Domů
Čistá mobilita
Členské státy EU se dohodly na emisních standardech pro nákladní vozidla
Scania G 360 4x2 with pantograph, electrically powered truck at the Siemens eHighway. 
Gross Dölln, Germany
Photo: Dan Boman 2013

Členské státy EU se dohodly na emisních standardech pro nákladní vozidla

Evropská rada a Parlament se v noci z pondělí na úterý shodly na historicky první právní regulaci pro množství emisí CO2 z nákladních automobilů. Nové evropské kamiony budou muset od roku 2025 dosáhnout snížení emisí v průměru o 15 % ve srovnání se současnými úrovněmi a o 30 % do konce příštího desetiletí.

Těžká nákladní vozidla představují 27 % emisí CO2 ze silniční dopravy a asi 6 % celkových emisí skleníkových plynů v Evropě. Mimo povinné snížení množství emisí u nových aut bude pro výrobce těžkých užitkových vozidel od roku 2025 platit rovněž 2% kvóta pro vozidla s nulovými emisemi.

V roce 2022 proběhne revize, kde se členské státy dohodnou na cílech pro období po roce 2030. Dodržování standardů bude kontrolováno zařízením, které bude přímo v automobilu kontrolovat spotřebu paliva a energie. Při nedodržení pravidel budou výrobci čelit finančním pokutám.

Některé ekologické organizace jako například think tank Transport & Environment upozorňují, že poměrně neambiciózní dohodnuté cíle se budou muset v roce 2022 zpřísnit. Oborová asociace ACEA, která sdružuje společnosti jako je Scania, IVECO nebo Daimler Trucks, upozorňuje na nedostatečnou evropskou infrastrukturu na podporu těchto cílů:

„Co teď můžeme udělat, je mimo jiné to, že vyzveme členské státy, aby urychleně začaly budovat infrastrukturu pro nabíjení a doplňování paliva pro alternativně poháněné kamiony. Ty budou muset začít být prodávány ve velkém, aby byly tyto cíle naplněny.“ Erik Jonnaert, generální tajemník ACEA.

Opatření k regulaci emisí z nákladní dopravy přichází po dohodě o zpřísnění pravidel pro osobní auta a malé dodávky, která byla dosažena v prosinci minulého roku. Dle ní musí být emise CO2 z osobních automobilů sníženy celkově o 37,5 % do roku 2030, u malých nákladních automobilů o 31 %.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Martin Prokš
23. únor 2019, 18:54

V Římě, když už byl za zenitem a pomalu se hroutil, řešili volbu koně senátorem. EU si dává cíle v emisích.

Carlos
23. únor 2019, 21:37

Tak ten kůň v senátu byl už za Caliguly, takže do zániku, sešupu, měl Řím ještě daleko, padl až někdy kolem roku 500 a pokud budeme uvažovat Konstantinopoli, tak ta padla roku 1453.

Josef
24. únor 2019, 11:31

Pokud neuděláte regulaci, pak výrobci nákladních vozidel budou ještě desítky let tvrdit, že to nejde a budou mít pravdu, problém totiž je v tom ,že je do dražší a cenově nevýhodné. Není infrastruktura, protože jí nikdo nebuduje, když nejsou vozidla... I bez zásahu státu by k přechodu také došlo, ale tak o 20 let později. Současný energetický systém EU postavený na dovozu ropy a zemního plynu je pro nás velmi nevýhodný a staví nás do role politicky závislých států. Bohužel celá energetická transformace je spíše o omezení jádra, uhlí a domácí těžby fosilních paliv a surovin. Přitom by mělo docházet k pravému opaku - domácí těžba by se měla rozvíjet a omezován by měl být zemní plyn v sektoru vytápění budov a výroba el. energie takto ušetřený plyn by měl nahradit ropu v dopravě tam ,kde to není možné pomocí elektrické energie, ta by měla být vyráběna z výhradně domácích zdrojů. Za posledních 10 let(2007-17) se zvednul import plynu do EU o 30 miliard m3 ( 3x spotřeba ČR ) import ropy je stejný jako před 10 ti lety. Jediné co se za 10 let "povedlo" byla likvidace valné části vlastní uhelné a jaderné energetiky každý dolar investovaný producenty do podpory zelených hnutí v EU se dovozcům mnohonásobně vrátí, protože současná politika bude dále likvidovat domácí výrobu energie.

Milan Vaněček
23. únor 2019, 20:41

Pak přišel středověk, morové epidemie ve městech a začala se trochu řešit i znečištění ulic (splašky a koblížky od koní,..). No a v novověku v Praze i v Saltzburgu i ve Vídni musí mít koně pod ocasem pytel na ty koblížky (mimo města ne).

A podobně to bude i s auty (jen místo toho pytle tam bude složitější zařízení na uložení (či likvidaci) zdraví nebezpečných "emisí" .

Na to nemusíme volit koně do senátu..... na to stačí selský rozum.

Po silnici na venkově kde projede jedno auto za hodinu může jezdit stará kouřící šunka. Ve městě kde ulicí projede 1 auto každých 5 vteřin ale ne.

energetik
24. únor 2019, 08:07

Super jen doufám že to nezačnou později zase sabotovat a vymýšlet výjimky tradiční potížisté s Visegrádské 4.

Carlos
24. únor 2019, 10:15

A víte že to zase V4 zkusí?

Ale nápady jako drátifikace silnic jsou pitomost, EU by spíš měla zainvestovat do nějakých roadrailerů nebo něčeho takového, což by vedlo na přesunu návěsů na koleje, pak už zbývá jen na kolejích zvýšit kapacitu moderním TZZ a SZZ

energetik
24. únor 2019, 11:09

RoLou jsem jel z Lovosic do Drážďan a zpět. Bohužel to už skončilo:

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vlak-rola-privezl-dva-kamiony-a-skoncil.A040619_130527_domaci_lkr

Po otevření hranic to bylo to pomalejší než po silnici. Každou chvíli jsme stáli a pouštěli jiné vlaky, také nakládka a vykládka byla časově náročná hlavně to papírování. A čas jsou peníze. Ale jak byly hranice uzavřené tak to bylo super.

A RoLa České Budějovice-Villach už také tuším nejezdí ze stejného důvodu.

Na malé vzdálenosti se to nevyplatí a na delší se posílají jen kontejnery.

Petr
24. únor 2019, 12:24

V4 nikdy neměla se skutečným snižovním spotřeby problém.

Hlavním problémem je západ EU, kde vymýšleli papírové superpřísné normy a zároveň na ně podvody, takže realita spotřeby se už od podle nich vykazované lišila nakonec o 20-30%, a EURO 5-6 diesly dokonce v reálu někdy vypouštěli i víc škodlivin než EURO 4.

Podobně dopadli nové západní supernadkritické uhelné elektrárny a jejich nejnovější ocel pro největší jaderné reaktory. Celý koncept "řízené" životnosti výrobků vznikl v USA, a teď díky tomu Západní průmysl dospěl do kopru. Takže nezbyde nic jiného, než postupně zavádět na všechny výrobky federálními zákony minimální záruční doby.

Petr
24. únor 2019, 13:08

Jinak k jádru toho co bylo schváleno, že to omezení CO2 čili spotřeby u velkých náklaďáků je nesrovnatelně slabší, než co přikázali před tím pro budoucí osobní auta.

Na ten cíl 15% stačí pouze přejít na plyn. A od roku 2030 stačí mít v nabídce i nějaké střední nákladní elektrické rozvážkové vozy pro města. Protože ta snížení vychází z toho co se prodává normálně za náklaďáky letos.

U osobáků je to úplně jiný level masakru, procenta jsou větší, a hlavně se počítají od předchozí tvrdé normy co určovala pro rok 2021 už velmi nízkých 4,5litru na 100km.

Je vidět, že hlavním cílem EU je maximálně přiškrtit osobní dopravu, aby se omezila svoboda pohybu v Evropě, a mohly nadále banksteři co nejvíc šponovat ceny hypoték a bydlení ve městech, aniž by hrozit tak velký útěk střední třídy na předměstí jako v USA. Nebo dokonce možnost odmítnutí dlužního otroctví zcela ze strany velké části původního obyvatelsta s možností dědit nebo levně získat a opravit barák na vesnici.

Carlos
24. únor 2019, 17:59

Toto už je na Chocholouška ne? Nevidíte náhodou bankstery i pod postelí?

Nenapadá Vás například že by to mohlo být samotnou velikostí motoru, tím jak se chová, že velký motor má účinnost lepší než motor v osobáku? Nebo že to má vést na zavedení alespoň PHEV, čímž by mělo dojít k řešení problému s emisemi v centrech měst kam většinou kamiony nejezdí? Ale ano, co lze svést na EU a na bankstery a na šoroša a pod. to se na ně svést musí, že?

Vždyť ta vaše konstrukce neprojde ani základní kontrolou. Cui bono? Cui prodest?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se