15. listopad 2019
Aktuální výroba v ČR
Norsko: Emisní cíl 2020 pro nové automobily splněn, polovina jich jezdí na elektřinu

Loňský rok znamenal opětovné přiblížení cíli, aby do roku 2025 byla všechna nová auta prodaná v Norsku vybavena elektromotorem. V roce 2017 totiž dosáhl podíl elektromobilů a hybridů na prodeji nových aut v Norsku více než 50 %. Norsko je prvním státem na světě, který na tuto metu dosáhl. Norsku se také v minulém roce podařilo dosáhnout splnění cíle emisí CO2 u nových vozů, dokonce o tři roky dříve než bylo původně plánováno.
V Norsku se v minulém roce prodalo téměř 50000 hybridů, což představuje 31,3 % ze všech prodaných nových vozů. Vozidla s čistě elektrickým pohonem se na prodejích podílela z 20,9 %. Automobily s elektromotorem tak zaujaly vloni tržní podíl 52,1 %, což je významný nárůst oproti předminulému roku, kdy jejich podíl činil 40,2 %.
Norskem ovšem také v současnosti hýbe diskuze nad daňovými úlevami, dotacemi a celým konceptem podpory elektromobility, který umožnil nevídaný rozvoj segmentu aut poháněných elektřinou. Majitelé elektromobilů nemusí platit v Norsku mýto na dálnicích, zdarma mohou jezdit trajekty přes fjordy, výrazně nižší mají také silniční daň.
Některé výhody již ovšem byly v minulosti omezeny. Bezplatné parkování elektromobilů už není garantované plošně, ale rozhodnutí o zpoplatnění parkování pro elektromobily je nyní v pravomoci jednotlivých měst. Obdobná situace panuje také u povinnosti měst umožnit elektromobilům jízdu v pruzích vyhrazených pro autobusy.
Automobilka Tesla, pro kterou je Norsko jedním z klíčových trhů, měla výrazné obavy z očekávaného zavedení daně pro elektromobily těžší než 2 tuny, o němž se ve druhé polovině minulého roku intenzivně spekulovalo. Nová daň ovšem nakonec nebyla schválena norským parlamentem. Obava ze zavedení daně a tím pádem zdražení Modelu X Tesle paradoxně pomohla k nejsilnějšímu čtvrtletí v prodejích tohoto modelu, kterého bylo ve 4. čtvrtletí prodáno 2054 kusů.
Cíl emisí CO2 pro rok 2020 splněn
Díky výraznému rozmachu elektromobility Norsko také dosáhlo již v loňském roce svého cíle v oblasti emisí CO2 u nově prodaných vozů pro rok 2020. Již v roce 2012 si Norsko stanovilo cíl průměrných emisí CO2 u nově prodaných vozů na velmi optimistických 85 g/km. Podle norského zpravodajského serveru NA24 však už byla v roce 2017 dosažena průměrná hodnota emisí CO2 u nově prodaných vozů pouze 82 g/km. V září a prosinci se dokonce průměrné hodnoty emisí CO2 pohybovaly těsně nad úrovní 70 g/km.
Významný podíl na snižování průměrných emisí CO2 má automobilka Tesla, která v Norsku vloni prodala 8464 automobilů, což představuje meziroční růst o více než 140 %. Tesla Model X se stal 4. nejprodávanějším modelem auta roku 2017 v Norsku. Nejprodávanějším norským model loňského roku byl VW Golf (všechny typy pohonů), na druhém místě skončil model BMW i3 (klasický elektromobil a verze s benzínovým generátorem pro prodloužení dojezdu). Z českého pohledu stojí za zmínku 9. místo v prodejích, které vloni v Norsku patřilo modelu Škoda Octavia.
Mohlo by vás zajímat
17. leden 2020
17. červen 2020
30. červen 2020
13. srpen 2020
7. září 2020
15. prosinec 2020
21. červenec 2021
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.