Nová zpráva vědců z dopravního institutu Michiganské univerzity shrnuje hlavní výhody a nevýhody spojované s bateriovými elektromobily a automobily poháněnými palivovými články. Každá z těchto alternativ má svá pro a proti, nicméně elektrická vozidla s bateriemi v současnosti nad vodíkem vítězí.
Elektromobily se v současnosti díky existující síti dobíjecích stanic nabízejí jako nejlépe dostupná alternativa z hlediska zdroje energie a jeho dostupnosti. Elektromobily jsou navíc ve srovnání s vozy s palivovými články snadno dostupné veřejnosti a rovněž se mohou chlubit z hlediska provozních nákladů na ujetý kilometr nejlevnějším provozem.
Elektromobily jsou rovněž nejmenším producentem skleníkových plynů na ujetý kilometr (v tomto případě se nejedná o provoz jako takový, ale o celkovou uhlíkovou stopu, kterou vůz zanechá, např. spálené uhlí v elektrárně a emise při výrobě). Hlavní nevýhodou je nejkratší dojezdová vzdálenost a nejdelší doba doplnění hnacího média.
Budování infrastruktury
Vozy na palivové články mají v porovnání s elektromobily významně delší dojezdovou vzdálenost, rovněž doba doplnění paliva je v porovnání s dobíjením kratší. Podobně jako elektromobily, ani vodíkové vozy nejsou zatíženy tak výraznou uhlíkovou stoupou na ujetý kilometr, jako vozidla s konvenčním pohonem. Nevýhodou je malé množství dostupných vozů a absence infrastruktury pro doplnění vodíku.
Odborníci se shodují na tom, že masovějšímu rozšíření palivových článků musí předcházet vybudování sítě vodíkových stanic. Je to jediná cesta, jak získat důvěru zákazníka.
Obě alternativy ovšem vyžadují dodatečné školení členů záchranných složek, stejně tak jako mechaniků. Obecně se dá ovšem říct, že údržba těchto alternativ bude méně náročná než u vozů vybavených spalovacím motorem.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.