Čínský demonstrační jaderný projekt malého modulárního reaktoru HTR-PM zvládnul studené zkoušky
Čínský demonstrační projekt malého modulárního jaderného reaktoru v Shidaowan úspěšně absolvoval studené funkční testování. Cílem testů bylo ověřit primární okruh reaktoru spolu s pevností a těsností všech pomocných potrubí. Výstavba tohoto demonstračního projektu heliem chlazeného reaktoru s výkonem 210 MWe začala v roce 2012. Reaktor spadající do IV. generace jaderných reaktorů se pravděpodobně stane jejím prvním zástupcem v provozu.
Demonstrační projekt nového vysokoteplotním plynem chlazeného reaktoru (high-temperature gas-cooled reactor HTGR) HTR-PM v Shidaowan v čínské provincii Shandong, dle společnosti CNNC úspěšně zakončil studené funkční testy. Projekt se skládá ze dvou modulárních reaktorů s tepelným výkonem 250 MW a turbíny s generátorem o výkonu 210 MWe. Řadí se tak do čtvrté generace jaderných reaktorů.
„Nejnovější testy prokázaly výrobní a inženýrskou kvalitu hlavních reaktorových systémů a položily pevný základ pro urychlení industrializace vysokoteplotních plynem chlazených reaktorů,“ uvedla v prohlášení společnost CNNC.
Během studených funkčních testů byla prověřena kvalita primárního okruhu za vyššího než provozního tlaku. Místo vody, která se pro zkoušky používá v běžných reaktorech, byl jako testovací médium použit stlačený vzduch s heliem. Systém byl během zkoušek natlakován až na 8,9 MPa a následně byl po dobu 24 hodin tlak udržován na hodnotě 8 MPa.
Demonstrační projekt, který se začal stavět v roce 2012, má na starosti konsorcium společností v čele s China Huaneng (47,5 %), CNNC (32,5 %) a Tsinghua University’s Institute of Nuclear and New Energy Technology (20 %). Tlakové nádoby obou reaktorů byly instalovány během roku 2016, letos v červenci pak projekt vstoupil do fáze uvádění do provozu.
V plánu je dalších 18 reaktorů
Čína plánuje v místě demonstračního projektu vystavět dalších 18 reaktorů typu HTR-PM. Kromě bloku ve složení dva reaktory a 210 MWe turbína jsou ve hře i větší bloky HTR-PM600 v konfiguraci se šesti reaktory a 650 MWe turbínou. Studie proveditelnosti této větší varianty probíhají na dalších pěti místech v Číně, jedním z nich je například jaderná elektrárna Sanmen. V elektrárně Sanmen přitom jako první došlo ke zprovoznění jaderného bloku typu AP1000.
Zdroj úvodní fotografie: CNNC
Mohlo by vás zajímat:
U nás máme první návrhy na papíře a realizace možná cca za 30 let u nich už to za pár měsíců poběží. Jestli si někdo myslí, že tím, že udělá sankce na Čínu za to, ho předehnala se mu budou ve světě prodávat jeho zastaralé technologie, tak se mýlí.
U nás se plánuje vysokoteplotní, plynem chlazený reaktor? To je mi novinka.
To jsem napsal ? Píšu o návrhu na papíře ne návrhu na výstavbu a myšleno byly malé modulární reaktory. Některé návrhy jsou pěkné, třeba ten na Dukovanské vyhořelé palivo.
Aha, tak pak ovšem nevím, jak jste přišel na to, že tu první malý modulární reaktor bude možná cca za 30 let. Logicky se čeká na nějaký "proof of concept", který těžko bude dělat ČR. Možná s výjimkou toho Teplatoru.
Opravdu směřuje vývoj EU správným směrem?
Jsou oblasti, kde je EU v čele. Bohužel se jedná o oblasti, kde být v čele nikdo jiný být nechce. Jen namátkou: počet pohlaví člověka.
No, mám bohužel podobné mínění...
Oficiálně jsme "velmocí soft-power". Bohužel to v praxi často znamená to čemu Americká média občas říkají EuroUnionizace politiky, tj. jen věčné schůzování a vydávání prohlášení =/
Je to stejné jako s vlaky .U nás si to "svištíme" Pendolinem - max. 160 , v Číně ale rychlovlaky - 350. V Číně jsou v budování mobilních 5 G sítí nejdál na světě , my se po nich zatím jen poohlížíme. Stále rychleji ztrácíme kontakt se špicí vývoje.
To ne jen my, ale celý západ. Zbyla jen ta nabubřelost a nadřazenost nad ostatními národy. Přitom to není pouze jaderná energetika nebo rychlovlaky. Mnohé čínské zboží se tady dá koupit za rozumnou cenu za cca 3 roky co se to u nich už prodává za pár korun. Krom toho jak Rusko, tak Čína předvedli celému západu jak se dělá vakcína na COVID. Zatím-co u nás se bude patrně prodávat ta západní pod podmínkou, že výrobce nenese žádnou odpovědnost za dlouhodobé poškození zdraví po dobu 4 let od aplikace vakciny - tomu říkám opravdu bezpečnost na prvním místě (možná tak pro výrobce vakciny).
Josef - článek je o reaktoru HTR-PM. Není o vakcínách na covid. Držte se prosím tématu, abychom neklouzali na úroveň diskuzí pod články na novinkách.cz
V tom se mýlíte, jsou to spojené nádoby. V normálním světě, když má někdo něco co potřebujete a nemáte tak si to od něj koupíte zvláště pak když Vám to prodá za dobrou cenu, ale my si to od něj z politických důvodů nekoupíme a vezmeme horší a dražší výrobek hlavně že je ze západu a z principu je jedno jestli je to JE, 5G nebo vakcina na covid. Prostě nás to poškodí a výsledkem je naše další zaostávání. Já myslím, že to do diskuse patří, protože jaderná energetika je tímto myšlením u nás zasažena více než cokoli jiného.
Jinak abych odbočil z tématu dnes Čína vynesla první 6G satelit - 100x rychlejší síť než technologie 5G, kterou ještě nemáme k 6G se dostaneme vlastními silami tak za 15 let. To už bude naše technologická ztráta proti Asii podobně propastná jak byla v bývalém komunistické bloku proti západu, tím budeme v technologiích a lehkém průmyslu naprosto nekonkurenceschopní. Bránit se tomu lze jedině tak ,že si vyberete segmenty trhu do kterého investujete svoje omezené zdroje a držíte se tam na špičce jenže předpoklad pro takovou politiku je volný obchod , pokud to nemáte vyhrává silnější uskupení což je asijská unie - více prodaných výrobků = lze platit více lidí ve vývoji a tím je rychlejší pokrok. Je to v celku jednoduchá matematika stejně jako ten důvod pokroku v Jaderných technologiích v Rusku nebo Číně pokud nestavíte JE nemáte z čeho platit inženýry a naopak.
Můžete namítnout, že místo JE máme OZE ano jenže ty jsou materiálově náročné a protože nemáme ty materiály jako je ocel, měď, hliník no tak nás cenově válcují opět ty státy ,které to mají - Čína její výroba FV panelů například. TO ale u JE není tam je materiálová potřeba z velké části uspokojena zemí příjemce a dodavatel dodává jen relativně malé, ale technologicky složité komponenty jako je reaktor, řídící systém, turbína atd. Vyklizení tohoto pole západem, které rádo obsadilo Rusko s Čínou byla proto velká chyba.
To je sporné.
Pokud je plánem západu už nové atomky nestavět.
Pak bylo správné rozhodnutí od dalšího vývoje upustit.
A nebo je výsledkem právě toho vašeho zmíněného zúžování právě opuštění vývoje jádra.
Já nevím, když byl západ na špičce - spolu s Ruskem proč vyklidit pole ? Další věcí máte obor kde jste na špičce a pak to odpískáte a zvolíte horší OZE to přece nemá logiku. Víte v čem jsme na špičce - v automobilech se spalovacím motorem většina automobilek světa je horší než ty evropské. A co děláme ničíme si svoje vlastní výrobce a nutíme je k přechodu na elektromobilitu ta auta jsou přitom horší a je v nich na ekonomické špičce Čína a technologické USA díky Tesle. Není to hloupost nenechat si ještě nějaký čas spalovací motory, když jsme v nich dobří a dobře se prodávají alespoň do doby, než evropské automobilky doženou Teslu ?
Z EU se nejvíce vyváží stroje a automobily je to skoro polovina exportu....
Ta nabubřelost a nadřazenost je přesně to co mi na naší kultuře nejvíc vadí. Neumíme sice postavit 5G síť ani JE na čas, ale zjevně to nenarušilo naši mentalitu: "Nejen že víme nejlíp jak by měli ostatní řešit svoje problémy, ale máme i právo jim to naše řešení nutit"
A opravdu tu 5G síť potřebujeme?
Nemáme prostě jen priority pro vědu nastaveny jinde?
Např. na zakřivení banánu a označování Rumu?
Nebo na snižování CO2 emisí ať to stojí co to stojí.
Dobře a jak tu bezpečnost ev. následné kompenzace řeší v Rusku? Když už chcete srovnávat.
Víte, ve zdravotnictví je ten schvalovací proces po dost průšvizích záměrně tak dlouhý, aby se dalo všechno odladit, vychytat atd. Pokud tak někdo spěchá s vývojem něčeho na politickou objednávku (vakcína na covid politická objednávka je), tak bude chtít také krytí pokud je pro rychlost použit do jisté míry nestandardní postup.
Je to politická objednávka. Já nemám rád farmaceutické giganty, ale ta dlouhá doba vývoje léčiv má i svoje dobré důvody, a zrovna u vakcín to platí 10-násobně. Je to objektivně kontroverzní.
Loudile,
znáte vůbec historii koridorů? Ano v 90 se mimo nápadu na zrušení asi třetiny sítě uvažovalo jestli začít stavět okamžitě podle TNŽ na 160, nebo čekat 5-10 roků než se překlopí západní normy pro rychlosti nad 160km/h. No a zvolilo se modernizování na 160. Mezi 160 a 165km/h (granulace rychlostí je po 5km/h), respektive 200km/h je z pohledu norem a požadavků daleko větší než mezi 165 a 350km/h.
Primárním problémem u nás je stále ještě existence přejezdů a nízkých peronů s úrovňovým přístupem přes koleje, to je jenom důsledek omezených prostředků v 90. nově budované zastávky a stanice už toto nemají, tedy ty na koridorech, s přejezdy je to horší, jinak koleje a trakční vedení těch 200-230km/h dává, zkoušelo se to mezi Modřicemi a Břeclaví několikrát. Obdobně máte koridor z Břeclavi na Přerov, z Chocně do Kolína. Mělo by to s místními propady dávat více než 160km/h. Ale jsou tam přejezdy a nízké perony a to se musí pomalu přebudovávat.
Víte vůbec k čemu ta 5G síť je? Jste si jistý že je to efektivní řešení? Lidová Čína na mnoho věcí jako je ekonomická efektivita nemusí hledět, takže jim klidně trať na 350 někam do horní dolní vyjde, ale novostavba na 350 mezi Prahou a Brnem vyjít nemusí ani pokud započítáte Vídeň a Berlín na koncích.
To carlos
Nevím k čemu jsou malé zemi jako ČR rychlovlaky. Při funkční dálniční síti lze projed ČR od jihu k severu za 3 hodiny o západu k východu za 4,5 takže typická cesta trvá max polovinu což vede na to ,že cesty autem jsou okolo 2 hodin jen zpoždění, které máte dopravou na nádraží z nádraží atd. už nemůže žádný rychlovlak při těchto malých vzdálenostech vynahradit. Investice do koridorů jsou neekonomické a zbytečné jsou to doslova vyhozené peníze.
TEN-T, stačí? Železniční síť ČR je součástí sítě EU kde se bavíme o úplně jiných vzdálenostech a časech. Další věc je že koridory slouží i pro nákladní dopravu a v momentě kdy bude k dispozici rychlá železniční trať pro směr na Moravu tak se jejich kapacita výrazně uvolní právě pro dopravu nákladní.
Cesta vlakem je:
levnejsi
bezpecnejsi
zelenejsi
pohodlnejsi/efektivnejsi (tady zalezi, zda si zdrimnete,pustite film a nebo pracujete)
To samo podle mne uplne staci.
A navic jak psal Carlos.
Kazdy kontejner ktery jede na vlaku, nemusi zabit kapacitu dalnice a taky cas ridice kamionu...
win win
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se