Nový vynález přináší lepší budoucnost pro vodíkovou energetiku

DomůAkumulace energieNový vynález přináší lepší budoucnost pro vodíkovou energetiku

Průlomový vynález využívá nově vytvořený molekulární katalyzátor k efektivnímu rozdělení vody pomocí elektrolýzy pro získání čistého vodíku, který se dá posléze uskladnit. Rozdělení vody pomocí elektro-chemické reakce na vodík a kyslík se využívá pro vytvoření vodíkového paliva a kyslík se uvolňuje jako vedlejší produkt. Energie použitá na rozdělení molekuly H2O se uloží v samostatném vodíku a zpětnou reakcí s kyslíkem se opět uvolní.

Vodíkové palivo se využívá již delší dobu. Průlomový je však nově vynalezený a patentovaný katalyzátor, který proces přeměny elektřiny na uvolnění vodíku dělá mnohem efektivnějším a s menšími energetickými ztrátami. Navíc nový katalyzátor lze jednoduše aplikovat na kteroukoliv elektrodu, čímž lze dosáhnout rychlého ekonomického využití.

Využívání solární energie je ve svém jádru velice problematické, protože možnosti regulace jsou minimální. Bohužel neexistuje ani žádný smysluplný způsob ukládání této energie ve velkém měřítku, aby se nemusela ihned využít. Právě zde má vodíkové palivo největší potenciál. Elektřina ze solárních panelů se efektivně využije na vytvoření vodíkového paliva z vody a to lze později využít v době, kdy bude energie potřebná.

Vodík je obecně považován za energeticky dobře využitelný a je šetrný k životnímu prostředí. Bohužel stroje využívající vodík jsou pouze tak ekologické, jako je výroba vodíku. V současné době se 90 % vodíkového paliva vyrobí pomocí fosilních paliv. Pokud tedy chceme ekologicky čistý vodík, je potřeba zajistit “čistý“ proces přeměny. Zároveň by se tím odboural i největší problém většiny obnovitelných zdrojů jako jsou solární a větrné elektrárny, který spočívá v nemožnosti plánování a regulace výroby elektrické energie.

Vědecký tým, který vytvořil nový katalyzátor, si od svého vynálezu slibuje hodně. Vodíkové palivo je mnohem vhodnější pro uskladněním energie než například baterie, protože se dá použít i ve velkém měřítku, například i pro pohon u letadel.

O tom, že vědecký tým přišel na něco opravdu průlomového, svědčí i fakt, že se o nový katalyzátor aktivně zajímá hned několik velkých energetických společností.

 

Zdroj úvodního obrázku: cleantechnika.com