V Praze včera zahájily provoz dva nové elektrobusy
Dva nové elektrobusy českého výrobce SOR vyjely včera ráno na pravidelných linkách BB1 a BB2, které spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická na Praze 4. Dopravu elektrobusy mohou cestující na kyvadlové lince využívat zcela zdarma.
Elektrobusy slavnostně vypustili do provozu zástupci společností PASSERINVEST GROUP Skupiny ČEZ a dopravce ARRIVA. Kromě omezení zátěže životního prostředí přinesou elektrobusy cestujícím rovněž komfort v podobě nižšího hluku a navýšení četnosti spojů.
„Elektrobusy jsou vynikající do měst s hustým provozem, kde zplodiny z dopravy neúměrně zatěžují životní prostředí. U nás jsou zatím spíš popelkou, budu se ale snažit, aby dál přibývaly. Zatím máme v Česku tři,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel společnosti ARRIVA, jež dané linky provozuje.
Každý autobus je schopen přepravit 73 cestujících a na jedno nabití zvládne v běžném provozu s cestujícími 130 až 150 km. Během jednoho roku by měly nové elektrobusy najet dohromady více než 42 tisíc kilometrů. Mezi hlavní výhody, které má provoz elektrobusů přinést, patří zejména šetrnost k životnímu prostředí a nízká hlučnost.
„Podporu elektrobusů chápeme jako další logický krok našich aktivit v oblasti rozvoje čisté mobility. Prostřednictvím projektu Elektromobilita ČEZ už totiž více než 5 let cíleně vytváříme podmínky pro růst podílu elektrického pohonu v individuální i veřejné dopravě.“
Tomáš Pleskač, člen představenstva a ředitel divize Nová Energetika ČEZ
Každý elektrobus je vybaven 180 články lithium-iontových akumulátorů s celkovou kapacitou 172 kWh. Na jedno nabití ujede elektrobus v průměru 130 až 150 km, jeho maximální dojezd však může v závislosti na způsobu jeho provozu a okolních podmínkách dosáhnout až 250 km. V případě pomalého nabíjení zabere doplnění akumulátorů z 30 % na 100 % kapacity 7 až 8 hodin, rychlonabíjením lze tuto dobu zkrátit na méně než hodinu.
„První elektrobusy jsou v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií s drobnou obměnou jednotlivých článků. Elektrobusům vyhovuje spíš zima než léto, jedním z důvodů je fakt, že v zimě není potřeba chladit bateriový prostor, který se zahřívá,“ říká Aleš Lipavský, zástupce obchodního ředitele SOR.
Zdroj úvodní fotografie: ČEZ
Mohlo by vás zajímat:
Strašně to v nich chemicky páchne... Více než obvykle v nových autobusech s spalovacími motory... Kde udělali soudruzi ze SOR chybu?
Nemate tuseni, kolik ty akumulatory vazi? Jsou v podstate dvojnasobne oproti Tesle 90. Diky :)
Jinak pokud vim, tak vetsina dobijecek CEZu ma max vykon 50 kW, takze to rychlonabijeni pod hodinu bych docela chtel videt, jestli tim nemeli na mysli konkurencni Superchargery...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se