Baterie pro elektromobily zlevňují. Kdy prolomí hranici 100 USD/kWh?
Rozsáhlý průzkum agentury Bloomberg přináší informaci o meziročním poklesu cen Li-Ion baterií pro elektromobily o čtvrtinu. Baterie tak urazily další kus na své cestě k dosažení magické hranice 100 USD/kWh, což má být dle Bloombergu zlomový bod v prosazování elektromobility.
Aktuální průměrná cena Li-Ion baterií pro elektromobily je na úrovni 209 $/kWh (4537 Kč/kWh). Cena Li-Ion baterií pokračuje v poklesu především díky postupnému zprovozňování nových výrobních kapacit a technologickému pokroku.
Pokud jde ovšem o dodavatele stacionárních bateriových úložišť, ti si za baterie musí kvůli mnohem menšímu objemu objednávek ve srovnání s výrobci elektromobilů připlatit 51 %.
V meziročním srovnání poklesla cena baterií pro elektromobily o 24 %, ve srovnání s rokem 2010 je současná cena dokonce pouze pětinová. Tato čísla vyplývají z průzkumu agentury Bloomberg mezi více než 50 světově největšími výrobci baterií.
Blížíme se na dohled bateriovému horizontu 100 USD/kWh?
Pokud jde o predikci vývoje cen technologií, dají se trendy a analogie, které mohou pomoci s předpovědí, vysledovat o něco lépe než u komodit. Dynamika vývoje je přeci jen předvídatelnější než odhad vývoje takové ceny emisní povolenky.
Trh s bateriemi je díky jejich škálovatelnosti obrovský a odbyt není závislý pouze na jednom segmentu, což výrobcům snižuje riziko zmařených investic do vývoje. Baterie, jak je dobře známo, mají široké spektrum využití od spotřební elektroniky, přes akumulátory pro elektrické nářadí nebo dopravní prostředky, až po síťová bateriová úložiště.
Pokud jde čistě o elektromobilitu a její konkurenceschopnost vůči fosilním pohonům, je podle Bloombergu nutné, aby cena baterií klesla na úroveň 100 USD/kWh (2171 Kč/kWh). Z aktuální predikce Bloombergu vyplývá, že cena baterií by se na tuto úroveň mohla dostat mezi roky 2025 a 2026.
Pevný elektrolyt aktuálním trendem ve vývoji baterií
Jednou z důležitých součástí dalšího poklesu ceny má být tržní prosazení pevného elektrolytu. Ve srovnání s kapalným elektrolytem je ten pevný bezpečnější a výkonnější. Do vývoje tohoto typu elektrolytu se také investují značné finanční prostředky.
Například Toyota již počítá s nasazením baterií s pevným elektrolytem do svých modelů počátkem příštího desetiletí. Významným hráčem na poli elektromobilů využívajících baterie s pevným elektrolytem se chce stát společnost Dyson. Tato britská technologická společnost, která se zabývá mimo jiné konstrukcí a výrobou vysavačů či bezlopatkových ventilátorů investuje miliardu liber (29 mld. Kč) do vývoje vlastního elektromobilu. Stejnou částku pak investuje také do vývoje bateriového systému s pevným elektrolytem. Dyson chce mít svůj elektromobil vyvinutý dokonce již koncem roku 2020.
Ilustrační fotografie: Audi R8 e-tron, zdroj: audi-mediacenter.com
Mohlo by vás zajímat:
Tak Sybilla alias Bloombreg zase věští. Pýthie prý také podváděly. Prý používaly ventriloquismus. No ono taky kdo to má vydržet být pannou až do důchodu, že?
S Bloombergem problém není, problém je s českými vykladači jejich analýzy, která je zcela korektní.
Psal jsem to před pár dny na iDnesu, napíšu to i tady. BNEF píše o ceně battery packů, a hovoří o průměrné ceně, třeba LG Chem dodává dnes podstatně levněji než za 209 US/kWh. A těch 100 USD/kWh není počátek konkurenceschopnosti, ale game over pro auta se spalovacím pohonem, protože v té době už nebudou mít elektromobily jen nižší provozní náklady, ale také stejné nebo nižší pořizovací náklady. Pak už to bude pochopitelné i pro finančního analfabeta. Nový spalovák si koupí jen fanda nebo někdo s potřebami mimo možnosti EV.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se