Domů
Elektromobilita
Jak nabíjet elektromobily – šance i dilema pro distribuční sítě
Nabíjení elektromobilu
Zdroj: PRE

Jak nabíjet elektromobily – šance i dilema pro distribuční sítě

Provozovatelé distribučních soustav řeší dilema. Chtějí vyjít vstříc rozvoji elektromobility a přizpůsobit síť dobíjecích stanic rostoucí poptávce. Zároveň je ovšem třeba brát ohled na faktické možnosti posilování sítí a výdaje s tím spojené. Jak upozorňuje Stanislav Votruba, vedoucí sekce Koncepce sítě společnosti PREdistribuce – není možné rozkopat celá města kvůli pokládání nových kabelů.

Řešením je vhodné řízení sítě nabíjecích stanic a motivace vlastníků elektromobilů k tomu, aby nabíjení svých vozů efektivně rozložili v čase. Pomoci mohou zvýhodněné tarify, které povzbudí dobíjení v časových intervalech tak, aby bylo pro distribuční soustavu co nejvýhodnější. „Pokud bude nabíjení elektromobilů pro distribuční společnosti lépe predikovatelné, podaří se ušetřit náklady všem,“ zdůraznil v rozhovoru pro web oEnergetice.cz Stanislav Votruba. Elektromobilita je podle něj šancí, jak zlepšit a zlevnit využití distribuční sítě. Je přitom ale nutné zvládnout nástrahy přechodného období.

Stanislav Votruba bude jedním z hlavních řečníků semináře Rozvojové projekty energetické infrastruktury v rámci konference o digitalizaci ve stavebnictví. Konference se uskuteční jako hybridní ve dnech 9.-10.2. 2022 na ČVUT v Praze.

Cílem semináře o energetické infrastruktuře je identifikovat prioritní úkoly v této oblasti a formulovat návrhy legislativních úprav. S představiteli energetických distribučních společností o nich budou jednat také zástupci ministerstev i obcí.

Elektromobil jako domácnost

Jak složitý úkol distribuční společnosti čeká, ukazuje Stanislav Votruba na jednoduchém příkladu. Roční spotřeba auta na elektrický pohon, které najede 10 až 12 tisíc kilometrů, dosahuje 2-2,5 MWh a přibližně se rovná spotřebě průměrné domácnosti. Její odběr je ale daleko více rozprostřený v čase.

Distribuční firmy navíc dokážou chování domácností velmi dobře odhadovat – mají v této oblasti zkušenosti, které získávaly po celá desetiletí. Elektromobily jsou ve srovnání s tím pořád ještě „novinkou“ a preference jejich majitelů se navíc v příštích letech mohou dál dynamicky vyvíjet.

O úspěchu elektromobility v jednotlivých zemích tak nebude rozhodovat jen počet vozů a nabíjecích stanic, ale právě i to, jak efektivně bude možné využívat služeb elektrizační soustavy. Představa, že by se měly distribuční společnosti připravit na situaci, kdy majitelé elektromobilů začnou zároveň nabíjet všechna vozidla bez ohledu na místo a čas, je nereálná. „Nejenže by si to vyžádalo obrovské investice, taková vize je prakticky nerealizovatelná. Stačí se podívat, jak jsou chodníky ve městech plné infrastruktury a jak dlouho trvá získat povolení na stavbu nového kabelového vedení,“ říká Stanislav Votruba.

Ani dnes ostatně nikdo nepředpokládá, že všechna auta se spalovacími motory začnou čerpat pohonné hmoty ve stejný okamžik.

Žádné plošné zákazy

Podle odborníka PREdistribuce ale rozhodně není cílem snižovat komfort zákazníků nebo vydávat plošné zákazy dobíjení. Distributoři elektřiny by mohli nabídnout zvýhodněné cenové podmínky pro majitele elektromobilů, kteří budou ochotni své potřeby nabíjení časově přizpůsobit. Na základě vzájemné dohody pak může být dobíjení elektromobilů v určitých intervalech lokálně omezené.

O inovativních tarifech distribuční společnosti jednají s Energetickým regulačním úřadem i Ministerstvem průmyslu a obchodu. Od letoška například platí ve večerních a nočních hodinách zvýhodněná cena elektřiny pro odběrná místa v bytových domech, která jsou určena pouze k dobíjení elektromobilů. Na druhé straně provozovatel takové nabíjecí stanice zajistí, že ji bude možné ve výjimečných případech a výhradně v době platnosti vysokého tarifu dočasně zablokovat. Stanislav Votruba připomněl, že více než jeden a půl milionu domácností v Česku už má s dvoutarifními sazbami zkušenosti, protože využívají výhodnějších cen elektřiny pro přímotopy, tepelná čerpadla nebo ohřev vody.

Důležité je, aby distributoři dokázali díky chytrým sítím s jednotlivými nabíjecími stanicemi komunikovat. V aktuálním čase tak budou mít k dispozici veškeré informace o momentální spotřebě elektřiny. Výstavba nabíjecích stanic jde ruku v ruce s rozvojem chytrého měření, k němuž distribuční společnosti zavazuje platná legislativa. A řízení distribučních sítí online bude stále více připomínat regulaci páteřní přenosové soustavy.

Spolupráce s městy

Rozvoj sítě nabíjecích stanic nebude možný bez fungující koordinace distribučních společností s městskými úřady. Pokud je například nutné rozkopat chodník kvůli položení silnějších kabelů, mělo by mít město jasnou představu, jaká bude v dané oblasti v dalších letech poptávka po elektřině – včetně veřejného osvětlení i nabíjecích stanic. „Bylo by velmi nešťastné, kdybychom za pár let zjistili, že musíme v tom samém místě kopat do země znovu,“ poznamenává Stanislav Votruba.

V době rozvoje elektromobility se však odhad budoucích potřeb stává poměrně složitým rébusem. Distribuční společnosti dnes při modernizaci sítí počítají s rezervou na budoucí dobíječky, ale tato rezerva nemůže být příliš velká, aby se finanční náklady zbytečně nevyšplhaly do nepřiměřené výše. Podcenění i přecenění rychlosti rozvoje elektromobility by mohlo v jednotlivých případech znamenat nepříjemnou čáru přes rozpočet.

Spolupráce s městy už často dobře funguje. Díky ní je možné například v Praze postupně navyšovat počet lamp, které slouží jak veřejnému osvětlení, tak pro umístění nabíječek. „Tato synergie zajistí v budoucnu významné úspory při budování nabíjecí infrastruktury. A v neposlední řadě i výraznou úsporu času a realizačních kapacit, jelikož již nebude nutné znovu kopat do země,“ dodává Stanislav Votruba.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(13)
Milan Vaněček
3. únor 2022, 17:15

Elektromobilita přináší nejen neustále zdůrazňované problémy, ale i obrovské výhody. Tedy zatím v USA. Přečtete si toto:

pv-magazine-usa.com/2022/02/02/ford-sunrun-to-backup-solar-homes-with-the-electric-f-150

When the the all-electric Ford F-150 Lightning pickup truck hits the road later this spring, it will deliver the same utility that has made the F-150 line a leader among all truck offerings. However the Lightning will be able to deliver something that no pickup truck has done before: it can power your home....

With Ford Intelligent Backup Power and the Home Integration System, F-150 Lightning will automatically kick in to power the home if the grid goes down, while also giving customers the freedom to charge their truck or power their home using their residential solar installation.

The Lightning’s extended-range battery system can store up to 131 kWh of electricity and deliver up to 9.6kW.....

Based on an average U.S. home at 30 kilowatt-hours of use per day, F-150 Lightning with extended-range battery provides full home power for up to three days, or as long as 10 days when used in conjunction with solar power or considerable energy usage rationing....

A je to (bude za pár měsíců, pro ty co už si to objednali) výrazně levnější než mít odpovídající úložnou kapacitu v domě v bateriích Powerpack (a navíc Vás to doveze kam chcete, i s nákladem).

Marek Kuchejda
3. únor 2022, 18:55

Trošku drahá baterka ne? Za jak dlouho se to zaplatí?

Milan Vaněček
3. únor 2022, 19:27

ad Marek: V základní ceně (40 tisíc USD) je to levné auto, pro průměrného američana levnější než pro průměrného čecha třeba Oktavie. No a řemeslníkovi (pro ně především jsou pick-upy určeny) se to zaplatí rychle, záleží na tom jak je to dobrý řemeslník.

A navíc má (ke střešní fotovoltaice) i zdarma baterku.

To víceúčelové využití jedné věci, to je geniální, to prodává.

Proč každý chce mobil (i když je dost drahý)? Má spoustu dalších využití, není to jen telefon....

Už chápete ten princip?

Ivan Novák
3. únor 2022, 19:52

Max. výkon 9,6 kW mi připadá pro pohon pickupu trochu málo, jako by ta informace nebyla úplná. Zaváděcí cena. Ale hlavně, uvidí se za pár let používání té věci.

Milan Vaněček
3. únor 2022, 20:05

To snad nemyslíte vážně,

cituji:

Novinka se oficiálně jmenuje Ford F-150 Lightning a podle předběžných dat poskytne výkon až 420 kW a točivý moment 1.051 N.m, což z něj dělá nejsilnější derivát tohoto trucku v historii. I díky tomu z 0-96 km/h zrychlí za zhruba 4,5 sekundy. To mluvíme o verzi s větší sadou lithium-iontových baterií, jejichž zatím blíže nespecifikovaná kapacita má stačit na ujetí 483 km (300 mil). Základní verze vsadí na 318 kW a rovněž 1.051 N.m, s akumulátorem stačícím na ujetí 370 km. V obou případech jsou poháněná všechna kol.

(Těch postačujících 9,6 kW je asi výkon střídače, když baterie napájí nouzově síť v domě. To není o automobilu...)

Jan Veselý
3. únor 2022, 20:58

Zkuste si o tom autě něco zjistit. To je vyloženě auto pro amerického řemeslníka do terénu. Z ložné plochy si lehce uděláte terénní dílnu, včetně toho, že tam máte k dispozici hafo zásuvek všech typů, které zvládnou až oněch 9.6 kW, tj. utáhne to i mobilní kuchyni nebo cirkulárku nebo svářečku. To vše bez smradu, kraválu a bez nespolehlivého generátoru.

nikdo
3. únor 2022, 21:08

TO: Milan Vaněček

Je mi záhadou jak se to bude dobíjet z FV panelů když řemeslník bude přes den jezdit po své práci.

To může rovnou někdo upravit hybridní automobil aby fungoval i jako smart elektrocentrála také je to využití jedné věci dvakrát. Navíc to bude fungovat i v zimě kdy má FV nízké výkony.

TechnikTom
4. únor 2022, 21:56

Typický řemeslník přijede domů chvíli před západem slunce - tedy pokud si chce na to skvělé auto vydělat.

Svit romantické Luny mu to auto sotva dobije, takže pokud z něj náhodou v případě potřeby dům na zálohu pojede, tak za elektřinu, kterou přes den draze koupil u nějaké dobíjecí stanice.

Pokud bude chtít nějak smysluplně energii z FVE využívat, stejně si stacionární baterii bude muset pořídit.

Nebo si ty auta koupit dvě.

A o tom to celé OZE vlastně je - mít ty potřebné zdroje vlastně 2x.

miro novak
3. únor 2022, 20:21

Minuly rezim robil zasadnu chybu, ze sa spoliehal na uvedomelost obcana, ten mu to dal v 89. jasne najavo. Dnes sa tu vyklubala nova ideologia, ktora sa spolieha opat na uvedomelost obcana. Ze obcan cely happy vrazi svoje peniaze do baterky, aby podporoval cudzi kseft. Komunisti boli hlupaci, ale tito su mezmozci.

Ano, prispevok je k teme.

Jan Veselý
3. únor 2022, 20:46

Máte nějaký problém s tím, že lidi a firmy navazují obchodní vztahy?

miro novak
3. únor 2022, 22:20

problem ma ten, co pride o peniaze a idealy. Pozrite si mnohe ceske filmy venujuce sa tejto teme, nebudete dalsi v poradi, co pride o iluzie.

Jan Veselý
4. únor 2022, 15:29

Tak jo, můžete se tvářit tajemně, třeba tolik lidí nepozná, že k tématu nemáte co říct.

Jirka
4. únor 2022, 16:28

Spotřeba elektromobilu 2-2,5MWh na 10-12k km, je pro luxusní a velká SUV. Normální vozítka budou někde kolem 1,5MWh, což je méně než byla spotřeba našeho el.bojleru. Nabíjení je samozřejmě úplně jednoduché rozprostřít v čase, stačí nabíjet tam kde auto stává z klasické zásuvky.. A jsme opět na příkonu bojleru / rychlovarné konvice. Nikdo, kdo má doma el.přípojku to nebude dělat jinak, protože to nemá smysl a musel by navyšovat jistič, natáhnout nový kabel a pořídit patřičný wallbox a to všechno pro to, aby bylo auto nabité než člověk dokouká večerní zprávy??.. není to potřeba. Většina lidí co dojíždí desítky km tuhle možnost má - tedy auto parkuje u domu. Pak je tu otázka sídlišt, zásadní věc kterou je třeba zodpovědět, kolik najede městské auto? Málo kdo bude jezdit za prací z města na venkov, takže to bude relativně minimum.. Za mě tyhle nájezdy budou malé a zvládnou na nabití vydržet týden - měsíc.. Ať si už pak doplní u nákupu nebo u rychlonabíječky, nebude to žádné terno.. Podle mě se to vyvine naprosto přirozeně, podle aktuálních potřeb.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se