Domů
Čistá mobilita
Nizozemské konsorcium předjímá vodíkové komerční lety do roku 2028
Zdroj: Gatwick Airport
Zdroj: Gatwick Airport

Nizozemské konsorcium předjímá vodíkové komerční lety do roku 2028

Nizozemské konsorcium se do roku 2028 chystá prosadit krátkovzdálenostní komerční lety na vodíkový pohon mezi Rotterdamem a Londýnem. Podle konsorcia by zavedení daného leteckého spojení mělo pozitivní vliv nejen na snižování emisí z letecké dopravy, ale i na vznik nových ekonomických a pracovních příležitostí.

Mezi Rotterdamem a Londýnem se bude komerčně létat na vodík do roku 2028. Takový je plán konsorcia ustanoveného v souvislosti s projektem The Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage System (HAPSS), jehož členská základna čítá 17 nizozemských firem, organizací a institucí.  Panuje mezi nimi společné přesvědčení, že se během následujících šesti let stanou environmentálně šetrné komerční lety na krátkou vzdálenost skutečností.

Konstrukčně se uvažované letouny přitom nebudou nijak významně lišit od stávajících modelů. Vodíkové pohonné jednotky s palivovými články budou zavedeny do stávajícího středně velkého turbovrtulového letounu s 40 až 80 místy pro pasažéry. Nádrže s kapalným vodíkem budou umístěny v ocasní části letadla.

Michel van Ierland, nizozemský podnikatel a člen konsorcia, uvedl, že se tato iniciativa stane hybnou silou pro odemknutí zcela nového trhu v hodnotě až 16 miliard eur. Členové konsorcia rovněž věří, že dojde ke vzniku bezmála 1200 nových pracovních míst před odletem prvního vodíkového letadla.

„Toto je velmi zajímavé například pro Skandinávii a Nový Zéland, kde se lidé v souvislosti s lety na krátkou vzdálenost stále soustředí na bateriové technologie,“ uvedl van Ierland.

V důsledku zavádění letounů na vodíkový pohon konsorcium odhaduje zvýšení cen letenek až o 10 %. Zároveň se však přepokládá, že si cestující budou ochotni za environmentálně šetrnější dopravní alternativu připlatit.

Konsorcium HAPSS

HAPSS je partnerství veřejných i soukromých subjektů  výhradně z Nizozemska. Jeho založení bylo iniciováno ze strany Unified International a nizozemské agentury pro regionální ekonomický rozvoj InnovationQuarter.

Mezi jeho 17 členů patří například výrobce letadel Fokker, Technická univerzita Delft, nizozemská vláda nebo Nizozemské královské vesmírné centrum. Jedná se zároveň o příjemce největší části podpory z 383 milionů eur z nizozemského Národního růstového fondu alokovaných pro program Aviation in Transition (Transformace letectví).

„Chystáme se akcelerovat ozelenění letectví. Díky letům na vodík bude nizozemský letecký průmysl opět v čele tohoto odvětví,“ prohlásil Rinke Zonneveld, ředitel InnovationQuarter.

Konsorcium však není první ve stanovení závazků v souvislosti s nasazením vodíkových komerčních letadel mezi Spojeným královstvím a Nizozemskem. ZeroAvia, britsko-americká vývojářská společnost zaměřená na palivové články již dříve oznámila svůj záměr provozovat komerční lety, a to už před rokem 2024.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Ladislav Novák
20. červen 2022, 08:24

Ryzí ideologický PR žvást zaměřený na získání dotací. :-P

Maly Jarda
20. červen 2022, 08:58

Počítám že to jsou ti sami Nizozemci co založili nevládní organizaci na sbírání plastu z oceánu , stálo to desítky milionů dolarů a posbírali asi 20 tun .. ale fotili se u toho rádi a hodně

JVr
20. červen 2022, 09:38

Vypadá, že toto mají promyšlené, když už mají návrh, kde budou nádrže, a pro jaké druhy letadel je to vhodné (krátké vzdálenosti). Měl bych trochu obavy v tomto létat, protože pokud to havaruje, nebude třeba volat záchranáře, ale rovnou pohřebáky s urnami, protože i kremace bude v ceně.

Osobně myslím, že pro tyto účely by se mělo uvažovat i o technologiích hybridních letounů (mezi letadlem a vzducholodí), které díky částečné samonosnosti mohou spotřebovat výrazně méně energie (a jsou bezpečnější), když už jsme u té ekologie. Bohužel tady by to chtělo těch dotací do vývoje mnohem více, a tak se o této cestě tolik neuvažuje.

Peter Zachara
20. červen 2022, 10:07

moj socialny trigger mi vybavil na um Adovo V1 a V2.

Bombardovat Londyn za vlastne peniaze a sucasne spievat oslavne ody.

To je Vesely, alebo Černy humor?

Ladislav Novák
20. červen 2022, 10:21

Jasně. Vzducholodě na vodík. Do toho by se mělo investovat! :-D

Možná by ale bylo rozumnější investovat jen zlomek dotací do výuky FYZIKY pro ZELENÉ DĚTI, případně i pro všechny ty EUrokomisaře a zbytečné parazity, kvůli jejichž fyzikální i ekonomické negramotnosti se budou nesmyslně utrácet (a utrácejí) tisíce miliard EUR za totální nesmysly bez užitku.

Peter Zachara
20. červen 2022, 10:25

lacnejsie riesenie by bola podmienka, nemal si z fyziky za jedna, tak sa do nicoho zeleneho nemontuj.

Petr prochaska
20. červen 2022, 11:16

Mezi Rotterdamem a Londýnem jezdí několikrát za den vlak, který danou vzdálenost zvládne za 3 a půl hodiny. Vodík je nesmysl.

JS
20. červen 2022, 16:41

Já vám nějak nevím. Mně se zdá, že tady se pro samé vodíkové nadšení zapomnělo, proč se vlastně dekarbonizuje. CO2 je skleníkový plyn. Vodní pára je ještě silnější skleníkový plyn. Palivové články na vodík vyrábí jako vedlejší produkt vodu. Vodíková letadla tedy budou ve výšce kolem 10 km nad zemí rozprašovat vodní páru, která má výrazně vyšší "skleníkový" potenciál. Není to trochu na hlavu postavené? Nebo se pletu?

Láďa
20. červen 2022, 16:56

Pokud ta letadla budou emitovat páru (nebo kapalnou vodu) tak v té výšce ihned zmrzne a spadne dolů. Jinak páry v ovzduší je tolik že tenhle přínos lze zanedbat.

Ladislav Novák
20. červen 2022, 17:06

Co Čech, to klimatolog... :-P

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se