24. září 2021
Aktuální výroba v ČR
WSJ: Globální vývoz automobilů roste, pomáhají státní podpory elektromobilům

Vývoz automobilů z Evropy a z Asie prudce roste, zejména ale díky tomu, že Spojené státy a další země poskytují dotace na nákup elektromobilů. Prodejci navíc doplňují zásoby, které ani teď nedosahují úrovně před pandemií nemoci covid-19. Rozmach obchodu s automobily je v kontrastu s širším vývojem vývozu, který naopak slábne, hlavně kvůli zpomalování globální ekonomiky. Tento trend nabízí pohled na to, jak snahy západních zemí o přijetí politiky, jejímž cílem je stimulace domácí výroby a odmítání fosilních paliv, způsobují změny ve světovém obchodě, napsal deník The Wall Street Journal (WSJ).
Z Německa, evropské průmyslové velmoci, vyvezli výrobci za deset měsíců do letošního října zhruba 2,6 milionu nových osobních aut. To je podle německého svazu automobilového průmyslu o deset procent více než před rokem. Jižní Korea a Japonsko zaznamenaly zrychlení vývozu aut, částečně díky daňovým úlevám pro elektromobily v USA. Čína začátkem letošního roku předstihla Japonsko a stala se největším vývozcem automobilů, částečně díky prodeji do Ruska a díky vývozu elektromobilů od domácích výrobců, jako je BYD, i od zahraničních značek, jako je například americká Tesla.
Ve srovnání s průměrným měsíčním vývozem v roce 2021 vzrostl vývoz aut z Číny ve třetím čtvrtletí o 71 procenta, uvedla společnost Oxford Economics. Vývoz aut z Jižní Koreje se ve stejném období zvýšil o 36 procent a z Japonska o 18 procent. Vývoz aut i automobilových dílů z Thajska pak stoupl o 13 procent. Neautomobilový vývoz z těchto čtyř zemí ve stejném období o 5,4 procenta klesl. To ukazuje, jak se vývozu aut daří odolat širšímu trendu oslabení prodeje v zahraničí způsobenému tím, že spotřebitelé a podniky omezují výdaje v reakci na vyšší úrokové sazby.
Automobilový průmysl patřil v době pandemie k nejvíce zasaženým odvětvím, protože nedostatek polovodičů měl negativní dopad na celosvětovou výrobu. Zásoby prodejců v USA a dalších velkých zemích se v roce 2021 vyčerpaly a doba vyřízení objednávek se prodloužila. Asijské automobilky se od té doby předhánějí, aby dohnaly ztrátu, uvedl ekonom Oxford Economics Alex Holmes. Potřeba doplnit skladové zásoby je jedním z faktorů, které letos podpořily vývoz.
Asijští vývozci aut pak těží z přechodu na elektromobily. Největší prospěch z toho má Čína, jež se na trhu s elektromobily dostává do popředí díky rostoucímu počtu domácích výrobců, kteří se snaží proniknout na zahraniční trhy, a také automobilka Tesla, která vyrábí mnoho svých aut v Šanghaji.
Přetlak výroby v Číně ale už zvyšuje napětí ve vztazích s obchodními partnery. Evropská unie v říjnu kvůli záplavě dovozu čínských elektromobilů zahájila vyšetřování, zda čínské automobilky nevyužívají nelegální státní subvence. Na americkém trhu se ale zatím čínské automobilky příliš neprosadily kvůli obchodním sporům mezi Pekingem a Washingtonem. Jiní asijští vývozci, zvláště z Japonska a Jižní Koreje, však využívají podpor americké vlády k nákupu elektromobilů.
Velkou otázkou zůstává, jak dlouho tento růst potrvá. Ekonomové tvrdí, že postpandemický efekt doplňování zásob pravděpodobně brzy odezní. Očekává se, že americká ekonomika v příštím roce zpomalí, protože se projeví vliv dosavadního zvyšování úrokových sazeb. Očekává se také, že rovněž Evropa bude ztrácet dech, možná i sklouzne do recese.
„Je zde riziko, že dodávky aut z Asie mohou v příštím roce ochladnout,“ uvedl ekonom banky HSBC Frederic Neumann.
Dodal, že elektromobily z Číny budou pravděpodobně i nadále zvyšovat podíl na globálním trhu díky ohromné výrobní kapacitě v zemi. Širší obchodní signály z Asie, jako jsou nevyřízené vývozní objednávky, však naznačují, že globální obchod zůstane pravděpodobně ještě nějaký čas pod tlakem.
Mohlo by vás zajímat
28. září 2021
4. říjen 2021
4. říjen 2021
11. říjen 2021
12. říjen 2021
15. říjen 2021
26. říjen 2021
Komentáře (1)
Takže Evropa opět o parník nejhorší.
Čína +71 %
Jižní Korea +36 %
Japonsko +18 %
Thajsko +13 %
Evropa +10 %
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.