Projekt vodíkového letadla H2FLY úspěšně prošel testem pro tankování kapalného vodíku
Německý projekt H2FLY, který vyvíjí vodíkové palivové články pro letadla, úspěšně prošel pozemním testem plnění nově vyvinuté vodíkové nádrže. Projekt je součástí evropského konsorcia HEAVEN, jehož cílem je demonstrovat možnosti využití vodíku v letecké dopravě.
Úspěšné absolvování plnících procedur se odehrálo v rámci příprav pro budoucí vývoj a připojení nádrže na kapalný vodík k systému palivového článku, které spolu tvoří kompletní vodíkovo-elektrické hnací ústrojí letounu.
Konsorcium tímto milníkem demonstrovalo přední zkušenosti v oblasti tankování a manipulace s kapalným vodíkem umístněným na palubě letadla.
Podle Prof. Dr. Josefa Kalla, spoluzakladatele a CEO H2FLY tento počin představuje: „ …další milník v naší snaze zdvojnásobit dolet našich letadel HY4. Jedná se o zlomový bod pro následující letní testovací kampaně, které budou demonstrovat proveditelnost využívávání kapalného vodíku jako paliva pro lety na střední a dlouhé vzdálenosti.“
Společnost H2FLY již více než 10 let zkoumá, testuje a zdokonaluje své prototypy, což vedlo k vývoji HY4, čtyřmístného letadla s vodíkovo-elektrickým pohonem, které poprvé vzlétlo v roce 2016.
H2FLY dosáhla za poslední tři roky několika klíčových milníků
V roce 2020 bylo společnosti H2FLY uděleno povolení létat s nejnovější generací letounu HY4, který se vyznačoval plně redundantní architekturou hnacího ústrojí. Po více než 100 vzletech společnost úspěšně prokázala uplatnitelnost řešení vodíko-elektrického pohonu v letectví.
V roce 2021 společnost podepsala strategické partnerství s výrobcem letadel Deutsche Aircraft, díky kterému může spolupracovat na letadlech třídy CS25 poháněného technologií vodíkových palivových článků od H2FLY. Očekává se, že tento klimaticky neutrální letoun bude uveden do provozu v roce 2025.
Začátkem roku 2022 společnost dokončila téměř 124 km dlouhý přelet vodíkového letounu z německého Stuttgartu do Friedrichshafenu. Takový počin znamenal první let osobního letadla na vodíkový pohon mezi dvěma komerčními letišti.
V loňském roce společnost stanovila to, co je považováno za světový výškový rekord pro vodíkové letadlo létající ve výšce 2,2 km, čímž potvrdila pozici společnosti jako lídra v této oblasti.
HY4 je prvním vodíkové-elektrickým letounem na světě
Letoun HY4 představuje první vodíkovo-elektrické osobní letadlo na světě. Vůbec poprvé vzlétlo v roce 2016 a demonstrovalo jak proveditelnost vodíkových technologií v letectví, tak potenciál kapalného vodíku do budoucna.
Společnost H2FLY disponuje silně etablovanou sítí partnerů v průmyslu a vědě a v současné době pracuje na urychlení svého technologického vývoje a komercializaci s podporou německých a evropských partnerství. Očekává se, že během několika let budou vodíková letadla schopna přepravit 40 cestujících na vzdálenost až 2 000 kilometrů.
Mohlo by vás zajímat:
no jo, uz je to dlho od tragedie Hindenburgu, ludia co na dejepise nedavali pozor sa snazia opakovat rovnake chyby
1000 km dolet nyní a 2000 km možná někdy v budoucnu, to je prakticky 1:1 s tím, co lze u letadla na baterie, tak to vidím na další slepou uličku pro vodík. Prostě na jakoukoli dopravu se nehodí, průmysl možná.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se