Domů
Akumulace energie
Velkokapacitní baterie v elektrárně Tušimice pracuje téměř na 100 procent
zdroj: ČEZ

Velkokapacitní baterie v elektrárně Tušimice pracuje téměř na 100 procent

Akumulace energie
25 komentářů
21. listopad 2021, 08:31
ČTK

Velkokapacitní baterie pro ukládání energie v elektrárně Tušimice u Kadaně na Chomutovsku získala potřebné formální povolení k ostrému provozu a už pracuje skoro na 100 procent. Pomáhá udržovat rovnováhu výkonu v energetické soustavě. Současně ČEZ rozvíjí další bateriové projekty. ČTK o tom informoval mluvčí společnosti Martin Schreier

Baterie má výkon čtyři megawatty (MW), což odpovídá například instalovaným výkonům některých malých vodních elektráren v Česku. Třicet stojanů dokáže jednorázově dodat do sítě až 2800 kilowatthodin. Baterie je umístěna v elektrárenském areálu na prostranství, kde dříve stála plynová kotelna pro vytápění města Kadaně. V pilotním režimu fungoval systém rok a půl.

První tři měsíce standardního provozu po úspěšné certifikaci baterie pro poskytování podpůrných služeb hodnotí energetici kladně. „Za tuto dobu se její využívání vyšplhalo až k hranici 99 procent. Ověřili jsme si, že kromě základní funkce, což je regulace frekvence, zvládne i další služby výkonové rovnováhy. S dalším zvyšováním podílu obnovitelných zdrojů v soustavě bude narůstat i význam akumulace a na to chceme být připraveni. Sledujeme vývoj legislativy a průběžně připravujeme další bateriové projekty, hlavně ve vybraných areálech klasických elektráren,“ uvedl Jan Kalina, člen představenstva a ředitel divize obnovitelná a klasická energetika ČEZ.

Při poklesu frekvence sítě pod 50 hertzů dodává bateriový systém energii do soustavy (vybíjí se), naopak při frekvenci vyšší než 50 hertzů bateriový systém energii ze soustavy odebírá (nabíjí se). Na obnovu rovnováhy frekvence v síti potřebuje baterie 30 vteřin. Roční testy podle Schreiera prokázaly, že baterie je dlouhodobě spolehlivá a je schopna stabilních dodávek služeb výkonové rovnováhy.

Řídicí systém úložiště a mechanismus přenosu dat jsou napojeny přímo na řídicí systém tušimické elektrárny. V ostrém provozu jsou nepřetržitě sledovány výkonnostní charakteristiky lithium-iontových tušimických článků během cyklů nabíjení a vybíjení a analyzována kapacita a stav baterie.

ČEZ chce do roku 2030 zprovoznit nové akumulační kapacity o výkonu 300 megawattů. Ve vybraných areálech elektráren se počítá i s výstavbou nových solárních parků a posuzují se technické aspekty a ekonomika bateriových projektů. Jejich primární využití bude opět pro poskytování služeb výkonové rovnováhy. Podrobnější plány budou podle mluvčího závislé na vývoji legislativy upravující podmínky výstavby a fungování akumulačních kapacit v ČR. Předpokládá se, že od poloviny roku 2022 se ČR připojí k celoevropským platformám pro nákup regulační energie.

Služby výkonové rovnováhy poskytují nejčastěji výrobci elektrické energie. Ti rezervují část výrobního výkonu, který podle potřeby zvyšují nebo snižují, a pomáhají tak udržovat výkonovou rovnováhu v energetické soustavě. Snižující se výkon klasických zdrojů otevírá prostor pro poskytování flexibility novým technologiím, mimo jiné právě bateriovým systémům akumulace energie, uvedl Schreier.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(25)
Vinkler
21. listopad 2021, 10:58

Zajímalo by mě, co to je těch 30 s. Pro stabilizaci frekvence je to dost pomalé.

Emil
21. listopad 2021, 11:35

No hlavně je frekvence za normálních okolností stejná od Portugalska po Turecko, takže tvrzení že obnovu rovnováhy frekvence v síti zajistí jedna baterka v Tušimicích je hodně odvážné.

Tomas Urbanek
21. listopad 2021, 13:21

Net time deviation v evropske siti v posledni dobe mluvi sam za sebe. Uz radu tydnu je prikonovy deficit a nedari se dlouhodobe dorovnat frekvenci na 50Hz.

Asi bude brzo veselo.

JD
21. listopad 2021, 16:03

Kodex ČEPS, část II, Podpůrné služby, Proces automatické regulace frekvence FCP, Definice služby

"Maximální rezervovaná velikost FCR na jednotce je uvolňována při změně kmitočtu o 200 mHz od zadané hodnoty. Poskytovatel FCP musí na jednotce zajistit uvolnění 100 % rezervované velikosti zálohy pro automatickou regulaci frekvence FCR do 30 sekund od okamžiku vzniku odchylky frekvence a do 15 sekund 50 % rezervované velikosti FCR.

Z důvodu omezení vlivu výpadků jednotek poskytujících tuto PpS na souhrnnou zálohu je stanovena maximální velikost vykupované FCR pro jednu jednotku 10 MW. Minimální velikost FCR poskytované na jedné jednotce je 3 MW."

energetik
22. listopad 2021, 07:07

Při nedávném malém poklesu frekvence se ČEZ "chlubil" že jeho operátoři v Temelíně museli udělat 70 úkonů. Pochybuji že byly rychlejší než 30 s. Těch 30 s je maximum pro splnění podmínek pro dodávku těchto služeb. Existují akumulační zařízení kde se rychlost odezvy na jakýkoliv požadavek měří v ms.

energetik
22. listopad 2021, 07:07

Při nedávném malém poklesu frekvence se ČEZ "chlubil" že jeho operátoři v Temelíně museli udělat 70 úkonů. Pochybuji že byly rychlejší než 30 s. Těch 30 s je maximum pro splnění podmínek pro dodávku těchto služeb. Existují akumulační zařízení kde se rychlost odezvy na jakýkoliv požadavek měří v ms.

energetik
22. listopad 2021, 07:07

Při nedávném malém poklesu frekvence se ČEZ "chlubil" že jeho operátoři v Temelíně museli udělat 70 úkonů. Pochybuji že byly rychlejší než 30 s. Těch 30 s je maximum pro splnění podmínek pro dodávku těchto služeb. Existují akumulační zařízení kde se rychlost odezvy na jakýkoliv požadavek měří v ms.

hlpb
21. listopad 2021, 17:01

Evropa aktuálně má podobných úložišť celkem 8 GWh

+ další potenciál je např. u RD jen v Německu jen v Německu je nainstalováno už přes 400.000 bateriových úložišť = cca 3,5 GWh

+ v Evropě aktuálně jezdí už 2,2 milionů BEV + 2,1 milionů PHEV = cca 13O GWh

Tomas Urbanek
21. listopad 2021, 17:55

A ty momentalne jezdici BEV jsou z hlediska regulace presne k cemu? Nebo kdyz uz teda nejezdi a jsou pripojeny na 230V/16A (coz bude v budoucnu vetsina levnych BEV) tak k cemu to si tak z hlediska regulace je?

A uz vidim jak budou vsichni nadseni, kdyz jim regulator vycucne energii z akumulatoru na regulaci a oni pujdou do/z prace pesky.

Ja osobne bych z FVE ani BEV zadnou regulaci site nedovolil. A asi nebudu zdaleka sam.

Tom
21. listopad 2021, 18:37

Teda, máte vůbec nějakou představivost? Co takhle nastavit nějakou mez. Napriklad vybít max. o 10%. Za mě, pokud by to snížilo náklady, proč ne.

hellokitty
21. listopad 2021, 19:01

prosim vas, oni ziju v 60. rokoch minuleho storocia za dob jadrovych (golden atomic age), to co tu popisujete, je pre nich scifi

jozka
21. listopad 2021, 22:07

Uvedomujete si vubec, ze se sapete po soukromem majetku?

JD
21. listopad 2021, 22:59

Kdo se po čem sápe ?

Pokud to nechcete používat, tak to prostě nepoužívejte. To je rozhodnutí jednotlivého vlastníka EV nebo vlastníka flotily.

A pokud to používat chcete, nastavte si limity nebo předpokládaný plán jízd.

Někteří ve vlastnictví osobního automobilu nevidí jen majetek, status nebo projev svobody, které jim chce někdo jiný nějak brát.

Podle způsobu využití v tom mohou vidět i aktivum, které kolikrát více než 90 % času stojí, a nic nedělá. Pokud si v této době může alespoň částečně na sebe vydělávat, a majiteli tak snižovat TCO, tak proč ne ?

Příklady:

https://www.edfenergy.com/electric-cars/vehicle-grid

https://new.abb.com/ev-charging/abb-s-vehicle-to-grid-technology

energetik
22. listopad 2021, 06:58

Poskytované těchto služeb to dělají dobrovolně a smluvně. Tedy mimo zdrojů se střídači, ti to mají povinné ve větším rozsahu rotační synchronní generátory.

jozka
22. listopad 2021, 07:12

Jste mimo misu.

jozka
22. listopad 2021, 18:47

Ja nejsem ten, kdo tady hazi predpokladanym cislem EV a z toho vyvozuje nejake zavery.

Osobne si myslim, ze vam na to drtiva vetsina hodi bobek. Mozna to pro vas bude prekvapeni, ale lide si auto porizuji, aby ho meli v pripade potreby k dispozici. Nikoli proto aby cihali jestli uz je nabite a jestli zrovna nestabilizuje sit. Krome toho, jsem zvedavy, kolik by podle vas takova stabilizace stala, aby majiteli pokryla "skody" (energie,degradace baterii, omezennou pouzitelnost). Abyste nezjistili, ze to je takova OZE klasika. Naoko levne, ve skutecnosti s tolika skrytymi naklady, ze vam budou oci prechazet.

Schvalne, kolik sdilenych aut podle vas existuje? A kdyz pisu sdilenych, tak mam na mysli sdilenych, nikoli vce flotile pujcoven podvodne deklarovanych jako sdileni. Ten argument s 90 procenty je mimoradne pitomy. Kazda vec, kterou mate, je drtivou cast casu "zaparkovana". Alternativou je kibuc.

JD
23. listopad 2021, 12:18

@jozka

To sice nejste, ale mimořádně pitomé závěry o sápání se po něčím soukromém majetku tady vyvozujete vy.

Osobně si myslím, že to, jak se zachová drtivá většina, se neřídí vaším viděním světa, a tím, co vy si myslíte, nebo co vás formovalo. Ale viděním a formováním té většiny.

K takovému posunu v myšlení je ale třeba více pokory, alespoň elementární schopnost empatie a porozumění, a méně ega. Ale internetové diskuze snesou skoro všechno, a podle toho to vypadá.

Součástí celého toho procesu je kromě pokroku v technologiích i demografický vývoj, a změny hodnot u nastupující generace.

A právě nastupující generace bude za nějaký čas většinově určovat poptávku. A to platí pro automobilové, energetické, technologické a další společnosti. A stejně tak to platí i pro politiku.

Kdo to nepochopí, skončí na okraji poptávky.

Možná to pro vás bude překvapení, ale lidé si pořizují automobil, protože potřebují především pokrýt potřeby mobility. A v oblasti individuální dopravy se zatím jiné řešení než byznys model vlastnictví produktu (tedy auta) většinově neprosadilo. To ovšem neznamená, že takový model je, nebo bude, jediný možný, univerzální, efektivní, dlouhodobě masově udržitelný, a do budoucna nutně většinový.

To se změní v okamžiku, kdy potřeby mobility bude možné pokrýt pohodlněji, levněji, bezpečněji, a s větším ohledem na svoje okolí. A v tomhle okamžiku se lidé začnou svobodně, demokraticky a tržně rozhodovat, co bude lepší pro ně a jejich okolí.

A průvodním jevem budou větší možnosti volby a široká dostupnost mobility díky jejímu síťovému charakteru. A také více přizpůsobení konkrétním potřebám. A to i pro ty, kteří si dříve mobilitu nemohli dovolit, ať už díky sociálnímu postavení, zdravotnímu handicapu, věku apod.

A vlastnictví auta bude pouze jednou z těchto možností, kterou vám nikdo nebere. Právě naopak.

A nebude to ani zastaralé vidění toho, co by mělo být soukromé vlastnictví, ani strana a vláda, která bude určovat, kdo co smí nebo nesmí.

A nebude to ani žádný kibuc.

Ale právě obyčejný byznys, pokrok a svobodná volba v rámci dohodnutých pravidel.

https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/future-of-mobility/larry-burns-general-motors-interview.html

Jinak modely sdílení jsou různé. V Evropě je nyní asi nějakých 15 milionú uživatelů sdílených služeb osobních aut, ve kterých by mohlo být zahrnuto možná necelých 200 000 vozů (jde o dřívější odhady Deloitte). P2P sdílení bude jen nějaká část z toho čísla.

A pokud jde o ty baterie, tak pravidelnější nabíjení a vybíjení nemusí být nutně k neprospěchu. Naopak jejich životnost se při vybitém stavu a nepoužívání snižuje.

Takže znovu. Pokud to není pro vás, tak do toho nechoďte. A co si zvolí ostatní, to je jejich rozhodnutí podle jejich potřeb a možností, a ne podle vašich předsudků.

Tomas Urbanek
21. listopad 2021, 20:04

preve ze predstavivost mam, a dokazu si tudiz predstavit, ze o ds a jejim rizeni nevite vubec nic.

mozna to nevite, ale pokud klesne frekvence site, veskere mikrozdroje jsou a musi byt automaticky odpojeny od ds. tudiz je nelze pouzit k bezprostrednimu odvraceni blackoutu. a to proto, ze to proste nejde. a neni to jen nejaky vymysl nas, starych paprdu, ale prosty fyzikalni fakt.

JD
21. listopad 2021, 23:38

U V2G často existuje ještě agregátor nebo poskytovatel služby.

Z pohledu provozovatele soustavy může jít o poskytování služeb agregátorem, z pohledu vlastníka EV pak službu nabízí agregátor.

A podobně jako jsou modulární třeba velkokapacitní baterie, dá se laicky řečeno za modulární baterii považovat i síť EV.

Provozovatel soustavy pak potřebuje mít data o připojeních a jejich stavu a možnostech.

K tomu potřebujete standardy, se kterými pracují energetické společnosti, autoprůmysl atd.

https://standards.ieee.org/standard/2030_5-2018.html

A pokud už by k něčemu jako je blackout došlo, může jedno nebo více EV sloužit pro V2H nebo V2B, tedy zjednodušeně jako záložní zdroj pro domácnost nebo budovu.

energetik
22. listopad 2021, 06:55

To je nesmysl. Pravidla provozu distribuční sítě příloha č. 4 hovoří jasně o tom, že při problému s frekvencí nebo napětím se nejdříve odpojují zdroje se rotačními synchronními generátory a zdroje připojené přes střídače musí zůstat v síti a řešit problém, protože zvládají daleko větší rozsahy a s rychlejší odezvou. Například FRT křivky. A takto to musím i v projektech a nastavení ochran uvádět. Například u kogenerací menší rozsah nastavení ochran než u FVE.

Tomas Urbanek
22. listopad 2021, 08:43

je to proto, ze velke synchronni zdroje nemohou bezet mimo uzke pasmo okolo nominalni frekvence jelikoz by doslo k jejich poskozeni.

mikrozdroje nesmi byt tudiz prifazovane mimo dovoleny frekvecni rozsah. zminena priloha 4, 9.1.1.

hlpb
22. listopad 2021, 10:32

Urbánku, na tvém příspěvku jde krásně vidět jak tomu vůbec nerozumíš, pro vyrovnávání frekvence jsou bateriová úložiště jednoznačně ty nejlepší zdroje v systému, a už několik let se s úspěchem všude ve světě používají budíček!!! Jejich odpověď je nejrychlejší ze všech zdrojů do 30 sekund. Než např. zareaguje taková JE je už dávno po problému.

richie
22. listopad 2021, 10:55

to blaha ".., na tvém příspěvku jde krásně vidět jak tomu vůbec nerozumíš.."

ako zvycajne pisete o niecom celkom inom nez ide debata ..

hellokitty
22. listopad 2021, 11:43

lenze prave tie mikrozdroje vam zabezpecia, ze sanca na pokles frekvence a blackou sa este viac znizi, pretoze narazove spotreby si budu vediet vykryvat zo svojho a nebudu teda tak zatazovat DS

Vlado
21. listopad 2021, 23:57

Využití baterie je 20% (provoz mezi 40-60%)

Takže nefunkční pravěký nesmysl.

Ten kdo to naprojektoval by měl být pohnan k zodpovědnosti

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se