Domů
Elektromobilita
Na německých silnicích by do roku 2030 mohlo být až 15 milionů elektromobilů. Nereálné, tvrdí jiná studie
<p>Zdroj: BMW</p>
Zdroj: BMW

Na německých silnicích by do roku 2030 mohlo být až 15 milionů elektromobilů. Nereálné, tvrdí jiná studie

Nová studie publikovaná ministerstvem dopravy Německa odhaduje, že do roku 2030 by mohlo na německých silnicích být až 15 milionů elektromobilů. K tomu bude potřeba alespoň půl milionu nabíjecích míst. Naopak studie Deloitte je skeptická i k cíli o třetinu nižšímu, než má německá vláda za cíl.

Německá vláda měla ohledně elektromobility vždy vysoké cíle. Ne vždy se je ovšem povedlo zcela naplnit. Kupříkladu do roku 2020 mělo být dle německé vlády na silnicích 1 milion elektromobilů a hybridů do zásuvky. Přestože v posledních měsících registrace elektroaut rostou, cíl je stále naplněn pouze mírně přes polovinu. K září letošního roku bylo v Německu evidováno 510 000 elektrických vozidel.

I nyní je německý cíl relativně odvážný. Do roku 2030 by mělo být na silnicích 10 milionů elektromobilů. Na tento plán již reagovala poradenská společnost Deloitte, která cíl označila za nerealistický. Ta za maximum při současných podmínkách považuje 6,35 milionů elektromobilů. Podle studie je hlavním problémem, že automobilky stále nejsou připraveny na to, aby přecházely z výroby aut se spalovacími motory na elektromobily, jejichž výroba není tak lukrativní.

Podíl registrovaných vozů v německu dle typu
Podíl registrovaných vozů v Německu dle typu. Zdroj: cleanenergywire.org

Hlavním problémem je i nadále nedostatečný rozvoj infrastruktury pro nabíjení. Podle veřejně dostupných údajů bylo před rokem v Německu cca 35 000 nabíjecích míst. Nová studie ovšem předpokládá, že jich bude potřeba nejméně desetkrát tolik v závislosti na tom, kolik majitelů elektromobilů bude využívat domácí nabíječky. Pokud jich bude méně, může být do roku 2030 potřeba až 843 000 veřejně přístupných nabíjecích míst.

Počty elektromobilů jsou v ČR řádově nižší

Oproti Německu má ČR elektromobilů podstatně méně, přestože jejich počet stále roste. Hlavním důvodem je, že cena elektromobilů je stále relativně vysoká a kupní síla běžného obyvatele Německa je vyšší.

Podle údajů centra dopravního výzkumu bylo do konce loňského roku v ČR registrováno 7637 elektromobilů, přičemž pouze v roce 2019 jich přibylo 2042. Meziročně se počet registrovaných elektromobilů za rok zvýšil o 63 %.

Zdroj úvodního obrázku: bmw.de

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Jiří
23. listopad 2020, 16:57

V říjnu se v Německu prodalo skoro 50 tisíc EV, už jen tento průměr udělá za 10 let 6 milionů, takže 6,35 mil. je naprostý nesmysl, naopak těch 15 milionů je naprosto realistické. V roce 2030 bude tak 80 % aut prodaných v Evropě alespoň PHEV.

Kamil Kubů
23. listopad 2020, 17:19

V Německu se za leden až září 2020 prodalo 98 369 elektrických vozidel. Tento průměr udělá za deset 1 311 586, takže 6,35 mil. je naprostý nesmysl, a těch 15 milionů je naprosto ulítlé přání zelených šílenců.

Bizon
23. listopad 2020, 17:29

A pokud se nepletu tak jeden údaj o "elektrických autech" počítá navíc i prakticky klasické spalováky, které mají jen větší baterku a silnější kombinovaný startér/generátor, můžou tak částečně rekuperovat, a ujet pomaličku pár kilometrů na elektriku.

Vůči EV jsu technicky objektivní, osobní názor mám +- neutrální, ale ten politický green-washing a iluzorní idealistická zbožná přání jsou prostě PAKÁRNA!

Pavel
24. listopad 2020, 01:40

Právě že se naprosto pletete, musíte se nejdříve seznámit s pojmy BEV, PHEV, mHEV a HEV a pochopit jaký je mezi nimi rozdíl. Pokud se mluví o EV, tak to znamená BEV a PHEV.

Jiří
23. listopad 2020, 17:32

Vy počítáte pouze BEV, článek ale hovoří o všech BEV+PHEV, správné číslo by tedy v tomto období bylo 204251 aut. A nemá smysl počítat průměr ze starých čísel, za tu dobu se toho dost změnilo, třeba start prodejů ID.3 v září a ID.4 v listopadu a zatím je to stále malý rozjezd, kdy je VW stále drcený na domácím trhu Francouzem, takže čísla budou ještě růst a ta hodnota z října bude hladce překonaná v průměru celého příštího roku, tedy již za 2021 budou v Německu prodeje EV přes 600 tisíc.

blaha.p
23. listopad 2020, 19:31

Jiří jen doplním, kromě dalších modelů v rychle rozšiřující se nabídce EV, bude hodně určující rozjezd výroby v Tesla Giga 4 cca květen-červen a rozjetí výroby a prodejů Modelu Y. Jen pro info v Německu se prodalo v tomto roce 4700 ks Superbů Plug-in hybrid.

Ještě jedna informace která mnohé nezasvěcené asi dost překvapí. V USA vydali žebříček nejžádanějších zaměstnavatelů vysokoškoláků strojírenských oborů:

1. Tesla

2. SpaceX

3. Lockheed Martin

4. Google

5. Boieng

6. NASA

7. Apple

8. Microsoft

blaha.p
23. listopad 2020, 19:07

tak už víme čísla i za říjen, v Německu v říjnu přibylo 48.017 EV podíl na nových prodejích dosáhl v říjnu 18% (z toho 23.158 BEV), celkem tedy za 1-10/2020 = 252.270 EV

Pavel
24. listopad 2020, 01:45

To je sice hezké, ale problém je ten že prodeje jsou taženy hlavně státním příspěvkem. A všichni spěchají aby stihli koupit EV než příspěvek bude zrušený. Pak půjdou prodeje zase rychle dolů. Je to prostě teď taková koronavirová bublina. Nicméně vzrůstající trend je jasný.

Jiří
24. listopad 2020, 10:44

Ten příspěvek je v Německu až do konce příštího roku, takže jestli nějaký spěch uvidíme, tak to bude příští rok touhle dobou, teď je to zatím standard.

Navíc automobilky potřebují prodávat každý rok víc a víc EV, aby se vyhnuly pokutám, prodeje prostě už nemůžou jít dolů.

Josef
24. listopad 2020, 01:06

Ano souhlasím. Podíl EV na prodejích bude jen růst patrně ve 2 polovině 20 tých let budou EV velmi v kurzu. Důvod je prostý automobily budou muset zdražit klasické vozy, kdežto EV kde se zaplatí vývoj a které jsou relativně jednoduché půjdou cenově dolů a parametry nahoru to povede k tomu, že z ekonomického hlediska se většině firem vyplatí kupovat EV.

Franta
24. listopad 2020, 11:08

blbost

T
23. listopad 2020, 17:05

A cim to budou krmit v dobe inverze r.2030, nase Dukovany 2 jeste stat nebudou...

Bizon
23. listopad 2020, 17:33

Zrovna celkový objem energie není až tak velký problém EV, větší problém je distribuce spotřeby té energie. Určitě by byla potřeba nějaká "chytrá síť" (tj. odpojování lidí od elektriky=), a určitě nemůžou všichni nabíjet na rychlo-nabíječkách (což ale většina provozovatelů EV splňuje už dnes)

T
24. listopad 2020, 01:33

Z vlastnich zdroju na strese pri 3 nedelni inverzi,jako ted u nas je listopad??

Pavel
24. listopad 2020, 01:55

Zase jste vedle jak ta jedle. Elektromobil je přece akumulační spotřebič a jako takový se většinou nabíjí v době nízké poptávky. Takže v době kdy jsou sítě nejméně vytížené. Navíc velkokapacitní rychlodobíjecí stanice se budují právě v místech kde s kapacitou sítě není problém.

pr
23. listopad 2020, 18:12

elektřinou ze stávajících zdrojů a ti kteří mají baráček nebo střechu, tak ti z naakumulované energie vyrobené na střeše.

Martin Prokš
23. listopad 2020, 18:26

Dobrý den,

Mno, abychom se nedivili :( Euro 7 - kdy že má platit? Jaké že má limity? Viz třeba idnes, Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Na druhou stranu se zhroucením auto průmyslu po roce 2025 se začne rychle hroutit i (nejen) Německá společnost a střední vrstva. Přijdou do módy (lidi na víc mít nebudou) vozidla typu elektro-motorizovaná rikša, nebo Messerschmitt KR175 na baterky. U nás tomu bude odpovídat elektro-velorex.

Bravo Uršulo, bravo, viva Brave New World!

Máme zaděláno na dalšího diktátora který to slíbí spravit, bude nakročeno na další celoevropskou válku...

Já vím že takto hysterický příspěvek moc nenhrává k diskusi, ale ono na diskusi už není prostor. Na diskusi je potřeba aby protistrana nebyla ideologicky zaslepená a byla ochotná naslouchat a zvažovat argumenty a přírodní zákony. Ale to již dobrých 10 let vedení EU a vymaštění zelení zaslepenci nejsou schopni. Teď to prostě vygradovalo Uršulou. Nic než hysterie už nezbývá.

PetrV
23. listopad 2020, 19:01

To víte, když jim to našeptává jejich AI, tak to bude správné. Ti co to zpískali jsou za vodou a zbytek jsou ti špatní nechápaví, co si neumí jen odklonit a udělat megatunel. Nejhůř na tom budou naivkové, co jim na to kývají.

Komunismus jako vyšitý. Jen mám obavu, že lidi se zbraněmi si to nenechají líbit.

Pavel
24. listopad 2020, 01:58

Asi by stačilo nebrat ty novinové titulky příliš vážně.

Franta
24. listopad 2020, 11:14

absolutně souhlasim a ti co to propagují nebudou te své životní úrovně ustoupit,to bude zabava

Petr
23. listopad 2020, 19:25

Záleží jen a jen na regulacích.

Většina německých domkařů s garáží by jistě zvládla parkovat před domem starého Golfa a uvnitř nabíjet na kratší denní cesty právě do prodeje vstupujícího číňana pro 4 lidi nebo 2 s použitelným kufrem za 100.000Kč a dojez 150km v průměrné zimě.

Petr
23. listopad 2020, 19:28

To by těch 15 milonů vozů dalo do roku 2030 úplně bez problému.

Petr
23. listopad 2020, 20:03

Takže úplně reálné.

Rostislav Žídek
23. listopad 2020, 22:39

A jak jich bude 5milionu v prostoru, tak hodi spotrebni dan 50% na elektriku do auta.

Na to se ted tesim ... a budou se divit proc uz to nikdo nechce koupit

Josef Janovec
23. listopad 2020, 22:40

Bude záležet zda budou dotace na EV, resp. kdy o jak vysoká bude spotřební daň na EE pro EV nebo nějaké poplatky za ujeté km. Státy své daně budou chtít vybrat, to je jisté.

Jiří
24. listopad 2020, 10:56

To co píšete není dost dobře technicky realizovatelné a hlavně je to nesmysl dávat daň na auto podle typu pohonu. Nejjednodušší je prostě zavést silniční daň pro všechny.

Jak byste to dělal třeba u PHEV? To by se každý měsíc někdo kontroloval, kolik se ujelo na benzín a kolik na elektřinu a pak by se to nějak dopočítávalo? Bych pak chtěl vidět ty kolonky v daňovém přiznání :-D

Martin Prokš
24. listopad 2020, 16:27

Dobrý den

Mýlíte se, je to strašně jednoduché. Variant je mnoho jak toho dosáhnout.

- Povinná technická 1x ročně s odečtem tachografu. Varianta jednorázové platby, nebo měsíčních záloh plus roční zúčtování.

- Dneska už každé nové auto musí mít e-call. Takže stačí aktivovat logování jízdy. Stejně o tom jednají, že chtějí aby auto práskalo na řidiče přestupky online.

- Povinná krabička jako mají náklaďáky i pro osobáky. Prostě elektronická silniční daň pro všechny.

A to je jen co mě napadlo na první dobrou.

Carlos
24. listopad 2020, 18:17

Nebo paušální silniční daň podle kategorie vozidla. Přechodné období bude velmi dlouhé ještě, další věc co by se měla udělat je neřeešit to podle objemu motoru ale podle toho k čemu se daná auto nejčastěji používají. Například mi přijde zcestné dělat povinné ručení podle výkonu a nikoliv podle statistiky nehod a podobně. Další věc co bych zohlednil je lokalita bydliště majitele, nebo sídla firmy. Přijde mi hloupé aby na horách v malé dědině byl daňově stejně zatížený offroad jako je tomu ve městě a naopak tam byly zvýhodněny nákupní tašky. A jedna z důležitých věcí co by se měla udělat je pak rozpočtové určení toho poplatku a urychlená úprava daní kolem nafty pro lodě a železnice.

Martin Prokš
25. listopad 2020, 09:47

Dobrý den,

Jen abych uvedl na pravou míru svůj předchozí příspěvek. Nemyslel jsem to tak, že bych to podporoval, naopak jsem zásadně proti tomu. Znovu opakuji co jsem řekl o pár příspěvků víše, domnívám se že nucená elektromobilita je zhovadilost, že pouze ožebračí nás lidi, povede k dramatickému poklesu naší životní úrovně a jako další krok pomůže umést cestu novému diktátorovi.

Tím výčtem možností jsem jen reagoval na názor, že zavést zdanění elektromobilní elektřiny je nereálné a není se toho tedy třeba obávat. Podle mě je to reálné a je třeba se toho obávat.

Hawkie
26. listopad 2020, 10:27

Minulý týden jsem komentoval snahu vyřadit Rosatom z tendru na JE. Děda, narozený za R-U., nenáviděl Němce, neměl rád SSSR (...), moje generace nenávidí SSSR/Rusko a můj synek nejspíš bude nenávidět Němce a Francouze. To Německo má historicky zvláštní sklon k fanatizmu a totalitě- to prosazování jediné správné myšlenky je osvědčenou cestou k totalitě.

Bizon
24. listopad 2020, 13:28

Četli jste teď nějaké testy kde porovnávali dojezd zejména PHEV podle Evropské a US metodiky? Některé hodnoty se lišily více než dvojnásobně. Nezajímám se uplně moc, vím že ten testovací cyklus se měl nějak měnit aby více reflektoval realitu, ale mám pocit že většina "výhod" PHEV dnes spočívá v tom že elektrika v akumulátoru se nezapočítává do spotřeby při testu, takže výsledek je docela dezinformační.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se