Domů
Elektromobilita
Praha chce mít do roku 2030 síť 5000 nabíječek pro elektromobily
Elektromobily
Elektromobily. Zdroj: https://www.flickr.com/photos/wahousegop/

Praha chce mít do roku 2030 síť 5000 nabíječek pro elektromobily

Elektromobilita
9 komentářů
25. červenec 2019, 15:43
ČTK

Hlavní město chce mít do roku 2030 síť 5000 nabíjecích stanic pro elektromobily. Většinu chce magistrát vybudovat pomocí modernizace lamp pouličního osvětlení, další plánuje stavět firma PRE. Novinářům to dnes řekl radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Nyní je podle něj v metropoli asi 250 veřejných elektronabíječek. Pražský dopravní podnik (DPP) také plánuje vypsat tendr na nákup elektrobusů a buduje pro ně infrastrukturu.

Chabr uvedl, že podle odhadů by v roce 2030 mělo být v republice cca 500.000 až 700.000 elektromobilů a dá se předpokládat, že nejméně pětina z nich bude jezdit v Praze. Město proto podle něj musí začít s budováním dostatečné nabíjecí infrastruktury.

Většina stanic by podle plánu metropole měla vzniknout v lampách veřejného osvětlení. „Kdybychom využili potenciál veřejného osvětlení, tak bychom mohli nabídnout 4500 nabíjecích míst,“ uvedl radní. To předpokládá výměnu kabelů k lampám tak, aby mohly vést vysoké napětí.

S výměnou kabelů na vybraných místech chce město podle Chabra začít na podzim, v první fázi magistrát vytipoval lokality na Vinohradech a na Smíchově. V prvním případě by měla být modernizace hotova v prvním čtvrtletí příštího roku, ve druhém v létě. Chabr uvedl, že modernizace se bude týkat vybraných oblastí, bude postupně pokračovat až do roku 2030 a mohla by vyjít na dvě až tři miliardy korun. „Jsou to zatím hrubé odhady, na konkrétní čísla by měla být hotová analýza v průběhu srpna,“ dodal.

Kromě toho bude nabíjecí stanice budovat také firma PRE, kterou město spoluvlastní. Podle Chabra momentálně vytipovává vhodná místa, kam by mohla nabíjecí stanice umístit.

Městská firma Operátor ICT pracuje také na tom, aby bylo možné k nabíjení od různých provozovatelů nabíječek využít jeden systém, například městskou kartu lítačka. Radní také řekl, že město zvažuje také možnost umístit nabíječky na pražské náplavky, aby mohly po Vltavě jezdit lodě na elektrický pohon.

Na rozvoji elektromobility se chce podílet i dopravní podnik. Elektrifikována bude autobusová linka 207, v letech 2020 až 2021 přijde na řadu linka 140. Pro kopcovitý terén plánuje podnik využívat bateriové trolejbusy, které se mohou nabíjet za jízdy. Takový se testuje na trase mezi Palmovou a Letňany. Jan Barchánek z DPP tento týden uvedl, že podnik plánuje letos vypsat zakázku na 14 dvanáctimetrových elektrobusů a následně na 15 bateriových trolejbusů. DPP plánuje také nákup hybridních autobusů, kombinujících naftový a elektrický pohon.

Firma ČEZ minulý týden uvedla, že v Česku je zhruba 400 dobíjecích stanic od různých provozovatelů. Ministerstvo dopravy chce během příštích čtyř let podpořit z operačního programu Doprava vybudování okolo 500 dalších rychlodobíjecích stanic po celé ČR. Počet elektromobilů na českých silnicích se nyní blíží třítisícové hranici.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Josef
25. červenec 2019, 23:54

Elektrifikace dopravy je pro velká města velmi pozitivní protože se zvedne kvalita ovzduší na druhou stranu pokud díky OZE hysterii půjdou nahoru energie, část chudších lidí bude nucena přejít na spalování tuhých paliv alespoň jako vedlejší zdroj tepla pro domácnost. V Praze dnes jezdí převážně auta do 10 let ,která jsou velmi ekologická , částečná náhrada elektromobily a růst energií způsobí, že se kvalita ovzduší v metropoli zlepší jen v létě v zimě bude patrně stejná jako dnes.

Petrik
26. červenec 2019, 08:44

TO je vse hezke,ale kde na to vezmou a nejen oni, elektrinu, jaky zdroj vybuduji za 10 let, kdyz u nas to trva vse tak dlouho?Cesta uspor v nasem state neni videt, alespon podle spotreby.......

Andrea Borotea
26. červenec 2019, 12:57

Hezká aktivita soudruhů Hřiba a Bursíka, z čeho to budou nabíjet až na rozvodnách Chodov a Řeporyje bouchne průchodka a trafo.

Praha jako jediné větší město v ČR nemá elektrárnu.

petrik
26. červenec 2019, 14:13

Nove zamysleni pro pany na radnici. V Podebradech maji cele Labe alespon svedeno na jednu turbinu, vPraze si alespon hraji deti na Kampe......Vltava je o trosku vetsi....

Carlos
26. červenec 2019, 14:35

Tak turbíny se točí na Štvanici, Modřanech, další jsou ve spalovně... Snad existuje vedení na Slapy, ale tím si nejsem jistý, ještě minimálně mají jednu teplárnu. Dále je síť dělána na N-1, pokud tedy náhodou něco nevyhoří komplet. Praha by bohužel potřebovala mít někde 500-1000MW elektrárnu, to tam nepostavíte, problém bude i s výfukem z paroplynky.

Andrea Borotea
26. červenec 2019, 14:59

Praha má maximum 1300 MWE, kritická infrastruktura 300MWE,Teplárnu Malešice 50 MWe odstavil Křetínský 2013, dneska už to nikdo nenajede, stejně neumí black start ostrovní provoz.....

VE Štvanice Modřany, Spalovna nic.

Ještě v 80 letech měla elektrárna Holešovice VE Štvanici vyvedenou do vlastní rozvodny pro black start, dneska elektrárna Holešovice neexistuje stejně jako Michle, Veleslavín...

Praha potřebuje 3x100 MWE na Severu, Chodově a Řeporyje nebo Malešice.

V současné době nikdo nic nepřipravuje. To co běželo spí.

Vlastně jsem se spletl soudružka Krnáčová postavila v Praze asi 10 FVE wifi laviček o celkovém výkonu 5 kW.

PETRIk
26. červenec 2019, 15:52

Novou spalovnu,jako maji v centru Widne uz nestihla,odpadu je stale nadbytek,muzeme se jit ucit k jiznim sousedum....

Carlos
26. červenec 2019, 17:25

Ano, kéž by... Ale pokud ím, tak se spalovna snad má stavět v Mělnické elektrárně. Kdybychom po jejich vzoru měli 5-10GW PVE, tak nemusíe mít strach z německých OZE a může se na nich hezky vydělávat. Na rozdíl od jaderného projektu by nehrozil takový prodělek.

Loudil
26. červenec 2019, 20:59

V Číně je dnes 1 002 000 dobíjecích míst , z toho 412 000 veřejných a 590 000 soukromých. Meziroční nárůst počtu + 69, 3 %. U nás je dnes 400 dobíječek. Počet je tak nižší 2500 x , obyvatel máme 130 x méně. Bohužel tedy za Čínou silně zaostáváme. V 1 H 2019 bylo v Číně už 5, 77 % ze všech prodaných osobáků elektrických, u nás asi 1 %. Tady zaostáváme asi tak 6 krát. Bude nutno "pořádně přitlačit", abychom chytli trend.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se