BNEF: Po světě by do 3 let mohlo jezdit 100 milionů elektromobilů
Prodeje elektromobilů ve světě nadále zrychlují a podle výzkumníků z BloombergNEF (BNEF) by do roku 2030 mohly vzrůst z loňských 10,5 milionů kusů na 42 milionů kusů. Díky tomu by již v roce 2026 mohlo po světových silnicích jezdit 100 milionů elektromobilů, což by znamenalo nárůst o 370 % proti začátku letošního roku.
Výzkumníci z BNEF v posledním dlouhodobém výhledu pro rozvoj elektromobility uvedli, že se elektrifikace postupně začíná prosazovat ve všech oblastech silniční dopravy a postupně i v rozvojových zemích, jako jsou Indie, Thajsko či Indonésie.Pro nejbližší roky přitom BNEF očekává další zrychlování rozvoje, přičemž v oblasti osobních elektromobilů by roční prodeje mohly do roku 2025 vzrůst z loňských 10,5 milionů kusů na 22 milionů kusů a následně na 42 milionů kusů v roce 2030. Podíl elektromobilů na celkových prodejích nových automobilů by v roce 2025 mohl činit 26 % a v roce 2030 dokonce 44 %.
"Rozvoj v některých zemích, jako jsou severské státy, Čína, Německo, Jižní Korea Francie nebo Spojené království, bude přitom ještě rychlejší," dodal BNEF.
Díky rostoucímu počtu elektromobilů na světových silnicích se podle BNEF rychle přibližuje vrchol poptávky po ropě v silniční dopravě. Ten by mohl nastat již v roce 2027, přičemž ve Spojených státech amerických a Evropě podle BNEF již nastal a v Číně by měl nastat v roce 2024.
Kromě postupného poklesu poptávky po ropě v oblasti silniční dopravy očekává BNEF také pokračující pokles prodejů automobilů se spalovacími motory, který započal v roce 2017.
"Celkové prodeje automobilů se postupně zotavují z propadu způsobeného pandemií a problémy v dodavatelských řetězcích, avšak očekávané prodeje automobilů se spalovacími motory v roce 2026 jsou o 39 % nižší ve srovnání s historickým maximem," dodal BNEF.
Mohlo by vás zajímat:
uz generacia mojich rodicov mala zit v komunizme.
Každopádně "experti' na autoforum.cz mají jasno v tom, že EV jsou slepá ulička.
V roce 2022 bylo podle dostupných údajů na světě přes 1,4 miliardy automobilů. Takže 100 milionů sice není málo, ale ani ne desetina. Počet vyrobených automobilů v roce 2022 je přes 85 milionů. Takže výměna autoparku ještě nějakou dobu potrvá.
K poznámce o expertech a autofóra - dokud jsou důvody k určité opatrnosti nebo skepsi, tak se to bude vyslovovat, jestli se to někomu líbí nebo ne. Navíc hlavním problémem EV nejsou asi tak EV samotné, ale infrastruktura, dostatek nízkoemisní elektrické energie a celý proces až začnou hromadně stárnout.
Netvrdím, že jde o neřešitelné problémy, jen je někdz lepší krotit optimismus a vnucování jedné technologie.
Navíc je potřeba správně číst formulace "by mohly". Mohly. Nevíme, co bude.
Takže BNEF očekává, že EV už za pár let ukradnou spalovákům polovinu trhu, hustý, co? A nepočítal bych, že se to na těch 50% zastaví.
To, že bude dalších 10-15 let trvat než polovina vozů v provozu budou EV, není až tak šokující zjištění.
Mnohem zajímavější pro mě bude číslo vyjadřující podíl EV na celkové najetých kilometrech a tomu úměrný pokles spotřeby ropy.
Nic mi neudělá větší radost než kolaps OPECu a Rusko hospodářsky cugrunt.
Opatrně s tím, co si přeješ. Mohlo by se to splnit.
Kolaps OPECu a Ruska by mohl vést k dalším válkám ve světě a migračním krizím. Nejsem si tedy jist, že by bylo o co stát.
Na druhou stranu já to nevidím tak jasně. EV nejsou zrovna levné, po zavedení daní z nájezdu nebo vlastnictví (protože bude státu chybět spotřební daň z PHM) nebudou levné ani provozně. Spousta lidí si je nebude moci dovolit, takže budou chtít jezdit ještě dlouho v autech na ropné produkty. Nabíječky pro bytovky a paneláky také hned tak nebudou. Zároveň rychle spějeme k situaci, že v létě bude elektrické energie dost, ale v zimě málo a bude hodně drahá.
Pane Veselý. Ta ropa jako palivo je pouze odpadní produkt. Používá se od chemie po lékařství. Navíc si řekneme, že elektromobily bude používat bohatší svět. A bohatých je vždy menšina. Ta většina velice ráda šahne po levné ověřené technologii co jí zvedne životní uroveň
Tak jsem si to právě ověřil, na silniční dopravu padne polovina veškeré ropy a polovina zbytku se spálí v při jiných způsobech dopravy. Jinými slovy, nemáte pravdu.
A jistě uznáte i to, že nedostatek nafty a benzínu naší průmyslovou civilizaci ohrožuje více než nedostatek vazelíny.
Viděl jsem modely toho, co udělá s cenovou rovnováhou u ropy pouhý pokles spotřeby o nějakých 10-15%. Ten cenový sešup byl tak drastický, že by i zapřísáhlí petrolheadi měli začít podporovat šíření EV, dost zásadně jim to zlevní benzín.
P.S. Bude to jak s mobily, bohatí budou kupovat svoje "iPhony" a "Samsungy", chudí nějaké jejich levné no name čínské napodobeniny.
Co do poštu to bude trvat dlouho než EV budou mít paritu s ICE vozy , ale v dopravních výkonech to bude mnohem dříve. až bude jezdit 1/3 EV na ulicích bude jejich podíl na dopravních výkonech 3/4.
To by musel být průměrný najezd spalováků 2/9 EV, něco jako průměr EV 45k/rok, ostatní 10k/rok, to je nesmysl. Navíc opravdu 10 % nejšpinavějších aut tvoří většinu emisí, takže polovina EV nevyřeší nic, pokud budeme tu desetinu ignorovat.
Jako dává to smysl v tom...
EV se mi vyplatí pokud chci hodně jezdit, protože má vyšší cenu, ale nižší náklady na KM, k tomu pokud dlouho stojí, tak se mu ku*ví baterie (krom toho ta baterie má i časový limit životnosti), tzn. potřebuje jezdit. Jinak tam vzniká celkem masivní ztráta, pokud s tím jezdím dá se ta ztráta +/- minimalizovat.
Spalovák na druhou stranu mohou zavřít na 10 let do kůlny a pak jej vytáhnout a bude jezdit +/- jako nový. Až na některé díly, které mohou časem trpět (např. gumové součásti - hadice, pneumatiky apod.) Vytáhnout pod 10 letech (neúdržby) z kůlny funkční EV je hodně dobrá utopie ;)
Sleduju BNEF statistiky delší dobu a mají dost triviální průběh - naprosto ignorujou exponenciální průběh, vezmou rozdíl oproti poslednímu roku a lineárně prodlouží do budoucna. No a pak další rok úměrně zvýší odhad.
Takže jak je to teď? 2021 6,5 mil., 2022 10,5 mil. +8x 4 mil. a voilà, máme tu 42 milionů v roce 2030. Na chlup přesně.
Jinak BNEF je na tom ještě dobře, ostatní většinou predikují brutální zpomalení prodejů EV už od toho roku, kdy vychází ta statistika, takže třeba v září už je jasný, že jim nevyjde předpověď ani do prosince, natož 8 let dopředu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se