24. září 2021
Aktuální výroba v ČR
ACEA: Podíl elektromobilů na celkovém prodeji aut v EU loni stoupl na 12 procent

Podíl aut s plně elektrickým bateriovým pohonem v Evropské unii se loni zvýšil o tři procentní body na 12,1 procenta všech nově registrovaných automobilů. Podíl plug-in hybridů činil 22,6 procenta, vyplývá ze zprávy, kterou dnes zveřejnilo evropské automobilové sdružení ACEA. Hlavní podíl na celkovém prodeji aut v unii ale mají i nadále vozidla s naftovým a benzinovým pohonem s více než polovinou nových registrací, i když jejich podíl nadále klesá.
Prodej elektrických aut v EU loni navzdory celkově klesajícímu trhu s osobními automobily stoupl o 28 procent na 1,1 milionu. Prodej plug-in hybridů vzrostl o 1,2 procenta na více než 874.000. Plug-in hybridy jsou poháněny elektromotorem dobíjeným z běžné elektrické sítě a vedle toho mají malý spalovací motor, který po vybití baterie může vyrábět elektřinu pro další jízdu.
Zájem o elektromobily se zvyšuje také v České republice, kde se loni prodalo 3895 elektrických vozů. To je o 46,7 procenta více než v roce 2021. Prodej plug-in hybridů se však o 4,7 procenta snížil a dosáhl 3560 vozů.
Nejvíce elektrických vozů se loni prodalo v Německu, a to 471.394, což je proti předchozímu roku nárůst o 32,3 procenta. Ve většině zemí rostl prodej nejméně dvouciferným procentním tempem. Výjimkou byly pouze Rakousko, Chorvatsko a Maďarsko, kde se prodej zvýšil v rozmezí od 1,3 do 9,2 procenta. V Itálii prodej elektromobilů jako v jediné zemi EU klesl, a to o 26,9 procenta.

Prodej aut s benzinovým motorem se v EU snížil o 12,8 procenta na téměř 3,4 milionu. Prodej vozů s dieselovým motorem se propadl o 19,7 procenta na 1,5 milionu.
V České republice prodej aut s benzinovým motorem klesl o 12,7 procenta, prodej aut s naftovým motorem pak o 9,1 procenta. Ne ve všech zemích ale prodej vozů se spalovacím motorem klesá. Prodej benzinových aut vzrostl v Bulharsku, na Kypru, v Lotyšsku, Portugalsku, Rumunsku a na Slovensku. Odklon zákazníků od naftových vozů je však patrnější, jejich prodej se zvýšil pouze v Bulharsku.
ACEA už dříve uvedla, že prodej nových osobních automobilů v Evropské unii loni klesl o 4,6 procenta na 9,255.930 vozů, což je nejméně od roku 1993. Hlavní příčinou byl nedostatek součástek v prvním pololetí, od srpna do prosince už trh vykazoval růst. Letos ACEA očekává zvýšení prodeje nových osobních automobilů o pět procent zhruba na 9,8 milionu.
Mohlo by vás zajímat
28. září 2021
4. říjen 2021
4. říjen 2021
11. říjen 2021
12. říjen 2021
15. říjen 2021
26. říjen 2021
Komentáře (9)
Bohužel pro klima. Spotřeba elektromobilů v Evropě je 12 kg uhlí na 100km. Proti dieselu se 4 litry nafty to není zrovna pokrok k lepšímu.
No jo , jenže když si koupíte ICE , pak to bude celou svojí životnost mít spotřebu nafty stejnou - většinou okolo 5,5 litru / 100. Kdežto když si koupíte EV , pak díky změnám v elektroenergetice , bude jeho spotřeba "uhlí" rychle klesat a také co se týče spotřeby absolutní nebude vysoká , protože vy budete svoje EV nabíjet ne ve špičce , ale v době , kdy je el. energie levná a proč je levná , protože právě mají malý podíl elektrárny na fosilní paliva , takže ve skutečnosti nemůžete brát průměr. U EV je problém cena a životnost baterie bohužel tyto problémy se zatím vyřešit nepodařilo.
Kdežto spalovací motor s účinností 25 % využívá pro svůj pohyb růžovou vodu.
Takže je špatně to řešit souběžně, ale mělo by se čekat do 100% výroby všech energií z OZE (50+ let), pak teprve začít prodávat EV, čekat 15 let než jejich podíl na prodejích dosáhne 100 % a pak dalších 15 let než se nahradí všechny spalováky, tedy to máme plus mínus rok 2100. Chápu to dobře?
Zbyňďo, zase špatně. HEV májí průměrnou spotřebu 17 kWh/100 km. Podíl výroby EE z uhlí v Evropě je 12% tzn. spotřeb HEV v Evropě jsou 2 kg uhlí na 100 kg.
Když tomu věříš. Stačí se podívat na energetický mix jednotlivých zemí a je jasné, že je to nesmysl.
No, diesely moc za 4 litry na 100 km nejezdí, zvláště v dnešní době velkých aut, kdy není problém jezdit za 8-10 litrů nafty. V ČR mixu mi to teda při té spotřebě cca. 17 kWh vychází 9kg uhlí nyní. A jak je řečeno, čím víc jádra a OZE, tím lepší pro přírodu. A stále lepší tepelka pod kontrolou, než nafťák s vykuchaným filtrem pevných částic apod.
kdo napsal takto velmi špatný (po odborné stránce) článek ???
cituji =>
"Plug-in hybridy jsou poháněny elektromotorem dobíjeným z běžné elektrické sítě a vedle toho mají malý spalovací motor, který po vybití baterie může vyrábět elektřinu pro další jízdu."
Jak může být elektromotor dobíjený ze sítě ??? které PHEV mají malý spalovací motor ? naše česká Škoda používá motor 1.4TSI který není malý a po vybití baterie jede primárně na benzín
Tak jsem docela zvědavý na prodeje elektromobilů letos. Německo zásadně zařízne jejich podporu nákupu. U nás nebýt nákupů do podnikových flotil, by se neprodalo skoro nic.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/dotace-nemecko-elektromobil.A221221_143832_automoto_fdv
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.