Domů
Elektřina
V Plzni byly nasazeny dva rychlodobíjecí elektrobusy

V Plzni byly nasazeny dva rychlodobíjecí elektrobusy

Koncem května letošního roku vyrazily v Plzni do provozu dva moderní elektrobusy, které byly vyrobeny společností Škoda Electric. Spolu s provozem elektrobusů byl zároveň zahájen provoz dobíjecí stanice, ve které stráví autobus během nabíjení pouze 6 až 8 minut. Vývoj elektrobusu byl zaštítěn prestižním evropským projektem ZeEUS (Zero Emision Urban Bus System), který se věnuje projektům elektromobility ve veřejné dopravě. 

Moderní ekologický autobus od Škody, který obdržel název Perun (zkratka Pure Electric Runner odkazující na čistě bateriový provoz), byl poprvé představen světu v září 2013. Výhodou tohoto elektrobusu, který disponuje parametry a výkonem srovnatelným s klasickými autobusy poháněnými spalovacími motory, jsou kromě ekologického provozu i výrazně nižší provozní náklady v porovnání s tradičními autobusy se spalovacími motory.

Solidní výkon a slušný dojezd

Elektrobus Škoda Perun. Zdroj: www.skoda.cz

Elektrobus využívá lithiové články s možností velkého zatížení, které lze rovněž dobíjet při velikém nabíjecím proudu dosahujícím až 1000 A (výkon 600 kW). Baterie je dobita za 6 až 8 minut a s elektrobusem je poté možno ujet až 30 kilometrů. Vozidlo má standardní přepravní kapacity činící 82 cestujících. Díky trakčnímu motoru s nominálním výkonem 160 kW může vyvinout rychlost až 80 km/h.

Elektrobus se dobíjí prostřednictvím automatické dobíjecí stanice Škoda, kdy celý proces disponuje výše zmíněnými parametry. Vozidlo je s dobíjecí stanicí propojeno prostřednictvím plně automatizovaného dobíjecího ramena s kontakty umístěnými na střeše vozidla.

Zúčastněné strany

E-bus byl během roku 2015 testován v provozu v rámci projektu ZeEUS. Cílem projektu byl detailní sběr provozních dat a parametrů. Ty se mají použít k co nejefektivnějšímu zapojení  elektromobility do oblasti veřejné dopravy a související strategií vývoje. Do projektu je zapojeno mnoho velkých měst jako Barcelona, Londýn, Stockholm, Münster, Bonn a Cagliari.

Celý projekt je rovněž podpořen granty Technické agentury České republiky (TAČR). Díky tomu se do projektu mohla zapojit také například Západočeská univerzita v Plzni. Na projektu se podílí také Plzeňské městské dopravní podniky a Plzeňská teplárenská.

Technické specifikace elektrobusu od výrobce dostupny zde.

Zdroj úvodní fotografie: prumysl.cz

Potřebujete být v obraze ohledně elektroenergetiky?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti elektroenergetiky a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Zestátnění ČEZ? Samotný právní statut jedné firmy ceny elektřiny výrazně neovlivní, míní analytik Gavor
28. červen 2022, 23:10
Dividendové žně v ČEZ pokračují. Energetická skupina pošle akcionářům 26 miliard
28. červen 2022, 22:23
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se