Domů
Elektřina
CNBC: Na pokraji energetické krize je kromě Číny i Indie
Uhelná elektrárna EnBW Karlsruhe. Zdroj: www.enbw.com

CNBC: Na pokraji energetické krize je kromě Číny i Indie

Elektřina
20 komentářů
13. říjen 2021, 10:41
ČTK

Na pokraji energetické krize se kromě Číny ocitl i další asijský gigant, Indie. Většina uhelných elektráren v Indii má kriticky nízké zásoby uhlí, a to v době, kdy ekonomika oživuje a zvyšuje se poptávka po elektřině. Uhlí se přitom na výrobě elektřiny v Indii podílí zhruba 70 procenty, upozornil server CNBC.

Vládní údaje ukázaly, že k 6. říjnu mělo 80 procent ze 135 indických uhelných elektráren zásoby na méně než osm dní. Více než polovina z nich měla zásoby na dva dny nebo méně. Pro srovnání za poslední čtyři roky průměrné zásoby uhlí v elektrárnách stačily na přibližně 18 dní, uvedla ředitelka výzkumu ratingové společnosti CRISIL Hetal Gándhíová. Podle ní by se do prosince mohla úroveň zásob zvýšit na osm až deset dní, na běžnou úroveň 18 dní se však zřejmě nepřiblíží nejméně do března.

Případná energetická krize by měla okamžitý dopad na rodící se hospodářské oživení Indie, ke kterému přispívá převážně průmyslová aktivita, upozornil ekonom Société Générale Kunal Kundu.

Indie má vysoké domácí zásoby uhlí, i tak je ale třetím největším dovozcem uhlí na světě. V posledních měsících se však kvůli výraznému rozdílu mezi cenami za dovoz uhlí, které prudce vzrostly, a domácími cenami uhlí dovoz výrazně snížil.

Od dubna do srpna se ale prudce zvýšila poptávka po energii, protože ekonomika začala nabírat na rychlosti po druhé vlně epidemie covidu-19. Oživení ekonomiky bylo rychlejší, než mnoho ekonomů čekalo. Elektrárenské společnosti měly nízké zásoby uhlí a nečekaly letos prudký růst poptávky, dodala Gándhíová. Navíc se snížila výroba elektřiny i z dalších zdrojů – vody, plynu a jádra. K tomu přispělo méně srážek, prudký růst cen plynu a odstávky jaderných elektráren z důvodu údržby.

Dodávky domácího uhlí pak omezily logistické problémy v monzunovém období. Společnost Coal India, která se na domácí těžbě uhlí podílí více než 80 procenty, měla sice k dispozici dostatečné zásoby v dolech, v období dešťů však bylo mnoho tras zaplaveno a byl problém s přepravou uhlí.

O cenách uhlí v Indii rozhoduje převážně státní Coal India. Když ceny v zahraničí prudce rostou, domácí ceny se nezvyšují tak výrazně, protože by to ovlivnilo ceny elektřiny a inflaci. Elektrárenské firmy tak nejsou schopné přenést vyšší náklady na většinu spotřebitelů. Kdykoliv se tak dovozní ceny uhlí výrazně zvýší, zájem dovážet uhlí a vyrábět z něj elektřinu klesne, upozornila Gándhíová.

Indický ministr pro energetiku Rádž Kumár Singh údajně varoval, že krize v dodávkách by mohla trvat až šest měsíců. Indické úřady se však snaží rozptýlit obavy z nedostatku dodávek. Ministerstvo pro uhlí v neděli uvedlo, že země má dostatek uhlí, aby uspokojila poptávku elektráren, a obavy z narušení dodávek jsou neopodstatněné a mylné.

Analytici však dodávají, že vzhledem k vysoké závislosti Indie na elektřině z uhlí mohou být domácí dodávky přesměrovány do elektráren od průmyslových odvětví, jako je výroba ocele a cementu. To v každém případě způsobí krátkodobý pokles aktivity. Navíc je pravděpodobné, že ceny elektřiny kvůli drahému uhlí z dovozu porostou, což může podpořit inflační tlaky.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
energetik
13. říjen 2021, 10:57

V Libanonu už také došlo uhlí. To mají všichni z toho že nepřidali ke Green Dealu a mají málo OZE. Tak jim třeba.

fghfdgh
13. říjen 2021, 13:34

A není to spíš tím, že se kvůli Green Dealu neinvestovalo do rozšiřování uhelných dolů a následné infrastruktury, spíš naopak vše se utlumovalo? A pak snížení výroby OZE nutí uhelné elektrárny k větším dodávkám, k tomu potřebují více uhlí, které pak chybí?

Carlos
13. říjen 2021, 14:30

Ne, Libanon má problémy dlouhodobě a peníze na nákupy neměl už před tím, to je systémová vada v té zemi spojená taky s tím jak tam funguje energetika a společnost. V momentě kdy šlo het silo ve Bejrůtu tak se vědělo že stát nemá peníze na nákup nové várky obilí, klidně na zajištění jídla mohly padnou fondy na uhlí. O problémech v energetice tam jsem četl už někdy ve 2018/19. Navíc Libanon nemá důvod k tomu spoléhat na uhelné elektrárny v takové míře, má slunce i vítr na moři/pobřeží a patří k zemím které mají štěstí na hory s vodou, takže si může klidně postavit PVE s dost vysokým spádem, 500 a více metrů tam není problém.

A jinak Energetik má pravdu, pokud by se více investovalo do OZE, tak bude klesat roční úhrnná spotřeba paliv.

Nemusíme ani chodit do Libanonu, podívejte se jak to (ne),funguje u nás. Jezy na Ohři zhusta bez elektráren, přečerpávačky z VD na Vltavě, nic (a na dvě existuje/existoval záměr). Zapojování FVE deset let v podstatě nic. Efektivní využití biomasy, nonexistentní (to co se dělá v Gödingu není efektivní), zvyšování efektivity nakládání s importovanými palivy, pomlčme, náhrada skládkování spalováním, spatný vtip. Dodávky čištěného bioplynu do plynofikace, také nejsou rozšířené...

Ano všechno to jsou drobky, ale pokud to posčítáme, je to už pěkný kus koláče který teď chybí.

energetik
13. říjen 2021, 16:13

Green Deal v Libanonu a Indii? Jste upadl ne? A v Číně se o něj jen mluví hlavně z důvodu aby vypadali lépe před svými zákazníky. Státy velmi závislé na fosilech jsou na tom teď hůře, Green Deal ne Green Deal a tak to má být, tak je to správné. I na Poláky brzy dojde a dostanou účet za škody.

Petr
28. duben 2023, 16:21

Čína má nejrychlejší rozvoj obnovitelných zdrojů na světě.

Mirek
13. říjen 2021, 12:45

Čína nestačí vyrábět pro celý svět a výrobky ani nestačí transportovat.

Je světovou jedničkou v OZE a staví asi 17 jaderných reaktorů najednou. Staví i uhelné elektrárny (loni byl výkon nových uhelných elektráren třikrát větší než výkon všech našich elektráren dohromady). A přesto to nestačí.

Lukas
13. říjen 2021, 14:26

Sme brutalne konzumni, ked som mojmu rakuskemu sefovi povedal, ze uz mam 3,5 roka mobil xiaomi ktory stal 230€ tak skoro odpadol, on ma kazdeho pol roka novy iphone, alebo samsung. Tato nasa konverzacia zacala ale pri tom, ked sa ma opytal kedy si uz kupim nove auto, lebo to co som kupoval tiez ako nove ma uz 4 roky a staci aby som mu povedal a vybavi mi zlavu na nove bmw 20%, usmial sa a povedal ze preto ma kazde dva roky nove auto a tie ojazdene co mal, ma kupcu v rumunsku. Ked kupuje nove auto, zavola rumunovi, ktory si pre to ,,stare,, pride do par dni.

Carlos
13. říjen 2021, 15:02

Pokud ty věci nevyhazuje, ale takto posílá, tak, třeba u aut, urychluje obměnu vozového parku a k více lidem se tak dostává modernější a bezpečnější vůz. Eventuálně se k někomu dostane levnější telefon a podobně. Nakupovat "rychloobrátkově" zboží, vybavení, elektroniku... a pak ji během roku dvou prodat není zase takový problém, ten člověk co si kupuje takovýto výrobek by si pravděpodobně nějaký podobný stejně koupil.

hellokitty
13. říjen 2021, 19:18

no ale co potom s tym dalej s tymto rychloobratkovym zbozim? skonci na skladke elektroodpadu

ja som kupoval v roku 2017 v bazare telefon z roku 2015 za 1000 korun a pouzivam ho dodnes

Carlos
13. říjen 2021, 14:46

Říká Vám něco takový tofu-dreg* (tofu-dreg project)? To je terminus technicus a pochází to z Lidové Číny. On ten jejich brutální růst není tak úplně skvělý jak by se mohlo zdát a i jejich elektrárny nebývají, zejména ty konvenční a mimo světla reflektorů, úplně tip ťop kvality, třeba elektrárny dodané do Afriky jsou provozovatelné jenom na poloviční výkon.

Jinak ČLR je asi 130x větší co do počtu lidí než ČR, tady mít jen nějakých 60GW není moc a přijde mi to málo. A jejich ekonomika není asi úplně taková jakou se ji snaží prezentovat. To co by na západě musel už před desítkami let dělat robot, protože člověka na to nezaplatíte nebo jich nebude dost, tam pořád zvládnete levně lidskou prací.

*ano to slovo má stejné konotace jako v češtině

Ivan Novák
13. říjen 2021, 16:26

Bohužel pro nás jsou ale, stejně jako Indové, Vietnamci atd. ochotní za dovážené energetické suroviny platit ceny, kterými nám kazí pohodlí. Nadto čerstvě vyhořely přístavní uhelné terminály v JAR a na ruském Dálném východě. O LNG je taky globální přetahovaná. EU momentálně nemá kontrolu nad náklady svých vstupů. Pár dní lépe nebude, a jestli potom, se ukáže.

Carlos
13. říjen 2021, 18:28

Prosím, co že to vyhořelo?! To mi už trochu připadá jako nějak moc náhod dohromady, spíš jako nějaká plánovaná akce... Je toho prost nějak podezřele moc v poslední době.

Samozřejmě že to nevyřešíme za týden, to by muselo jó hodně foukat a pršet, což se asi nestane. Ale dá se už teď to řešení připravovat a během dalších dvou let mohou vznikat nové zdroje, byť ve velmi omezené míře.

Ivan Novák
13. říjen 2021, 20:29

Před týdnem Richards Bay, předevčírem Vanino. Spíš náhoda, ale ukazuje křehkost přetíženého koncentrovaného systému.

Pavel
13. říjen 2021, 16:24

Tak příčinou může být i palivo - jsem zaslechl, že po diplomatické roztržce s Austrálií jim byla ukončena dodávka Australského uhlí jenž je o dost kvalitnější než Mongolské či jejich ale aby dosáhli stejné úrovně energie tak mají 3x spotřebu, těch faktorů bude více...Ale celková spotřeba je neuvěřitelná..

Jaroslav Loudil
13. říjen 2021, 20:37

Jak to je s tou naší "Zeleností" je vidět na tom 90 letém dědkovi, který dnes v raketě Blue Origin vyletěl do výše 106 km, aby se na 2 minuty ocitl ve stavu beztíže. Důvod svého startu ozřejmil takto :" Musel jsem se letět tak vysoko podívat na naši krásnou Zemi , aby jsme ji potom mohli lépe zachránit před jejím zničením lidským konzumem a průmyslem". Skvěle řečeno !! Ta raketa spálila při startu několik desítek tun paliva, vyrobila desítky tun CO2, aby vynesla tohohle "prďolu" 100 km nad Zem. Skvělé ! A takhle uvažujeme všichni ! Mám jet na dovolenou vlakem do Jižních Čech k rybníku a nebo letadlem uletět 15 000 km, abych se mohl 14 dní koupat na Bali ??? - když mám plat 100 000 měsíčně ?? Jistě pofrčím na to Bali 15 000 km !! A když mám takový plat, koupím si Fabii se spotřebou 4 litry a nebo SUV o váze 2 tuny a spotřebou 18 litrů na 100 ?? Jistě půjdu do toho SUV !!! Atd, atd, atd.

Jan Stehlik
13. říjen 2021, 21:35

Máte hodně pravdy . Ale zatím vždy zvítězil kapitalismus (nezávislost , svoboda) . Tam každý rozhoduje sám za sebe za co utrácí . Opakem je totalita , kdy je vše regulováno a když se to hýbe tak to zdaníme a když už se to nehýbe tak to dotujeme :-)

Jaroslav Loudil
13. říjen 2021, 23:43

No, ono to nějakou regulaci chce. Bez regulace to ubližuje celému okolí i přírodě. Když se neregulovalo hulení v restauracích, tak jsem tam dost jako nekuřák trpěl pasivním kouřením a skákal jsem radostí, když to kuřákům "zregulovali" na hulení jen na venkovní zahrádce. To samé by se mělo udělat s "přebujelým automobilismem" , kde je už všechno a všude ucpané a samé hodinové kolony.

Mirek
14. říjen 2021, 09:07

Vy si opravdu myslíte, že kapitalismus = nezávislost, svoboda?

Já si myslím, že kapitalismus = maximální sobectví a bezohlednost a snaha, aby bohatí byli ještě bohatší. Toho se nejrychleji dosahuje válkami.

A nezávislost kapitalistů? Ano, státu nechtějí platit daně, ale v případě potřeby dojí stát v maximální míře.

lukas V
17. říjen 2021, 00:21

Raketa New Sheppard od Blue Origin spaluje kapalný vodík a kyslík. Produktem tohoto spalování je čistá vodní pára.

Vladimír Moudrý
13. říjen 2021, 22:58

A pane Stehlíku Vy si připadáte nezávislý a svobodný?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se