Doba elektřinou poháněných kamionů začíná a Tesla nechce zůstat stranou
V oblasti nákladních automobilů poháněných elektřinou dochází k intenzivnímu vývoji a první společnosti již zapojují tento typ vozidel do svých logistických řetězců. Společnost Loblaw, která vlastní největší drogistický a potravinový řetězec v Kanadě, zařadila počátkem listopadu do své flotily nákladní elektromobil značky BYD. Konkurence čínského BYD ovšem nezahálí, Daimler svou verzi nákladního elektromobilu již představil a Tesla plánuje jeho odhalení na příští týden.
Kanadská potravinářská jednička chce snížit svou uhlíkovou stopu do roku 2030 o 30 %. Loblaw se i proto rozhodl prozkoumat možnosti využití elektrického tahače pro transport mraženého zboží, které bude převáženo v hybridním mrazírenském návěsu.
Snižování emisí tedy bude dosaženo jak pomocí elektrického tahače, tak i díky hybridnímu návěsu. Svým prvním nákladním elektromobilem tak Loblaw začal s naplňováním závazku, kterým není nic menšího, než mít svou flotilu nákladních automobilů plně elektrifikovanou.
BYD má před svými konkurenty časový náskok, dojezdem ovšem neohromí
Elektřinou poháněný tahač BYD určený pro severoamerický trh byl představen letos na jaře. Dojezd tahače s návěsem o užitečné hmotnosti 10 tun má být dle BYD 122 kilometrů, aniž by při tom docházelo k významné degradaci baterie. Nabíjení mají zajišťovat nabíjecí stanice s výkonem v rozsahu od 40 do 200 kW.
Doba nabíjení tahače je pět hodin při použití nejméně výkonné stanice nebo hodinu při použití té nejvýkonnější. Kapacita baterií tahače by dle informací BYD měla klesnout po 5000 cyklech maximálně o 20 %.
Daimler podobu elektro nákladního vozu zveřejnil, Tesla ji odhalí příští týden
Koncem října představila společnost Daimler svou verzi elektřinou poháněného nákladního automobilu s názvem E-FUSO Vision One. Vývoj a výroba Vision One probíhá pod hlavičkou japonské společnosti Mitsubishi Fuso Truck & Bus, která je součástí koncernu Daimler. Ve své tiskové zprávě Daimler uvádí, že užitečná hmotnost Vision One je 11 tun a dojezd až 350 kilometrů při maximální kapacitě baterií 300 kWh.
Na příští týden je pak plánováno dlouho očekávané představení tahače Tesla Semi. Podle doposud zveřejněných informací by se měl dojezd Tesla Semi pohybovat mezi 320 až 480 km. Podrobnější informace by mohly být k dispozici již příští čtvrtek.
Zdroj úvodního obrázku E-FUSO Vision One: daimler.com
Mohlo by vás zajímat:
Tohle mi hlava fakt nebere ... nejvíc výhod elektromobilu a nejmíň nevyhod se projevi v neplynulem pomalem provozu. A tak postavime semi-truck! Kde jsou dodavky a male nakladaky do mest (busy už jsou :) ), kde to muže dávat ekonomický smysl? Budu rad, když mi to někdo vysvětlíte.
Malé dodávky na elektřinu zvládne dělat každý včetně třeba německé pošty či české Avie.
Tesla asi uvažovala o oboru kde by to bylo náročnější a s většíma maržema, ale už je i tam předhonili Číňané i celosvětový Mercedes, tradiční výrobci prostě umí lépe tradiční výrobu, a když si zajistíte přístup k bateriím, tak pak už to v podstatě je hlavně o co tradičně nejlépe zorganizované masové výrobě s maximální efektivitou.
Tak tohle je mi vse známe, ale nevidím žádný důvod stavět trucky na dlouhe vzdalenosti...
A kdo mluví o dlouhých vzdálenostech? V článku se píše o dojezdu 122 km, což v kontextu Severní Ameriky může vyvolat leda výbuch smíchu.
Navíc země, která nemá elektrifikované ani železnice asi těžko bude elektrifikovat kamiony.
EU elektrifikované železnice má, tam jsou samozřejmě e-trucky absolutní zhovadělost.
Ale holt módní je teď všechno e, ono se to časem utřese...
Spatne jsem pochopil Semitruck, pokud to jsou nakaldaky na Vami zminvoane pouziti, tak to chapu :)
To nejsou trucky na dlouhé vzdálenosti. To jsou trucky, které jezdí kratší štreky. Všechny ty trucky, co vozí kontejnery po kontejnerových přístavech, zajišťují přepravu zboží mezi jednotlivými provozy stejné fabriky, zajišťující přepravu zboží od blízkých subdodavatelů příjemcům (viz. několik desítek továren do 50 km od nošovického Huyndai), apod. To není zanedbatelný trh.
Jo, ty trucky co jezdí kratší štreky se zase za den otočí 20x a nemůžou pokaždé otočce půl hodiny "tankovat". To by si nevydělali na slanou vodu.
Tyhle trucky budou mít palivové náklady minimálně o polovinu nižší než diesly a podstatně nižší náklady na údržbu, hlavně ty, které fungují v režimu start-stop-start-stop. Kdo to s nimi zvládne, ten je koupí. Lepší, s vyšším dojezdem budou postupně přibývat.
Spotřeba tahače na 100 je asi 30l, to nechme jako 90-100Wh, baterie na 200-300kWh sebere něco mezi 1-2t, na to může jezdit bez problému celkem zajímavou dobu.
30 L na 100 Km? Já vždy četl, že tohle číslo má tak autobus mimo město (http://www.buspress.eu/rekordne-nizka-spotreba-183-l100-km-u-autobusu-setra-s-516-hd/), MHD 50-100 litrů, což bych možná u plně naloženého tahače čekal jako číslo taky.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se