Rada EU přijala předpis o rozšíření dobíjecích stanic pro elektroauta
Větší počet dobíjecích a plnicích stanic pro auta na alternativní paliva v celé Evropě mají zajistit nová pravidla, na kterých se včera shodly členské země Evropské unie. Předpis má umožnit odvětví dopravy výrazně snížit uhlíkovou stopu, uvádí prohlášení Rady EU. Společnost KPMG ale upozornila, že Česko není na splnění nových standardů dostatečně připraveno.
Po včerejším formálním přijetí v radě bude nové nařízení po létě zveřejněno unijním věstníku. V platnost vstoupí 20. den po tomto vyhlášení. Nová pravidla pak začnou platit šest měsíců po vstupu tohoto nařízení v platnost.
„Nový právní předpis je milníkem naší politiky ‚Fit for 55‘, který zajistí větší veřejnou dobíjecí kapacitu na ulicích ve městech a u dálnic po celé Evropě,“ uvedla španělská ministryně dopravy, mobility a městské agendy Raquel Sánchez Jiménezová.
Španělsko je nyní předsednickou zemí unie „Věříme, že v blízké budoucnosti budou občané moci své elektromobily dobíjet stejně snadno, jako dnes doplňují palivo na tradičních čerpacích stanicích,“ dodala ministryně.
Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) je součástí balíčku „Fit for 55“. Cílem návrhu, který Evropská komise předložila v červenci 2021, je umožnit EU snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 procent ve srovnání s úrovněmi z roku 1990 a do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality.
Podle nového předpisu musí být od roku 2026 dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kW na všech silnicích z páteřní evropské sítě nejdále 60 kilometrů od sebe. Dva roky na to by se nejmenší požadovaný výkon měl zvýšit na 600 kW. Nákladní auta a autobusy by měly mít k dispozici dobíjení každých 120 kilometrů. Vodíkové čerpací stanice mají stát na polovině hlavních silnic EU do roku 2028. Navíc řidiči mají mít možnost platit na dobíjecích stanicích platebními kartami a bezkontaktně bez nutnosti předplatného.
„EU tedy znovu potvrdila, že jednoznačně směřuje k rychlému přechodu na udržitelnou dopravu. Česko však za tímto trendem klopýtá a není na splnění nových unijních standardů dostatečně připravené ani po legislativní, natož praktické stránce,“ míní specialista na evropské právo z advokátní kanceláře KPMG Legal Tomáš Kočař.
Automobilový expert KPMG Jan Linhart pak upozornil, že dostupnost dobíjecích stanic v českých městech i na hlavních dálnicích je nedostatečná a nedosahuje požadovaných standardů. „Rozšíření nabíjecí kapacity si vyžádá nemalé finanční prostředky, které budou tvořeny kombinací investic soukromých firem a dotací z veřejných zdrojů,“ řekl a dodal, že vývoj bude velmi dynamický a na trhu s elektřinou povede k nutnosti zavádění nových technologických řešení s využitím umělé inteligence nebo dálkového řízení dobíjecích míst.
Mohlo by vás zajímat:
CEZko je tradicne zaskoceno. Nasi zastupci v EU zrejme pisou sve poznatky z jednani organu EU uplne zbytecne. V CEZku se uz predcasne slavi zariznuti EURo 7. Pritom prisnejsi cinska emisni norma 6b je uz realitou a kdo chce prodavat spalovak v Cine, musi zvladat normu 6b. Proto nechapu, proc by nezvladli i slabsi EURo 7.
Elektromobily u nás nikdo nechce, protože máme narozdíl od té Číny drahou elektřinu. Nesmyslné regulace a vysoké daně všechno v EU ještě prodražují. Výsledkem je, že v Číně mají levnou elektřinu a levné elektromobily a u nás máme drahou elektřinu a drahé elektromobily.
Ani v Cine nemuzou evropske EV prodat, protoze jsou totalne pozadu. Tesla ma spickovou techniku a spickovou vyrobu kde muzou vydelavat. Evropa proste zaspala a nehodla to dohnat. I lidi zatim nevidi ten prusvih. O to vic to bude bolet.
Lidi už to bolí . Stačí se podívat na učty za energie či ceny zboží v obchodech .
To jsem si oddechl. To by bylo, kdyby se nabíječky stavěly jen tak....
"Rozšíření nabíjecí kapacity si vyžádá nemalé finanční prostředky, které budou tvořeny kombinací investic soukromých firem a dotací z veřejných zdrojů".
To je ta hlavní informace. Hlavně podojit stát/daňové poplatníky.
Na dopravu se dojí většinou jen veřejné finance. Nebo kolik je zde veřejně použitelných silnic a železnic v soukromém vlastnictví?
Pro praktický rozvoj emobility jsou navržené limity dnes již zcela nedostatečné a jejich striktní dodržení způsobí uživatelům velké problémy (to bude počítám případ právě ČR). Ostatně k tomu již máme mnoho zkušeností ze zahraničí (Norsko). Ten limit 400 kW je definován jako celkový výkon nabíjecího hubu, kde pouze jedno z výdejních míst musí disponovat výkonem min. 150 kW. U 600kW limitu pak musí být výdejní místa se 150 kW minimálně dvě. Tedy nejnižší možná kombinace pro 400kW hub je 1x 150kW a 5x 50kW. Jde o to, že 50kW výdejní místo je dnes již beznadějně pomalé a v době dopravních špiček bude působit zahlcení hubu a dlouhé čekací fronty.
Čistě pragmaticky tak buď EU neměla takové limity stanovovat vůbec a nebo je měla stanovit tak, aby prakticky fungovaly. To znamená minimální požadavek od roku 2026 měl být na 4x 150kW a od roku 2028 na minimálně 4x 250kW + 4x 150 kW.
Navýšení limitů by ovšem mohlo vést také k tomu, že se žádná dobíjecí místa nepostaví, protože pro ně nebude připravené distribuční/přenosová soustava a její posílení v daném místě by bylo příliš drahé.
Abych použil analogický příklad, tak si představte navrhnout do požadavků na dostavbu chybějící části pražského okruhu jako minimum střídavý tří pruh (ano, v žádné normální zemi by o tom při realizaci nikoho ani nenapadlo uvažovat, ale my jsme Češi a konkrétně ČEZ divize emobility už na několika místech předvedla, že se zvěrstev v tomto duchu neštítí).
Dnes už máme zkušenosti z reálného provozu a víme, že takovýto hub musí disponovat minimálně 16x 250 kW pro rok 2030, jinak nastanou problémy analogické tomu tří pruhu. A stejně tak víme, že investiční náklady ani technologie nejsou a nikdy nebyly zásadní problém. Tím je a bude (analogicky jako u ostatních liniových staveb) právě získat stavební povolení (pozemky, EIA..)
"investiční náklady ani technologie nejsou a nikdy nebyly zásadní problém" - To je odvážné tvrzení jak pro liniové stavby - dálnice, nebo železnice, financované z veřejných prostředků. Tím spíše pokud by si stavba na sebe měla vydělat sama.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se