technologiích cílících mimo jiné na dlouhodobější akumulaci elektřiny zůstává podle BNEF omezená. Největší je přitom v Asii, kde bylo od roku 2020 instalováno zhruba 85 % globálního výkonu těchto zařízení.
Mohlo by vás zajímat:
Čísla sice vypadají velká, ale jsou naprosto směšná! Vzhledem k tomu, že se jedná o celosvětové parametry, tak je to nula nula nic!
Ano máte pravdu je to kapacita na 11 minut globální spotřeby elektřiny v roce 2030. Prakticky zanedbatelné.
A teď to zkuste správně podělit kapacitou a ne výkonem, za tohle byste dostal pětku i na základce.
pri aktualnej globalnej spotrebue je to necelych 25minut .. pri predpokladanej spotrebe r2030 to bude pod 20min
kapacita baterií není na jednorázové použití ale na opakované. Majitelé RD by vám o tom mohli vyprávět. Mají doma baterii 10-13 kWh. Tato malá baterie jim, ale díky každodennímu nabití přes den zcela pokrývá spotřebu cca 6 měsíců. Celkem tak tato baterie pokryje spotřebu majitele během jednoho roku 1,5 MWh.
a niekto objavil teplu vodu, tie baterie (akumulatory) sa daju opakovane nabijat, kto by to cakal - tu znova dokazujete len to, ze vam cisla vobec nic nehovoria .. ak ma niekto doma l FVE aj bateriu o velkosti 10~13kWh tak tato mu (pri dostatocnom nabiti) dokaze zabezpecit spotrebu cca na 24hodin .. zatial co spominana globalna kapacita bateriek postacuje na menej ako pol hodinu .. stale nevidite ten rozdiel?
Uniká vám význam úložišť. Jde hlavně o stabilizaci. Když to zjednoduším, a řeknu, že v roce 2030 by bylo intalováno 1TWh, což je celkem dost dobře možné, tak při životnosti jenom 1000cy, což je dost málo, máte možnost akumulovat 1PWh, spíš to bude 2-3PWh.
Přečtěte si původní článek. Sice se snaží o určitý exponeciální růst, ale 10% každým rokem je málo. Půjde to mnohem rychleji i když gradient nebude nejspíš stejný. Určitě tam budou mnohem významnější skoky, jak se budou otevírat další Giga Factory. Také ten odhad je tam poněkud jiný. Překlad uvádí nejnižší hodnotu oproti orginálu, kde je uvedený interval - 650GWh/1,8TWh.
a vy ste ten clanok vobec cital?
.. ale 10% každým rokem je málo.. zatial co v clanku je .. 27% compound annual growth rate..
..Uniká vám význam úložišť. Jde hlavně o stabilizaci. .. .. zatial co v clanku je ..energy storage for capacity services..
..Překlad uvádí nejnižší hodnotu oproti orginálu, kde je uvedený interval - 650GWh/1,8TWh.. .. citate vobec tie clanky, ved aj v preklade je rovnaky udaj letošní výhled byl posunut na 650 GW a 1 877 GWh.
znova si niekto skladal cisla v excelovskej tabulke bez predstavy co je za nimi - toto nie su cisla na burze, ktore mozu rast takmer lubovolne
..průměrný meziroční růst o 27 %.. .. to urcite
- kapacita vyrobnych zavodov - no budiz
- potreba kvalifikovanych pracovnikov do vyroby, instalaciu, udrzbu? - ani nahodov
- a tazba a dodavky surovin (a s tym suvisiace znecistenie a otavaranie novych nalezisk - urcite je ich neobmedzene mnozstvo
.. roční přírůstek 110 GW a 372 GWh..
- teda ocakvaju ze rocne postavia ekvivalent cca 280 instalacii velkosti MossLanding, nech sa paci drzim palce
..výhled byl posunut na 650 GW a 1 877 GWh...
velmi optimisticky predpoklad s bombastickym podtonom .. a v skutocnosti to je vykon, ktory by uz dnes nestacil v europe na prekonanie ani 4hodin spickovej zataze a bol by dostatocny akurat na riadenie siete (vykryvanie spiciek a ich nabehu, nez zaberu riaditelne zdroje) - co je sice tiez samozrejme zaujimava a dolezita funkcia, ale stale neriesime ziadnu ani strednedobu akumulaciu - a to su len potreby europy, nie globalne ..
a bez skutocne masivnej akumulacie (aj stredne a dlhodobej) si len z OZE nevystacime ani omylom
Pánové, vidíte že bateriová akumulace poroste podobně rychle jako fotovoltaické elektrárny. Jen je zde časové zpoždění, nyní již snížené z cca 15 let (jak jsem psal v době před kovidem) na cca 10 let.
Jako fotovoltaika se již dostala na TW škálu, tak se i bateriová akumulace dostane na obdobnou úroveň. Learning curve mají podobnou, obě technologie těží z robotizované výroby "drobných komponent (FV článků či jednotlivých baterií).
To už nebude zanedbatelné, právě naopak.
A akumulace stále dohání to zpoždění, i díky elektromobilitě. Takže tak DŘÍVE NEŽ za 10 let očekávejte i TW škálu v akumulaci pro energetiku.
Kde jste byl pro tu informaci, že akumulace poroste stejně rychle jako FVE? To jste někde četl nebo je to jen další z Vašich fantazií? Klíčová je totiž cena, a ta je pořád závratně vysoká, jelikož Vámi už léta slibované levné akumulátory stále nejsou k mání!
Cena fotovoltaiky před 10 lety byla taky vysoká. Ale od dob pana Forda platí pro masovou hromadnou výrobu (nyní již robotizovanou) obecné zákonitosti, například "learning curve" cenového vývoje.
Ten vývoj fotovoltaických článků a akumulačních článků má mnoho společného: z malých článků se skládá větší systém a z toho pak finální produkt, vše robotizováno, ...
Jak se dostanete do výroby v řádu stovek GWp/rok u fotovoltaiky (to je současnost) nebo v řádu stovek GWh/rok u baterií (to bude realita v příští dekádě)
tak bude cena "za hubičku", tak jak je tomu dnes u solárních panelů.
Pak se bude hlavně cenit hlavně spolehlivost, dlouhá doba záruky (nyní je u špičkové fotovoltaiky 40 let), podobné to bude i u baterií v příští dekádě..
Zapomínáte na podstatnou věc - poměrně rychlou degradaci bateriového uložiště, v řádu jednotek let a na revoluci ve zlepšení tohoto parametru to v blízkém výhledu nevypadá
aka je pomerne rychla degradace v radu jednotek let? moje 5-rocne lfp uloziste ma aktualne 96% SoH, do 80% SoH mu chyba teda este asi tak 20 rokov ak spravne pocitam?
Já bych to viděl ještě trochu jinak. Podívejte se na learning curve u BEV + PHEV. https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country, https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2023/trends-in-electric-light-duty-vehicles Je to stejné, jako u těch fotovoltaik, a i když to táhne Čína, tak to táhne přesně tím směrem. Takže v současnosti je nejspíš v provozu víc jak 25 milónů EV. Kolik levných baterek to v druhém životě v nějakém úložišti dělá? A kolik to bude TWh? Ona ta lerning curve, nebo taky logistická křivka není jedna a někdy se to dost podstaně vzájemně ovlivňuje. V tomhle případě to bude silná pozitivní vazba.
ad Petr Hariprasad Hajič 17. říjen 2023, 10:20
Já bych to viděl ještě trochu jinak. Podívejte se na learning curve u BEV + PHEV.
tak v tomto pripade by som nejaku learning corve neriesil, pretoze vsetky tieto predaje su velmi skreslnene masivnymi dotaciami (ci uz priame, alebo nepriame a staci sa pozriet na prepad predajov, tam kde tie dotacie znizili) - naviac ten objem predajov v Cine z vacsej casti tvoria "nakupne tasky" v cenach ~3000~4000$ s baterkou ~10kWh ..
taktiez je potrebne pocitat, ze vacsina z tych predajov su PHEV s kapacitou baterky ~8~15kWh .. teda celkovo aj ked budeme pocitat vsetky vami uvadzane pocty, tak v sumare to bude nieco okolo 300~400GWh (co je stale z pohladu globalnej energetiky malo) a aj to s otaznou dalsou pouzitelnostou - zatial sa nikde masivne nevyuzivaju a na DYI je to trochu nebezpecne
takze by som nebol tak optimisticky
V řádu stovek GWH/rok už je produkce Li-ion článků už teď, v příští dekádě to budou jednotky TWh/rok v její druhé polovině možná i desítky TWh.
Letos by to mělo být přes 700 GWh, přes 1 TWh to bude dost pravděpodobně už příští rok.
a ake promile z toho objemu bude pouzite ako akumulacia v energetike?
richie, vždyť to vidíte na tom obrázku v článku. Výkonově je to jen za rok 2023 (= bude přidáno v roce 2023)cca 25 GW (a tomu obvykle odpovídá čtyřnásobek=100 GWh kapacitně). Čili nejsou to Vaše promile, ale nižší desítky procent.
Hned první věta v článku "v letošním roce budou uvedena do provozu úložiště elektřiny o celkovém výkonu 42 GW a kapacitě téměř 100 GWh" říká, že to ani není 25 GW ani tomu neodpovídá čtyřnásobek kapacity.
ad Milan Vaněček 16. říjen 2023, 12:22
richie, vždyť to vidíte na tom obrázku v článku. Výkonově je to jen za rok 2023 (= bude přidáno v roce 2023)cca 25 GW (a tomu obvykle odpovídá čtyřnásobek=100 GWh kapacitně). Čili nejsou to Vaše promile, ale nižší desítky procent.
tak teraz som zmeteny ci sledujete diskusiu, moja otzka smerovala k tomu aby som zistil ci prispievajuci vobec rozumeju o com pisu a reagoval som na prispevok :
V řádu stovek GWH/rok už je produkce Li-ion článků už teď, v příští dekádě to budou jednotky TWh/rok v její druhé polovině možná i desítky TWh.
pretoze podla info co sa mi podarilo ziskat, celkova vyrobena kapacita Li-on bateriek (nechapem preco pravy vy, ako vzdelany clovek, chcete vyrobu bateriek pocitat v GW) je pre tento rok odhadovana niekde ~700GWh (a to odhadaovana kapacita vyrobnych zavodov je uz teraz vyse 1TWh, alebo problemy v retazcoch, surovinach,...) co by pri optimistickom odhade z clanku bolo mozno az 7% (teda ziadne desiatky ako reagujete vy)
a naviac este vase tvrdenie ".. a tomu obvykle odpovídá čtyřnásobek=100 GWh kapacitně.. " povazujem (vzhladom na vasu odbornost) za zavadzanie az klamstvo, pretoze obvykle je to pod dvojnasobkom a vynimocne to prekroci 4nasobok .. ved aj odhadovane aktualne a buduce kapacity (akokolvek neuveritelne optimisticke su to cisla) uvadzaju len necely trojnasobok
Nejdřív by muselo dojít k technologickému průlomu = vyrábět akumulátory z levných materiálů , možná sodíkové baterie budou tím průlomem , ale kdo ví. Před 20 ti lety se zdálo , že tepelná čerpadla zcela ovládnou trh s vytápěním papírově to vypadalo jednoznačně - levný bezobslužný ekologický zdroj dekády a celkový podíl TČ je na vytápění pořád malý , přitom se obměnila většina zdrojů tepla. Baterie mohou dopadnout úplně stejně.
Na-ion se už vyrábějí a mají v některých ohledech lepší parametry, než Li-ion. Nepochybuji o tom, že během několika let se bude do stacionárních úložišť instalovat skoro výhradně tento typ.
Souhlasím. Hlavně je potřeba si uvědomit, že bateriová úložiště jsou schopná výrazně omezit možnost blackoutu a stabilizovat síť, případně zlepšit účinník. Budou také hrát dost důležitou úlohu ve stabilizaci spotových cen a maximálním využití OZE. Například ona pověstná kachní křivka od PVE bude postupně minimalizovaná, nebo úplně odstraněná.
ano, to vsetko je pravda a myslim, ze je to jasne vsetkym .. hlavny problem je inde a to fakt, ze pre splnenie tejto funkcionality je potrebna minimalne radovo vyssia kapacita co je velmi tazko realizovatelne (vyrobne kapacit, kapacity lozisk, ludske kapacity,..) a v konecnom dosledku to dramaticky zvysi koncovu cenu elektrickej energie
ad David a Motyčka: stačí sledovat vědeckou literaturu a někdy i český populární tisk aby jste zjistili, že doba životnosti akumulátorů se stále prodlužuje a v laboratorních podmínkách jsou i experimentálně podložené odhady na životnost "stoletou".
Také materiálově nejde jen o baterie, které používá Tesla (do svých drahých sportovních vozů) ale v seriové výrobě jsou i mnohem levnější baterie
drahá technologie s vyšší výdrží je lto, s odhadem životnosti až 30000 cyklů v deálních podmínkách, jak správně uvádíte laboratorních, s realným provozem podmínky nemají nic společného. LTO ale žádný výrobce elektromobilů nepoužívá kvuli ceně a menší hustotě energie, dočíst se můžete pouze o prototypu autobusu s lto, který nabíjí na každé zastávce. Li-ion baterie degraduje ikdyž se nepoužívá, degradace když se používá může být vyjádřena právě počtem cyklů, a k největší degradaci dochází velkými nabíjecími/vybíjecími výkony třeba když jsou li-ion používány v elektromobilech nebo energetice. Každý ví že v roce 1923 žádné li-ion články neexistovaly, nemůžete garantovat životnost 100 let.
ad Milan Vaněček 15. říjen 2023, 20:37
"..a v laboratorních podmínkách jsou i experimentálně podložené odhady na životnost "stoletou.."
viete ako to funguje v labakoch, naviac v grantovych vyskumoch - drviva vacsina "experimentalnych" kvaziproduktov sa nedostane ani do testovacej ci pilotnej prevadzky, nie to este seriovej vyroby ..preto by som bol v tomto pripade velmi opatrny a pockajme si az na skutocne dostupny produkt ..
ad David a richie: pánové, to vážně nevíte jak se dělá urychlené testování? Třeba pro FV panely je to přesně definováno a nechá se panel provozovat za extrémní vlhkosti a teploty 1000 hodin osvětlení nepřetržitě. A jelikož už jsou vyzkoumány mechanismy degradace jako funkce teploty a vlhkosti, tak lze z toho získat standardní obrázek jak to bude fungovat v té které klimatické oblasti po delší dobu. To je průmyslový standard.
A že sklo (pro oboustranně zasklené panely) vydrží staletí, to víme z katedrál....
S bateriemi to bude obdobné, přesný protokol testování neznám
ano presne protokoly som ani ja nestudoval, ale s tym co pisete plne suhlasim .. zabudate na jeden predpoklad (teda aspon ked skutocne reagujete na moj prispevok o laboratornych "produktoch") - ze taketo testovane sa realizuje az na nejakej aspon predprodukcnej vzorke, resp. vzorke pre overovacie/pilotne nasadenie, ale nie na nejakom laboratornom "poloprodukte", kde riesia casto len zakladny ideovy princip a aj to len pre velmi ohranicene laboratorne podmienky - preto musim zopakovat moje tvrdenie ..preto by som bol v tomto pripade velmi opatrny a pockajme si az na skutocne dostupny produkt ..
V katedrálách je v zasklení fve panel? A byl tam už před 100 lety? To postavila mimozemská rasa? Pane Vaněček chapete vůbec která část fve panelu slouží k využití fotovoltaického jevu k výrobě elektřiny? Nápověda: sklo to není. Degradaci uvnitřli-ion článku nedokážete nasimulovat pomocí vnějších vlivů, je hermeticky uzavřen a opět se zde nejedná o degradaci obalu článku popř baterie
Davide, co kdyby jste si místo Vašich vtípků nastudoval něco o urychleném testování životnosti...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se