Domů
Elektřina
Výroba elektřiny z plynu a OZE v USA v prvním pololetí opět vzrostla, na úkor uhlí
Paroplynová elektrárna  Inland Empire Energy Center společnosti GE. Autor: Oohlongjohnson, Wikimedia Commons
Zdroj: Oohlongjohnson / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-4.0 (licence)

Výroba elektřiny z plynu a OZE v USA v prvním pololetí opět vzrostla, na úkor uhlí

Výroba elektrické energie v plynových elektrárnách ve Spojených státech amerických stabilně roste, stejně jako objem elektřiny dodávaný obnovitelnými zdroji. Během letošního prvního pololetí tak tyto zdroje vykompenzovaly propad výroby elektřiny z uhlí, na kterém se rovněž podepsala menší spotřeba elektřiny z důvodu opatření proti šíření koronaviru.

Zemní plyn obsadil příčku dominantního zdroje elektrické energie v USA již v roce 2016, kdy se na výrobě elektřině v zemi podílel přibližně jednou třetinou. S rostoucí domácí těžbou a s ní spojeným poklesem ceny plynu se plynovým elektrárnám v zemi stále daří zvyšovat svůj podíl na trhu na úkor uhelných zdrojů.

Jinak tomu nebylo ani v letošním roce, a to ani navzdory poklesu poptávky po elektřině z důvodů opatření k omezení šíření onemocnění COVID-19. Během prvních šesti letošních měsíců tak plynové elektrárny v dolních 48 státech, tedy státech USA mimo Aljašku a Hawai, podle dat tamní vládní agentury U.S. Energy Information Administration (EIA) meziročně navýšily výrobu o 55 TWh, tedy o necelou desetinu.

Výroba elektřiny v dolních 48 státech USA v prvním pololetí let 2019 a 2020. Zdroj: EIA
Výroba elektřiny v dolních 48 státech USA v prvním pololetí let 2019 a 2020. Zdroj: EIA

Navzdory značnému rozvoji obnovitelných zdrojů, zejména v podobě výstavby solárních a větrných elektráren, roste v USA výroba elektřiny z plynu nejrychleji. Nejvíce elektřiny přitom plynové elektrárny vyrábí během léta, kdy v zemi roste poptávka po elektřině z důvodu intenzivního využívání klimatizací. Podle agentury EIA tak výroba rostla i v červenci, kdy s příchodem vlny veder dosáhla vůbec rekordní úrovně.

Růst výroby elektřiny z plynu však není způsoben rostoucí poptávkou, plynové elektrárny díky levnému plynu postupně vytláčí z trhu uhlí. Během prvního pololetí se tak výroba elektřiny z uhlí meziročně propadla o 138 TWh, tedy o přibližně 30 %. Vzhledem k rekordně nízkým cenám plynu tak výroba u uhlí nebyla v řadě regionů USA ekonomicky konkurenceschopná.

Kromě plynových elektráren si ve stejném období polepšily pouze obnovitelné zdroje, které zaznamenaly 5% meziroční nárůst.

Vývoj výroby elektřiny v dolních 48 státech USA (leden 2019 až červen 2020). Zdroj: EIA
Vývoj výroby elektřiny v dolních 48 státech USA (leden 2019 až červen 2020). Zdroj: EIA
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Milan Vaněček
27. srpen 2020, 08:49

Na USA je vidět vývoj energetiky ve světě, vlivem technického pokroku. Nezáleží na tom, kdo je tam prezident a co osobně podporuje.

Obnovitelné zdroje a plynové zdroje rostou, uhlí a jádro klesá.

Pokrok v technologiích nezastavíš.

Josef
27. srpen 2020, 10:55

Spíše roste plyn, protože jeho ceny jsou prakticky mizivé, kdyby k tomu nebyla ještě levná ropa, přecházela by už dávno nákladní doprava v USA na CNG. Jinak když vezmeme kolik žije lidí v USA a jakou mají spotřebu energií, pak přechod na plyn to není technologický pokrok, ale spíše pokračování v plýtvání zdroji....

energetik II
27. srpen 2020, 18:39

Plyn je lepší než uhlí ,neměl by ale mít větší tempo výroby než z OZE. Přitom loni plyn měl + 10 % a OZE + 5 %. Pokud by to takto dál pokračovalo, tak se USA stanou zemí s dominantní výrobou elektřiny z plynu /třeba 70 %/ , OZE - 20 % a jádro 10 % , což by stále znamenalo masívní produkci kysličníku uhličitého. Jestliže ještě nedávno produkovalo uhlí v USA asi 50 % výroby elektřiny ,tak když bude v budoucnu plyn produkovat 70 %, tak to z hlediska produkce CO2 skoro vyjde nastejno. Řešením musí být zvýšení tempa výroby v OZE zdrojích, aby plyn dominantně nenahrazoval končící uhlí a jádro.

Josef
27. srpen 2020, 20:50

USA zatím nepočítá s poklesem emisí CO2 do roku 2050 v současnosti jim emise klesají z čistě ekonomických důvodů - uhlí je pro výrobu el. energie dražší než plyn.

Jan Veselý
27. srpen 2020, 23:37

Zatím, příští rok může být vše jinak.

Jan Veselý
27. srpen 2020, 23:36

Proč předpokládáte stagnaci výroby z OZE v USA? Lehce přes 20% jsou už teď.

Pokud chcete rychlejší růst OZE v USA, pomodlete se ke svému oblíbenému božstvu, aby se Republikánům rozsvítilo v palici a místo kupování korporátních dluhopisů na burze začala vláda USA kupovat investice do infrastruktury. Nebo ať vyhrají volby Demokrati.

BTW. Viděl jste ten hysterický řev Kimberly Guilfoyle na volebním kongresu Republikánů? Jak hulákala, že nám Demokrati "chtějí sebrat fosilní paliva" :-)))

energetik II
28. srpen 2020, 09:57

Předpokládám stagnaci podílu OZE díky jejich pomalejšímu růstu loni /poloviční tempo/ proti růstu plynu. Jistě jsem těch 70 % a 20 % jen nastřelil, může to být klidně i 55 % plyn, 35 % OZE, 10 % jádro.

Kupování korporátních dluhopisů FEDEM považuji jen za dosažení dalšího stupně šílenství v oboru financí, jež nakonec povede ke krachu papírových a elektronických peněz celosvětově. Sám už mám 80 % majetku v pozemcích a nemovitostech , takže jsem vysmátý až to jednou pořádně rupne, tak o nic nepřijdu, tedy skoro o nic /stále si platím třeba penzijní připojištění , které se mi každý rok díky inflaci přes 3 % jen znehodnocuje + si stále držím hotovost na účtě na nákup nového auta.

V USA to bude ještě zajímavé. Kvůli rasismu v této zemi dnes už nestávkuje jenom NBA, ale začalo i NHL. Pokračují demonstrace i rabování. Trumpovi už zvolení nepřeji, bylo by dobré zkusit Bidena. Trump = nejhorší prezident USA co si pamatuji , a paměť mi sahá až k Johnsonovi.

Jan Veselý
28. srpen 2020, 10:20

Jeden rok neudává trend a je třeba se dívat na víc než jen na bilanci. Plynové elektrárny se zapínají a vypínají podle toho, jestli se zrovna vyplatí je provozovat. V okamžiku, kdy přijdou o nějakou výhodu, dost zle to zasáhne výrobu.

Současná cena plynu v USA je dána zahlcením trhu a není pro těžaře udržitelná. Lehce se může stát, že kvůli něčemu půjde nahoru (větší propojení s globálním trhem, vyšší poptávka v jiných segmentech ekonomiky, snížení těžby, přísnější regulace těžby, ...) a výroba elektřiny na to okamžitě zareaguje.

I za současných podmínek jsou VtE a FVE v USA na většině území levnější a není perspektiva, že by tomu mělo být jinak. Jde "jen" o překonávání regulatorních a administrativních překážek.

A bacha JE mají v USA ~20% podíl.

Co se týče Trumpa, jsme ve shodě. S tím FEDem a výkupem dluhopisů mi naskakuje jeden výrok připisovaný Napoleonovi: "Je to horší než zločin, je to chyba." Biliony dolarů "v kanálu" a akorát to nafouklo spekulační bublinu, která, protože není postavena na ničem reálném, praskne, je jen otázkou kdy.

V případě Trumpa se ukazuje, že i politika je řemeslo, kterému se musí člověk vyučit a mít na něj určitý talent. Profesionální celebrita a rádoby byznysman, to možná stačí na zvolení, ale na skutečnou prezidentskou práci ani moc ne.

Ondra
28. srpen 2020, 11:21

"Jeden rok neudává trend" - a co třeba trend za posledních 20 let kdy tam výroba elektřiny z plynu masivně roste až na pár vyjimek ktery teda přesně spadaj do kategorie "neudávaj trend" :)

"A bacha JE mají v USA ~20% podíl" - asi ste nepochopil energetika II protože tam píše "USA se stanou ..." takže nějakej výhled. A na těch jeho +- 10 % to klidně za pár let může padnout protože nový jádro se tam vpodstatě nestaví. A co uvolní jádro vezmou OZE a hádejte co - plyn.

energetik II
28. srpen 2020, 11:27

TO : Veselý

Souhlasím. Pokud jde o krachy papírových peněz v dějinách ,jsou to tisíce případů. Nejznámější asi je ten německý, kdy 1.listopadu 1923 stál bochník chleba v Německu 420 miliard Marek , důvodem byly nesmyslně vysoké reparace /asi 68 000 tun zlata/ !!!! Tento děsivý případ se podařilo vyřešit až vytvořením nové "Rentemarky" = která byla hodnotou svázána s cenami právě hmotných věcí = pozemky a nemovitosti v Německu. Němci pak škrtli na svých bankovkách 12 nul. Ještě větší inflace byla po druhé válce v Maďarsku , tam se počítalo i na kvadriliony Pengo. Známý je také státní Bankrot Rakouska 15.března 1811 , kdy hodnota papírových peněz spadla náhle na 20 % hodnoty , jediné , co si hodnotu podrželo byly mince ze stříbra a zlata. Papírové peníze a měděné mince krachly na 20 % ceny. I u nás z nové doby je měnové reforma 1.června 1953, kdy došlo k okradení lidí obrovským způsobem. Měna zhodnotila sice 5 krát = platy a ceny šly dolů na 20 % ,ovšem , kdo měl v bance uloženo přes 20 000 Kč, tak z hodnoty 20 000 až 50 000 Kč mu bylo proměněno v poměru 1: 25 a nad 50 000 Kčs vkladů byl poměr výměny 1 : 30 !! Ten, kdo měl v bance uloženo hodně peněz se stal z hodiny na hodinu vlastně žebrákem. Skoro o nic nepřišli ti, co měli doma v šuplíku jen nějakých 5000 Kč , do této výše se měnilo v poměru 1 : 5.

Bizon
28. srpen 2020, 11:29

Á, vidím že vám chybí nějaký obhájce Trumpa jako debatní opozice, hned to napravíme:D

Nejsu doslova jeho fanda, vidím že je to prostořeký narcis, ale Demokratická nominace Bidena mi příjde jako by chtěli prohrát! Biden to politické řemeslo taky moc neovládá, za 50 let v politice nedokázal prakticky NIC, jediná věc o které vím je že podporoval rasovou segregaci a že naplnil vězení černochy. To že je senilní nekoherentní úchyl taky moc bodů nepřidá. Trump je sice taky polosenilní úchyl, ale aspoň je vtipný!

S tím stávkováním proti rasismu to taky není jednoznačné. NBA která v tom jede nejvíc má rekordní propad sledovanosti i když se teď hrajou zápasy hvězd. MLB(baseball) i NASCAR taky BLMovali a taky jim klesla sledovanost. Lidi dost možná chtějí u sportu koukat na sport, a ne poslouchat politickou agitaci neboli tzv. virtue signalling.

Uvidíme. V US se nepokoje cyklicky opakují, četl jsem článek z 2014 kde US profesor předpověděl na 2020 nepokoje, a to ještě nebyl žádný Trump ani BLM. Je možné že se to za pár měsíců zklidní a za rok už si na to nikdo nevzpomene.

energetik II
28. srpen 2020, 11:41

TO : Bizon

Trumpovi jsem zpočátku věřil. Ale to co dokázal za 4 roky je jen hromada neúspěchů. Státní dluh USA vzrostl o další biliony Dolarů, rozvrtal vztahy s Iránem , když vypověděl jadernou dohodu, rozvrtal vztahy s Čínou cly a sankcemi, zhoršil vztahy s Evropou, vypověděl dohodu o klimatu,.........atd.

V USA nyní vymírá bílá populace, jako menšina tam bude už asi za 20 let ,barevných tam naopak stále přibývá = budou mít stále větší slovo tam, kde rozhodují volby ,demonstrace a různá další hlasování.USA to sice nepřeji, ale dost možná je čeká stav v Jižní Africe po pádu nenáviděného apartheidu. Sice si tam černoši teď vládnou sami, ale růst ekonomiky, bezpečnost, čistota, pořádek,...atd. se nedá srovnat s časy, kdy tam vládli bílí.

Bizon
28. srpen 2020, 11:55

Jo, já neříkám že je ideální. Spíš lituju normální Amíky, největší bašta demokracie, a mají na výběr mezi dvěma senilními prasáky...

Běloši vymírají prakticky všude kromě Izraele. Vybavuje se mi čínská kletba: "nechť žiješ v zajímavé době" :D

energetik II
28. srpen 2020, 11:32

TO : Veselý

Ano, jak píše už Ondra, v USA je v provozu 95 reaktorů a staví tam jen 2 kusy Vogtle. To nestačí jako náhrada dosluhujících a nová výstavba není na obzoru. Takže současná výroba je sice těch 20 % ,ale za 10 let už může být jen 15 % a za 20 let klidně těch 10 % jak píšu. Těžko tam jaderné elektrárny budou mít životnost přes 100 let. To se zatím nikde nepovedlo .

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se