Energetická síť zvládne i 15 milionů elektromobilů, pokud budou nabíjeny "chytře", tvrdí britská studie
Energetická síť Spojeného království bez problémů pojme miliony nových elektromobilů. Nezbytnou podmínkou je ovšem „chytré nabíjení“, které se dá velmi jednoduše shrnout jako nabíjení mimo špičku. Rozdíl mezi nabíjením v odběrové špičce a „chytrým nabíjením“ mimo špičku může dosáhnout výše výkonu jedné velké jaderné elektrárny. Spojené království proto bude v budoucnu muset zvážit různé možnosti motivace zákazníků, tak aby byli při využívání sítě pro účely nabíjení elektromobilů co nejefektivnější.
Podle studie analytické společnosti Aurora Energy Research zvládne elektroenergetická síť ve Spojeném království pojmout bez významných komplikací i 15 milionů elektromobilů. V současnosti přitom v této ostrovní zemi jezdí přibližně jen 120 tisíc elektromobilů. Do budoucna se ovšem očekává razantní nárůst. V roce 2035 by mělo silnice Spojeného království brázdit zhruba 10 milionů elektromobilů a v roce 2040 pak dokonce až 17 milionů vozů na elektřinu.
Při takovém množství již ovšem nastává problém s nabíjením. Pokud by všichni vlastníci chtěli své vozy nabíjet po příjezdu domů v časovém pásmu mezi čtvrtou a šestou odpolední hodinou, pak by vzrostla okamžitá spotřeba až o 3 GW. Takový nárůst příkonu přitom odpovídá téměř celému instalovanému výkonu nově budované jaderné elektrárny Hinkley Point C. Jde zároveň o čas, kdy v tamní elektroenergetické síti dochází ke špičce již nyní a další zátěž by tak znamenala pro provozovatele sítí vysoké dodatečné náklady.
Nabíjet elektromobily „chytře“, tedy mimo špičku
Jako řešení zmiňuje studie přesunutí nabíjení do období, kdy je naopak zatížení nízké. Ve zprávě se uvádí, že alternativou k „hloupému“ scénáři je „chytré nabíjení“. To předpokládá, že jsou majitelé automobilů motivováni, aby využívali levnější sazby v čase mimo špičku nebo přenechali dobu nabíjení na dodavatele energií, případně provozovatele sítě. Tento scénář by tak dle zprávy znamenal v době špičky navýšení poptávky o přibližně 0,5 GW. Rozdíl ve výši 2,5 GW je přitom velmi významný, pro představu je to vyšší hodnota, než instalovaný výkon největší české elektrárny (JE Temelín – 2,133 GW).
„Existuje mnoho strašidelných předpovědí, které naznačují, že náš energetický systém nemůže zvládnout nárůst počtu elektrických vozidel. Náš výzkum přitom naznačuje, že za předpokladu, že nabíjení elektromobilů bude inteligentní, může náš systém snadno zvládnout i 15 milionů elektrických vozů. Dodatečný nárůst okamžité spotřeby tak může být vcelku zanedbatelný, podmínkou ale je, že řada motoristů změní své současné návyky.“
Richard Howard, vedoucí výzkumu společnosti Aurora
Finance budou hrát zásadní roli
Zpráva přiznává, že přechod od současného systému k „chytrému řešení“ bude vyžadovat jak technologickou změnu, tak i finanční motivaci pro uživatele. V Česku známý systém HDO ve Spojeném království není využíván v takové míře a uvažuje se proto spíše o využití Smart meteringu. Ten dává, na rozdíl od HDO (řízeného ze strany distributora), rozhodování do rukou zákazníkům. Případně je možné využít i technologii Demand Side Response, kdy jsou zákazníci odměňování za přizpůsobení své spotřeby aktuální situaci v síti.
„Musíte mít zavedenou technologii a také dodavatele energií, kteří budou poskytovat odpovídající tarify. Významnou roli zde samozřejmě budou hrát i rozhodnutí vlády. Nyní, kdy se na cestách pohybuje okolo 120 tisíc elektrických vozů, nejsme nuceni k výrazným změnám. Ale ve chvíli, kdy se dostanete k milionům, musíte již mít vše v pořádku, připraveno a funkční. Většina dnešního nabíjení spadá do kategorie „hloupé“ a zvrat nastane nejspíše až za několik málo let.“
Richard Howard, vedoucí výzkumu společnosti Aurora
Inteligentní nabíjení by mohlo pomáhat i peněženkám řidičů. Podle propočtu ze studie by „chytré“ nabíjení v době nízké poptávky stálo v dnešních cenách řidiče na síťových poplatcích 110 GBP ročně (při současném kurzu tedy přibližně 3200 Kč). Kdežto nabíjení ve špičce by vyšlo přibližně na 280 GBP za rok (8100 Kč).
Zdroj úvodní fotografie: BMW i Home Charging services
Mohlo by vás zajímat:
HDO není nic moc, chtělo by to do budoucna něco lepšího, ale většina "vyspělých" (čili nejvíc zadlužených konzumních) zemí světa nemá doposud rozšířeně zavedené ani to.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se