24. září 2021
Aktuální výroba v ČR
Vláda podpoří stavbu nabíjecích stanic pro nákladní auta

Vláda se chystá finančně podpořit stavbu dobíjecích míst, která umožní rozvoj elektromobiliy v nákladní silniční dopravě. Tento týden vypisuje první výzvu za jednu miliardu korun a chystá druhou se stejným objemem peněz. Naopak se vláda nechystá finančně podpořit dopravce při nákupu elektrických nákladních aut, řekl dnes na brněnské konferenci o nákladní elektromobilitě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle plánů vlády by měla vzniknout dobíjecí místa na síti TEN-T, tedy na dálnicích a silnicích první třídy, každých 60 kilometrů do roku 2030. Na každém místě má být podle Kupky devět dobíječek. „Je potřeba, aby infrastruktura byla konkurenceschopná ve srovnání s okolními státy,“ řekl Kupka. Kromě dobíjecích stanic u hlavních tahů chce stát podpořit stavbu dobíjecích stanic v areálech dopravců.
Zástupci technologických a energetických firem i Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů však varovali před tím, aby infrastruktura neměla před elektrifikací vozového parku příliš velký náskok. Důvodem je vysoká finanční náročnost výstavby a údržby. Zároveň je vývoj technologií poměrně rychlý, a pokud by nebyla dobíjecí stanice dostatečně vytížená, ekonomicky by se nemusela její stavba a provoz vyplatit.
Podle Kupky je potřeba důkladně sledovat vývoj elektromobility ve světě, vývoj technologií a alternativních pohonů a včas na novinky reagovat. Na Green Deal a elektromobilitu je podle něj potřeba se dívat s rozumem a přinášet realistická řešení. „Každý řeší svoji budoucnost a to, kde budou žít naše děti. Green Deal má po celém světě jiné jméno, ale stejný směr,“ zmínil Kupka. Je podle něj přirozené hledat cesty udržitelnějšího průmyslu i udržitelnější dopravy.
Jelikož stát nehodlá podporovat nákup elektrických nákladních aut, musí podle Kupky i Pokorného existovat jiné motivační faktory pro dopravce, aby si nekoupili kamion na naftu, ale na elektřinu. Kupka zmínil, že například už existují v Německu či v Rakousku firmy, které od dodavatelů a subdodavatelů vyžadují dopravu bez uhlíkové stopy. Dále je to například úleva na mýtném.
Mohlo by vás zajímat
28. září 2021
4. říjen 2021
4. říjen 2021
11. říjen 2021
12. říjen 2021
15. říjen 2021
26. říjen 2021
Komentáře (6)
E-kamiony jsou super! Místo nákladu tahají baterky... a to se vyplatí mít 2x dražší náklady na t/km než naftové kamiony...
Máte pravdu , ale ne zcela , to co píšete platí na velké vzdálenosti , ale do 100km ? Tam baterie nemusí být nutně tak veliká pokud se kamion se při každém začátku trasy nabije.
"Kupka zmínil, že například už existují v Německu či v Rakousku firmy, které od dodavatelů a subdodavatelů vyžadují dopravu bez uhlíkové stopy"
V tom pripade, ale elektricky kamion nie je riesenim. To asi teda budu musiet vozit naklad na bicykloch
dálkovou trasu dají po železnici, tam je e-tahač nesmysl, a na krátkých trasách by to mohli popostrkovat bateriovou dodávkou, v rámci města to budou bicykly, také s baterkama
CO2 neutrální není žádná lidská činnost, jen vršíme blbost na blbost aby si někdo mohl připadat "lepší", o tom to celé je.
Lepší za cizí peníze!
Nebo ty nabíječky a ty nákladní auta kupují ty firmy, co chtějí tu dopravu?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.