Index domácností (Vše)
1595Kč/měsíc
-1,54%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
68,52USD/Barel
+1,6%
Ropa - WTI (Oct25)
64,52USD/Barel
+1,93%
Emisní povolenky (Dec25)
77,57EUR/t
+1,07%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,42EUR/MWh
+0,83%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103,2USD/t
+1,51%
Index domácností (Vše)
1595Kč/měsíc
-1,54%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
68,52USD/Barel
+1,6%
Ropa - WTI (Oct25)
64,52USD/Barel
+1,93%
Emisní povolenky (Dec25)
77,57EUR/t
+1,07%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,42EUR/MWh
+0,83%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103,2USD/t
+1,51%

Británie se chce stát nejlepším místem pro elektromobily. Do roku 2020 vynaloží 44 mld. Kč

David Vobořil
16. červenec 2018, 17:03
1 komentář
britanie-se-chce-stat-nejlepsim-mistem-elektromobily-roku-2020-vynalozi-44-mld-kc
Foto: oEnergetice / Tomáš Jirka

Vláda Spojeného království minulý týden představila plán pro transformaci svého dopravního sektoru. Stanovila si smělý cíl stát se nejlepší zemí pro vlastnění a vývoj elektromobilů, jen do roku 2020 za tímto účelem vynaloží 1,5 miliardy liber (44 miliard korun). Jedním z dílčích cílů je, aby 70 % prodaných nových osobních vozů a 40 % dodávek do roku 2030 bylo s „velmi nízkými emisemi“.

Vláda Spojeného království představila svoji Road to Zero strategii, která stanovuje plány jak umožnit masivní rozvoj infrastruktury v celé zemi, snížit emise současných britských vozidel a podpořit rozvoj bezemisních osobních automobilů, dodávek a nákladních automobilů.

Do roku 2030 má být 70 % prodaných nových automobilů a 40 % prodaných nových dodávek s „velmi nízkými emisemi“. Tento krok je součástí vize Británie stát se „nejlepším místem na světě pro vývoj a vlastnění elektrických vozidel“.

Vláda již prostřednictvím svého Plánu pro kvalitu ovzduší stanovila, že od roku 2040 ukončí prodej automobilů a dodávek s benzínovými a dieselovými motory. Road to Zero strategie stanoví, jakým způsobem bude probíhat spolupráce s odvětvím, aby tohoto cíle bylo dosaženo.

„Opatření společně umístí Spojené království do popředí globální revoluce v motorismu a pomohou zajistit čistší vzduch, lepší životní prostředí a silnou čistou ekonomiku,“ uvádí britská vláda na svých stránkách.

Strategie Road to Zero obsahuje řadu ambiciózních opatření, mezi něž patří:

  • tlak na instalaci nabíjecích stanic v nově stavěných domech a lampové sloupky vybavené nabíjecími místy, pro významné rozšíření nabíjecí sítě
  • zavedení investičního fondu s částkou 400 milionů liber na urychlení budování nabíjecí infrastruktury, který poskytne finanční prostředky novým a stávajícím společnostem zabývajícím se výrobou a instalací nabíjecích stanic,
  • nový program, v rámci kterého bude vynaloženo 40 milionů liber na vývoj a praktické ověření inovativní nízkonákladové bezdrátové nabíjecí technologie,
  • příspěvek majitelům elektrických vozidel ve výši až 500 liber pro vytvoření nabíjecího místa v domácnosti a navýšení hodnoty grantů pro společnosti k vytvoření nabíjecích míst pro zaměstnance,
  • rozšíření současných grantů na příspěvek na nákup nového elektrického vozidla nejméně do října 2018 a v určité podobě až do roku 2020,
  • zahájení činnosti pracovní skupiny s cílem spojit energetický a automobilový průmysl k vytvoření přístupu k posílení energetické infrastruktury, tak aby zvládla nárůst využívání elektromobilů.

„Uvedená opatření představují téměř 1,5 miliardy GBP investic [do roku 2020] a jeden z nejkomplexnějších balíčků podpory přechodu na vozidla s nulovými emisemi na světě,“ uvedlo britské ministerstvo dopravy.

Vláda očekává, že poskytne dostatečné pobídky, aby byl přechod k nízkouhlíkové dopravě veden průmyslem a spotřebiteli. V roce 2025 uskuteční přezkum zavádění vozidel s velmi nízkými emisemi, aby se zvážilo, jaké zásahy jsou nutné, pokud nebude dosaženo dostatečného pokroku.

Úvodní fotografie: Tomáš Jirka

Komentáře (1)

Petr17. červenec 2018, 15:34

Hlavní daleko důležitější ekonomickou výhodou Británie ovšem je, že nemají tak předraženou elektřinu jako v dotacích na větrníky zasekaném Německu nebo Dánsku, a naopak mají skoro největší zdanění benzínu a nafty na světě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se