Domů
Elektřina
Číňané investují 100 milionů euro do českých 3D baterií

Číňané investují 100 milionů euro do českých 3D baterií

Americký technologický kolos Elona Muska má novou konkurenci. Díky čínské investici ve výši cca 2,7 mld. Kč do společnosti HE3DA se může do sériové výroby dostat baterie českého vědce Jana Procházky. Vývoj baterií by měl zůstat v ČR, sériová výroba se plánuje v Číně. Informaci přinesl v pátek server Hospodářských novin ihned.cz.

Inovací, kterou baterie Jana Procházky přináší, je využití třetí dimenze prostoru, což vede k úspoře výrobních nákladů ve srovnání s klasickými bateriemi využívajícími pouze dva rozměry. Patentovaná 3D baterie je navíc i odolnější vůči vysokým teplotám.

„Všechny nynější lithiové baterie se vyrábějí z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva. My jsme vlisovali články ne vertikálně, ale horizontálně formou tabletek do rámu. Máme tak dvacetkrát silnější tloušťku i kapacitu elektrod. Kovové elektrody můžeme jednoduše skládat na sebe jako „palačinky“, a tak vytvářet něco, čemu říkáme první skutečně trojrozměrné lithiové baterie,“ poznamenává Procházka ke konstrukci jeho lithiové baterie pro ihned.cz.

Zájem o investici do nové technologie byl z několika zemí. Ozvali se například zájemci ze Slovenska, Německa a ve hře byl také tchajvanský Foxconn. Nakonec však rozhodla rychlost čínského investora, který zaplatil nevratnou zálohu 5 mil €. Za balík 49 procent akcií celkem pak zaplatí 50 milionů eur a v dalším roce je připraven investovat dalších 50 milionů €.

Vývoj zůstane v ČR, výroba je možná po celém světě

Vývoj technologie i samotných výrobních linek bude probíhat v Česku s tím, že se následně bude do světa prodávat licence na výrobu baterií. Zájem o výstavbu výrobních linek byl zaznamenán z Německa, Slovenska, Chile, Ruska a také z Číny. Jen v samotné Číně je dle slov Radomíra Pruse poptávka po stovce výrobních linek.

Radomír Prus je kontroverzní postavou celého příběhu. Jedná se totiž o muže, který finančně podporoval vývoj této technologie a který přes svou firmu vedenou na britských ostrovech stojí v pozadí celého projektu. Poslední dva roky však strávil Prus na Seychelských ostrovech, kde se ukrýval před zatčením, jelikož figuruje v kauze firmy Exelsior. Předmětem této kauzy je podezření z podvodného čerpání dotací z fondů EU.

Zdroj úvodní fotografie: http://elektro.tzb-info.cz/

Potřebujete být v obraze ohledně elektroenergetiky?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti elektroenergetiky a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Evropský jednotný vnitrodenní trh s elektřinou je po připojení Slovenska a Řecka dokončen
2. prosinec 2022, 06:07
Deziluze z malých jaderných reaktorů? Americký NuScale sliboval levnou elektřinu, ale nevyšlo to
1. prosinec 2022, 15:30
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Peppa
12. březen 2016, 19:25

Horizontálně nebo vertikálně, to přece není rozdíl!

Tloušťka elektrody zvyšuje kapacitu? Na stránkách výrobce o tom není ani čárka.

Tomáš Molek
13. březen 2016, 16:30

Pokud jde o podrobnější popis konstrukce baterie, "3D" technologie je relativně slušně popsaná zde -> http://technet.idnes.cz/novy-typ-lithiove-baterie-09h-/veda.aspx?c=A150605_145009_veda_mla

Kudlička
18. duben 2016, 10:06

To je ovšem popis určený někomu, kdo absolutně netuší cokoli o elektrických akumulátorech.

Kdybych měl třeba povídat o zázračné elektrické lokomotivě, kterou hodlám vyrábět a byl bych podvodník, bude to vypadat asi takto:

Lokomotiva nebude využívat ten klasický ohavný pantografový sběrač na střeše, ze kterého létají jiskry a který se opotřebovává, nýbrž úplně novou technologii bezkontaktního 3D sběrače, vyvinutého v naší laboratoři. Přenese až 50 x vyšší výkon a přitom neobrušuje trolej. Kola již nebudou hlučná kovová, ale ze speciální nanogumy, tlumící rázy. Hlučnost tím klesne na pouhých 20 %. Motory lokomotivy i uložení náprav nebudou mít valivá ložiska, která jsou výrobně nákladná, ale magnetická, která mají nulové tření....atd. atd.

Onen popis kouzelných HE3DA baterií jsou totiž jen snůška nesmyslů. Např. "vlisování tabletek do rámu" - jakých tabletek? K čemu ty tablety slouží? Je to snad mikročlánek se dvěma elektrodami? Kde má vývody? Kde jsou propjeny s dalšími takovými tabletkami? Aha,nikde - žádný detail, žádný obrázek!

A elektrolyt? Opět pochybné formulace jako "chlazení elektrolytem" či "výměna elektrolytu" - proč by se asi měl měnit nebo proč by měl chladit? Slouží snad elektrolyt v elektrickém akumulátoru ke chlazení?

Další nesmysl je pohádka o tloušťce elektrod a o nanomateriálech. Oddělení separátory nelze odstraňovat - co by je asi nahradilo?

A kdepak je prezentace? Video na youtube s Lincolnem? Ukázal někdo, kolik je v té baterii energie například pomocí jednoduchého pokusu, kdy se zdroj zatíží po určitou dobu?

Ne, nic takového.

Bohužel, stačí jen mediálně působit, ona si to už média navzájem okopírují a hned je image v tisku hotové - že, ctěné médio "oenergetice"...?

Jan Budín
19. duben 2016, 11:41

Vážený pane Kudličko,

obvinění podobného charakteru (mám na mysli především Váš komentář k bateriím He3da pod tímto článkem http://oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/prvni-ceske-baterie-he3da-by-mely-byt-vyrobeny-do-konce-roku/#comment-4430 ), jsou poměrně závažná a bez konkrétního důkazu do diskuze na tomto webu nepatří. Můžete svá tvrzení podložit něčím konkrétním?

Děkuji.

Jan Budín (redaktor OEnergetice.cz)

Kudlička
19. duben 2016, 18:14

Firma HE3DA údajně vyvíjí několik let baterie. Nikde však žádná baterie nebyla předvedena způsobem, který by prokazatelně potvrdil vlastnosti a parametry, které firma prezentuje.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se