Vláda podpoří stavbu nabíjecích stanic pro nákladní auta
Vláda se chystá finančně podpořit stavbu dobíjecích míst, která umožní rozvoj elektromobiliy v nákladní silniční dopravě. Tento týden vypisuje první výzvu za jednu miliardu korun a chystá druhou se stejným objemem peněz. Naopak se vláda nechystá finančně podpořit dopravce při nákupu elektrických nákladních aut, řekl dnes na brněnské konferenci o nákladní elektromobilitě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle plánů vlády by měla vzniknout dobíjecí místa na síti TEN-T, tedy na dálnicích a silnicích první třídy, každých 60 kilometrů do roku 2030. Na každém místě má být podle Kupky devět dobíječek. „Je potřeba, aby infrastruktura byla konkurenceschopná ve srovnání s okolními státy,“ řekl Kupka. Kromě dobíjecích stanic u hlavních tahů chce stát podpořit stavbu dobíjecích stanic v areálech dopravců.
Zástupci technologických a energetických firem i Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů však varovali před tím, aby infrastruktura neměla před elektrifikací vozového parku příliš velký náskok. Důvodem je vysoká finanční náročnost výstavby a údržby. Zároveň je vývoj technologií poměrně rychlý, a pokud by nebyla dobíjecí stanice dostatečně vytížená, ekonomicky by se nemusela její stavba a provoz vyplatit.
Podle Kupky je potřeba důkladně sledovat vývoj elektromobility ve světě, vývoj technologií a alternativních pohonů a včas na novinky reagovat. Na Green Deal a elektromobilitu je podle něj potřeba se dívat s rozumem a přinášet realistická řešení. „Každý řeší svoji budoucnost a to, kde budou žít naše děti. Green Deal má po celém světě jiné jméno, ale stejný směr,“ zmínil Kupka. Je podle něj přirozené hledat cesty udržitelnějšího průmyslu i udržitelnější dopravy.
Jelikož stát nehodlá podporovat nákup elektrických nákladních aut, musí podle Kupky i Pokorného existovat jiné motivační faktory pro dopravce, aby si nekoupili kamion na naftu, ale na elektřinu. Kupka zmínil, že například už existují v Německu či v Rakousku firmy, které od dodavatelů a subdodavatelů vyžadují dopravu bez uhlíkové stopy. Dále je to například úleva na mýtném.
Mohlo by vás zajímat:
E-kamiony jsou super! Místo nákladu tahají baterky... a to se vyplatí mít 2x dražší náklady na t/km než naftové kamiony...
Máte pravdu , ale ne zcela , to co píšete platí na velké vzdálenosti , ale do 100km ? Tam baterie nemusí být nutně tak veliká pokud se kamion se při každém začátku trasy nabije.
"Kupka zmínil, že například už existují v Německu či v Rakousku firmy, které od dodavatelů a subdodavatelů vyžadují dopravu bez uhlíkové stopy"
V tom pripade, ale elektricky kamion nie je riesenim. To asi teda budu musiet vozit naklad na bicykloch
dálkovou trasu dají po železnici, tam je e-tahač nesmysl, a na krátkých trasách by to mohli popostrkovat bateriovou dodávkou, v rámci města to budou bicykly, také s baterkama
CO2 neutrální není žádná lidská činnost, jen vršíme blbost na blbost aby si někdo mohl připadat "lepší", o tom to celé je.
Lepší za cizí peníze!
Nebo ty nabíječky a ty nákladní auta kupují ty firmy, co chtějí tu dopravu?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se